Salamajärjestelmän kokoaminen käsisalamilla

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
surnu
Viestit: 154
Liittynyt: Maalis 04, 2011 14 : 54

Viesti Kirjoittaja surnu »

YN-560 III käyttöohje:
http://yongnuo.com.cn/usermanual/pdf/YN ... MANUAL.pdf

-sivu 48: Vimmatusti naputtelemalla automaattisammutuksen saa pois päältä.
-10 fps ei suostu toimimaan sisälläkään, 9 fps toimii kaikkein pienimmällä osateholla.

Tuohon en selitystä käyttöohjeesta löytänyt, vanhemman mallin YN-560 II -ohje lupaa tuon 8 fps. Lienee samoja osia molemmissa.

LISÄYS: Tuosta on tullut jo IV-versio, mikä voi toimia lähettimenä samalla.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JoseJ
Viestit: 40
Liittynyt: Loka 20, 2013 22 : 31
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja JoseJ »

Terveppä taas pitkästä aikaa. Tosiaan hommasin niitä yongnuon salamalaitteitta sopivan määrän ja niitä sitten räpsytelty muutamia kertoja.
Noh.. Nyt sitte tuli semmonen tilanne eteen että pitäis kaukolaukaisimella laukaista kamera ja salama mutta salama ei laukeakkaan. Onko vika vaan tässä canonin HIENOSSA ja MAHTAVASSA Eos Remote ohjelmassa mitä ajan omenalla?
Eli saanko oikealla kakella räpsäytettyä myös salamaa?
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

JoseJ kirjoitti:pitäis kaukolaukaisimella laukaista kamera ja salama mutta salama ei laukeakkaan. Onko vika vaan tässä canonin HIENOSSA ja MAHTAVASSA Eos Remote ohjelmassa mitä ajan omenalla?
Eli saanko oikealla kakella räpsäytettyä myös salamaa?
Tuo taitaa olla yksi Canonin outouksia. Jos kameraa käyttää "live-view" tilassa "silent shooting" -moodissa, niin ei- E-TTL -salamat eivät toimi (eivätkä simppelit radiotriggeritkään). Tuo todennäköisesti liittyy jotenkin tuon tilan suljinverhojen erikoiseen käsittelyyn. Salamaa ei saada synkronoitua laukeamaan oikealla hetkellä.

Kun ohjaat EOS Remotella ja käytät esikatselukuvaa, niin käytännössä Live View on päällä.

Jos sinulla on joku muu malli kuin 550D tai 600D, niistä löytyy kameran räätälöinneistä asetus, jolla "Silent Shooting" otetaan pois päältä. Tämän jälkeen salaman pitäisi toimia.

Jos sinulla on 550D tai 600D, niin niistä kyseistä asetusta ei löydy, kamerassa on Live-view:ssa oletuksena tuo aina päällä. Todennäköisesti salama alkaa laukeamaan, jos kytket EOS Remotessa esikatselukuvan pois päältä ja käytät sitä vain etälaukaisimena.
ChiKung
Viestit: 149
Liittynyt: Marras 18, 2008 19 : 55

Viesti Kirjoittaja ChiKung »

Tosiaan hommasin niitä yongnuon salamalaitteitta sopivan määrän ja niitä sitten räpsytelty muutamia kertoja.
Noh.. Nyt sitte tuli semmonen tilanne eteen että pitäis kaukolaukaisimella laukaista kamera ja salama mutta salama ei laukeakkaan. Onko vika vaan tässä canonin HIENOSSA ja MAHTAVASSA Eos Remote ohjelmassa mitä ajan omenalla?
Eli saanko oikealla kakella räpsäytettyä myös salamaa?
En ole tuohon Canonin softaan tutustunut, mutta yongnuo 560 TX:llä onnistuu sekä kameran että salaman laukaisu. Eli tuo 560 TX piuhalla kameraan kiinni ja ohjaus vaikka RF 602 II:lla. Ei ole vielä omakohtaista kokemusta, kun 602:n ja välipiuhan tilasin vasta (ja lisää yn 560 iv:tä). Eli tuo 560 TX osaa ensin laukaista kameran ja kameran käskystä ohjaa vasta salamat räpsähtämään.

Tuon ketjun lopussa Verkkokauppa.com:n vastaus kysymykseeni: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12729291
You Can't
JoseJ
Viestit: 40
Liittynyt: Loka 20, 2013 22 : 31
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja JoseJ »

Minulla on käytössä 6D eli pitääpä vielä tutustua tarkemmin niihin asetuksiin. Nopeasti vilkaisin niitä mutta eipä sattunu silmään semmosta kohtaa..
Ja siitä Eos Remotesta.. Minun mielestä hieman kankia käyttää tuo softa?!
Minulla on tuo 560 TX lähetin mutta.. Pitäisi siis tilata tuo 602 ja välipiuhat. Mistäs ChiKung ne tilasit? Verkkokauppa.comista vai suoraan kiinasta?
Onko sinulla monta salamaa välähtämässä?
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

JoseJ kirjoitti:Minulla on käytössä 6D eli pitääpä vielä tutustua tarkemmin niihin asetuksiin. Nopeasti vilkaisin niitä mutta eipä sattunu silmään semmosta kohtaa..
Valikoissa: Live view tab 2:n ensimmäinen kohta "Silent shooting", kohtaan "Disable", tai vastaavaa suomeksi.
JoseJ
Viestit: 40
Liittynyt: Loka 20, 2013 22 : 31
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja JoseJ »

Joo sieltähän se löyty. Ja nyt räpsähtää kaikki mitä pitääkin.. Kiitos nopeasta avusta!
JoseJ
Viestit: 40
Liittynyt: Loka 20, 2013 22 : 31
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja JoseJ »

No nyt sitten tuli uusi asia mieleen.. Minkälaisella kokoonpanolla saan nopeampaa salaman välähtämään? Nyt jo 1/250 suljinajalla näkyy varjo kuvassa.. Tästä on varmaan täälä jo keskusteltu monestikkin.
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Viesti Kirjoittaja Pan »

Todennäköisesti onnistuu vain kytkemällä salamat kameraan piuhalla sekä asettamalla salamoihin High Speedin päälle. Mutta en tunne 6D:tä enkä noita salamoita. Saattaa olla että jotkin Elinchromen triggerit saattaisivat toimia, mutta se hinta...
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

JoseJ kirjoitti:No nyt sitten tuli uusi asia mieleen.. Minkälaisella kokoonpanolla saan nopeampaa salaman välähtämään? Nyt jo 1/250 suljinajalla näkyy varjo kuvassa.. Tästä on varmaan täälä jo keskusteltu monestikkin.
On keskusteltu. Noin lyhyesti:
- suurnopeuskuvat otetaan lyhyellä salamanvälähdyksellä, suljinajalla ei ole merkitystä, ympäristön pitää olla hämärä,
- pikkusalaman välähdysaika on lähes suoraan käytettyyn tehoon verrannollista, pienennä osatehoille, niin salaman välähdysaika lyhenee suunnilleen samassa suhteessa, on lyhimmillään n. 1/20000 s,
- kinokameran verhosuljin ei tee lyhyttä valotusta varsinaisesti suljinajalla, vaan kuljettamalla verhojen välissä kapean raon kennon yli, verhojen liike kestää joka tapauksessa synkronointiajan (1/250 s), jos kuvaat nopeaa liikettä, tulee kuvaan vääristymä,
- salaman high speed -tila pidentää salaman kestoa jonoksi pienempiä välähdyksiä, joiden kestoaika on vähintään 1/250 s, näin se saa valaistua kennon vaikka verhot liu'uttavat valotusrakoa siitä yli, peittäen osan kennosta koko ajan.
ChiKung
Viestit: 149
Liittynyt: Marras 18, 2008 19 : 55

Viesti Kirjoittaja ChiKung »

JoseJ kirjoitti: Minulla on tuo 560 TX lähetin mutta.. Pitäisi siis tilata tuo 602 ja välipiuhat. Mistäs ChiKung ne tilasit? Verkkokauppa.comista vai suoraan kiinasta?
Onko sinulla monta salamaa välähtämässä?
eBaystä, eli Kiinasta tulevat. Vielä ovat matkalla, joten testaamaan aikaisintaan ensi viikolla. Tarkoitus siis jättää kamera ulos ja itse painaa laukaisinta sisätiloissa. Tai saahan tuolla selfienkin otettua (harvemmin itse päätyy kuvaan esim. perhekuvissa).

Kaksi salamaa käytössä. Saapa nähdä onko tarvetta kolmannelle. Näihin jää koukkuun.

Tuo 602 olisi ollut järkevä tilata 2 kpl paketissa ja myydä ylimääräinen pois. En jaksanut nähdä vaivaa, joten yhden vaan tilasin (melkein kahden hinnalla).
You Can't
JoseJ
Viestit: 40
Liittynyt: Loka 20, 2013 22 : 31
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja JoseJ »

Joo itse tilasin alibaban kautta. Mulla on 4 kpl nuita YN560III ja yksi TX560. Salama maksoi kappaleelta noin 45€ ja tuo TX vähän vähempi. Kirjottelleppa tänne kokemuksia kaapeleista kun saat ne käytöön.. Mutta sain kyllä tuon eos remotenkin nyt pelaamaan salamankin kanssa että ongelmaa ei kyllä enään ole mutta kiinnostaa se silti!
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Aiheeseen liittyen salaman kiinnitys jalustaan. Minulla on ollut vastoinkäymisiä kiireen tai huolimattomuuden takia noiden kiinnityksessä. Kaapista löytyy yksi pudonnut YN560 iii vainaakin. Ongelman ratkaisuksi tilasin tuollaisia:
Kuva

Ideana on se, että tuon saa ruuvattua lujasti ja pysyvästi kiinni jalustaan ja salaman saa klikattua tuohon kiinni niin, että se pysyy. Ei tarvitse nakkisormin veivata mitään kiristysruuveja eikä salaman kiristyskiekkoa kuvaustilanteessa. Tuohon saa vielä lisäksi radiolaukaisimen kiinni jos tarvis.

Onko muilla kokemusta salaman kunnollisista pikakiinnikkeistä?
ChiKung
Viestit: 149
Liittynyt: Marras 18, 2008 19 : 55

Viesti Kirjoittaja ChiKung »

JoseJ kirjoitti:Kirjottelleppa tänne kokemuksia kaapeleista kun saat ne käytöön.. Mutta sain kyllä tuon eos remotenkin nyt pelaamaan salamankin kanssa että ongelmaa ei kyllä enään ole mutta kiinnostaa se silti!
Nyt tuli tuo RF603C II postissa. Tuon kun laittoi TRX:ksi ja piuha 560-TX:stä kameraan niin toimii moitteetta. Tarkennuskin. Ei tarvitse softan kanssa pelata. Kerrankin toimivan tuntuinen kaukolaukaisin.

Intervalliajastimen ajattelin tehdä itse arduinoon perustuen. Tuo sitten ensi syksyn tähtikuvauksia varten.

Edit. Tuollainen paketti siis. Jäi kuvassa hieman piiloon tuo välipiuha.
Kuva
You Can't
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Nyt on ChiKungilla asialliset valot.

Yksi salama jota olen vähätellyt enkä juurikaan käyttänyt. Meillä lähes jokaisella on "ilmainen" TTL valo siinä rungossa mukana. Joskus tulee tilanteita joissa vaan ei ehdi virittelemään valoja eikä se kameraan koplattava irtosalamakaan ole käytettävissä.

Olin juuri tilanteessa jossa kuvasin hämärissä sisätiloissa joissa jokaisessa huoneessa oli erilainen valo. Veivasin tuon pop up-salaman TTL-moodiin ja loputulos oli mielestäni kohtuullisen hyvä. Olen joskus hommannut sellaisen muutaman euron tupperwaren salaman eteen ja se on taatusti hintansa väärti.

Kuva

Tuo ei tietenkään korvaa oikeaa salamaa mutta hemmetin hyvä hätävara.

Kertokaa kokemuksistanne tuon pop up-salaman käytöstä.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Koulussa on käytössä Elinkan valot. Lähetin on tietysti aina jossakin muualla kuin pitäisi. Sen vuoksi hankin myös tuollaisen golfpallomuovisen palan salaman eteen. Se hajottaa valon riittävästi ja samalla laukaisee salamat, joten se toimii hyvin. Ilman Elinkoja joitakin tilannekuvia otettuani olen huomannut palan toimivan hyvänä täytevalona, kun se on salaman edessä.
Cumbo
Viestit: 323
Liittynyt: Marras 13, 2012 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Cumbo »

Nykyiset Nissinit ei palvele oikein, kun tarvitsisin kamerasta hyvin toimivan säädön langattomana kahteen TTL-salamaan.

Yksinkertainen kysymys: menenkö pahasti metsään, jos ostan 2 kpl Yongnuo YN600EX-RT:tä ja yhden YN-E3-RT:n?
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Villi arvaus: Et mene metsään noiden kanssa. Itsellä "edellisen sukupolven" 568EX salama ja 622TX setti ja toimii todella hyvin. Itsellä tuo 568EX ja SB-700 toimivat myös kameran oman salaman ohjaamana kohtuuhyvin toisin kuin olen netistä lukenut.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Cumbo kirjoitti:Yksinkertainen kysymys: menenkö pahasti metsään, jos ostan 2 kpl Yongnuo YN600EX-RT:tä ja yhden YN-E3-RT:n?
Hyvin on toimineet mun samanlaisessa setissä. Olen ollut tyytyväinen.

No jos jotain pitää marista, niin akut pitää ottaa irti kun laitteet on säilytyksessä: muuten tyhjenevät. Toisaalta se on hyvä tapa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
VAT
Viestit: 92
Liittynyt: Joulu 06, 2007 8 : 40

Viesti Kirjoittaja VAT »

canon kamaa olisi tarjolla, hähnel sekä canon omajärj.
Vastaa Viestiin