Nikon D750

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
eetu1978
Viestit: 1186
Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

paaton kirjoitti:
eskolius kirjoitti:
paaton kirjoitti:Toimintaperiaate kannattaa ymmärtää, jottei syytä kameraa turhaan.

GroupAF käyttää jokaista ryppään pistettä vuorotellen ja valitsee lähimmän tarkentuneen pisteen käyttöön. Normaali dynaaminen af käyttää ainoastaan sitä valittua pistettä, jos se löytää focuksen. Jos focus hukkuu, niin vasta sen jälkeen otetaan apupisteitä käyttöön.

Mutta lähtökohtahan on aina vain yksi piste, mikäli kohteen seuraaminen onnistuu kuvaajalta.
Jep, ymmärrän toimintaperiaatteen, mutta en osaa käyttää sitä fiksusti. Käytän melkeinpä aina yhden pisteen tarkennusta osittain juuri tästä syystä.
Teet ihan oikein. Yksi piste on aina paras, mikäli saat pidettyä sen kohteessa. Varsinkin ihmisiä kuvatessa ryppäät tuppaavat muutenkin olla liian isoja.
Totta. Toki D750 ja 3d-tarkennus on myös erittäin toimiva yhdistelmä :)
Tosin ei tuon kanssa pelejä oikein osaa kuvata, kun tottunut menee yhdellä pisteellä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
chiefl
Viestit: 355
Liittynyt: Helmi 07, 2004 9 : 30

Viesti Kirjoittaja chiefl »

eskolius kirjoitti:Fiksu ratkaisu ja hyvin viestitty. Nikon on ottanut opikseen!
Ottaakohan Canon jossain välissä opikseen??

http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d750/9
Thank you Fuketa-san for the eternal F-bayonet.
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

eetu1978 kirjoitti:
paaton kirjoitti:
eskolius kirjoitti: Jep, ymmärrän toimintaperiaatteen, mutta en osaa käyttää sitä fiksusti. Käytän melkeinpä aina yhden pisteen tarkennusta osittain juuri tästä syystä.

Teet ihan oikein. Yksi piste on aina paras, mikäli saat pidettyä sen kohteessa. Varsinkin ihmisiä kuvatessa ryppäät tuppaavat muutenkin olla liian isoja.
Totta. Toki D750 ja 3d-tarkennus on myös erittäin toimiva yhdistelmä :)
Tosin ei tuon kanssa pelejä oikein osaa kuvata, kun tottunut menee yhdellä pisteellä.
Minä ihastuin siihen ensikokeilulla. Siinähän ensin otetaan yhdellä pisteellä "kohde" lukkoon, jonka jälkeen kamera pitää sen kiinni vaikka se siirtyisi toisen tarkennuspisteen kohdalle. Tässä se käyttää apunaan väritietoa ja ilmeisesti etäisyys ja liikeparametreja. Pelaajan punaiseen paitaan vaan lukitus ja se pysyy siinä. Yllätyin.
eskolius
Viestit: 302
Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Täytyy kokeilla jonkin urheilutapahtuman yhteydessä rypästarkennusta.

Toinen juttu: Oletteko käyttäneet D750:n in-camera HDR-kuvausta? Otin pari testiruutua, ja näytti kyllä käyttökelpoiselta. Pari klikkausta Lightroomissa, ja tuntui että kuvan dynamiikka oli huomattavasti parempi kuin parilla klikkauksella RAWissa. Kuitenkin se näytti varsin luonnolliselta, mistä iso plussa.

Ajattelin illan kuvauksissa käyttää sitä enemmänkin. Jos olette jo huomanneet jotain sudenkuoppia, olisi hyvä kuulla.
eetu1978
Viestit: 1186
Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Kuinka monen muun D750 kuuluu huollettaviin? Itse en ole edelleenkään saanut vikaa esille, mutta Nikonin sarjanumeron tsekkaus käski toimittaa huoltoon.
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

eetu1978 kirjoitti:Kuinka monen muun D750 kuuluu huollettaviin? Itse en ole edelleenkään saanut vikaa esille, mutta Nikonin sarjanumeron tsekkaus käski toimittaa huoltoon.
Ainakin omani. Kamera menee JAS:in kautta Nikonille keskushuoltoon ja mitään arviota huollon kestosta ei annettu. Mitään takarajaa kameran huoltamiseen lähettämiselle ei ole myöskään näkynyt Nikonin webbisivulla. Onneksi on vararungot, mutta mieluummin tuolla D750:llä kuvaisi kun on jo siihen tottunut.
LKSS
Viestit: 375
Liittynyt: Joulu 04, 2011 17 : 23

Viesti Kirjoittaja LKSS »

Kyllä tämä on paljon pienempi vika mitä keskusteluista ja uutisista luulisi. Itse sain sen taskulampulla näkymään, kun vastavalosuoja ei ollut kiinni, mutta vastavalosuojan kanssa ei tule näkyviin. Ja se on erittäin pieni se kulma missä se näkyy. Itse en välttämättä edes lähetä huoltoon...
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

eetu1978 kirjoitti:Kuinka monen muun D750 kuuluu huollettaviin? Itse en ole edelleenkään saanut vikaa esille, mutta Nikonin sarjanumeron tsekkaus käski toimittaa huoltoon.
Vai olisiko syytä kysyä näin: onko kellään D750:Stäjota ei tarvitse huoltaa?
eetu1978
Viestit: 1186
Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

nomad kirjoitti:
eetu1978 kirjoitti:Kuinka monen muun D750 kuuluu huollettaviin? Itse en ole edelleenkään saanut vikaa esille, mutta Nikonin sarjanumeron tsekkaus käski toimittaa huoltoon.
Vai olisiko syytä kysyä näin: onko kellään D750:Stäjota ei tarvitse huoltaa?
Sinä se osaat tehdä asioista helpompia :)

Mutta mitä jos ei saada tuon kysymyksen kanssa yhtään vastausta ;)
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

eetu1978 kirjoitti:
nomad kirjoitti:
eetu1978 kirjoitti:Kuinka monen muun D750 kuuluu huollettaviin? Itse en ole edelleenkään saanut vikaa esille, mutta Nikonin sarjanumeron tsekkaus käski toimittaa huoltoon.
Vai olisiko syytä kysyä näin: onko kellään D750:Stäjota ei tarvitse huoltaa?
Sinä se osaat tehdä asioista helpompia :)

Mutta mitä jos ei saada tuon kysymyksen kanssa yhtään vastausta ;)
Tuumin vain miten rehellistä Nikonin antama info on ollut. Kaikki huomaavat, että oma kamera kuuluu huollettavien joukkoon. Missä ovat ne alkusarjan kamerat joissa ei ole ongelmaa? Vai onko niin, että huoltovapaita taitavat ovat vain ne tulevaisuudessa valmistettavat ;-)
telf
Viestit: 171
Liittynyt: Marras 10, 2011 14 : 34

Viesti Kirjoittaja telf »

LKSS kirjoitti:Kyllä tämä on paljon pienempi vika mitä keskusteluista ja uutisista luulisi. Itse sain sen taskulampulla näkymään, kun vastavalosuoja ei ollut kiinni, mutta vastavalosuojan kanssa ei tule näkyviin. Ja se on erittäin pieni se kulma missä se näkyy. Itse en välttämättä edes lähetä huoltoon...
Mikset? Ilmaiseksi saa kamppeen kuntoon, eikä myydessä tarvi mainita ettei ole kunnostettu.

Kummallista, minä olisin jo kamppeen lähettäny huoltoon ihan periaatteen vuoksi ku on virhettä kamppeessa.
Gamma
Viestit: 1723
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

telf kirjoitti:
LKSS kirjoitti:Kyllä tämä on paljon pienempi vika mitä keskusteluista ja uutisista luulisi. Itse sain sen taskulampulla näkymään, kun vastavalosuoja ei ollut kiinni, mutta vastavalosuojan kanssa ei tule näkyviin. Ja se on erittäin pieni se kulma missä se näkyy. Itse en välttämättä edes lähetä huoltoon...
Mikset? Ilmaiseksi saa kamppeen kuntoon, eikä myydessä tarvi mainita ettei ole kunnostettu.

Kummallista, minä olisin jo kamppeen lähettäny huoltoon ihan periaatteen vuoksi ku on virhettä kamppeessa.
Niin, epämääräisen ajan ilman kameraa, pahimmillaan viikkoja.
Itsekin huoltoalalla työskentelevänä olen vahvasti sen kannalla, että on parempi olla koskematta laitteeseen jos se toimii moitteetta. Jos ei vikaa omassa kamerassa ole saanut näkyviin, eikö se silloin toimi? Ja tuskin se huollossa paremmaksi muuttuu.
LKSS
Viestit: 375
Liittynyt: Joulu 04, 2011 17 : 23

Viesti Kirjoittaja LKSS »

Tällä hetkellä ei ole kuin tämä yksi runko käytössä. Ja jassilla eivät osanneet yhtään sanoa kauanko huollossa menee.. Katsotaan kauanko muilla kestää huoltokeikka(voi olla kohtalaisen isot jonot).

Vika joka näkyy vain ilman vastavalosuojaa kirkasta valonlähdettä vasten kuvatessa juuri oikeassa kulmassa.. Ei haittaa yhtään. Katsotaan nyt jos sopiva väli kuitenkin löytyy ennen kevättä.
telf
Viestit: 171
Liittynyt: Marras 10, 2011 14 : 34

Viesti Kirjoittaja telf »

LKSS kirjoitti:Tällä hetkellä ei ole kuin tämä yksi runko käytössä. Ja jassilla eivät osanneet yhtään sanoa kauanko huollossa menee.. Katsotaan kauanko muilla kestää huoltokeikka(voi olla kohtalaisen isot jonot).

Vika joka näkyy vain ilman vastavalosuojaa kirkasta valonlähdettä vasten kuvatessa juuri oikeassa kulmassa.. Ei haittaa yhtään. Katsotaan nyt jos sopiva väli kuitenkin löytyy ennen kevättä.
En tiedä miten ihmiset on niin tietämättömiä asioista. Jasilta saa kyllä rungon huollon ajaksi, sitä pyydättäessä... Tai ainakin minä sain rungon huollon ajaksi, vaikka en ole kuin harrastaja.

Ja mitä tuohon huollossa käyttämiseen tulee, niin on oma valinta, mutta arvohan siinä laskee kun käytettynä alkaa rehellisesti myymään.
arko
Viestit: 68
Liittynyt: Elo 09, 2010 21 : 29
Paikkakunta: Mäntyharju
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arko »

Mikähän ihme siinä oikein on,kun tuntuu olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus Nikonin kiikuttaminen huoltoon....
Tuolta tulen,tuonne menen.
fleshlight
Viestit: 641
Liittynyt: Helmi 26, 2010 10 : 13

Viesti Kirjoittaja fleshlight »

arko kirjoitti:Mikähän ihme siinä oikein on,kun tuntuu olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus Nikonin kiikuttaminen huoltoon....
Surkea laadunvalvonta, ei muuta.
eetu1978
Viestit: 1186
Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

fleshlight kirjoitti:
arko kirjoitti:Mikähän ihme siinä oikein on,kun tuntuu olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus Nikonin kiikuttaminen huoltoon....
Surkea laadunvalvonta, ei muuta.
Niinpä. Yritetään maksimoida voitot väärillä keinoilla, kyllä se osuu omaan nilkkaan, ennemmin tai myöhemmin. .

Itse sain tuon ongelman esille, mutta kyllä on tosi pienestä kiinni, että tuon saa edes näkymään..

Pitäisi varmaan hakea jonkun ryhmäkanteen kanssa korvauksia Nikonilta, ihan sama vaikka laittavat rungot kuntoon, mutta näiden runkojen jälleenmyyntiarvo on jotain ihan muuta..
chiefl
Viestit: 355
Liittynyt: Helmi 07, 2004 9 : 30

Viesti Kirjoittaja chiefl »

Viimeistään tässä vaiheessa kannattaa käydä lukemassa tuo Dpreviewin artikkeli aiheesta. Sen mukaan tämä "vika" on lähes kaikissa nykyjärkkäreissä. Pahin se näkyy olevan EOS-1 dx:ssä : ) mutta eihän siitä saa puhua koska se on Canon.
Nikon on nostettu silmätikuksi viime aikoina vaikka monenlaista pikku bugia on joka merkillä. Poistuvatko viat muilla merkeillä siten, että ollaan hiljaa?
Thank you Fuketa-san for the eternal F-bayonet.
eskolius
Viestit: 302
Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

chiefl, samaa mieltä. Olen tyytyväinen, että hoituu huollossa maksutta.

Varsinkin kroppikennoisiin tottuneelle runko tarjoaa kyllä loistavaa suorituskykyä. Lisäksi kääntyvä näyttö oli tänäänkin jäisellä padolla isoksi iloksi.
eetu1978
Viestit: 1186
Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Jaahas. Eipä näitä pystytä huoltaa/korjaa jassilla, vaan menevät kuulemma Nikonin keskushuoltoon ja huoltoaika 1-2 viikkoa.
Vastaa Viestiin