Nikon D800 --> Df ?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
ejokiranta
Viestit: 44
Liittynyt: Elo 29, 2011 11 : 34
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Nikon D800 --> Df ?

Viesti Kirjoittaja ejokiranta »

Hei. Itsellä on ollut vuoden alusta käytössä D800. Kuvaan pääasiassa häitä ja lapsi- ja perhekuvia sivutoimisesti. Ostin D800 uudeksi päärungoksi ja jätin D700 varalle. Kuitenkin nyt viimeisissä hääkuvauksissa olen huomannut, että D800 ei sittenkään suoriudu hämärässä niin hyvin kuin toivoisin. D700 tuntuu tekevän parempaa jälkeä korkeilla iso-arvoilla. Tiedän, että tuo 36mp ei ole ideaali kaveri hämäräkuvaukseen.

Nyt itsellä olisi mahdollisuus saada erittäin vähän käytetty Df-runko. Tiedän mitä menetän ja tiedän mitä saisin (1/8000s vs. 1/4000, korttipaikat, keveys, AF...). Silti pakko kysyä, että mitä mieltä te muut olette kannattaako kyseinen vaihto? Olisiko tämä kuitenkin downgrade vai mitä?

Kaikki kommentit ja muut mielipiteet ovat tervetulleita.
Viimeksi muokannut ejokiranta, Elo 18, 2014 13 : 20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Siis D800 kuva skaalattuna 12 megapikselin kokoon on huonompi kuin D700:n kuva?
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

D800 ISO raja kulkee siinä 3200 kieppeillä että pysyy ruutu kasassa. Siitä downsamplingilla tosiaan saavuttaa n. aukon jos sinne 12-16MP resoon pienentää. Kyllä D4:n kenno on jonkin verran parempi, voi ruuvailla ISOa sinne 10000+ lukemiin.
smitikka
Viestit: 71
Liittynyt: Touko 03, 2004 11 : 08
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja smitikka »

Df.n laukaisu on suoraan sanoen sievä verrattuna D800:sen karmivaan lonksahdukseen. Df:n käytettävyys on myös ihanteellista retro säätimien myötä, erittäin nopeaa ja selkeää. Kyllä Df on master of darkness, 16 megainen kenno riittää kyllä hyvin esim hääkuvaamiseen. Hae Jarkolta mun vanha Df pois, vaihdoin itse 810:iin, koska tarvitsen videota vähän väliä lehtitalojen töissä.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Maffer kirjoitti:D800 ISO raja kulkee siinä 3200 kieppeillä että pysyy ruutu kasassa.
Näin minäkin olen tässä parin vuoden kuvailun ajan yleensä ajatellut. Toisaalta just äsken säätelin pari 3200 ISO kuvaa joissa tartti LR:ssä vielä +1.0 EV korjauksen eikä ne nyt sen kummemmilta näyttäneet.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

smitikka kirjoitti: Df:n käytettävyys on myös ihanteellista retrosäätimien myötä, erittäin nopeaa ja selkeää.
Onkos ne D800:n 80-luvun rullat sitten hi-end säätimiä? ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
ejokiranta
Viestit: 44
Liittynyt: Elo 29, 2011 11 : 34
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ejokiranta »

smitikka kirjoitti:Df.n laukaisu on suoraan sanoen sievä verrattuna D800:sen karmivaan lonksahdukseen. Df:n käytettävyys on myös ihanteellista retro säätimien myötä, erittäin nopeaa ja selkeää. Kyllä Df on master of darkness, 16 megainen kenno riittää kyllä hyvin esim hääkuvaamiseen. Hae Jarkolta mun vanha Df pois, vaihdoin itse 810:iin, koska tarvitsen videota vähän väliä lehtitalojen töissä.
Vai löytyi näin helposti rungon aikaisempi omistaja. :) Täytyy maanantaina käydä tutkailemassa runkoa tarkemmin. Muuten alan olemaan sinut tuon vaihdon osalta, mutta ergonimia vielä mietityttää kun en ole aikaisemmin sitä kauaa kädessä pitänyt.
ejokiranta
Viestit: 44
Liittynyt: Elo 29, 2011 11 : 34
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ejokiranta »

OskuK kirjoitti:
smitikka kirjoitti: Df:n käytettävyys on myös ihanteellista retrosäätimien myötä, erittäin nopeaa ja selkeää.
Onkos ne D800:n 80-luvun rullat sitten hi-end säätimiä? ;-)
Nämä säätökiekot itseä ehkä eniten mietityttää ergonimian ohella tuossa Df:ssä. Nyt tottunut rullaamaan sekä aukkoa että suljinaikaa nopeasti, mutta miten tuon rullan säätäminen sitten tositilanteessa. Pakko vain kaiketi kokeilla ja katsoa miten Df soveltuu omaan kuvaukseen. Ainahan sen voi laittaa eteenpäin ja ostaa uuden rungon. Tämä nyt ei kuitenkaan omaan loogiseen ajatteluun istu mitenkään kun ei tuo raha puussa kasva tai lottopottia vielä osunut kohdalle.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Näinpä, Kun Eos 650:ssa näitä ensi keran näin niin ihmettelin kyllä että kauanko muoti kestää, mutta kyllä nämä retroksi muuttuivat.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

OskuK kirjoitti:
smitikka kirjoitti: Df:n käytettävyys on myös ihanteellista retrosäätimien myötä, erittäin nopeaa ja selkeää.
Onkos ne D800:n 80-luvun rullat sitten hi-end säätimiä? ;-)
Heh :-)

Tosiasia on, että paljon mainostettu suljinaikasäädin on enimmältään koriste. Se toimii lähinnä B/T tilojen valinnassa. Varsinaisten suljinaikojen valitseminen sillä on kökköä. Onneksi Df:ssä on myös kaksi komentokiekkoa.

Df:n muut säätimet ovat aika ok. Jalustakuvauksessa se toimii erityisen hyvin, kiitos paljolti erinomaisen hyvän ja monipuolisin ominaisuuksin varustetun livevjuun - tosi retroa :-)

Kokonaisuutena Df:n käsiteltyvyys on hieman heikompaa kuin esimerkiksi D600:n. Mutta kyllä siihen tottuu. Tämän jälkeen sillä on kiva kuvata ja ainakin mustana se on myös tyylikäs.

Olisin kuitenkin mielummin nähnyt, että Nikon olisi tehnyt Df:stä funktionalistisen tyylikkään kameran jossa on vain ripaus retroa. Nyt tuntuu, että retroilu on ollut itsetarkoitus.
smitikka
Viestit: 71
Liittynyt: Touko 03, 2004 11 : 08
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja smitikka »

Niin saahan sen Df:n suljinajan ja aukon säädöt toimimaan myös peukalorullasta ja etusormirullasta, ja niitä retrosäätimiä ei ole pakko käyttää. ISO säätorulla lukituksineen on myös hyvä ratkaisu. Tämä Df jonka vaihdossa meni, oli varustettu Garizin nahkaisella puolikotelolla ( on varmasti vielä siinä kiinni ) joka toi otteelle sentin verran lisämittaa. Itse tykästyin laitteeseen, ja olen tehnyt töitä D3:lla, D4:lla, 1Dx:llä EM-1:llä ja GH4:lla. Ainoa joka itseäni häiritsi oli videon puute, olisivat laittaneet edes 720p videon niin olisin rungon työkaluna pitänyt. Se että runko on retroa, ei häirinnyt. Rungon keveys, sulkimen sievä toiminta ja kohtuullinen akun kesto, olivat selkeätä plussaa.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

smitikka kirjoitti:Niin saahan sen Df:n suljinajan ja aukon säädöt toimimaan myös peukalorullasta ja etusormirullasta, ja niitä retrosäätimiä ei ole pakko käyttää.
Niinhän minä kirjoitinkin, aikavalitsin on enimmältään turha.

Valitettavasti myös se eturulla on melkoisen ikävä käyttää, mutta ei tuo minua paljon haittaa. Kuvaan yleensä A-moodissa ja olen muissakin komeroissa asettanut aukon valinnan takarullaan.
smitikka kirjoitti:ISO säätorulla lukituksineen on myös hyvä ratkaisu.
No enpä tiedä. Esim D600/610 herkkyyden saa A ja S-moodeissa suoraan eturullaan (ns. nopea herkkyyden säätö). Tosi paljon kätevämpää.

Onneksi Df:n hyvät herkkyysominaisuudet tekevät ISO-automatiikasta vielä aikaisempaakin käyttökelpoisemman. Kyllä Df:n kanssa pärjää.
smitikka kirjoitti:Tämä Df jonka vaihdossa meni, oli varustettu Garizin nahkaisella puolikotelolla ( on varmasti vielä siinä kiinni ) joka toi otteelle sentin verran lisämittaa. Itse tykästyin laitteeseen, ja olen tehnyt töitä D3:lla, D4:lla, 1Dx:llä EM-1:llä ja GH4:lla. Ainoa joka itseäni häiritsi oli videon puute, olisivat laittaneet edes 720p videon niin olisin rungon työkaluna pitänyt. Se että runko on retroa, ei häirinnyt. Rungon keveys, sulkimen sievä toiminta ja kohtuullinen akun kesto, olivat selkeätä plussaa.
On se Df ihan kiva vaikka sitä moitinkin. D600/610 ovat kuitenkin ihan yhtä hiljaisia suljinääneltään, painavat käytännössä saman ja ovat järkiperäisemmin suunniteltuja ergonomialtaan. Df:n pointti on muotoilussa ja 16mpx kennossa. Videota en tähän kaipaa.

Melkein myös sanoisin, että lievästä ergonimsesta epämukavuudesta huolimatta Df tuntuu laadukkaammalta käteen kun noi välisarjan Nikonit. Tämä siitä huolimatta, että aikalailla sama perusrakenne siinä kuitenkin on kuin niissä. Ehkä kysymys onkin valmistuksen laadusta, joka tuntuu hyvältä.
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Re: Nikon D800 --> Df ?

Viesti Kirjoittaja jmjh »

ejokiranta kirjoitti:D700 tuntuu tekevän parempaa jälkeä korkeilla iso-arvoilla. Tiedän, että tuo 36mp ei ole ideaali kaveri hämäräkuvaukseen.
Tämä kuulostaa minun korvaan aika erikoiselta. En ole huomannut että D800 olisi missään suhteessa D700:sta huononpi hämärässä. Ellei sitten vertaa pelkästään vertaa 100% kroppeja keskenään. Mutta Df tietysti voi olla parempi.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Nikon D800 --> Df ?

Viesti Kirjoittaja nomad »

jmjh kirjoitti:
ejokiranta kirjoitti:D700 tuntuu tekevän parempaa jälkeä korkeilla iso-arvoilla. Tiedän, että tuo 36mp ei ole ideaali kaveri hämäräkuvaukseen.
Tämä kuulostaa minun korvaan aika erikoiselta. En ole huomannut että D800 olisi missään suhteessa D700:sta huononpi hämärässä. Ellei sitten vertaa pelkästään vertaa 100% kroppeja keskenään. Mutta Df tietysti voi olla parempi.
D700 kuvanlaatu heikkenee ISO1600 jälkeen ja lopullisilla rajoilla ollaan ISO3200 kohdalla. ISO6400 säästetään pakkotilanteisiin. Df on noin kaksi aukkoa parempi korkeilla herkkyyksillä.
http://photographylife.com/nikon-df-vs-d700

Käytäntö on osoittanut, että D610/800 ovat tämän kaksikon puolivälissä. Siis ehkä aukon parempia/huonompia kuin D700/Df.
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Re: Nikon D800 --> Df ?

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

jmjh kirjoitti:
ejokiranta kirjoitti:D700 tuntuu tekevän parempaa jälkeä korkeilla iso-arvoilla. Tiedän, että tuo 36mp ei ole ideaali kaveri hämäräkuvaukseen.
Tämä kuulostaa minun korvaan aika erikoiselta. En ole huomannut että D800 olisi missään suhteessa D700:sta huononpi hämärässä. Ellei sitten vertaa pelkästään vertaa 100% kroppeja keskenään. Mutta Df tietysti voi olla parempi.
Komppaan. Mulla oli juuri D3s lainassa häähommissa ja D800 vie sitäkin kuvanlaadussa tuonne ISO6400 herkkyyksille asti. Etenkin, jos kuvassa on kirkkaita alueita, joiden vuoksi joutuu alivalottamaan ja nostamaan varjoja raw-konvertterissa.

Kokemukset D4:sta ovat vähäisempiä, mutta niiden perusteella sanoisin, että tasoissa mennään ISO6400:aan ja siitä ylöspäin ero on suht selkeä nelosen hyväksi.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Dynamiikkahan se tosiaan loppuu herkkyyttä nostettaessa. Vaikka seiskasatanen kohiseekin vähän, niin dynamiikka on onneton korkeimmilla herkkyyksillä.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

paaton kirjoitti:Dynamiikkahan se tosiaan loppuu herkkyyttä nostettaessa. Vaikka seiskasatanen kohiseekin vähän, niin dynamiikka on onneton korkeimmilla herkkyyksillä.
Mutta jos katsellaan dynamiikkaa esim vain ISO1600, niin kyllähän se kaikilla kameroilla on silloin jo vahvasti laskussa. Tuon jälkeen ero D700-800 kameroiden dynamiikassa on melko mitätön eikä edes Df näytä hirveän hyvältä vaikka onkin "paras".

Tietysti on tilanteita joissa 1 ev dynamiikassa ratkaisee sen, että paloiko potretin tusta puhki vaiko ei. Mutta väittäisin kumminkin, että oleellisin ero D700:n ja nykykameroihin dynamiikassa on siinä tavassa miten kirkas pää leikkautuu ja minkälaisia värivirheitä siihen tulee. Viime vuosien aikana Nikon on onnistunut loihtimaan pehmeyttä kirkaan pään sävyliukuihin.
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Tästähän sitä on tällä foorumilla moneen kertaan väännetty... Mutta tämänkin kerran; ero D4 ja arvatenkin df sekä D800 välillä korkeilla iso luvuilla on dynamiikassa ja väreissä. D800 kuvan 16Mpix skaalaamalla pääsee eroon kohinasta, tai siis se laskee D4 tasolle. Mutta ainakaan minä en ole löytänyt softaa joka onnistuisi samassa tempussa dynamiikalle ja väreille. Keinovalossa D4 kuvat on väreiltään ok vielä 10000 nurkille asti, D800 alkaa kompuroida jo 3200 vaiheilla.
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

jiihaa2 kirjoitti:Keinovalossa D4 kuvat on väreiltään ok vielä 10000 nurkille asti, D800 alkaa kompuroida jo 3200 vaiheilla.
Ei pidä paikkaansa. Ei omien kokemusteni, eikä DxoRaamatun käppyröiden mukaan.

Tuossa D4/D800 kuvapari keinovalossa ISO6400.

Kuva

Kuva
telf
Viestit: 171
Liittynyt: Marras 10, 2011 14 : 34

Viesti Kirjoittaja telf »

Mitä jos tuosta klikkaat vielä 12800:n ISO:n, joko sitten alkaa D4 loistamaan? Kohinathan ovat aikalailla samallatasolla kun katselee kuvaa pienempänä.

Syy miksi en valinnut D800(e):tä Df:n tilalle, on RAWien suuri koko, en tarvitse megapixeleitä, koska en rajaa kuvia paljoakaan.


[quote="PekkaSav"][quote="jiihaa2"]Keinovalossa D4 kuvat on väreiltään ok vielä 10000 nurkille asti, D800 alkaa kompuroida jo 3200 vaiheilla.[/quote]

Ei pidä paikkaansa. Ei omien kokemusteni, eikä DxoRaamatun käppyröiden mukaan.

Tuossa D4/D800 kuvapari keinovalossa ISO6400.

[url=http://pekkasavolainen.galleria.fi/kuva ... /_full.jpg][img]http://pekkasavolainen.galleria.fi/kuva ... _small.jpg[/img][/url]

[url=http://pekkasavolainen.galleria.fi/kuva ... /_full.jpg][img]http://pekkasavolainen.galleria.fi/kuva ... _small.jpg[/img][/url][/quote]
Vastaa Viestiin