Valkoisen taustan harjoitus (selfie)

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
Neon Valo
Viestit: 2927
Liittynyt: Joulu 07, 2008 15 : 20

Valkoisen taustan harjoitus (selfie)

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Noita pin up kuviani esittelin täällä aikaisemmin ja itsellekin jäi mieleen että jotain varjoja pitäisi saada mallin alle ettei tule fiilis että malli leijjuu valkoisen taustan päällä vaan.


Nyt kuvasin itseäni :'DD
Taustana on nyt valkoinen kartonki ja kartongin päällä on kaksi kirkasta pleksilevyä tuomassa heijastusta. Tällä kertaa en käynyt lightroomissa ollenkaan vaan säädin RAW:in photarin raw sovelluksella ja taustaan sitten ihan sivellintyökalulla valkoista väriä ja heijastuskohdassa kloonasin pois kahden pleksilevyn reunat kun alusta koostuu kahdesta pleksistä.
Haaveilen edelleen suuresta opaalin värisestä pleksilevystä mutta maksaa muutaman satasen :DD
Valaistus on sama kuin niissä pin-up kuvissa.

Mutta tässä nyt kuva, mitä mieltä? :)?
Kuva

http://jyre.kuvat.fi/kuvat/Ihmiset/Prof ... /_full.jpg <- tuossa on täysikokoinen kuva.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
puuhapete
Viestit: 3591
Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Nyt ongelmana on taustan valo joka vuotaa syöden mallin ääriviivoja. Mieleen tulee muutama vinkki joita olen viisaammiltani kuullut. Valkoista taustaa käytettäessä mallin molemmin puolin olisi hyvä käyttää mustia "heijastimia" imemään ääriviivoista valoja pois. Lisäksi mallin ja taustan väliin saisi jättää roimasti tilaa ettei taustan valot syö ääriviivoja myös.

Edit: Tämä on nyt sitten hifistelyä jos haluaa tehdä viimeisen päälle. Tällaisenaankin kuva on ihan kelpo otos valaisultaan.
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
Neon Valo
Viestit: 2927
Liittynyt: Joulu 07, 2008 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Kiitos kommentista, paljon kivempi lukea viestejä joihin on jaksettu edes jotain perustella kuin yksittäisiä lauseita tyyliin "malli leijuu ilmassa" :D kun sen tietää itsekin niin mielellään kuulisi myös sen miten siitä pääsee eroon :D

Tuolla jalan luona on muuten fotari virhe tuo vuoto :D
Minulla on tekeillä v-flatit kaksi kappaletta valkeasta styroksista, maalaan niiden toisenpuolen mattamustaksi. Ainakin lähes kaikissa valkoisen taustan kuvissa on v-flatit molemmin puolin mallia ja flattien takana taustalle tarkoitetut salamat.

ja mielellään opettelee valaisemaan viimeisenpäälle kuin huijaa itseään ja muita fotarissa :D
sanotaanko nyt näin että, tämän kuvan kanssa meni aikaa todella paljon vähemmän fotarissa kuin niissä pin-up kuvissa, huomasi heti että tausta toimii paremmin :-)

Vielä sellaista kysyn että, johtuuko kameran näytöstä vai mistä kun otin tämän kuvan niin ylivalotuksen varoitin alkoi vilkkumaan ja näytti koko taustalta puhki mutta malli ei ollut puhki. Siirsin kuvan sitten fotariin niin puhkipalanutta ei ollutkaan enää niin paljon?
Ainakin Lightroom tekee jotain kummaa kuvalle kun sen on vienyt develop osioon, sävyt muuttuu hieman itsestään ?!
puuhapete
Viestit: 3591
Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Kameran takanäytön varoitusvalot reagoivat kameran tuottamaan jpg käännökseen jossa on kapeampi dynamiikka kuin rawissa. Lisäksi lightroom ei huomioi kameran säätöjä vaan vääntää rawista oman käännöksen riippuen asetuksista.
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
Neon Valo
Viestit: 2927
Liittynyt: Joulu 07, 2008 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Joo, nyt tuoki selvisi :) pitänee katella lightroomista jos siitä sais kaikki asetukset nollille tai jotain, olen aina ihmetellyt sitä lightroomin tekemää säätöä :D
Dailunch
Viestit: 448
Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Kannattaa tehdä kameran picture control säädöt itselle sopiviksi. Näihin ei siis ole mitään nyrkkisäätöä missä mikäkin tatti tulisi olla, vaan jokainen tekee ne omien mieltymyksien mukaan. Itse olen esimerkiksi laittanut sharpeningin nollaan, jotta tarkennuksen varmistus olisi helpompaa ja laskenut saturaatiota sekä kontrastia jotta editointipotentiaalin näkeminen olisi helpompaa. Vakiosäädöillä jopa valotuksen tarkastaminen on itselleni hieman hankalaa.

Itse kuvan valaisu on hyvä, mutta olisin halunnut nähdä jopa enemmän jalkojen heijastuksia, jotka tuovat todella mukavan lisän muuten "leijuvaan" kuvaan.
Neon Valo
Viestit: 2927
Liittynyt: Joulu 07, 2008 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Täytyy katsella niitä säätöjä :)
Mutta kun googleen kirjoittaa: zack arias white background niin saa esimerkkiä siitä mitä koetan opetella :)

Tässä vielä se linkki niin pääsee kattelemaan: http://www.google.fi/search?q=zack+aria ... 33&bih=295
TR8
Viestit: 654
Liittynyt: Marras 20, 2006 18 : 10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja TR8 »

Mun mielestä henkilökuvaukseen saa stroxia paremmat mustat "neekerit" 30 mm styrofoam levystä, levykoko on 60 x 240 cm ja tuo ohutlevy on sivuilta ponttaamatonta
- kevyttä ja jäykkää levyä, ei murene kuten styrox
- kun toisen puolen maalaa mustalla himmeällä lateksilla ja toisen puolen vastaavasti valkoisella, on muutama kappale ko levyjä hyvä lisä studioon.
Neon Valo
Viestit: 2927
Liittynyt: Joulu 07, 2008 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

TR8 kirjoitti:Mun mielestä henkilökuvaukseen saa stroxia paremmat mustat "neekerit" 30 mm styrofoam levystä, levykoko on 60 x 240 cm ja tuo ohutlevy on sivuilta ponttaamatonta
- kevyttä ja jäykkää levyä, ei murene kuten styrox
- kun toisen puolen maalaa mustalla himmeällä lateksilla ja toisen puolen vastaavasti valkoisella, on muutama kappale ko levyjä hyvä lisä studioon.
Tarkoitatko sitä perusväriltään sinistä levyä?
olen miettinyt nuitakin, päädyin 25mm paksuun styroxiin :)
itselläni on jo hankittuna styrox. 8kpl 100cm x 120cm.
näistä teen v-flatit joiden levykoko on 70cmx 240, eli joka levystä kaventaa 30cm pois ja liimaan kaksi levyä yhtyeen ja maalaan toisetpuolet mustaksi. Mutta varmaan teen tuonne DIY puolelle omaan aiheeseeni tästä jutun ettei tämä karkaa rakennuspuolelle :D
timtuun
Viestit: 181
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 50

Viesti Kirjoittaja timtuun »

TR8 kirjoitti:Mun mielestä henkilökuvaukseen saa stroxia paremmat mustat "neekerit" 30 mm styrofoam levystä, levykoko on 60 x 240 cm ja tuo ohutlevy on sivuilta ponttaamatonta
- kevyttä ja jäykkää levyä, ei murene kuten styrox
- kun toisen puolen maalaa mustalla himmeällä lateksilla ja toisen puolen vastaavasti valkoisella, on muutama kappale ko levyjä hyvä lisä studioon.
Tuo näyttää olevan vain aivan tolkuttoman hintaista. Onko muita hyviä vaihtoehtoja?
timtuun
Viestit: 181
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 50

Viesti Kirjoittaja timtuun »

timtuun kirjoitti: Tuo näyttää olevan vain aivan tolkuttoman hintaista. Onko muita hyviä vaihtoehtoja?
Itse asiassa eipä tuo kallista olekaan, kun vähän selaa hintoja... K-raudassa neliöhinta 96,53 €/m2, kun taas toisesta paikasta katsottuna n. 5€/m2. Wtf?
Vastaa Viestiin