TEEMA: Elokuussa olli R kritisoi, vaan ei enää

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

(Ville^K:n Dark Beayty Potrait 19.8.)

Huolella ja harkiten tehtyä kuvaamista, erinomaista toimintaa!

Mistähän aloittaisi? Mallin ilme on viileän poissaoleva. Se ei täten vie huomiota tuolta korulta, niin kuin pitääkin.

Tuon korkovalon käyttö on tosiaan mainio, koru heijastaa kiillon, mutta iholla valo esiintyy melko tasaisena ja päällekäymättömänä. Jotenkin pidän erityisesti tuosta korkovalon osumisesta huuliin, vaikka osaisin kuvitella vastakkaisiakin mielipiteitä. En tiedä olisiko korkoa voinut hiukan nostaa (tai strippivalo), niin tuonne hiusten päälle olisi tullut hiukan parempi irrotus taustasta. Tai sitten vielä pieni suunnattu valo sinnekin.

Kovan päävalon käyttö on näille hiuksille ja silmille juuri oikea ratkaisu. Kasvojen ihossa on toki kiilto, mutta se nyt vaan osuu oikeaan paikkaan tuossa poskipäällä. Tuossa täytyy kuitenkin olla joku pienempi kuuppa tai beauty dish, eikö?
Jään kyllä nyt pitempään katsottuani miettimään, että olisiko tuon selän ja olkapään puolelle menvää valoa voinut kuitenkin rajoittaa. Nyt tuo on aika massiivinen kohde, joka alkaa kilpailla kasvojen kanssa. Eikä olkapäiden asento toisiinsa nähden ole ihan selkeä. Ehkä olkapäätä taaksepäin, valo ylhäältä ohi tai joku gobo (valoa rajoittava levy).

Kaksi pientä yksityiskohtaa löydän, joita voisi harkita korjaavansa. Yläreunassa on joku taustapaperin tms viiru. Ei liene tarkoituksellinen. Ei ole iso juttu, mutta osuu nyt omiin silmiini.

Toinen olisi olkapäiden ja rinnan iho. Se ei tavallaan nyt vastaa kasvoille tehtyyn tiukkaan meikkiin. Toki siis kasvot ovat vaaleammat, mutta olkapäillä ihossa on nyt isohko pintarakenne. Tuota olisi joko voinut tasoittaa meikillä tai ihan aavistuksen silottaa jälkikäsittelyssä. Tosin pitäisi varmaan ensin nähdä kuva isona, että varmaksi osaisin tämän sanoa.

Korun ympärillä taas on kohinaa näkyväksi asti. En tiedä onko tuota vaalennettu jälkikäsittelyssä, mutta voisin tehdä vaikka paikallisen kohinanpoiston. Jos tuossa on jouduttu avaamaan varjopaikkoja, niin sitten seuraavalla kerralla tarkempi valaisu, täytettä valmiiksi lisää etupuolelle. Silmien kiilloista päätellen tässä on myös täytesalama kameran suunnasta.

Jos tämä olisi oikea julkaisuun menevä kuva, niin toivon, että alkuperäisessä olisi enemmän väljää ympärillä, kuvasta tulee käyttökelpoisempi. Hiukan olisin jättänyt nyt tilaa pään päälle lisää, kun muutenkin on aavistuksen huonosti irtoava päälaki. Muuten taustan valaisu on saatu oikein hyvin tasapainotettua malliin.

Meikkaajalle ja mallille terveisiä, että oikein hyvin hoidettu kuvaus.
Kuvaajalle, että on selvästi harjoiteltu valaisua ja mietitty asioita tarkkaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Kiitos paljon!

Tässä vähän kommentoitia osaan huomioistasi.
olli R kirjoitti:Tuon korkovalon käyttö on tosiaan mainio, koru heijastaa kiillon, mutta iholla valo esiintyy melko tasaisena ja päällekäymättömänä. Jotenkin pidän erityisesti tuosta korkovalon osumisesta huuliin, vaikka osaisin kuvitella vastakkaisiakin mielipiteitä. En tiedä olisiko korkoa voinut hiukan nostaa (tai strippivalo), niin tuonne hiusten päälle olisi tullut hiukan parempi irrotus taustasta. Tai sitten vielä pieni suunnattu valo sinnekin.
Itse tykkään myös miten korkovalo saa huuliin kiiltoa. Tuota voisi ehkä tosiaan inan nostaa niin tulisi valoa myös poskipään yläpinnalle. Strippivaloa ei ollut valitettavasti käytössä vaan tossa sivussa oli pieni softboxi.
Kovan päävalon käyttö on näille hiuksille ja silmille juuri oikea ratkaisu. Kasvojen ihossa on toki kiilto, mutta se nyt vaan osuu oikeaan paikkaan tuossa poskipäällä. Tuossa täytyy kuitenkin olla joku pienempi kuuppa tai beauty dish, eikö?
Päävalossa oli tällainen pieni heijastinkupu ilman gridiä.
Jään kyllä nyt pitempään katsottuani miettimään, että olisiko tuon selän ja olkapään puolelle menvää valoa voinut kuitenkin rajoittaa. Nyt tuo on aika massiivinen kohde, joka alkaa kilpailla kasvojen kanssa. Eikä olkapäiden asento toisiinsa nähden ole ihan selkeä. Ehkä olkapäätä taaksepäin, valo ylhäältä ohi tai joku gobo (valoa rajoittava levy).
Samaa mieltä. Käyttämäni studiotila on niin matala, että jos olisin ampunut ylhäältä ohi niin valo olisi heijastunut katon kautta malliin. Gobolla tuon olisi voinut toteuttaa
Kaksi pientä yksityiskohtaa löydän, joita voisi harkita korjaavansa. Yläreunassa on joku taustapaperin tms viiru. Ei liene tarkoituksellinen. Ei ole iso juttu, mutta osuu nyt omiin silmiini.
Ihan totta. Tuon voisi fotaroida pois. Itseäni tuo ei niin haitannut käsittelyvaiheessa varsinkin jostain syystä ajattelen niin että filmikuvia ei pitäisi retusoida niin paljoa :)
Toinen olisi olkapäiden ja rinnan iho. Se ei tavallaan nyt vastaa kasvoille tehtyyn tiukkaan meikkiin. Toki siis kasvot ovat vaaleammat, mutta olkapäillä ihossa on nyt isohko pintarakenne. Tuota olisi joko voinut tasoittaa meikillä tai ihan aavistuksen silottaa jälkikäsittelyssä. Tosin pitäisi varmaan ensin nähdä kuva isona, että varmaksi osaisin tämän sanoa.
Totta. Kasvoissa ja olkapäissä on kuitenkin erilainen iho ja tykkään että kuvat ovat siltä osin realistisia. Olkapään ihon uudelleenteksturointi tekisi kuvasta muovisemman.
Korun ympärillä taas on kohinaa näkyväksi asti. En tiedä onko tuota vaalennettu jälkikäsittelyssä, mutta voisin tehdä vaikka paikallisen kohinanpoiston. Jos tuossa on jouduttu avaamaan varjopaikkoja, niin sitten seuraavalla kerralla tarkempi valaisu, täytettä valmiiksi lisää etupuolelle. Silmien kiilloista päätellen tässä on myös täytesalama kameran suunnasta.
Joo kameran suunasta tulee filli. Tykkäsin sen voimakkuudesta digikuvissa ja pidin asetukset samana filmille kuvatessa. Kävi kuitenkin niin, että käyttämäni Fuji Superia 400 (6x7) on todella rakeinen tummemmissa kohdissa (mitä D700 ei ole). Paikallinen kohinanpoisto on hyvä idea. Mulla on pikkusen vielä hakusessa filmin skannauksen työnkulku niin en osaa sanoa onko tässä saatu ihan parasta mahdollista laatua skannatessa.
Jos tämä olisi oikea julkaisuun menevä kuva, niin toivon, että alkuperäisessä olisi enemmän väljää ympärillä, kuvasta tulee käyttökelpoisempi. Hiukan olisin jättänyt nyt tilaa pään päälle lisää, kun muutenkin on aavistuksen huonosti irtoava päälaki. Muuten taustan valaisu on saatu oikein hyvin tasapainotettua malliin.
Samaa mieltä.
Meikkaajalle ja mallille terveisiä, että oikein hyvin hoidettu kuvaus.
Kuvaajalle, että on selvästi harjoiteltu valaisua ja mietitty asioita tarkkaan.
Laitetaan etiäpäin :) Kiitos vielä kerran!
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Villen kuvan värit ja sävyt ovat mielestäni tosi hienot. Ollaan lähellä sitä mikä värifilmille kuvaamisessa on parasta... Noista sävyistä huokuu luksuksen ja luonnollisuuden liitto.

Rae ei minua haitannut tämän yksittäisen kuvan yhteydessä, mutta toki se saattaisi pompata esiin jos tätä kuvaa esitettäisiin rinnan silkosen siloisten filmikuvien kanssa. Lisäksi rae on esteettinen kysymys. Mielestäni se tavallaan pehmentää ja inhimillistää kuvaa.

Skannaaminen vaikuttaa paljon rakeisuuteen, mutta eiköhän ISO400 filmissä aina ole jonkinmoista "rouheutta".
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Viesti Kirjoittaja Pan »

Kun kerran henkilökuvista pidät, niin tässä muutama. Vanhana filmikuvaajana digilläkin kuvaan aika vähän ruutuja. Ja kun kamera tallentaa jpg:t mv:nä ja värit kaivetaan rawista, niin esikatselussa tulee kiinnitettyä huomiota kuvan valaistukseen ehkä ylimääräistä huomiota. Jamieluiten kuvaan vallitsevassa valossa.

1. Pomo kyylää
kuvattu filmille (HP4) Zenza Bronicalla ja pikkutelellä (150mm?)joskus 1975 paikkeilla. Tämä on likimain suora "skannaus" negasta digikameralla
Kuva

2. Paimen, kuvattu myös filmille (TX400) järkkärillä 85mm pikkutelellä, mutta tällä vuosituhannella. Digitoitu negasta kameralla. Tausta tosin eri negasta
Kuva

3. Keraamikko, yksi isommasta sarjasta. Digille viime keväänä.
Kuva
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

(Panin henkilöitä 20.8. ;-)

Parrakkaita miehiä työn äärellä. Uskoisin, että tosiaan olet miettinyt kuvaa mustavalkoisena jo kuvausvaiheessa, koska näissä mustavalkoisuus on käytetty vahvana, mutta luonnollisesti.

Pomo kyylää:

(Edellyttäen että tämä on aito tilanne) Tässä on minun mielestäni katukuvausta kaukana kadulta. Ihmisen ja ympäristön välistä vuorovaikutusta järjestämättömässä kuvassa. Tosin vaatii tuon nimen, jotta aukeaisi kokonaan.

Hyvin katseiden suunnilla tehdään asia selväksi, vaikka katseiden kohdetta ei näykään. Vastakkainasettelua tulee vaikkapa asuista ja karvaisuudesta. Syväterävyys tukee ajatusta "pomon kyyläämisestä" taustalla ja ikään kuin vahtimista vaikka pomo ei olisi paikallakaan. Tällaiset pienet kuvan keinoin tehdyt sanattomat (jopa alitajuiset) viestit tekevät hyvän kuvan.

Tämä nyt kuulostaa ehkä pahalta, mutta minusta on aina tuntunut, että mustavalko on helppo ratkaisu saada parempaa valoa. Niin on esimerkiksi kameran puoliautomatiikka tai automaattitarkennuskin. Ja näitä on tarkoitus käyttää siksi, että ehtisi keskittyä kuvan aiheen vangitsemiseen. Tässäkin kuvassa luonnonvalo tekee kuvassa juuri sen mitä pitääkin.


Paimen:

Pidän miehen kuvasta todella paljon, mutta paljon vähemmän tuosta taustasta.

Mies on kontrastikas sekä kuvana että mallina. Mustavalkoisuudesta huolimatta paljon ulkona olleen ihon väri nousee tuosta harmaiden karvojen muodostamasta kehyksestä. Silmissä on valoa, katseessa on valoa. Koko kuvan tummapainotteisuus luo (hassua kyllä) vaikutelman ympäristön valoisuudesta.

Natisin edellisessä arvostelussa iholla olevasta kohinasta/rakeisuudesta. Siinä rakeisuus peitti ihon rakenteen ja muodot ja näkyi vain rakeita. Tässä taas näin ei ole, vaan rakeisuus lomittuu näihin uurteisiin ja ihohuokosiin. Kohinaa/rakeisuutta ei tarvitse vältellä äärettömiin asti, koska ihminen on jo niin sisäistänyt valokuvan rakeen, että sillä on oma asemansa kuvan viestissä.

Tausta taas sitten ei minusta toimi. Se ei kerro mitään lisää, ja rikkoo reunoja hiuksista alaspäin. En tiedä olisinko näin vastahankainen, jos et olisi kertonut, että se on rakennettu.

Vai onko tuolla taustalla lampaita? Jos, niin jonkinlaista vaalennusta olisin kaivannut tai muuta parempaa vihjettä. Nyt minä en olisi erottanut eläimiä, ellen olisi vielä kerran alkanut miettiä tämän taustan tarkoitusperää.



Keraamikko:

Henkilökuvassa kasvot on valaistava vaaleimmiksi ja silmät oltava näkyvissä ... ei! Tässäkin henkilön luonne tulee varmasti paremmin esille kuin perinteisessä poseerauksessa, vaikka sama pullo ja dreija olisi näkyvissäkin. Ilmeestä nyt puhumattakaan, mutta pikkusormen käyttö luo jotenkin sellaisen tarkkuuden ja keskittymisen tunteen. Lieneekö katsottu asiaa kun mustavalkokuva on tehty, mutta tuo savisuuden erottuminen käsissä on myös asia, josta pidän.

Sommittelu mieleiseni tiukka - vain se näkyviin, mikä kertoo tarinan. Katse ja käsi luovat hyvän osoittavan kiilan. Varmasti joku kitisisi siitä, ettei käsi yhdisty kasvoihin, mutta pitää nyt katsojaltakin jotain vaatia.

Mietin, että onko tässäkään sen parempi tausta - tuo hyllynpätkä, jossa ruukkuja kuivamassa on kuitenkin sellainen pieni yksityiskohta, joka parantaa kuvaa.


Kuvasivuillasi näköjään paljon värillistäkin kuvaa. Niistä voisi arvioida, että valokuvaus olisi enemmän muistojen tallettamista. Vakavissaan valokuvauksen takia valokuvatut kuvat erottuvat tuolla joukosta.
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Viesti Kirjoittaja Pan »

olli R kirjoitti:
Paimen:
...
Tausta taas sitten ei minusta toimi. Se ei kerro mitään lisää, ja rikkoo reunoja hiuksista alaspäin. En tiedä olisinko näin vastahankainen, jos et olisi kertonut, että se on rakennettu.
Alkuperäinen tausta oli hyvin neutraali ja tässä versiossa kokeilin saisinko siihen jotain eloa vaihtamalla taustaksi kuvan henkilön blurratun vuohilauman. Mutta en saanut sitä yhtä ruutua sijoitettua niin, että vuohet näkyisivät sopivasti.
olli R kirjoitti: Keraamikko:
...
tuo savisuuden erottuminen käsissä on myös asia, josta pidän.
juuri se kiinnosti minuakin jo kuvausvaiheessa
olli R kirjoitti: Mietin, että onko tässäkään sen parempi tausta - tuo hyllynpätkä, jossa ruukkuja kuivamassa on kuitenkin sellainen pieni yksityiskohta, joka parantaa kuvaa.
Aina ei pääse taustaan paljoa vaikuttamaan. Paitsi, jos sen tekee myöhemmin.


Ja kiitti näistä arvioista. Kuvaan todellakin paljon muistikuvia ja teen esim. matkoista albumin tai siis nykysin kuvakirjan. Mutta aina välillä tulee tehtyä suunnitelmallisesti kuvausprojekteja. Nytkin on erään ryhmän näyttely valmisteilla
Akvavitix
Viestit: 3
Liittynyt: Elo 15, 2014 9 : 58

Viesti Kirjoittaja Akvavitix »

Aloittelevan katukuvaajan otoksia Kallio Block Partystä:

Kuva

Kuva

Kuva[/list]
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

(Akvavitix:n Kallio-kuvaa 23.8.)

Olin itsekin tuolla block partyssa kameran kanssa. Mukava fiilis ja ihmisillä paljon kameroita, joten erinomainen katukuvauspaikka.

1.kuva:
Tilanteen valo ei ehkä ollut paras mahdollinen, toiset kasvot ovat kovin puun varjossa, niitä olisi voinut hiukan jälkikäsittelyllä avata. Sillä tässä kuvassa nuo kasvojen ilmeet ovat se hyvä juttu. Riemua, katsekontakti toisiinsa, rentoutta. Tuo pallo seinässäkin sattuu aika sopivaan kohtaan. Hyvällä hetkellä saatu kuva.

Ihan mieletön tästä olisi tullut ottamalla askel oikealle, jolloin tuo teksti olisi tullt kokonaan esille selän takaa. Siitä rajaus niin, että KRM olisi jäänyt pois ja homma olisi ollut pulkassa. Helppohan se näin jälkeenpäin olisi ajatella ;-)

2.kuva:
Tässä kuvassa on sama juttu, mitä itse metsästelin: paljon ihmisiä, mutta voi rennosti makoilla keskellä katua raitiovaunukiskoilla. Samalla kuvassa on auringon lämpö, ikäjakauma ja leijunut hipsteritunnelma.
Ja kuvataan läheltä, keskellä ihmisjoukkoa. Hyvä homma.

Mustavalkokonversio on tehty riittävällä kontrastilla. Perusasiat erottuvat ja kuvassa on paljon katsottavaa. Minua kyllä houkuttaisi jättää värit tähän kuvaan ja tehdä siihen tarpeeksi kontrastia, että efekti olisi sama. Siistiä auringonvaloa on ollut riittävästi, eikä tuossa näyttäisi olevan toisiinsa sekottuvia elementtejä väreissäkään.

3.kuva:
Läheltä kuvaaminen toimii taas ja syntyy varsin intensiivinen kuva. Nyt mielestäni mustavalkoisuuskin on oikeutettu. Mutta valoisuutta jälkikäsittelisin taas. Tuo savukukka olisi selkeä pääkohde kuvassa, mutta nyt se jää pahasti varjoon. Jo pelkkä mustavalkokonversion värisäätö voisi riittää, mutta valotussudin heiluttaminen tuossa kohtaa olisi oikea teko.


Jos minulta kysytään, katukuvaa saa säätää ja muokata. Kysymys ei ole lehtikuvasta vaan asioiden esittämisestä siten kuin kuvaaja haluaa. Valotusta on katukuvaajien kuvissa säädetty aikojen alusta, koska on haluttu ohjata katsetta siihen kuvan pääkohteeseen.


Ihan oivaltavia kuvia Flickr-streamissasi. Pidin noista viimeisistä vastavalokokeiluista ja purjeveneistä sumussa. Jatkaisin sinuna juuri noiden oikeiden hetkien vangitsemista, tunnut saavan noissa hyviä tuloksia.
iikkoo
Viestit: 636
Liittynyt: Heinä 01, 2008 15 : 12

Satunnaisia ihmisiä

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

Kuvailen maisemia, ihmisiä, jonkin sortin katukuvausta, vähän mitä kohdalle sattuu osumaan.

Harvemmin olen saanut minkäänlaista arvostelua, joten rohkenen lähteä mukaasi.

Ikävä kyllä, kirjoittamiseni kuten puhuminenkin on nykyään aika onnetonta, joten ei muuta kuin kuviin:

1. Kitaristi

Kuva

2. Tango soi

Kuva

3. Mies ja koira

Kuva

4. Kukkakauppias

Kuva

5. Odotusta

Kuva
Akvavitix
Viestit: 3
Liittynyt: Elo 15, 2014 9 : 58

Viesti Kirjoittaja Akvavitix »

Tuhannet kiitokset kommenteista, Olli.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

(iikkoon katukuvat 23.8.)

Mitenhän nämä kuvat menivät minulta ohi? Ei ollut tarkoitus jättää arvostelematta. Näytti jo, että tämä ketju pysähtyi.

Istuvia ihmisiä, lämpimiä värisävyjä. Tästä voisi saada ihan mukavan teeman kuvasarjaan.

Kitaristi:
Tässä on monta mukavaa pientä asiaa: Kuvakulma on ollut matala, penkki ja punainen puuistutus muodostavan kolmiulotteisen kulman, puun varjo lisää "näkymää" kuvan yläpuolelle, varjoisa kuva, mutta aurinkoa seinässä ja siniset lenkkarit muuten lämminvärisessä kuvassa.
Kuvaajan "sisäänpäin kääntyneisyys" kitaransoittoon on käsinkosketeltavaa. Hyvä tunnelmallinen katukuva.

Tango soi:
Jos tässä olisi pelkkä haitaristi, niin tunnelma jäisi edellisestä kuvasta paljon. Mutta sitten tuo Delirium-juliste... Se jotenkin kääntää tämän kuvan ihan päälaelleen. Sieltä ensinnäkin tuijotetaan haitaristia. Tekstiä jää yhdistelemään kuvan muihin elementteihin. Alamäessä ollaan. Ja sen jälkeen katsoo muutenkin tuon taustan seinää ja miettii, että minkälaisessa ympäristössä tämä on kuvattu. Erinomaisen hyvä esimerkki siitä, miten pieni yksityiskohta voi lisätä kuvan kertovuutta paljon.

Mies ja koira:
Taas tuo penkin ja kukkapenkin kulma toimii. Koiran ja isännän katseet luovat tähän pystykuvaan vaakalinjat, seinän väriraja pystylinja, näin kuva tavallaan rytmittyy pysty- ja vaakasuunnassa isommaksi. Lisänä vielä tuo vinolinja puusta, isännästä ja koirasta.
Tyttö löytyy vasta kolmannella katsomisella. Hänet olisi voinut rajata aavistuksen keskemmälle, olisin pitänyt ajatuksesta nostaa hänet paremmin kuvaan mukaan.

Kukkakauppias:
Tämä kuva on ehkä tavanomaisin tässä sarjassa. Sinänsä ihan hyvä tilanteen kuvaaminen ja kertoo ympäristostä juuri sopivasti. Mutta varsin vakaa ja varma, eikä tarinaa irtoa juuri sen enempää kuin "kukkakauppias".

Odotusta:
Suomalainen turisti?
Aavistuksen matkakuvan oloinen. Varmaan johtuu tuosta poseeraatun oloisesta kontaktista. Osana tätä istuvien sarjaa kuitenkin tuo lisääkin. Penkkien jalkojen kaaret ovat mukavat, olisiko niitä voinut rinnastaa johonkin?


Espanjasta otettuja kuvia, oletan. Näiden värit lämmittävät, vaikka itse aurinko on osallisena vain ehkä ensimmäisessä. Parin viimeisen kuvan ihon sävyt ja tummat sävyt voisivat olla aavistuksen enemmän avattuja. Valo ei niissä nyt oikein kerro ajankohdasta tai säästä ja tekee niistä aavistuksen tylsiä, kun vertaa niitä kahteen ensimmäiseeen.

Kaikissa näissä on ollut mukavan varjoinen tasainen valo, joten valotukset ja sävyt on ollut helppo saada kuvatessa kohdalleen.


Kurkkasin galleriaasi. (Se toinen kukkakauppiaskuva olisi ollut mielestäni mielenkiitoisempi valinta.) Tuolta saisi aika kivan sarjan istuvia ihmisiä. Rajaustakin voisi vaihdella sarjasta hyvin tiukasta laajempaan kuin noista löytyy.

Tunnut kuvaavan matkoja ja tuttuja. Mutta selvästi on alkanut kehittyä silmää aiheiden näkemiseen.

Sinullekin voisin sanoa, että jos haluat kehittää kuvaamista, niin voisit kerätä eräänlaista portfoliota: sellaisia kuvia, jotka omasta mielestäsi toimivat valokuvina. Tuo "Satunnaisia ihmisiä" on juuri sellainen. Tällaisen kokoelman tarkoitus on oppia tunnistamaan omia onnistuneita kuvia ja niitä tekijöitä, jotka tekevät niistä hyviä. Näin näitä samoja asioita alkaisi tulla kuvatessakin mieleen.

Toinen kehittämistapa on lähteä tarkoituksellisesti katukuvaamaan. Miettiä etukäteen jotain paikkoja, joissa voisi kuvata, ehkä jopa hakea jotain aiheita. Keskittyä kuvaustilanteiden hakemiseen ja näkemiseen. Ei toki ole helppoa, mutta joskus varsin palkitsevaa ja kehittävää.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

No niin, ollaan syyskuussa. Kritisointikuukausi on ohi.
Minun laskujeni mukaan 33 eri kritisointipyyntöä ja 78 kuvaa. Kiitoksia kaikille, jotka uskaltautuivat mukaan.

Näkisin nyt tässä muutaman eri pointin:

Ihan kivaa oli, tämä ei loppujen lopuksi vienyt mahdottomasti aikaa tai energiaa. Arvelin itse jo alussa, että tämä voisi olla itselleni opettavainen projekti, koska kuvia oli hyvin monenlaisia, ja niitä joutui pohdiskelemaan usealta kantilta. Itse sain uusia ideoita asioiden käsittelyyn ja luultavasti myös taas hiukan laaja-alaisempaa näkemystä toisten ja omieni kuvien arviointiin.

Niin kuin olen aiemminkin kertonut, minusta huonoin kuva on sellainen, joka ei herätä minkäänlaisia ajatuksia. Neutraali, kaikkia miellyttävä kuva on vähän tylsä. Tässä ketjussa ei ollut kovinkaan paljon tällaisia. Mutta suurin puute oli kyllä se, ettei todella ärsyttäviä, rumia, "taiteellisia" tai surkeasti kuvattuja kuvia ollut juuri lainkaan. Olisi ollut mukava hakea niitä syitä, miksi tuollainen kuva herättää tunteita.

Jatko: todennäköisesti jatkan itse taas alkuperäistä linjaani, että arvioin toisten kuvia, kun niissä on jotain itseäni kiinnostavaa - valokuvauksellisesti tai aiheena. Toivoisin, että muillakin olisi herännyt intoa sanoa jotain perustellumpaa muitten kuvista. En oikein osaa muuten tätä motivoida, kuin että omaakin valokuvausta kehittää, jos pystyy jollain tavalla hakemaan niitä syitä, miksi kuva on itseä kiinnostava. Pelkkä "kamala", "ihan kiva" tai "huikaisevan hieno" ei auta sinua eikä kuvaajaa.
kapa21
Viestit: 582
Liittynyt: Tammi 25, 2012 13 : 17

Viesti Kirjoittaja kapa21 »

Erittäin iso kiitos tästä ketjusta. Toivottavasti tästä tulee vuotuinen, toistuva tapa. Edes kerran vuodessa...
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Hatunnoston arvoinen lanka todellakin, kiitoksia Ollille ansiokkaasta työstä. Tuli mieleen, että jos on kritiikkiketju, niin olisiko mitään ketju, missä käsitellään pyynnöstä kuvia? Siis toimitetaan RAW(it) jonnekin saataville ja katsotaan mitä niistä saa taiottua?

Kyllähän tuollainen työllistää hemmetisti enemmän, mutta saattaisi olla ihan mielenkiintoista koittaa.
jari_jkl
Viestit: 1199
Liittynyt: Marras 11, 2006 21 : 46
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jari_jkl »

Maffer kirjoitti:Tuli mieleen, että jos on kritiikkiketju, niin olisiko mitään ketju, missä käsitellään pyynnöstä kuvia? Siis toimitetaan RAW(it) jonnekin saataville ja katsotaan mitä niistä saa taiottua?

Kyllähän tuollainen työllistää hemmetisti enemmän, mutta saattaisi olla ihan mielenkiintoista koittaa.
Ainakin tällainen vanha ketju on:

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... e1ed799166
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

olli R kirjoitti: Jatko: todennäköisesti jatkan itse taas alkuperäistä linjaani, että arvioin toisten kuvia, kun niissä on jotain itseäni kiinnostavaa - valokuvauksellisesti tai aiheena. Toivoisin, että muillakin olisi herännyt intoa sanoa jotain perustellumpaa muitten kuvista. En oikein osaa muuten tätä motivoida, kuin että omaakin valokuvausta kehittää, jos pystyy jollain tavalla hakemaan niitä syitä, miksi kuva on itseä kiinnostava. Pelkkä "kamala", "ihan kiva" tai "huikaisevan hieno" ei auta sinua eikä kuvaajaa.
Kiitos Ollille aivan valtavan antoisasta ketjusta, jonka soisi jäävän stickynä tuohon foorumin alkuosaan. Toiveena myös kaikille kuviaan tähän postittaneille: jättäkää kuvat paikalleen, älkää poistako nyt kun kritiikki on saatu. Tästä ketjusta on hyötyä vuosiksi eteenpäin.

Olen vain amatöörivalokuvaaja, mutta pyrin silti arvostelemaan tässä foorumissa kuvia jotka koen jollakin tavalla mielenkiintoisiksi. Lähtökohtani on siis sama. Kun arvostelen tai arvioin jotakin kuvaa samalla kirjoittaen ajatuksiani siitä, kyseessä on henkilökohtainen oppimisprosessi eikä minkäänlaiseen auktoriteettiin pyrkiminen. Pyrin kuitenkin olemaan pohdinnoissani autenttinen ja ilmaisemaan mahdollisimman selkeästi jotakin, joka parhaassa tapauksessa voi olla kuvaajallekin hyödyllistä ja kiinnostavaa luettavaa. En tiedä kuinka hyvin onnistun tässä, mutta pyrin siihen.

Kiitos vielä kerran - tämä ketju oli - on - huikea.
Sapere aude.
---
flickr
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Kiitos Ollille tästä keskustelusta ja muistakin kirjoituksista. Hienoa työtä.
itu
Viestit: 1250
Liittynyt: Elo 05, 2008 0 : 51

Viesti Kirjoittaja itu »

Tätä ketjua oli mukava lukea monestakin syystä. Esimerkkejä voisivat olla vaikkapa kiihkoton arviointi, selkeän kohtelias kieli ja perustellut mielipiteet. On myönnettävä, että joku ylilyöty tai daideellinen kuva olisi luultavasti ollut väriläiskä. Se, että jokaisesta kuvasta löytyy hyvää, on tyylikästä ja huonotkin puolet on taiten kerrottu ajan kanssa.

Arvon arvostelija saa kaikki jaossa olevat työvoitto- ja Herrasmiespisteet. Hienoa työtä. Arvosteltavatkin suhtautuivat kommentteihin tyynen rauhallisesti.

Kuka lienee seuraava ja onko aihealue mahdollisella seuraavalla kerralla rajatumpi?
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kiitokset ollille huikeasta ideasta, ketjusta ja toteutuksesta. Vuoden kulttuuriteko tällä foorumilla. Hattua kouraan.
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Kiitos Olli. Teit hienoa duunia meille kaikille niin tärkeiden juttujen kanssa.
Vastaa Viestiin