Vaihto Macciin (Jälleen kerran)

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
iruuska
Viestit: 159
Liittynyt: Huhti 12, 2013 15 : 06

Vaihto Macciin (Jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja iruuska »

Aihe on varmasti suosittu ja täälläkin koluttu, mutta jäi silti muutama kysymys askarruttamaan.

1) Nykyinen kuvatietokantani (500 gigaa raweja - puuh!) on NTFS-muodossa ulkoisilla kovalevyillä, joka sopiii siis vain Windowsin tiedostojärjestelmälle (Ulkoinen levy: Lacie 2 TB, USB 3.0 - Porsche design-mallistoa edeltävä sukupolvi)

2) Ulkoisessa kovalevyssä on 18 gigatavun "SHARE" -osio, joka on tarkoitettu aukikelpoiseksi myös MAC-koneille.

--> Onko V*mainen homma vaihtaa tiedostojärjestelmä raweineen Macille tuettavaan muotoon?

Catalogitiedostolla ei ole niin väliä, en ole mitään järjettömän suuria editointitöitä tehnyt ja arkistoinnin laatua olisi muutenki tarkoitus parantaa tagittamisen & tähdityksen merkeissä.

Onko nykyaikana tehokkaiden koneiden aikana enää merkitystä käyttääkö Windows-konetta vai Maccia?

Olen ikäni käyttänyt winukkaa ja tämä Win7 on toiminut aivan uskomattoman hyvin kunnes nykyinen koneeni on alkanut kärsiä tuulettimen ja pölyn myötä. Omatoiminen huoltoremppa koneelle on tiedossa viikonloppuna, uusi tuuletin odottaa pöytälaatikossa. Sen jälkeen tämän voisi myydä paremmassa kunnossa seuraavalle. (13" Asus, i3 prossu, 4 GB RAM ja 128 GT SSD-levy)

Tiedän että uuden käyttiksen yhteydessä tulen varmasti lyömään päätäni seinään tovin, mutta silti haluan harkita vaihtoa vakavasti ennen taas uutta PC-konetta.

(EDIT!)
Käyttötarkoitus: Kotona kone kytketään erilliseen näyttöön, näppäimistöön, hiireen ja ulkoiseen kovalevyyn. Tietenkin iMac tai PC-pöytäkone olisi paras hinta/laatusuhteeltaan - mutta lähinnä matkojen, hinnan ja käytettävyyden takia haluan kannettavan jolla tämä kaikki luonnistuu.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
KumiMummo
Viestit: 80
Liittynyt: Syys 14, 2013 11 : 07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja KumiMummo »

Konvertointiin liittyen. Helpoin voisi ehkä olla siirtää kuvat koneelle turvaan ja formatoida lätty oikeaan muotoon ja siirtää kuvat takasin. Konvertointia uuteen muotoon en suosittele silloin, kun on tavaraa levyllä, koska tiedostot voivat vahingoittua. Yksi vaihtoehto on tietenkin ostaa uusi kovalevy kuvia varten ja käyttää vanhaa backuppina. Itse olen tykännyt USB3 varustetuista taskumallisista, jotka eivät tarvi erillistä virtalähdettä. Ainakin buffalolta löytyy myös lievästi iskusuojattuja malleja.
iruuska
Viestit: 159
Liittynyt: Huhti 12, 2013 15 : 06

Viesti Kirjoittaja iruuska »

KumiMummo kirjoitti:Konvertointiin liittyen. Helpoin voisi ehkä olla siirtää kuvat koneelle turvaan ja formatoida lätty oikeaan muotoon ja siirtää kuvat takasin. Konvertointia uuteen muotoon en suosittele silloin, kun on tavaraa levyllä, koska tiedostot voivat vahingoittua. Yksi vaihtoehto on tietenkin ostaa uusi kovalevy kuvia varten ja käyttää vanhaa backuppina. Itse olen tykännyt USB3 varustetuista taskumallisista, jotka eivät tarvi erillistä virtalähdettä. Ainakin buffalolta löytyy myös lievästi iskusuojattuja malleja.

Joo ei kyllä todellakaan inspaa virtalähteelliset kovalevyt. Oli virhe hankkia tällainen, vaikka nopea onkin. Pitää miettiä tarkkaan mitä tässä tekee.
murmelt
Viestit: 801
Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48

Re: Vaihto Macciin (Jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja murmelt »

iruuska kirjoitti: --> Onko V*mainen homma vaihtaa tiedostojärjestelmä raweineen Macille tuettavaan muotoon?
Kyllä Mac lukee suoraan NTFS-levyä (ei tallenna ilman maksullisia ohjelmia).
tle
Viestit: 27
Liittynyt: Loka 08, 2007 14 : 24

Viesti Kirjoittaja tle »

Ja Tuxera ohjelmalla (25€) myös kirjoittaa NTFS-levylle. Mulla on Lightroom käytössä sekä windows pöytäkoneessa, että macbook pro kannettavassa.

Kuvakanta on ulkoisella ntfs-levyllä (2T My Passport ultra) ja homma toimii ihan kelvollisesti.

Windowseja olen käyttänyt jostain 2.x versiosta lähtien, mutta Win8 ei ole kyllä suosikki (vistan onnistuin aikanaan jättämään väliin).

Macciin olen ollut tyytyväinen. Toimintoja joutuu vähän opiskelemaan, mutta kyllä tällä pärjää.

Tuxera löytyy täältä: http://www.tuxera.com/products/tuxera-ntfs-for-mac/


Tapsa
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Vaihto Macciin (Jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja mremonen »

murmelt kirjoitti:
iruuska kirjoitti: --> Onko V*mainen homma vaihtaa tiedostojärjestelmä raweineen Macille tuettavaan muotoon?
Kyllä Mac lukee suoraan NTFS-levyä (ei tallenna ilman maksullisia ohjelmia).
Yksinkertaisin ratkaisu lienee toisen ulkoisen kiintolevyn ostaminen ja datan kopiointi levyltä toiselle. Eihän nuo teran USB-levyt tänä päivänä maksa käytännössä mitään.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Itselläni 4 teraa alkoi käydä pieneksi, eikä kahden uuden 4 teran limpunkaan kanssa mitään pankiryöstöä tarvinnut tehdä. Sinänsä kiinnostavaa, miten porukka noilla hirviövdeokameroillaan toimivat, äkkiäkös videoissa terat viuhuvat....

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
riihijan
Viestit: 1010
Liittynyt: Elo 07, 2005 23 : 46
Viesti:

Viesti Kirjoittaja riihijan »

Sopivasti uudet MBP:t julkaistiin tänään.

http://store.apple.com/fi/buy-mac/macbook-pro

Itse odottelen vielä imac retina versiota.
Q-vaaja
Viestit: 356
Liittynyt: Joulu 09, 2012 10 : 09

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

riihijan kirjoitti:Sopivasti uudet MBP:t julkaistiin tänään.

http://store.apple.com/fi/buy-mac/macbook-pro

Itse odottelen vielä imac retina versiota.
Mikä on muuttunut? Tovin jo katsellut tollaista 13" röttelöä, joka kulkisi kivasti kameralaukussakin. Samalta näyttää kuin ennen ja hintakin täsmää.
ISSPES
Viestit: 222
Liittynyt: Tammi 28, 2008 18 : 32

Viesti Kirjoittaja ISSPES »

Ulkomuistista, hintajäjestyksessä.

13" ei retina, ei muutosta
13" Prosessori 2.4->2.6 ja RAM 4Gb->8Gb
13" Prosessori 2.4->2.6
13" Prosessori 2.6->2.8
15" Prosessori 2.0->2.2 ja RAM 8Gb->16Gb
15" Prosessori 2.3->2.5

Täältä tarkat tiedot
http://www.everymac.com/systems/apple/m ... okpro.html
Q-vaaja
Viestit: 356
Liittynyt: Joulu 09, 2012 10 : 09

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

ISSPES kirjoitti:Ulkomuistista, hintajäjestyksessä.

13" ei retina, ei muutosta
13" Prosessori 2.4->2.6 ja RAM 4Gb->8Gb
13" Prosessori 2.4->2.6
13" Prosessori 2.6->2.8
15" Prosessori 2.0->2.2 ja RAM 8Gb->16Gb
15" Prosessori 2.3->2.5

Täältä tarkat tiedot
http://www.everymac.com/systems/apple/m ... okpro.html
No eipä oleellista muutosta. Kun laittaa 13" koneeseen i7-prossun ja 16 gigaa muistia, on hinta tasan sama kuin ennenkin.
ISSPES
Viestit: 222
Liittynyt: Tammi 28, 2008 18 : 32

Viesti Kirjoittaja ISSPES »

Q-vaaja kirjoitti:
No eipä oleellista muutosta. Kun laittaa 13" koneeseen i7-prossun ja 16 gigaa muistia, on hinta tasan sama kuin ennenkin.
Kaiken lisäksi tehonkasvu i5 -> i7 on 64-bit Multi-Core benchmarkin mukaan n. 4% (late 2013), aika onneton lisäys 200€:lla.

http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

ISSPES kirjoitti:Kaiken lisäksi tehonkasvu i5 -> i7 on 64-bit Multi-Core benchmarkin mukaan n. 4% (late 2013), aika onneton lisäys 200€:lla.

http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks
Oma käsitys on, että noi läppärien 2-ytimiset U-sarjalaiset i7:t ei tosiaan ole mitään oikeita tehomalleja vaikka nimeämispolitiikka sellaisen käsityksen ehkä yrittää antaa. Tässä kai oli kyseessä i7-4558U vs. i5-4278U. Eikä noissa Haswell-pohjaisissa 4xxx-malleissa ole juuri minkäänlaista tehoeroa vanhempiin Ivy Bridge -generaation 3xxx-malleihinkaan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Toivonen
Viestit: 750
Liittynyt: Maalis 24, 2003 17 : 53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihto Macciin (Jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja Toivonen »

iruuska kirjoitti: 1) Nykyinen kuvatietokantani (500 gigaa raweja - puuh!) on NTFS-muodossa ulkoisilla kovalevyillä, joka sopiii siis vain Windowsin tiedostojärjestelmälle (Ulkoinen levy: Lacie 2 TB, USB 3.0 - Porsche design-mallistoa edeltävä sukupolvi)
Ilmainen versio NTFS-FREE.
NTFS toimii hyvin Macissa tuolla tai Tuxeralla. Ainoa ongelma on että SMB/AFP-jako NTFS levyille ei toimi... mikäli sellaista tarvitsee.

Lisätäänpä toinen ilmainen jota itse käytin vuosia sitten, ennen Tuxeraan siirtymistä. En tiennyt että tämä on vielä elossa.
NTFS-3G + Ntfsprogs.
Tomi Toivonen
iruuska
Viestit: 159
Liittynyt: Huhti 12, 2013 15 : 06

Viesti Kirjoittaja iruuska »

Jos nyt ostan uuden ulkoisen kovalevyn, niin pystyykö sitä lukemaan windows-koneella jos se on valmiiksi Mac-alustettu?

Eli voinko siirtää NTFS-levyltäni tiedostos mac-alustetulle kovolle (hfs+) ? Molempienhan kovojen tulisi aueta windowsissa jotta siirto onnistuu. Vai miten minun tulisi uusi levy alustaa jotta voin siirtää sinne windows-pohjaiselta kovalevyltä ensin materiaalin? Tämä materiaali avataan sitten uuden kovon kautta macilla editointia varten.

Isokokoista muistitikkuakin ehdotettiin, mutta tuskin sille jatkossa tulisi enää tarvetta. Ja siinäkin filesystemin kanssa ilmenee sama haaste.
villho
Viestit: 283
Liittynyt: Huhti 25, 2006 15 : 57

Viesti Kirjoittaja villho »

iruuska kirjoitti:Vai miten minun tulisi uusi levy alustaa jotta voin siirtää sinne windows-pohjaiselta kovalevyltä ensin materiaalin? Tämä materiaali avataan sitten uuden kovon kautta macilla editointia varten.
Alusta exFAT, niin homma toimii.
Vastaa Viestiin