Nikon D810

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Force75
Viestit: 343
Liittynyt: Tammi 19, 2011 20 : 48
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Force75 »

Illan verran käpistelyä D810:sta takana ja tässä muutamia seikkoja:

- Hyvän kokoinen runko: Tähän asti ongelma Nikoneissa ollut niiden onneton koko verrattuna Canoniin. Nyt vekotin tuntuu yhtä suurelta kun 5D3 ja istuu käteen hienosti otekahvan puolesta. Tykkään, että kamera on suuri eikä mikään lilliputti.

- Hijainen suljin: Pitää todella sivistyneen äänen verrattuna jopa 5D3 ääneen. Todella pehmeä ja se herättää luottamusta kestävyydestä kun ei rämähdä niinkuin aikoinaan 5D2:ssa...

- Missä valintakiekko?: Ekaa kertaa piti kaivaa manuaali esiin jotta tajusin, mistä hitosta saa valittua M-moodin? Valintakiekossa oli vain ihme merkintöjä ja tuttua M-moodia ei löytynyt mistään. Hieman hankalaa, että se pitää valita nappia ja rullaa pyörittämällä koska nyt jos se joskus jää johonkin eri moodiin niin eihän sitä näe kameran päältä kuten aiemmin?

- "Valintakiekon" päällä olevat pikanamiskat. ISO namiska siinä? Eihän sitä mitenkään voi käyttää jos kamera on naamalla? Siirsin ISO namiskaksi videon äänitysnapin, se on sopivasti koholla joten sen tuntee sokeanakin. Muutenkin napit siinä kiekon päällä kyllä turhia. Menin jo vahingossa painamaan QUAL namiskaa ja vasta myöhemmin hokasin, että olin muuttanut kuvalaatua tai kokoa ties mihin.

- Tarkennuspistenappi: Miten ihmeessä se on siellä missä se nyt on, siellä kameran vasemassa etulaidassa? Ainakin nyt tarkennustavan valinta tuntuu tuskalta kun tottunut 5D3 kameran tapaan. Sen pystyi yhdellä kädellä vaihtamaan mutta nyt tarttee painaa vasemmalla kädellä nappia ja sitten rullailla rullia oikealla kumpaakin rullaa riippuen mitä haluaa.

- "joikkarin puute": Pisteiden valinta kiekosta sivuille liikuttelemalla on vain surkeampaa kun 5D3:n joikkarilla rallattelu. Joikkari oli sormen alle sopivasti karhennettu joten siitä sai otteen hyvin ja se pysyi napakasti sormen alla.

- Laturi: Voi miksi laturissa ei voi olla samaa prosenttinäyttöä kun 5D3:ssa oli. Eli näkee missä kohtaa latausta edetään. Se oli näppärää kun oli kiire johonkin; iski vain akun laturiin kiireessä ja pakatessa näki laturin valoista että ok, akku on ladattu 75% täyteen ainakin että kyllä se riittää.

- Etsinkuva upea: Vaikea verrata enää suoraan 5D3 etsimeen mutta jotenkin tuo etsin tuntuu vielä paremmalle. Hieman vierastin tuota pyöreätä silmäsuppiloa mutta ihan hienosti se pelaa ja kuva näkyy neliskanttisena eikä pyöreenä :-)

- Säätöä riittää: Säätöä tuntuu olevan valikoiden takana jopa enemmän kun 5D3:ssa oli. Joka hiton asiaan on joku säätö ja onneksi kamera neuvoo kun painaa kysymysmerkkiä koska välillä suomennos tuntuu niin vieraalta, että pitää jotain apua saada.

- Valikot epäselvät: Canonin sivuttain jaoteltu valikkoratkaisu on toimivampi. Myös niiden jaottelu oli parempaa, tässä jotenkin tuntuu, että valikon alta tulee vaan lisää ja lisää valikoita ja sinne uppoaa kokonaan. Tietenkin kyse on myös outoudesta mutta vaikea on tuolta etsiä jotain mitä just tarttee.

- Tarkennus toimii yllättävän pimeässäkin: Tuntuu, että tarkentaisi jopa paremmin pimeässä kun 5D3?

Yhtään kuvaa en ole vielä tarkastellut koneen ruudulta, räiskinyt vain sinnetänne sohvalta ja kattellut tarkennusta ja koettanut iskostaa selkärankaan noita nappivirityksiä.

Hyvältä kamera tuntuu ja innokkaana odotan huomista jolloin olisi tarkoitus valosassa hieman räiskiä pitkin metsiä ja kokeilla miten tuolla kuvataan. Mielenkiinnolla odotan miten tuo 1,2x ja 1,5x croppimoodit pelaa koska niitä olisi ihan kiva käyttää satunnaista tirppaotosta etsiessä.

Jatkan raportointia kuhan on ensin takana muutamia laakeja jostain järkevästäkin :-)
D810 & D5300
(ex. 450D,600D,7D,5D2,5D3,M)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
effeuno
Viestit: 385
Liittynyt: Elo 28, 2008 13 : 14

Viesti Kirjoittaja effeuno »

Mistä noita D810 runkoja olette hankkineet.

Kysyy Effeuno
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Force75 kirjoitti:Illan verran käpistelyä D810:sta takana ja tässä muutamia seikkoja:

- Hyvän kokoinen runko: Tähän asti ongelma Nikoneissa ollut niiden onneton koko verrattuna Canoniin. Nyt vekotin tuntuu yhtä suurelta kun 5D3 ja istuu käteen hienosti otekahvan puolesta. Tykkään, että kamera on suuri eikä mikään lilliputti.
Vaikka Nikonin valikot ovatkin aika syvältä, niin raportissasi on moniakin asioita mitä kertovat lähinnä siitä, että et ole kuvannut Nikoneilla. Mutta sanottakoon nyt se, että D800/810 sukupolvi on hieman edeltäjäänsä pienempi. Mielestäni se onkin hyvä juttu sillä D700:n kahta olikin käteeni hieman möhkö.

Nyt ei muuta kuin niitä kuvia ihmettelemään! Se kai lienee pääasia.
spege
Viestit: 11297
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

effeuno kirjoitti:Mistä noita D810 runkoja olette hankkineet.
Rahalasta ainakin itse hankin tämän Maailman Hienoimman Luonnonvalokuvauskojeen, jonka kennotekniikasta ja AF-järjestelmästä canonistit voivat vain nähdä korkeintaan märkiä unia. :)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
jperala
Viestit: 3464
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

spege kirjoitti:
effeuno kirjoitti:Mistä noita D810 runkoja olette hankkineet.
Rahalasta ainakin itse hankin tämän Maailman Hienoimman Luonnonvalokuvauskojeen, jonka kennotekniikasta ja AF-järjestelmästä canonistit voivat vain nähdä korkeintaan märkiä unia. :)
Eikös palstalla ole "sana on vapaa" osasto tällaisille väsyneillä jutuille. Siellä saat ainakin mellastaa rauhassa, kertoa loppuun kuluneita marsalkkatarinoita ja kehua itseäsi.

Pitääkö sotkea kaikki topicit tällä skeidalla ?
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
spege
Viestit: 11297
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

En ala Jouko väittelemään sinun kanssasi, koska sinun kanssa keskusteleminen tuo mieleen sian kanssa painimisen, missä molemmat osapuolet paskaantuvat, mutta vain sika nauttii.

Mutta etkö itse voisi jättää DC.netin rauhaa rakastavan valokuvauskansan rauhaan, koska mielestäni sinulla ei ole paljoa annettavaa liittyen valokuvauskysymyksiin.
Viimeksi muokannut spege, Joulu 14, 2014 15 : 54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
jperala
Viestit: 3464
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

spege kirjoitti:En ala Jouko väittelemään sinun kanssasi, koska sinun kanssa keskusteleminen tuo mieleen sian kanssa painimisen, missä molemmat osapuolet paskaantuvat, mutta vain sika nauttii.

Mutta etkö itse voisi jättää DC.netin rauhaa rakastavan valokuvauskansan rauhaan ja palata sinne sotahullujen keskustelupalstalle? Mielestäni sinulla ei ole paljoa annettavaa liittyen valokuvauskysymyksiin.
I rest my case :)
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

jperala kirjoitti:
spege kirjoitti:
effeuno kirjoitti:Mistä noita D810 runkoja olette hankkineet.
Rahalasta ainakin itse hankin tämän Maailman Hienoimman Luonnonvalokuvauskojeen, jonka kennotekniikasta ja AF-järjestelmästä canonistit voivat vain nähdä korkeintaan märkiä unia. :)
Eikös palstalla ole "sana on vapaa" osasto tällaisille väsyneillä jutuille. Siellä saat ainakin mellastaa rauhassa, kertoa loppuun kuluneita marsalkkatarinoita ja kehua itseäsi.

Pitääkö sotkea kaikki topicit tällä skeidalla ?
+1
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Force75 kirjoitti:Illan verran käpistelyä D810:sta takana ja tässä muutamia seikkoja:

- Missä valintakiekko?: Ekaa kertaa piti kaivaa manuaali esiin jotta tajusin, mistä hitosta saa valittua M-moodin? Valintakiekossa oli vain ihme merkintöjä ja tuttua M-moodia ei löytynyt mistään. Hieman hankalaa, että se pitää valita nappia ja rullaa pyörittämällä koska nyt jos se joskus jää johonkin eri moodiin niin eihän sitä näe kameran päältä kuten aiemmin?
Moodi näkyy ihan normaalisti siitä ylänäytöstä, sekä etsimestä. Etuna tuossa on ainakin se, että voit vaihdella moodia helposti nostamatta silmää etsimestä ja yhdellä kädellä.
Force75 kirjoitti: - Tarkennuspistenappi: Miten ihmeessä se on siellä missä se nyt on, siellä kameran vasemassa etulaidassa? Ainakin nyt tarkennustavan valinta tuntuu tuskalta kun tottunut 5D3 kameran tapaan. Sen pystyi yhdellä kädellä vaihtamaan mutta nyt tarttee painaa vasemmalla kädellä nappia ja sitten rullailla rullia oikealla kumpaakin rullaa riippuen mitä haluaa.
Juu, tämä on minustakin huononnus uusissa nikoneissa, vaikka monet toimintaa kehuvatkin. Kannattaa kuitenkin huomata auto-ison ja tarkennuspisteiden näppärä säätö nappi+rulla toiminnoilla.
Force75 kirjoitti: - "joikkarin puute": Pisteiden valinta kiekosta sivuille liikuttelemalla on vain surkeampaa kun 5D3:n joikkarilla rallattelu. Joikkari oli sormen alle sopivasti karhennettu joten siitä sai otteen hyvin ja se pysyi napakasti sormen alla.
Koetappa painella siitä ristikko näppäimestä, joka on näppärästi peukalon kohdalla. Jos siirtelet jatkuvasti tarkennuspisteitä kuten minäkin, niin nopein tapa nikonilla on käyttää keskisormella aukkoa, etusormella laukaisinta ja peukulla tarkennuspisteitä sekä tarkennusta, jos olet tottunut af-on nappiin.
Force75
Viestit: 343
Liittynyt: Tammi 19, 2011 20 : 48
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Force75 »

Moodi näkyy ihan normaalisti siitä ylänäytöstä, sekä etsimestä. Etuna tuossa on ainakin se, että voit vaihdella moodia helposti nostamatta silmää etsimestä ja yhdellä kädellä.

OK, ajattelinkin että jostain se pitää nähdä ilman, että pitää kurkistaa etsimeen. Itse yleensä käytän vain tuota M-moodia joten sinänsä ei haittaa vaikka sen vaihtaminen onkin nappijumpan takana...
-----------------------------
Juu, tämä on minustakin huononnus uusissa nikoneissa, vaikka monet toimintaa kehuvatkin. Kannattaa kuitenkin huomata auto-ison ja tarkennuspisteiden näppärä säätö nappi+rulla toiminnoilla.

Tänään koetin etsiä sokkona tuota tarkennustavan nappia ja enhän mä sitä löytänyt vaan piti kurkistaa, että missä se on. Itse vaihtelen usein tarkennuspisteiden määrää, sijaintia yms. joten tuo tökkii nyt eniten verrattuna Canonin tapaan. Noh, eiköhän se siitä...
-----------------------------
Koetappa painella siitä ristikko näppäimestä, joka on näppärästi peukalon kohdalla. Jos siirtelet jatkuvasti tarkennuspisteitä kuten minäkin, niin nopein tapa nikonilla on käyttää keskisormella aukkoa, etusormella laukaisinta ja peukulla tarkennuspisteitä sekä tarkennusta, jos olet tottunut af-on nappiin.

Itse en ole AF-ON nappia käyttänyt, kokeillut olen ja ihan kätevä se on monessa tilanteessa mutta helpommalla olen päässyt kun se on laukaisemessa samassa. Johonkin tiettyihin tilanteisiin se on kyllä ihan näppärä...
D810 & D5300
(ex. 450D,600D,7D,5D2,5D3,M)
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Force75 kirjoitti: OK, ajattelinkin että jostain se pitää nähdä ilman, että pitää kurkistaa etsimeen. Itse yleensä käytän vain tuota M-moodia joten sinänsä ei haittaa vaikka sen vaihtaminen onkin nappijumpan takana...
M-moodilla+auto-isolla kuvaan yleensä itsekkin. Uudemmissa nikoneissa auto-ison aikaa voi muutella nopeasti rulla+nappi yhdistelmällä. Se on selkeä parannus.
Force75 kirjoitti: Tänään koetin etsiä sokkona tuota tarkennustavan nappia ja enhän mä sitä löytänyt vaan piti kurkistaa, että missä se on. Itse vaihtelen usein tarkennuspisteiden määrää, sijaintia yms. joten tuo tökkii nyt eniten verrattuna Canonin tapaan. Noh, eiköhän se siitä...
Kyllä siihen tottuu. Ehkä... Vanha af-s/c/m valinta oli vaan pätevämpi. Kova kytkin, josta tunsit heti mikä moodi on valittuna.

Kannattaa muuten opetella heti alussa tarkennuspisteiden oikea käyttö, itse valitsen yleensä pisteen jo ennaakkoon ennen kuin nostan kameran rinnan tasolta ylös. Keskimmäisen napin painallus nollaa tarkennuspisteen keskelle ja siitä sitten lasket tarvittavat naksut passeliin suuntaan. Valikoista kannattaa minusta valita 11-pistettä käyttöön, jotta liikuttelu on nopeampaa. Nuo siis vaikuttavat ainoastaan niihin käsinvalittaviin pisteisiin, kaikki pisteet ovat edelleen käytössä ryppäiden kanssa. Niin ja tarkennus pisteiden ei kannata antaa mennä laidasta "ympäri" toiseen laitaan, koska silloin et tosiaan voi tietää katsomatta missä piste on.
Force75 kirjoitti: Itse en ole AF-ON nappia käyttänyt, kokeillut olen ja ihan kätevä se on monessa tilanteessa mutta helpommalla olen päässyt kun se on laukaisemessa samassa. Johonkin tiettyihin tilanteisiin se on kyllä ihan näppärä...
Tuo on tosiaan ihan tottumis kysymys. Mutta jos kuvailet enimmäkseen servon kanssa, niin af-on nappi on selvä parannus. Kohdetta voi seurata helposti ja servo pysyy jatkuvasti päällä, vaikka otatkin välillä kuvan. Jossain tilanteissa, kuten oikein huonossa valossa, tarkennus olisi toimivampi laukaisimessa. Silloin kuva otettaisiin heti, kun af saa otteen.
Force75
Viestit: 343
Liittynyt: Tammi 19, 2011 20 : 48
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Force75 »

Kiitoksia "paaton" hyvistä vinkeistä... Eiköhän tuohon Nikoniin tässä totu kun vaan käyttelee.

Tänään kuvailin hieman vaikka ilma olikin aika hemmetin harmaa. Kiinni oli Tamron 70-200 HIV (vai mikä lienee) ja olihan kyllä helkkarin painava setti raijata mukana. Hihna ei ollut edes kamerassa vielä kiinni joten piti raijata kameraa mukana kahvasta roikottaen ja kyllähän siinä käsi kramppasi ja varahappea tarvittiin...

Ihastuin heti ensihätään croppimoodien käyttöön. Oli jotain marjoja joista tahdoin kuvaa ja kun loppu zoomi kesken, etsin tunnin verran valikoista croppimoodia ja kun löysin sen niin hitto että ilo valtasi mieleni kun sain hyvän lähikuvan croppimoodin ansiosta. Tuo on todella hyvä ominaisuus, ei tartte aina kantaa mukana croppikameraa jos haluaa lisä zoomia.

Sulkimen ääni on kyllä edelleen niin upean vaimennettu, jämäkkä että melkein napsii kuvia huvikseen vain sitä kuunnellen. Vakuuttava mekanismi ainakin äänen perusteella ja pitäishän sen 200tonnia kestää...

Kuvaamaan lähtiessäni unohdin tietenkin jalustan kotiin joten en päässyt kokeilemaan oikein sitä sähköistä suljinta yms. hienoa mutta se pitää korjata ensi kerralla.

Tässä juuri "käsittelen" kuvia joita napsin ja näin ensi alkuun on sanottava, että kun kaikki pelottelee, että on ostettava uusi kone näiden suurien tiedostojen takia niin ainakin mun I3 läppäri pyörittää näitä 70mb NEF filejä ihan yhtä hyvin kun 5D3 RAW kuviakin. En mitään eroa huomaa tässä käytössä Lightroomilla ja hyvä niin, kalliiksi tulisi taas jos olisi pitänyt konekkin vaihtaa samaan syssyyn... Koneena siis I3, 8GB RAM, SSD, 17" FHD joten siihen voi jokainen verrata omaa myllyään jos pohtii pitääkö kone vaihtaa vai ei...

EDIT: Tässä ekat D810 kuvat:

http://force.kuvat.fi/kuvat/NATURE+AND+ ... +14.12.14/
Viimeksi muokannut Force75, Joulu 14, 2014 19 : 45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
D810 & D5300
(ex. 450D,600D,7D,5D2,5D3,M)
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

paaton kirjoitti:
Force75 kirjoitti: OK, ajattelinkin että jostain se pitää nähdä ilman, että pitää kurkistaa etsimeen. Itse yleensä käytän vain tuota M-moodia joten sinänsä ei haittaa vaikka sen vaihtaminen onkin nappijumpan takana...
M-moodilla+auto-isolla kuvaan yleensä itsekkin. Uudemmissa nikoneissa auto-ison aikaa voi muutella nopeasti rulla+nappi yhdistelmällä. Se on selkeä parannus.
Tämän voi varmaan konfata monella tavalla, mutta minulla on seuraava systeemi. Normaalisti herkkyys on eturullassa /käytän takarullaa päärullana ja A-moodissa siinä on aukko). Auto-ISO menee päälle pois kun painaa herkkyyden napista ja pyöräyttää eturullaa. Muuten eturullalla säädetty herkkyys alin käytetty herkkyys.

PS Innostus kroppimoodeista haihtuu kyllä kunhan tajuat, että sen kroppaamisen voi tehdä tietokoneellakin. Toki sinänsä hyvä, että on kamera jonka kuvasta kärsii jotain kropata.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

Tuosta kroppimoodista on ihan hyötyä jos videota kuvaa kiinteällä. Saa kätevästi kaksi eri polttoväliä.
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

^Joo ja hiukan nopeamman sarjakuvauksen.
kuvahemmo
Viestit: 116
Liittynyt: Loka 05, 2011 19 : 43

Viesti Kirjoittaja kuvahemmo »

Mä en ihan ole ymmärtänyt noita croppimoodeja. Eikös ihan samaan lopputulokseen pääse croppaamalla fotarissa?
jperala
Viestit: 3464
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

kuvahemmo kirjoitti:Mä en ihan ole ymmärtänyt noita croppimoodeja. Eikös ihan samaan lopputulokseen pääse croppaamalla fotarissa?
DX laseja varten.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

jperala kirjoitti:
kuvahemmo kirjoitti:Mä en ihan ole ymmärtänyt noita croppimoodeja. Eikös ihan samaan lopputulokseen pääse croppaamalla fotarissa?
DX laseja varten.
Epätoivoista. Fps:n kasvattamisessa on sentään joku pointti.
Force75
Viestit: 343
Liittynyt: Tammi 19, 2011 20 : 48
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Force75 »

nomad kirjoitti:
jperala kirjoitti:
kuvahemmo kirjoitti:Mä en ihan ole ymmärtänyt noita croppimoodeja. Eikös ihan samaan lopputulokseen pääse croppaamalla fotarissa?
DX laseja varten.
Epätoivoista. Fps:n kasvattamisessa on sentään joku pointti.
No eikös sitten kaikki croppikamerat oo turhia jos FF kuvasta voi vaan cropata sopivan? Tuossahan nyt on ikäänkuin kaksi kameraa yhdessä kun käyttää 1,5 croppiasetusta?
D810 & D5300
(ex. 450D,600D,7D,5D2,5D3,M)
plrbr
Viestit: 619
Liittynyt: Marras 23, 2009 20 : 26

Viesti Kirjoittaja plrbr »

Force75 kirjoitti:
nomad kirjoitti:
jperala kirjoitti: DX laseja varten.
Epätoivoista. Fps:n kasvattamisessa on sentään joku pointti.
No eikös sitten kaikki croppikamerat oo turhia jos FF kuvasta voi vaan cropata sopivan? Tuossahan nyt on ikäänkuin kaksi kameraa yhdessä kun käyttää 1,5 croppiasetusta?
Eiköhän se nomad yritä sanoa että (fps:ää lukuun ottamatta) itse croppimoodi kamerassa on turha, koska saman voi tehdä jälkikäsittelyssä. Miksi rajata 1.5 kun voit tehdä jälkeenpäin 1.48 tai 1.32 tai mitä vaan? Siinä ei ole "kahta kameraa yhdessä", vaan yksi kamera josta saa lähes rajattoman määrän erilaisia rajauksia.
Croppikameroita taas on olemassa ensisijaisesti koska ovat halvempia valmistaa.
Vastaa Viestiin