kamerareppu lentokoneessa

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
mremonen
Viestit: 9180
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Veikkaan, että ongelma oli tässä:
intoilija kirjoitti:kamerarepulle, jalustalle, joka oli erillaan ja toiselle repulle.
Eli ainakin jalusta matkalaukkuun, samoin - varsinkin kotiinpäin tullessa - kaikki muu käsimatkatavara sinne matkalaukkuun.

Keniaan mennessä mulla oli vain reppu, jossa kameratarvikkeet. En nyt muista mitä se painoi, mutta siellä oli D800E + D300 + 14-24/2.8G + 24-70/2.8G + 70-200/2.8G + 200-400/4G + AF-D 135/2 DC + Sony NEX5N + SEL18200 + iPod. Ei mitään muuta. Reppu oli vedetty tosi tiukkaan pakettiin: kaikki remmit, ym. repussa kiinni. Mitään ei roikkunut ja kannoin sitä kädessä, en selässä.

Päätin, että jos matkalaukku jää reitin varrelle, pärjään Keniassa yksilllä kalsareilla ja ilman hammasharjaa ja partakonetta, mutta en ilman kameraa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

OskuK kirjoitti:Ryanairilla Edinburgista punnittiin ja piti laittaa siihen sovitusvempaimeen joka ikinen laukku, ja jos oli ostanut lentoasemalta taxfree-kamaa, niin semmoista muovikassia ei koneeseen saanut tuoda, jos silloin ylittyi 1 laukku/matkustaja.

Että tosiaan tuurilla mennään, ja jos on valmis jättämään sen reppunsa/laukkunsa kassiinsa lentoasemalle, niin siloin on otettu hallittu riski ;-)
Ryanair on usein syvältä ellei sitten matkusta luottokortti ja hammasharja. Tosin tuon ei enää pitäisi olla kenellekään mikään yllätys, sillä ainahan nuo ovat olleet samanlaisia. Kabiiniin menevän tavaran kontrolli on enemmän sääntö kuin poikkeus ja lisämaksut nostavat matkalippujen hinnan helposti normaaliluokkaan.

Nykyisin myös monet muut lentoyhtiöt kontrolloivat tiukasti kabiiniin menevän tavaran kokoa. Näin etenkin Helsigin päässä. Viimeksi katselin kuinka Luffe (oltiin 4:llä eri lennolla) laittoi portilla ihmisiä työntämään kabiinikassinsa siihen kehikkoon. Ja jos ei mahtunut, niin armotta vaan "matkatavaraksi" 100e lisämaksulla. Ei hyvä.

Jos minulla on isompi järkkäri mukana niin otan sen portilla yleensä kabiiniin ottamastani repusta ulos, jolloin reppu on aika paljon pienempi ja kevyempi. Irrallisesta kamerasta eivät koskaan ole vielä valittaneet. Tosin äskettäin jouduin Munchenissä laittamaan kameran päälle ja ottamaan turvatarkastusvirkailijasta kuvan ennen kuin tämä uskoi, että kyseessä on todellakin toimiva kamera.

Olen myös kuljetellut kamerakamaa ruumaan menevässä matkalaukussa. En ymmärrä miksi jengi on täällä niin hirveän varovaista, ettei moista uskalla tehdä? Käyttöä ja kuljettamista vartenhan noi on hankittu... Pakkaa valokuvaustavaran kovan matkalaukun suht keskelle, niin kyllä ne siellä kulkee. Ja jos matkalaukku hukkuu, niin kamerakamat ovat silloin helpommasta päästä selvitettäviä ja korvattavia asioita vrt. lempivaatteesi tai joku muu jolle ei oikein rahallista arvoa löydy.

Turkish Airlines voisi olla suositeltava lentoyhtiö. Ovat liberaaleja kabiinitavaran suhteen ja matkalaukun lisäksi turistiluokan lippuunkin sisältyy "sports equipment". Eli naamioitte ne Istanbulin katukuvausreissulla tarvittavat teleobjektiivinne esim purjelaudaksi :-)
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

nomad kirjoitti:Kabiiniin menevän tavaran kontrolli on enemmän sääntö kuin poikkeus ja lisämaksut nostavat matkalippujen hinnan helposti normaaliluokkaan.
Kymmenisen kertaa Ryanairilla lentänyt, eikä kertaakaan ole mitattu tai punnittu matkustamoon tulevaa laukkua/reppua. Enkä ole nähnyt että olisi muidenkaan laukkuja mittailtu.

Hyvää tuuria kai sitten..
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
mremonen
Viestit: 9180
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:Olen myös kuljetellut kamerakamaa ruumaan menevässä matkalaukussa. En ymmärrä miksi jengi on täällä niin hirveän varovaista, ettei moista uskalla tehdä? Käyttöä ja kuljettamista vartenhan noi on hankittu... Pakkaa valokuvaustavaran kovan matkalaukun suht keskelle, niin kyllä ne siellä kulkee. Ja jos matkalaukku hukkuu, niin kamerakamat ovat silloin helpommasta päästä selvitettäviä ja korvattavia asioita vrt. lempivaatteesi tai joku muu jolle ei oikein rahallista arvoa löydy.
Joo,
en kyllä pelkää tuota hajoamista. Kovassa laukussa vaatteiden keskellä ei varmasti hajoa, jollei laukku leviä kokonaan.

Sen sijaan voi se vähän syödä, jos on menossa kaksi vuotta suunnitellulle kuvausreissulle ja perillä on lempishortsit ja se Irwinin hattu. Mutta muistikuvathan ne onkin parhaita.

En pakkaa koskaan mitään ruumaan menevää, mistä en voisi luopua.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
tkos
Viestit: 20
Liittynyt: Loka 30, 2003 11 : 56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tkos »

Olen myös usein kiroillut koneessa, kun ympärille tulee lauma ihmisiä, joilla on kaikilla ylisuuri käsimatkatavara ja sen lisäksi käsilaukku tai iso läppärilaukku ja pari taxfreekassia.

Siihen on ihan oikeasti joku syy, miksi sinne matkustamoon ei saa viedä liikaa tavaraa.
Whig
Viestit: 828
Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 00

Viesti Kirjoittaja Whig »

Itse en yrittäisi viedä matkustamoon enempää, kuin on sallittu sillä en halua millään välilaskulla joutua tilanteeseen jossa käsikamat punnitaankin ja vaihtoehdoksi jää laittaa ne öbaut suojaamatta ruumaan tai yrittää keksiä jotain muuta ja hyvällä tuurilla myöhästyä jatkolennolta.
Onneksi itse reissaan yleensä emännän kanssa niin saa osan kameravehkeistä "hänen" kameralaukkuunsa :-)
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
vitsku
Viestit: 86
Liittynyt: Elo 12, 2007 20 : 57

Viesti Kirjoittaja vitsku »

Monenlaista on sattunut. Toukokuussa finskillä sano et mun ruuma laukku on 2kg ylipainoinen ja olihan se. Mutta otin tietoisen riskin lähteessäni. Tuumas rouva et pitää tehdä jotain, joten siirsin trolliin joka paino jo valmiiksi 15kg. :-D

Monet yhtiöt sallii sen läppärilaukun/käsilaukun käsitavaroiden lisäksi. Mulla on toi Lowepron Messenger ladattuna täyteen. 6D / 70-200 2,8 / 24-105 / 50 / 580exii + muuta pientä... Näyttää silti kompaktilta eikä koskaan ole tarviinut sitä punnita. Toki en sitä myöskään mitenkään tyrkytä tiskillä.

Joskus menee aika taiteiluks kun on sukellus kamat 23kg kahdelle hengelle, va-kamera tykötarpeineen 7kg ja edellä mainittu setti pinnan päälle kuvailuun.
Niin paljon sellasta mitä ei ruumaan oikee viitsis laittaa. + muut vaatteet ym.

Aina oon jotain varasuunnitelmaa pohtinu, mutta oikeestaan koskaan ei ole tarvinnut turvautua, onneksi.

Vitsku
Artsi_L
Viestit: 123
Liittynyt: Helmi 23, 2012 18 : 19

Viesti Kirjoittaja Artsi_L »

Olen maailmaa reissanneilta kollegoilta, ja heidän ystäviltään, saanut kuulla mitä kaikkea ruumaan laitetuista laukuista on kadonnut. Ainakin Pariisin de Gaullen kenttä on hyvin pahamaineinen tämän asian suhteen, erityisesti läppärit katoavat businessmatkaajien laukuista tehokkasti.

Minun reissatessa ruumaan menee vaatteet, hammasharjat, akkulaturit ja kaapelit, ne saavat kadota, ei harmita.

Läppäri ja kameratarvikkeet aina käsimatkatavaroissa kabiiniin oman silmän valvonnan alle.
Lumikenkä
Viestit: 59
Liittynyt: Tammi 25, 2010 22 : 59

Viesti Kirjoittaja Lumikenkä »

Kerran on kamerareppu punnittu Kanarialta tullessa. Ylipainomaksua meni 50€. Olen myös nähnyt tungettavan häkkyrään useita kertoja, joten siihen saa varautua. Valmistajan väite laukun koon sopivuudesta ei aina pidä paikkaansa, jos sen täyttää liian täyteen. Minulla Lowen iso reppu (450?) ja tähän saakka on mennyt koon puolesta. Sisuskalujen paino on siis ratkaissut. JAlusta on ruumassa ja jotain muuta painavaa myös.
Nikonilla vuodesta 1975
veikkaaja
Viestit: 84
Liittynyt: Kesä 13, 2003 11 : 42
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja veikkaaja »

Normilentoyhtiöiden säännöt ovat sentään suhteellisen yhteneväiset käsimatkatavaran suhteen, yleensä 55 x 40 x 23 cm ja 8 kg. Tätähän kansainvälinen ilmaliikennejärjestö yritti muutama vuosi sitten harmonisoida, mutta eivät päässeet siitä sopimukseen.

Huom! Finnair: 56 cm x 45 cm x 25 cm, 8 kg
http://www.finnair.com/FI/FI/informatio ... on-baggage

Mutta harmia tuottaa ne yhtiöt, joilla se on jotain muuta, ehkä suomalaisia eniten koskettavat mm seuraavat:

Air Berlin (jossa käsimatkatavaran paino saa olla enintään 6 kg (kannettavan tietokoneen kanssa 8 kg), ja sen ulkomitat saavat olla enintään 55 cm x 40 cm x 20 cm. Kaikkein halvimmassa lippuluokassa painoraja taisi olla vielä pienempi.

Ryanair: 55cm x 40cm x 20cm, 10 kg

Wizz: 42 x 32 x 25 cm, ns underseat koko. 56 cm x 45 cm x 25 cm kokoinen menee lisämaksusta.

Easyjet: 42 x 32 x 25 cm, ei painorajaa!

Kallislentoyhtiöiden värimetallikorteilla saa tietysti paremmilla ehdoilla tavaraa kainalossa sisään.

Olen jättänyt käsimatkatavarana mukana olleeseen reppuun vain läppärin + kameran akkuineen ja objektiiveineen. Objektiivivalikoimassa aina vaaditaan hieman etukäteisharkintaa, että mitä kannattaa ottaa mukaan. Paino on siinä 7+ kilon luokassa, uuden Tammukan tultua hätistellään kahdeksaa.

Jalustat yms muu vähempiarvoinen ja suurikokoisempi tavara sitten ruumaan - jos matka kestää paria yötä kauemmin.
Juppe_85
Viestit: 538
Liittynyt: Joulu 29, 2009 14 : 54

Viesti Kirjoittaja Juppe_85 »

Itse tuli tuota atlanttia ylitettyä useamman kerran männä vuonna ja mitään ongelmaa kameravermeiden roudaamisessa ei ollut. Tosin sitä valitusta en ymmärrä jos tietoisesti otetaan liian painava tai liian suuri laukku käsimatkatavaroihin ja joudutaan sitten siitä maksamaan tai ollaan muuten ongelmissa. Itsellä yhdistelmänä ollut olkalaukkua käsimatkatavaralaukun sisällä ja viime reissulla ihan löwepron kamerareppu käsimatkatavarana, niin ja läppärilaukku 1-2 läppärillä varustettuna.
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Juppe_85 kirjoitti:Tosin sitä valitusta en ymmärrä jos tietoisesti otetaan liian painava tai liian suuri laukku käsimatkatavaroihin ja joudutaan sitten siitä maksamaan tai ollaan muuten ongelmissa.
Tästä olen samaa mieltä, jos tykkää pelata riskillä niin sitten pitää kestää jos se riski toteutuu. Oma valinta.

Kun viime kuussa katsoin toimintaa Lontoon Gatwikissa, niin enpä olisi halunnut olla siellä epäsopivan kaman kanssa liikenteessä. Kyllä niin tarkkaa oli toiminta.

Mutta saas nähdä mitä tämä uusi elektroniikkaan painottuva ohjeistus tuo tullessaan.

http://yle.fi/uutiset/lahteet_kengat_ja ... la/7337412
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

Juuri näiden käsimatkatavaroiden tarkkojen ulkomittojen takia esim. National Geographic NG 5160 kamerarepusta myydään NG 5162 -versiota, missä isojen ulkonevien sivutaskujen sijaan on ulosvedettävät säilytyspussit ja läppäritasku selkää vasten. Näin mitat saadaan sovitettua annettuihin käsitavaramittoihin lentokoneessa.
TomiT
Viestit: 82
Liittynyt: Heinä 27, 2011 6 : 26

Viesti Kirjoittaja TomiT »

Ei ole ikinä ollut minkäänlaista ongelmaa ottaa kameralaukkua käsimatkatavaraksi matkustamoon. Mutta täytyy sanoa, että karran hämmästelin, kun joku jannu roudasi BA:n lennolle Heathrow'lta Los Angelesiin käsimatkatavarana ison kamerarepun, jossa roikkui vielä ihan täysikokoinen kolmijalka. Oma kolmijalka oli matkalaukussa, enkä ollut edes ajatellut, että sen kanssa pääsisi turvatarkastuksesta. Toki voihan olla, että ottavat kolmijalan sitten koneen ovella pois ja antavat kuitin siitä. Tämä nk. gate check-in on käytössä esim. matkarattaiden kohdalla.
5D3 ja linssikeittoa Sigmalta ja Canonilta.
_Lars_
Viestit: 1073
Liittynyt: Tammi 10, 2008 13 : 35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja _Lars_ »

BA:n ja muistaakseni Air Francenkin atlantin ylilennoille saa ottaa 21 kiloa käsimatkatavaraa. Ainakin vielä pari vuotta sitten sai.
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

tkos kirjoitti:Olen myös usein kiroillut koneessa, kun ympärille tulee lauma ihmisiä, joilla on kaikilla ylisuuri käsimatkatavara ja sen lisäksi käsilaukku tai iso läppärilaukku ja pari taxfreekassia.

Siihen on ihan oikeasti joku syy, miksi sinne matkustamoon ei saa viedä liikaa tavaraa.
+1

Tämä näkyy hyvin esim. USA:n sisäisillä lennoilla tai venäläisten kanssa matkustettaessa.
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

onninpoika kirjoitti: Tämä näkyy hyvin esim. USA:n sisäisillä lennoilla tai venäläisten kanssa matkustettaessa.
Sekä myös suomalaisten matkatessa...
kapa21
Viestit: 582
Liittynyt: Tammi 25, 2012 13 : 17

Viesti Kirjoittaja kapa21 »

Kameralaukku aina käsimatkatavarana. Jalustan ja joskus jonkun objektiivin olen laittanut ruumaan hyvin pakattuna matkalaukun keskelle.

Viimevuonna lensimme Keski-Eurooppaan finskillä ja pojalla oli sellainen pieni rullalauta koneessa repussa. Hieman näkyi laudan päätä repusta. Antoivat luvan viedä koneeseen. Takaisin tullessa Prahan kentällä lauta muuttui sitten tappavaksi aseeksi eikä mitään asiaa koneeseen sen kanssa. Oikein isopäällikkö kävi murisemassa. Onneksi oltiin niin hyvissä ajoin kentällä, että ehtivät tilata laukut takaisin ja saatiin lauta matkatavaroihin, joissa sitten paino ylittyi. Onneksi oli reilu virkailija eikä perinyt lisämaksua, kun asian selitti.

Näin ollen en laskisi sen varaan, että jalustan voi viedä koneeseen.
Vastaa Viestiin