Kameroiden turhat ominaisuudet

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
mremonen
Viestit: 9240
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Kameroiden turhat ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Sulanto kirjoitteli aiheesta blokissaan. Olen samaa mieltä hänen kanssaan siitä, että nykykameroissa on hirvittävä liuta ominaisuuksia joita en tarvitse. Ja varmaan ominaisuus tai pari, joita ei käytä kukaan.

Mutta jotenkin seuraavat listalle päässeet menevät minulta hieman yli hilseen:
Sulantoblog kirjoitti:- Valotuksen pistemittaus ja keskustaa painottava mittaus. Sähköisestä etsimestä näen valotuksen, joten mittaustavalla ei ole merkitystä. Mittaus on aina monilohko/matriisiasennossa.

- Automaattivalotuksen lukitus. Jos haluan saman valotuksen moneen kuvaan, niin käytän valotuksen käsisäätöä.
> Valotuksen pistemittaus? Näkeekö sähköisestä etsimestä todella noin tarkasti miten valotus jossain pistemäisessä kohdassa on? Yleensä pistemittauksellahan haetaan (tai ainakin minä haen) sen yhden kohdan oikeaa valotusta, viis muusta. En siis yritäkään saada koko ruutua valotettua oikein.

>Automaattivalotuksen lukitus? Ei kai tuota nyt pääsääntöisesti käytetä monen kuvan yhtenäisen valotuksen varmistamiseen? Tai itse ainakin käytän sitä esimerkiksi juurikin tuon pistemittauksen yhteydessä, kun otan valotuksen yhdestä kohtaa ja sitten sommittelen kuvan uudelleen. Toki manuaalilla saa tuon kierrettyä, mutta manuaalilla kuvatessa aika monta muutakin toiminnetta muuttuu turhaksi (kuten vaikka tarkennuspisteen paikka).
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kameroiden turhat ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Rockford »

mremonen kirjoitti:Toki manuaalilla saa tuon kierrettyä, mutta manuaalilla kuvatessa aika monta muutakin toiminnetta muuttuu turhaksi (kuten vaikka tarkennuspisteen paikka).
Nyt en tajunnut. Kuvaan vaativat tilanteet aina manuaalilla, mutta tarkennuspisteen paikkaa vaihdan koko ajan, jotta voin tarkentaa mihin haluan. Vai tarkoitatko valotuksen pistemittausta tarkennuspisteestä?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

varmaankin täysmanuaalilla...
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Nikonissa qual - nappi ja valmiit kuvaohjelmat. Kaikki .jpg - säädöt.
Samoin s-moodi on itselle melko turha. A-moodi ja auto-iso ajaa omassa käytössä saman asian.
Itse asiassa mulle riittäisi a- ja m-moodit.

Tarkennuksessa af-a.

Muita turhia, ei just nyt tule mieleen.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Hel_NiS kirjoitti:Nikonissa qual - nappi ja valmiit kuvaohjelmat. Kaikki .jpg - säädöt.
10+ vuoden kuvailun aikana kerran käyttänyt, ei siis turha. :-)
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
mremonen
Viestit: 9240
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Kameroiden turhat ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Rockford kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Toki manuaalilla saa tuon kierrettyä, mutta manuaalilla kuvatessa aika monta muutakin toiminnetta muuttuu turhaksi (kuten vaikka tarkennuspisteen paikka).
Nyt en tajunnut. Kuvaan vaativat tilanteet aina manuaalilla, mutta tarkennuspisteen paikkaa vaihdan koko ajan, jotta voin tarkentaa mihin haluan. Vai tarkoitatko valotuksen pistemittausta tarkennuspisteestä?
Tarkoitin tosiaan täysmanuaalia. Periaatteessa mattalasilla voi tarkentaa mihin haluaa ilman mitään indikaattoreita. Onnistuuko se käytännössä, niin se on sitten toinen juttu.

Ihmettelin hieman Sulannon kommentteja pistemittauksesta ja valotuksen lukitsemisesta. Mielestäni molemmat aika perusominaisuuksia, joita tulee käytettyä aika-ajoin. Kumpaakaan ei oikein voi helposti korvata millään.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
chief85
Viestit: 195
Liittynyt: Maalis 01, 2012 12 : 38
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chief85 »

P moodi, keskustapainotteinen mittaus ja hiljainen suljin taitaa olla sellaisia joita ei oo tullu koskaan käytettyä.
flickr: http://www.flickr.com/photos/janijokiniemi/" onclick="window.open(this.href);return false;
mappe
Viestit: 1103
Liittynyt: Heinä 15, 2003 16 : 08
Viesti:

Re: Kameroiden turhat ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja mappe »

mremonen kirjoitti:Sulanto kirjoitteli aiheesta blokissaan. Olen samaa mieltä hänen kanssaan siitä, että nykykameroissa on hirvittävä liuta ominaisuuksia joita en tarvitse. Ja varmaan ominaisuus tai pari, joita ei käytä kukaan.

Mutta jotenkin seuraavat listalle päässeet menevät minulta hieman yli hilseen:
Sulantoblog kirjoitti:- Valotuksen pistemittaus ja keskustaa painottava mittaus. Sähköisestä etsimestä näen valotuksen, joten mittaustavalla ei ole merkitystä. Mittaus on aina monilohko/matriisiasennossa.

- Automaattivalotuksen lukitus. Jos haluan saman valotuksen moneen kuvaan, niin käytän valotuksen käsisäätöä.
> Valotuksen pistemittaus? Näkeekö sähköisestä etsimestä todella noin tarkasti miten valotus jossain pistemäisessä kohdassa on? Yleensä pistemittauksellahan haetaan (tai ainakin minä haen) sen yhden kohdan oikeaa valotusta, viis muusta. En siis yritäkään saada koko ruutua valotettua oikein.

>Automaattivalotuksen lukitus? Ei kai tuota nyt pääsääntöisesti käytetä monen kuvan yhtenäisen valotuksen varmistamiseen? Tai itse ainakin käytän sitä esimerkiksi juurikin tuon pistemittauksen yhteydessä, kun otan valotuksen yhdestä kohtaa ja sitten sommittelen kuvan uudelleen. Toki manuaalilla saa tuon kierrettyä, mutta manuaalilla kuvatessa aika monta muutakin toiminnetta muuttuu turhaksi (kuten vaikka tarkennuspisteen paikka).
EVF tekee kieltämättä pistemittauksen vähemmän tärkeäksi. En kuitenkaan sanoisi sitä turhaksi ominaisuudeksi peilittömässäkään. Esimerkkinä vaikka potretti vastavalossa, onhan se kiva että valotus on kohdillaan ilman suurta valotuksen kompensointia. Toisaalta jos on tottunut kuvaamaan M-tilassa AutoISO:lla niin aika kätevästi tuo hoituu monessa peilittömässä valotuksen kompensoinnin rullaa kääntelemällä. Lisäksi jos kamerassa on kasvontunnistus niin se tekee pistemittauksen turhaksi tietyissä tilanteissa.

EVF:stä todellakin näkee valotuksen missä tahansa kohtaa kuvassa riittävällä tarkkuudella ja tämä onkin melkoinen ahaa ilmiö peilivehkeisiin tottuneelle. Poilukien tietysti jotkut ääritilanteet kuten tähtikuvaus ym.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Hel_NiS kirjoitti:Nikonissa qual - nappi ja valmiit kuvaohjelmat. Kaikki .jpg - säädöt.
Samoin s-moodi on itselle melko turha. A-moodi ja auto-iso ajaa omassa käytössä saman asian.
Itse asiassa mulle riittäisi a- ja m-moodit.

Tarkennuksessa af-a.

Muita turhia, ei just nyt tule mieleen.
+1! P-moodi on minulle myös täysin turha. Samoin hidas sarjakuvaus ja hiljainen kuvaustila. Oikeastaan nopea sarjakuvaus on kokoajan päällä, en tiedä mitä sillä yksittäisellä tekee. Ei se täydellä sarjakuvausnopeudellakaan ota kuin yhden kuvan jos niin haluan.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

kribe kirjoitti:...hiljainen kuvaustila.
Tämän kokee tarpeelliseksi viimeistään siinä vaiheessa, kun kuvaa lintuja tai hyönteisiä. Canon 5DmkII ainakin on niin äänekäs, että herkimmät lajit jää kuvaamatta kokonaan, ellei ensimmäinen ruutu osu just kohdalleen...

..
Force75
Viestit: 343
Liittynyt: Tammi 19, 2011 20 : 48
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Force75 »

Täysin turhia on kaikenlaiset lelukamera effektit sun muut mitä ainakin Canon M kamerassa on...

Itse käyttänyt tuota hidasta sarjakuvausta kun ainakin 7D kameralla pakkasessa sormet kohmeessa ei osannut kertakaikkiaan painaa nopealla sarjakuvausasetuksella laukaisinta vain yhden kerran jos oli tarve, kamera rutkutti aina salamana viis kuvaa... Hidas sarjakuvaus asetus päällä sai tarvittaessa sen yhdenkin kuvan kun koiria kuvasi pihalla...
D810 & D5300
(ex. 450D,600D,7D,5D2,5D3,M)
jvviita
Viestit: 471
Liittynyt: Helmi 22, 2011 12 : 03

Viesti Kirjoittaja jvviita »

Mitä näitä turhuuksia nyt on: automaattitarkennus, auto ISO, P- ja S-moodit, jpeg-asetukset, sarjakuvausmoodi, video ja siihen liittyvät asetukset, valkotasapainoasetukset, focus peaking, seeprat, muistipaikat kuvausasetuksille, yhdysrakenteinen salama, kaikki sellaiset korkeat ISO asetukset kamerassa joilla ei käytännössä pysty kuvaamaan vaikka ne siellä ovatkin valikossa...

No joo, ehkä muutamaa listasta tulee joskus käytettyä. Mutta arviolta 98% nykyisistä kuvailuistani selviäisin hyvin ilman noita. Valotuksen mittaukset on sen sijaan ihan kivoja olla olemassa, vähentää säätämistä tietyissä tilanteissa.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

hidas sarjakuvaus (hiljainen sarjakuvaus ajaa saman asian, ja ääni on miellyttävämpi), Tv, P, (Av:ta käytän todella harvoin), automaatti, Luova automaatti, salama pois, SCN, luovat suotimet, sisäinen salama, kuvaesitys, tulostus, valokuvakirjan asetukset, AutoISO, WB-koordinaatisto, punasilmäesto, JPEG, kaikki siihen liittyvät valmiit yhdistelmät HDR yms ja pienennetyt RAWit, kosketusnäyttö, ...
Ja nuo kaikki siis 70D:stä, puhumattakaan muista.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Itselle oon todennut turhiksi:
-sarjakuvaus, todella turha
-Auto-ISO, suorastaan vahingollinen omien kokemusten perusteella
-JPEG kuvaus ja kaikki mikä siihen kuuluu

-Aika turhiksi muut valotusmuodot kuin M-valotus. Kokeilin taas hetken Av:tä, mutta eihän siitä mitään tule kun valotukset heittelee kuinka sattuu, siirryin takaisin M-tilaan.


AF ja TTL-salama on tärkeitä.

Video voi olla käyttökelpoinen, en vielä kokeilue enempää ole käyttänyt.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
mremonen
Viestit: 9240
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Aika tavalla vähän kameraan jäisi ominaisuuksia, jos kaikki täällä mainittu poistettaisiin... :)
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

mremonen kirjoitti:Aika tavalla vähän kameraan jäisi ominaisuuksia, jos kaikki täällä mainittu poistettaisiin... :)
Niinpä...

Minusta paremmanpään järkkäreissä on oikeastaan aika vähän ylimääräisiä toimintoja. Osa ammattilaisista kuitenkin tarvitsee niitä jpegin pikasäätöjäkin. Se tarkennuksen a-moodikin on joskus ihan kätevä.

Ehkäpä tuo p-moodi on sellainen, jota kaipaa vain ken rockwell.

Mutta onhan se vähän ärsyttävää, ettei nikon ja canon anna ohjelmoida useampia näppäimiä. raw kuvaajat kyllä keksisivät noille jpeg napeille parempaakin käyttöä.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

paaton kirjoitti:[Se tarkennuksen a-moodikin on joskus ihan kätevä.
Mä en keksi sille mitään käyttötarkoitusta. En käytä koskaan AF-S moodiakaan.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Stickl
Viestit: 1924
Liittynyt: Helmi 06, 2010 20 : 07
Paikkakunta: Hämmeenlinna

Viesti Kirjoittaja Stickl »

Henkilökohtaisesti oon sitä mieltä, että kameran rullassa on ihan turhaan kaikenmaailman automaattiasetukset. Manuaaliasetuksilla on pärjätty tilanteessa kuin tilanteessa.. Enpä muista tilannetta, missä ois viimeksi pitäny automaattiasetuksiin kajota. Toki aukon esivalinnat saanee ollakin, mutta jotaki turhanpäiväsiä "maisemakuva" ym. asetuksia löytyy myös, jotka sais heivata kyllä poijes.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Stickl kirjoitti:Henkilökohtaisesti oon sitä mieltä, että kameran rullassa on ihan turhaan kaikenmaailman automaattiasetukset. Manuaaliasetuksilla on pärjätty tilanteessa kuin tilanteessa.. Enpä muista tilannetta, missä ois viimeksi pitäny automaattiasetuksiin kajota. Toki aukon esivalinnat saanee ollakin, mutta jotaki turhanpäiväsiä "maisemakuva" ym. asetuksia löytyy myös, jotka sais heivata kyllä poijes.
Pentaxilla on tosiaan se hankala tilanne, jossa pitää yrittää mielyttää aloittelejoita ja muilta merkiltä siirtyviä kuvaajia. On siinä rullaan tungettu ikoneita.

Minusta kalliimmat nikonit ilman pasm pyörää ovat aika toimivia. Pelkkä m+autoiso riittäisi minulle, jos mukaan saisi sen canonilla käytössä olevan safety shift toiminnon, joka estäisi ylivalotukset. Ilman tuota tarvitaan välillä aukonesivalntaakin.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

paaton kirjoitti:Pelkkä m+autoiso riittäisi minulle, jos mukaan saisi sen canonilla käytössä olevan safety shift toiminnon, joka estäisi ylivalotukset. Ilman tuota tarvitaan välillä aukonesivalntaakin.
+1! A-moodi olisi täysin turha jos olisi Canonin kaltainen "ylivalotussuoja".
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Vastaa Viestiin