scannatun kuvan parantaminen

Kuvankäsittelyä, mitä vain
musti
Viestit: 682
Liittynyt: Elo 05, 2004 14 : 55

scannatun kuvan parantaminen

Viesti Kirjoittaja musti »

Jos scannaa kirjasta valokuvan niin saako sitä häititsevää rasterointia poistettua, käytössä esim photoshop elemets 11
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Snagge
Viestit: 340
Liittynyt: Elo 21, 2009 18 : 46

Viesti Kirjoittaja Snagge »

Toistuvan kuvion poistaminen kuvasta onnistuu FFT eli fast fourier transformation -filtterillä. Googlettamalla löytyy ilmaisia plugineja ainakin photoshoppiin. Toinen vaihtoehto voi olla skannata kuva huonommalla tarkkuudella.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Rasterin poistolla kuva ei parane, vaan huononee. Se on kuitenkin sen painetun kuvan alkuperäinen ominaisuus.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Snagge
Viestit: 340
Liittynyt: Elo 21, 2009 18 : 46

Viesti Kirjoittaja Snagge »

Kuvan tasaisissa pinnoissa (esim. taivas) rasterointi varsinkin vanhoista lehdistä skannatuista kuvissa on hyvin häiritsevää. Rasterikuvioinnin poistaminen koko kuvasta on mahdollista ja ainakin minun mielestä nimenomaan parantaa kuvaa.

http://www.3d4x.ch/Swifts-Reality/FFT-P ... okov/16,35

http://www.robotplanet.dk/graphics/raster_removal/
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Mun mielestä rasterointi on kuvassa oleva ominaisuus: kuvassa ei ole mitään salaperäisiä yksityiskohtia jotka olisi huvikseen piilotettuna rasterin takana, vaan kuva muodostuu rasterista. Jos kuvasta noukkisi jokaisen rasteripisteen yksittäin pois, kuvasta ei jäisi mitään jäljelle.

Paras keino on mielestäni skannata kuva ylitarkasti (esim. 800...1200ppi) niin että rasteripisteet saadaan kaikki toistumaan kauniisti. Sitten jos pitää saada joku ruudulla toistuva versio, voi vähän blurrata ja pienentää kuvan.
musti
Viestit: 682
Liittynyt: Elo 05, 2004 14 : 55

Viesti Kirjoittaja musti »

Itse huomasin että mun skannerissa oli opptio rasterin poisto ja sillä tuli parempaa jälkeä kun skannasin kuvat uudelleen.
Vastaa Viestiin