Nikonin rungon hankintaan mielipiteitä ja kokemuksia.

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
TKal
Viestit: 73
Liittynyt: Kesä 05, 2013 13 : 49
Paikkakunta: Joensuu

Nikonin rungon hankintaan mielipiteitä ja kokemuksia.

Viesti Kirjoittaja TKal »

Ajattelin kysellä täältä hieman mielipiteitä ja kokemuksia. Tällä hetkellä kuvaan D300 rungolla pääasiassa urheilukuvia, mutta myös muun tyylin kuvia tulee otettua.

Harkinnassa tällä hetkellä D610, D7100, D700. Käytettyyn D3s ei tällä hetkellä ole varaa. 2.8 kakkuloita on normizoomi DX:lle ja telezoomi sigmalta molemmat. Täyskenno houkuttaisi ISO kyvyn puolesta.

D700 olisi melkein samanlainen käyttää kuin D300 ja niitä tarjolla tällä hetkellä kohtalaisesti.

D610 ja D7100 kiinostaisi kuvanlaadullisesti. D610 arvelluttaa tarkennusjärjestelmä ja soveltuvuus urheilukuvaukseen ja D7100 arvelluttaa ISO suorituskyky.

Joten olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä ja kokemuksia muilta foorumin käyttäjiltä. Saa myös esittää muita vaihto ehtoja. Kiitos jo etukäteen.

Olisi hienoa jos olisi mahdollista testata kyseisiä kameroita omassa käytössä, mutta tiedossani ei ole yhtään paikkaa jossa voisi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Eipä D700 juuri häviä D7100:lle kuvanlaadussa. Herkkyysominaisuudet ovat jopa selvästi paremmat ja mukavista väreistäänhän D700 on kuuluisa.

Mutta jos kuvanlaadusta olet kiinnostunut, niiin D600/610 ovat selkeitä voittajia. Jostain mutinoista huolimatta myös niiden käytettävyys ja tarkennusjärjestelmä ovat yllättävän hyviä.

Mutta eihän tässä voi suosituksia antaa kun ei tiedä mitä objektiiveja sinulla on. Mitä kuvaustarpeet ovat urheilukuvauksen lisäksi. Jos esim. teleilet pljon hyvässä valossa niin D7100 on mainio kamera - ehkä paras tässä luetelluista.
TKal
Viestit: 73
Liittynyt: Kesä 05, 2013 13 : 49
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja TKal »

Laseina on tällä hetkellä Nikon 35mm 1.8 Dx, Sigma 18-50mm 2.8 OS HSM ja Sigma 70-200mm f2.8 HSM II. Jos FX:n ostan niin kaveriksi aluksi hankitaan 50mm 1.8G. Laajakulmaa olen harkinnut hankittavaksi ennen pitkiä putkia. Lähinnä tavoitteena olisi tuo ns. "Holy Trinity".

Hyvässä valossa mulle riittää rungoksi nykyinen D300, koska aion säilyttää sen itselläni varalla. Lapsi, perhe ja koira kuvia otan, lisäksi luonto ja maisema kuvia silloin tällöin. Salamaa/salamoita käytän usein kaverina jos ihmisiä kuvailen.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Jos kerran jätät rinnalle D300:n, niin hanki D700. Hankalaa käyttää rinnatusten kameroita joissa on vähän erilaiset käyttölogiikat.

Noista nykyisistä laseistasi vain telen piirtoympyrä riittää kinokennolle.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
TKal
Viestit: 73
Liittynyt: Kesä 05, 2013 13 : 49
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja TKal »

Juurikin sen takia hankkisin 50mm 1.8G:n rinnalle, kun ei ole muita kuin tuo 70-200 ja varsin laadukas tuo 50mm olisi tuohon kaveriksi.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Minusta tuo D700 kuulostaa järkevältä, koska silloin voit sijoittaa enemmän rahaa tässä tilanteessa kenties tärkeämpään kohteeseen eli kattavamman FX-objektiivisetin rakentamiseen. Sitten kun se on kunnossa niin D3s tai D4 hinnat on jo taas vähän tippuneet.

Ite päivitin taannoin D300 -> D800, vaikka omakin kuvailu on paljolti sellaista mikä ei ole D800:n ominta aluetta. Tosi tyytyväinen olen ollut, mutta niin varmaan olisin noihin muihinkin vaihtoehtoihin. Samantyylinen käyttölogiikka teki tuosta varsin helpon päivityksen koska mulla oli kaikki lasit FX:ää jo valmiiksi.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ei minulla ollut mitään ongelmia siirtyä D700 -> D600. Itseasiassa jälkimmäinen on kokonaisuutena ottaen parempi käyttää kuin em. kunnianarvoisa vanhus. Vasarana D700 on toki parempi. Ja onhan noissa uusissa kameroissa myös noin aukon paremmat herkkyysominaisuudet.

En myöskään ymmärrä miksi pitää D300 D600/610 rinnalla. Jälkimmäiset ovat kroppimoodissakin (todennäköisesti - pakko sanoa näin kun en ole itse kokeillut) myös kuvanlaadultaan parempia kuin D300.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

nomad kirjoitti:Ei minulla ollut mitään ongelmia siirtyä D700 -> D600. Itseasiassa jälkimmäinen on kokonaisuutena ottaen parempi käyttää kuin em. kunnianarvoisa vanhus. Vasarana D700 on toki parempi. Ja onhan noissa uusissa kameroissa myös noin aukon paremmat herkkyysominaisuudet.

En myöskään ymmärrä miksi pitää D300 D600/610 rinnalla. Jälkimmäiset ovat kroppimoodissakin (todennäköisesti - pakko sanoa näin kun en ole itse kokeillut) myös kuvanlaadultaan parempia kuin D300.
Juu, en itsekkään usko että uuden kameran kanssa d300:sta tulee enää käytettyä. Jo seiskasatanenkin on varjojen kohdalla niin paljon parempi, vaikka päivällä kuvataankin.

Luin muuten ensin, että kunnianarvoisen vanhuksen on helpompi käyttää d600 runkoa ;)

Minä olen eri mieltä kameroiden paremmuudesta, mitä käytettävyyteen tulee. Minusta D300/700/800 ovat käytettävyydessä d7000/600 sarjan runkoja parempia.
Tuo tarkennuspistekatokin voi tympiä, jos on tottunut käyttämään d300n kanssa kaikkia pisteitä. Ero d600n on iso.

D7100 mallia kuitenkin miettisin vielä. Senkin kanssa otat kuitenkin ison hyppäyksen eteenpäin herkkyyksissä d300n jälkeen.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Vaikka moniselitteisesti kirjoitankin, niin en kohottaisi itseäni sen enempää vanhuksen kuin en myöskään kunnianarvoisan asemaan :-)

Mutta vaikkei D600/610 täydellinen olekaan, niin se on silti kokonaisuutena paras - väitän. Tämä etenkin D700 ja D300 verraten. Ja mitä D7100 tulee, niin lähipiiri informoi, että D610 oston jälkeen lillerikennoista ei tule käytettyä kuin telejatkeena - kaikessa alle 300mm kuvaamisessa täyskenno on parempi.

D700:sta en kaipaa muuta kuin etsimen verhoa jalustakuvaukseen sekä sitä, että yhdellä napin painalluksella sai näyttöön 1:1 näkymän. Kaikessa muussa uudempi on parempaa.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

paaton kirjoitti:D7100 mallia kuitenkin miettisin vielä. Senkin kanssa otat kuitenkin ison hyppäyksen eteenpäin herkkyyksissä d300n jälkeen.
Hyppäystä herkkyyksissä en niinkään tiedä. D7100 säilyttää toki värit paremmin korkeilla herkkyyksillä, mutta ei se ero mikään maata mullistava ole. Ketjun alottajan kuvailemaan käyttöön suosittelisin edelleen seiskasatasta.
nomad kirjoitti:Mutta vaikkei D600/610 täydellinen olekaan, niin se on silti kokonaisuutena paras - väitän. Tämä etenkin D700 ja D300 verraten. Ja mitä D7100 tulee, niin lähipiiri informoi, että D610 oston jälkeen lillerikennoista ei tule käytettyä kuin telejatkeena - kaikessa alle 300mm kuvaamisessa täyskenno on parempi.
Mielipidekysymys. Itse pidän enemmän D700/D300 nappien sijoittelusta kun D7100/D600. Pidän myös enemmän D700/D300 käteen istuvuudesta. Tarkennusjärjestelmissä on myös eroja. D700:n tarkennusjärjestelmä on mielestäni monipuolisempi kuin D600. D7100:ssa on toki näistä paras tarkennusjärjestelmä.
nomad kirjoitti:D700:sta en kaipaa muuta kuin etsimen verhoa jalustakuvaukseen sekä sitä, että yhdellä napin painalluksella sai näyttöön 1:1 näkymän. Kaikessa muussa uudempi on parempaa.
Miten tuota ei ole D600:ssa. Se on kuitenkin kaikissa vanhemmissa Nikoneissa, kuten myös esim. D7100:ssa. Outoa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
MattiH
Site Admin
Viestit: 6276
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

(Moderaattori) Siirsin Järjestelmädigit-osioon...
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Käytetty D800?

D700 on perusteltu siksi, että se on samanlainen näppäimistöltään kuin D300.
Jos kuitenkin ostat D610 tms, uskon, ettet tule enää paljoakaan D300 käyttämään, koska pikselitiheys on suunnilleen sama tai parempi kuin D300ssa. Ja kun olet uudella kameralla ottanut muutaman kuvan, alkaa vanha kamera tuntumaan vastenmieliseltä :)
Joten siinä mielessä uusi käyttöliittymä ei ole ongelma.

Ja se 39p tarkennusjärjestelmä; ei se ole huono ollenkaan. Ei ollenkaan.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

nomad kirjoitti:... yhdellä napin painalluksella sai näyttöön 1:1 näkymän. Kaikessa muussa uudempi on parempaa.
Ja mä taas en ollut tajunnut edes kaivata tuollaista ennen kuin täältä luin ja en ole vieläkään muistanut testailla. Siis se joykkarin keskinappi oli se mihin tuon sai valittua? Säästäis kyllä melko paljon turhaa zoominapin rämpytystä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
chief85
Viestit: 195
Liittynyt: Maalis 01, 2012 12 : 38
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chief85 »

flickr: http://www.flickr.com/photos/janijokiniemi/" onclick="window.open(this.href);return false;
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

Itse olen pitänyt tuosta D600 kovasti. Se on totta, että varalle jätetty kamera jää pölyttymään helposti.
Kall0
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 23, 2013 16 : 47

Viesti Kirjoittaja Kall0 »

Itse tein juuri äsken vaihdoksen d300-->d600, eikä ainakaan vielä ole kaduttanut. Ennen ostosta kävin läpi myös d700 ja d800, mutta tuo d600:nen tuntui sekä hinnallisesti, että käytettävyydeltään hyvältä ratkaisulta. "Käytettynä" (500laakia), noin tonnin ostettuna en pidä ainakaan huonona ostoksena. Onhan siinä nyt vaan eroa d300 verrattuna.

Itseäni ei napit nyt niin hirveästi häiritsi, mitä nyt tulee edelleen 1:1 nappia hakattua tasavälein ja - zoom on vaihtanut paikkaa. Isona plussana u1 ja u2 modet, time-lapse jutut jos tykkään, mielestäni hyvä etsin. D700 verrattuna parempaa myös af/m vipu, sekä lv-mode vaihto, sekä info. 2x-muistikorttia on myös iso plussa, jos sellaiselle tarvetta. Myös hitusen lisää pixeleitä antaa vähän croppaus varaa.

Miinuksena ehkä juuri 1:1 zoomi (varsinkin videossa). Myöskään aukkoa ei voi vaihtaa videon aikana...... Sekä af-on napin puuttuminen, minkä toki korvasin ae-l/af-l napilla, kun ei sitä tule oikein käytettyä muuten.

Jos ei muuten pääse testaamaan, niin tilaat kameran kotiin ja palautat 14pv kuluttua ;)
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Rockford kirjoitti:
nomad kirjoitti:... yhdellä napin painalluksella sai näyttöön 1:1 näkymän. Kaikessa muussa uudempi on parempaa.
Ja mä taas en ollut tajunnut edes kaivata tuollaista ennen kuin täältä luin ja en ole vieläkään muistanut testailla. Siis se joykkarin keskinappi oli se mihin tuon sai valittua? Säästäis kyllä melko paljon turhaa zoominapin rämpytystä.
Tosiaankin 1:1 nappi on D700/D800 "pro-mallisen" käyttöliittymän ainoita etuja. Se voisi myös toimia livevjuu-tilassa, että saa 1:1 suurenoksen käsin tarkentamista varten. En ymmärrä miksei Nikon ole tuota D600/D610 kameroihin toteuttanut, kysymyshän on pelkästä softa-asiasta. Firmware-päivityksin tuotuja uusia ominaisuuksia Nikoneihin on turha odottaa.

Muissa suhteissa D600 on käyttöliittymältään järeämpiä malleja parempi. Livevjuu on muuten parempi kuin D800:ssa. Erityisesti tykkään kuitenkin käyttäjämoodeista. Ne ovat paitsi oikeasti toimivia niin myös selkeyttävät menuja kun hankalia menubankkeja (joita kukaan ei käytä) ei tarvita.

Lisäksi on kätevää kun kamerassa on simppeisti vain 2x sd-korttipaikkaa. En tosiaankaan kaipaa niitä cf-kortteja takaisin. Ovat sitäpaitsi huomattavasti kalliimpiakin. D800:n kahden erilaisen korttipaikan systeemi lienee siirtymäkauden kipuilua.

D300/D700 nähden näissä uusissa kameroissa on myös erilainen napilla varustettu af-kytkin. Mielestäni tässäkin on menty parempaan suuntaan vaikka täytyy myöntää, että tämä oli D700:n pois jättämisen jälkeen eniten opettelua vaatinut kohta, että sai tuon selkäyhtimeen.

Lopuksi vielä muotoilusta, joka toki on hyvin henkilökohtainen asia. Minulle D800 on näistä kameroista parhaan tuntuinen käteen. D700 oli myös hyvä, mutta kahva ehkä turhan paksu. D60/D610 kahva on erittäin hyvä, mutta esim 24-70mm kanssa kaipaisi korkeampaa runkoa sillä pikkurilli jää haromaan tyhjää. Kahvaa en kuitenkaan ole vielä ostanut. D7100 taitaa olla vielä vähän pienempi. Lisäksi D800 voittaa halvemmat mallit laatuvaikutelmassa.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

nomad kirjoitti:Tosiaankin 1:1 nappi on D700/D800 "pro-mallisen" käyttöliittymän ainoita etuja. Se voisi myös toimia livevjuu-tilassa, että saa 1:1 suurenoksen käsin tarkentamista varten.
Ainakin D7100:ssa se toimii myös LV-tilassa.

D700:ssa on myös paljon järkevämmässä paikassa ISO-nappi. D600/D7100 kameroissa se on kutakuinkin niin typerässä paikassa kun vain on mahdollista. Tykkäsin myös vanhan mallin AF-S/AF-C/MF -kytkimestä enemmän kuin nykyisestä.

Myös AF-ON napin olemassaolo on ISO plussa itselleni. D7100:ssa ja D600:ssa siihen täytyy uhrata AE-L/AF-L-nappi, jossa olen tykännyt pitää "AE-L pito".
nomad kirjoitti:Muissa suhteissa D600 on käyttöliittymältään järeämpiä malleja parempi. Livevjuu on muuten parempi kuin D800:ssa. Erityisesti tykkään kuitenkin käyttäjämoodeista. Ne ovat paitsi oikeasti toimivia niin myös selkeyttävät menuja kun hankalia menubankkeja (joita kukaan ei käytä) ei tarvita.
Nykyisellään nuo käyttäjämoodit ovat itselleni käyttökelvottomia. Niihin kun tallentuu KAIKKI halusit sitä tai et. Noita kun edes-takas vekslaa, niin joutuu aina aukon, suljinajan, herkkyyden ja valotuksenkorjauksen asettamaan uudestaan. Siinä vaiheessa kun saa itse päättää mitä noihin tallentuu ja mitä ei, niin noista tulee hyödyllisiä. Nykyisellään lähinnä hyvä vitsi.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

nomad kirjoitti:Minulle D800 on näistä kameroista parhaan tuntuinen käteen.
En osaa oikein vertailla näitä tässä puheena olleita, mutta ei tuo mulle mitenkään erinomainen ole käteenkään. Korkeus on mun pienehköön käteen aika OK, mutta se takapuolen peukalotuen muotoilu on aivan liian laimea ja etupuolen kahvan sormenpäätila ei ole tarpeeksi syvä että siitä saisi kunnolla pitävää otetta. Gripstrap-rannehihna korvaa näin puutteita paljon, mutta esim. Canonin 7D millä tuossa vasta kuvailin hiukan on muotoiltu paljon paremmin käteen istuvaksi. Ja D300 oli parempi myös muodoltaan, vaikka olikin matalampi ja siksi siinä oli tuo pikkusormiongelma.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

kribe kirjoitti: D700:ssa on myös paljon järkevämmässä paikassa ISO-nappi. D600/D7100 kameroissa se on kutakuinkin niin typerässä paikassa kun vain on mahdollista. Tykkäsin myös vanhan mallin AF-S/AF-C/MF -kytkimestä enemmän kuin nykyisestä.
No eipä D700:n ISO-nappi nyt niin taivaallisen kätevä ole. Ja muuten sen herkkyyssäädön ovat nykykameroita kökömmät. Erityisesti auto-ISO on melkoisen perusmallia.

Minulla on nykyisin D600:ssa herkkyys eturullassa. Aukkoa säädän siis takarullalla, kuten olen aina tehnyt. Ja olettehan huomanneet sen, että painamalla sitä ISO-nappia ja kääntämällä aukkorullasta saa auto-ISO:n saa päälle/pois?

Nämä ovat tosi käteviä toimintoja. Ainoa puute, etteivät toimi M-moodissa.
kribe kirjoitti:Myös AF-ON napin olemassaolo on ISO plussa itselleni. D7100:ssa ja D600:ssa siihen täytyy uhrata AE-L/AF-L-nappi, jossa olen tykännyt pitää "AE-L pito".
Itse en käytä af-nappia. Sen ympärillä ollut kierrettävä valotustavan säädin oli kuitenkin kätevä. D600:ssa tuo nappi on edempänä, enkä siitä tykkää koska oikean käden etusormen alueella on nyt hieman ruuhkaa - ei vähiten sen viheliäisin videonapin vuoksi!
Rockford kirjoitti:
nomad kirjoitti:Minulle D800 on näistä kameroista parhaan tuntuinen käteen.
En osaa oikein vertailla näitä tässä puheena olleita, mutta ei tuo mulle mitenkään erinomainen ole käteenkään. Korkeus on mun pienehköön käteen aika OK, mutta se takapuolen peukalotuen muotoilu on aivan liian laimea ja etupuolen kahvan sormenpäätila ei ole tarpeeksi syvä että siitä saisi kunnolla pitävää otetta. Gripstrap-rannehihna korvaa näin puutteita paljon, mutta esim. Canonin 7D millä tuossa vasta kuvailin hiukan on muotoiltu paljon paremmin käteen istuvaksi. Ja D300 oli parempi myös muodoltaan, vaikka olikin matalampi ja siksi siinä oli tuo pikkusormiongelma.
Minua tosiaankin kameran rittämätön korkeus kiusaa jos objektiivi alkaa painaa luokkaa 1kg. Alle 500g kiinteiden kanssa ei ole mitään ongelmaa.
Vastaa Viestiin