Mokat

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Kahlaajia kuvaillessa taannoin nousuvesi (veden juoksutus toisaalla ilmeisesti) pääsi yllättämään. Siinä lintuja odotellessa makuualustalla maastoverkon suojissa taisin hiukan torkahtaa ja havahduin kun vaatteet alkoivat kastua.
Tässävaiheessa kamerakin tietty lillui jo vedessä vieressäni.
No sain kameran onneksi kuivaksi, putsattua ja käyttökuntoon, mutta opin sen että tuollainen vaara on olemassa moisissa kuvausolosuhteissa. Olin kuitenkin itse vain juuri ja juuri vedenpinnan yläpuolella aluksi, ehkä sentin, vastavalosuoja siinä jo vettä hörppikin. Muutaman cm vedennousu siis riitti kastelemaan kaluston ja kuvaajan.

Viimekesänä vajosin kosteikolla märkään savimaahan varmaan puoli metriä nukkuessani teltassa, oli jännää herätä moisesta montusta johon valui vettä ja teltan pohjassa reikä. Kamerat onneksi oli sivummalla joten sain kuvaukset suoritettua kuten pitikin :)
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temirhan
Viestit: 974
Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
Paikkakunta: avvil

Viesti Kirjoittaja temirhan »

No semmonen muistui mieleen että 4-5 vuotta sitten C:n 100-400L oli pumppu ääriasennossa ja kamera kaulahihnassa rinnalla.
Alkoipa kusettamaan ja niinhän se vastis alkoi haiseen "nikonille".
mikpelk
Viestit: 78
Liittynyt: Joulu 02, 2006 14 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikpelk »

Heh, hyviä tarinoita löytyy :)

Itse olen toistaiseksi selvinnyt säikähdyksellä pienistä kaatumisista ja putoamisista.

Pahin tilanne oli muutama vuosi sitten kuikkakuvauksissa.

Kuikkapari oli rakentanut pesänsä pienen lammen rantaan ja siten, että kuvauksen kannalta parhaat valot tulivat lammen selältä päin. Useampana päivänä mietin, kuinka pääsisi myötävalon puolelle, kun venettä tai lauttaa ei millään viitsisi tuonne raahata. Linnut olivat todella luottavaisia ja ajattelin, että kymmeneen metriin uskaltaisi kahlata matalaa rantaa pitkin parempaan paikkaan, ilman, että emot pahemmin häiriintyvät.
Kaikki sujuikin suunnitelmien mukaan siihen asti kunnes saavuin pienen purontapaisen kohdalle, jossa vesi oli uurtanut hiekkapohjaan syvennyksen ja naamioinut sen taitavasti mukanaan tuomalla karikkeella. Tähän luonnon muovaamaan ansaan sitten astuin ja kuvaajasta ei kuivaa kohtaa sen jälkeen löytynyt.
Kameraa olin pitänyt kaiken varalta puolisen metriä pääni yläpuolella monopodin nokassa ja onneksi säilyi kuivana :)
mremonen
Viestit: 9180
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Tän ketjun voisi kyllä nimetä uudelleen. Vaikkapa: "Haluatko luontokuvaajaksi? Lue tämä".
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
elmar
Viestit: 4888
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

"Mun kamera on parempi kun sun", "eipäs oo", "onpas", "eipäs ", "vedänkö dunkkuun", "etpäs vedä"...
harrin
Viestit: 2534
Liittynyt: Tammi 10, 2003 8 : 25
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Onnistuin studiolla kaatamaan 1x2m kokoisen styroksista tehdyn heijastimen. Isompaa vahinkoa ei tullut, mutta juuri levitettyyn neitseelliseen taustakartonkiin tuli metrin pituinen vekki, aivan keskelle rullaa.

Kotona päätin kikkailla macron ja pikkusalamien kanssa ja kuvata lime-viipaletta ja pisaroita. Tällä kertaa olisi tietysti voinut laittaa sen uv-suotimen, olisi välttynyt lime-pisaroilta etulinssissä.

Molemmat tapahtuivat parin päivän sisään viime viikolla.
AnttiHar
Viestit: 254
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

Viime lauantai iltana. Ensimmäinen kirkas yö ehkä 3 kuukauteen (pikku liiottelulla mutta kuitenkin). Tarkotus ollut pitempään kuvata tähtitaivas timelapsea yhden projektin kylkeen. Illalla kryptasin Hahnelin intervallilaukaisinta toimintakuntoon kun on hitusen hankala logiikka laitteessa. Koskaan ei vielä laitetta ole käytetytty tositoimissa. Noh kun viimein sitten pihalle pääsiin niin patteri loppu vehkeestä. Sisällä 3 ruuvin takana CR3032 tjsp nappipatteri.....

Ahisti aika paljon, menin nukkumaan.
scenar71
Viestit: 20
Liittynyt: Elo 16, 2014 19 : 16
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja scenar71 »

Armeijassa 24v sitten Sotilasmestarin pyynnöstä joku joukko-osaston lippujuhlapäivä ja allekirjoittanut kuvasi eka kertaa mv-filmille.

500 ruutua täyttä pashaa :)
JarzaS
Viestit: 1589
Liittynyt: Elo 07, 2009 0 : 28
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarzaS »

Repun vetskari on kai yksi klassikko. Olin hiljattain ostanut sellasen repun missä selkää vasten on läppäritasku. Kotoa lähtiessä vilkaisin vielä etä olihan tietokone sammunut, ja sitten keksin tarkistella avaimia. Kun avaimet oli taskussa heilautin repun reippaalla liikeradalla olkapäälle jolloin läppäri jatkoi liikeradan suuntaisesti kiertoradalle joka kuitenkin päättyi betoniselle rapulle. Ainoa vaurio oli kulmasta irronnut muovinpala.
Pari viikkoa myöhemmin olin laivalla menossa duunireissuun Ahvenanmaalle ja otin repun takakontista. Ajattelin että laivamatkan aikana ehtisin käydä läpi edellispäivän kuvat. Otin kuitenkin läppäritaskusta muistivihon ja jotain papereita pois ja taas reippaasti heilautin repun olkapäälle jolloin läppärin kiertorata päättyi autokannelle vesilätäkköön. Ei irronnut enempää muovikulmia ja laivan kahviossa tein valokuvat kuntoon.
Lentokentällä jouduin hiukan uudelleenpakkaamaan tuota reppua ja taas samainen läppäri lähti kiertoradalle, nyt sen tulokulma lattiaan oli melko loiva ja se jatkoikin liukkaalla lattialla odotusaulassa muutaman penkkirivin alitse.. Uskokaa tai älkää mutta tuo kone toimii edelleen.
Jouduin vaihtamaan siihen uuden kiintolevyn tilanpuutteen takia ja kauppias ihmetteli ensin kahden liki saman levymallin eroa. Toisessa oli g-kirjain ja olikohan kymppi enemmän hintaa. Selvisi että siinä on kiihtyvyysanturi joka vetää lukupäät levynpinnalta pois havaitessaan riittävän suuren kiihtyvyyden. Arvatkaa kumman ostin, säästinkö kympin pari vai kuvittelinko tarvitsevani g-anturia ;)
Viimeksi muokannut JarzaS, Syys 07, 2014 9 : 43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
------------------------------------------
Valokuvausta omaksi iloksi
Jari Savijärvi
http://jarzas.pictures.fi
-------------------------------------------
http://60olutta.blogspot.fi
KTH
Viestit: 634
Liittynyt: Loka 30, 2011 18 : 11
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja KTH »

Läheltä liippasi viime yönä,otin illalla kameran (7D+300 4L IS+X1.4) ja kiikarin mukaan ulos kun menin pojan kanssa tekemään auto remppaa.Laitoin kamat autotallin seinän viereen maahan siltä varalta että sattuisi jotain mielenkiintoista näköpiiriin.Yöllä heräsin siihen että sataa vettä kaatamalla,käänsin kylkeä ja jatkoin unia.Aamulla oli reissuun lähtö ja rupesin etsimään kameraa,kauhukseni älysin että vehkeet oli jääneet ulos.Onneksi satoi suoraan ilman tuulta ja vehkeet olivat nippanappa räystään alla,märkiä olivat tietenkin sateen ja kasteen takia.Vähän jännitti kun irroittelin osia toisistaan,mutta vettä ei löytynyt sisäpuolelta.Varmuuden vuoksi kuivattelin vehkeitä saunassa päivän,ainakin toistaiseksi tuntuvat toimivan.
Viimeksi muokannut KTH, Syys 06, 2014 23 : 46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
onnela
Viestit: 220
Liittynyt: Heinä 29, 2004 13 : 17

Viesti Kirjoittaja onnela »

Pakko laittaa. Olin ehkä 7v ja minulle suotiin kunnia ikuistaa äidin pokkarilla kaikki broidin YO-juhliin saapuvat vieraat. Joku unohti kuitenkin kertoa, että etsimessä oli rajausmerkit, joiden ulkopuolinen alue ei näkyisi kuvassa. Lopputuloksena oli pari rullaa päättömiä vieraita. Priceless...

Kamera oli jotakuinkin tällainen Agfan pokkari:

http://www.thecamerasite.net/03_Folder_ ... amatic.jpg
Nikon D610 + Sony RX100
Blogi: http://www.onnela.org
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

KTH kirjoitti:Läheltä liippasi viime yönä,otin illalla kameran (7D+300 4L IS+X1.4) ja kiikarin mukaan ulos kun menin pojan kanssa tekemään auto remppaa.Laitoin kamat autotallin seinän viereen maahan siltä varalta että sattuisi jotain mielenkiintoista näköpiiriin.Yöllä heräsin siihen että sataa vettä kaatamalla,käänsin kylkeä ja jatkoin unia.Aamulla oli reissuun lähtö ja rupesin etsimään kameraa,kauhukseni älysin että vehkeet oli jääneet ulos.Onneksi satoi suoraan ilman tuulta ja vehkeet olivat nippanappa räystään alla,märkiä olivat tietenkin sateen ja kasteen takia.Vähän jännitti kun irroittelin osia toisistaan,mutta vettä ei löytynyt sisäpuolelta.Varmuuden vuoksi kuivattelin vehkeitä saunassa päivän,ainakin toistaiseksi tuntuvat toimivan.
Eikös tuo ole säänkestävä setti? Vai vuotaisiko jatke?
JarzaS
Viestit: 1589
Liittynyt: Elo 07, 2009 0 : 28
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarzaS »

Tuli vaan näistä mieleen mun lemppari slogan: jossei mitään tee, ei mitään tapahdu ;)
------------------------------------------
Valokuvausta omaksi iloksi
Jari Savijärvi
http://jarzas.pictures.fi
-------------------------------------------
http://60olutta.blogspot.fi
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Olin kuvaamassa palkilla Seinäjoen Aalto-kohteita. Iltapäivän lopulla täyttyivät kasetit, ja piti mennä lataamaan uutta filmiä niihin. Kunnantalololta löytyi vessa, joka oli tarpeeksi pimeä. Istuin lattialla ja olin saanut kasetit auki ja filmit ulos ja etsiskelin sitä valottumattomien filmien laatikkoa, jolloin käsivarsi osui bideesuihkun hanaan ja vesi alkoi suihkuta paineella. Kesti hetken jos toisenkin, ennen kuin sain pimeässä veden tulon loppumaan. Lattia lillu vedessä, perse märkä ja kuvatut filmit pilalla. Hotelliin sitten kuivaamaan kasetteja.

Toinen vesivahinko sattui Rovaniemellä. Olin kuvannut iltapäivällä diaa Noblex-panoraamakameralla. Muutama ruutu oli vielä ottamatta joten jäi rulla kameran sisään. Tarkoitus oli jatkaa seuraavana päivänä ja jätin kameran taidemuseon toimiston tuolille, sellaiselle mukavan pehmeälle, jossa istuimessa oli monttu. Aamulla jatkamaan kuvauksia. Oli vesijohto pamahtanut katossa ja ruikkinut vedet suoraan tuolille, jossa kamera lillui vesilätäkössä. Filmi märkä ja kasetissa jumissa. Kamera muovipussiin ja postissa Fototeknisille. Pari viikkoa meni ja kamera palautui Saksasta tehtaalta uuden veroisena.

Kapa
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Viesti Kirjoittaja rolsen »

JarzaS kirjoitti:Repun vetskari on kai yksi klassikko. Olin hiljattain ostanut sellasen repun missä selkää vasten on läppäritasku. Kotoa lähtiessä vilkaisin vielä etä olihan tietokone sammunut, ja sitten keksin tarkistella avaimia. Kun avaimet oli taskussa heilautin repun reippaalla liikeradalla olkapäälle jolloin läppäri jatkoi liikeradan suuntaisesti kiertoradalle joka kuitenkin päättyi betoniselle rapulle. Ainoa vaurio oli kulmasta irronnut muovinpala.
Jep...been there. Tuhosin pränikän Vaion tuolleen työkeikalla.
Vastaa Viestiin