Näytön kalibrointi?

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
Elsus
Viestit: 40
Liittynyt: Helmi 12, 2013 14 : 33

Näytön kalibrointi?

Viesti Kirjoittaja Elsus »

MacBook Pro + Eizo 2433W.

Yritin tehdä kalibroinnin OS X:n omalla kalibrointiapurilla, mutta jo alussa tuli tenkkapoo kun en saanut kirkkautta säätämällä testikuvaa ohjeen mukaiseksi. "Ovaalin muotoinen kuvan keskiosa" ei hävinnyt näkyvistä.

Lagomin http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php kuvia tuijottelemalla sain jonkinlaiset säädöt aikaan. Värit syvenivät, mutta kontrastia taitaa olla liikaakin (?)

Oletteko tehneet kalibrointeja ja miten? Onko Spyder tms. laite järkevä ostos harrastajalle?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Dailunch
Viestit: 448
Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Elsus kirjoitti:Oletteko tehneet kalibrointeja ja miten? Onko Spyder tms. laite järkevä ostos harrastajalle?
Olin hieman skeptinen kalibrointilaitteen tarpeellisuudesta ennen sen hommaamista, sillä mielestäni värit olivat oikein hyvät ja kohdillaan.

Kalibrointilaitteen hommattuani kuitenkin selvisi, että värit olivat täysin perseellään - erityisesti kakkosnäytössä jossa on TN-paneeli. Nykyään voin printtejä tilatessa olla varma siitä, että minulle kolahtaa postissa juuri sellainen tuote kuin olen ajatellut, ja samoiten kuvatkin näyttävät tällä foorumilla juuri siltä, kuin kuvaaja on ne tarkoittanut. Tarkkaa säätämistä varten laite on ehdoton ja se on erittäin kannattava hankinta hintaansa nähden, erityisesti jos voit kierrättää sitä kaveriporukkasi kesken.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Re: Näytön kalibrointi?

Viesti Kirjoittaja Perry »

Elsus kirjoitti: Oletteko tehneet kalibrointeja ja miten? Onko Spyder tms. laite järkevä ostos harrastajalle?
Kunnon kalibrointi/profilointivehkeet on hyvä ostos. Miksi tuhlata tuhansia euroja kameroihin ja Lightroomiin yms. ja pilata kuvat säätämällä ne lopuksi väärin?

Silmämääräisesti voi yrittää tihrustaa värejä ja sävyjä, mutta lopputulos on parhaimmillaankin aika aneeminen verrattuna oikeaan profilointiin.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Dailunch kirjoitti:Tarkkaa säätämistä varten laite on ehdoton ja se on erittäin kannattava hankinta hintaansa nähden, erityisesti jos voit kierrättää sitä kaveriporukkasi kesken.
Tuo on hyvä idea lyöttäytyä yhteen parin muun paikallisen harrastajan kanssa, säästyy ainakin vähän rahaa ja löytyy teknistä vertaistukea. Jos onnistuu olemaan koskematta näytön säätöihin niin ei sitä näyttöä niin hirveän usein tarvitse profiloida, vaikka profiloisi vain pari kertaa vuodessa niin se on silti paljon parempi kuin ilman mittaria suoritettava arvailumetodi.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Re: Näytön kalibrointi?

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Perry kirjoitti:
Silmämääräisesti voi yrittää tihrustaa värejä ja sävyjä, mutta lopputulos on parhaimmillaankin aika aneeminen verrattuna oikeaan profilointiin.
Toisaalta, ihan silmämäräisesti sen onnistumisen kuitenkin joutuu arvioimaan. ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
itu
Viestit: 1250
Liittynyt: Elo 05, 2008 0 : 51

Viesti Kirjoittaja itu »

Tämä ei sitten tietenkään toimi Omenassa.

Jos profiileja tekee useamman, tällä olen tarkistellut eroja tai vaihtoehtoisesti korjannut vinkkarin kummallisia profiilimuutoksia (telakasta irti tai takaisin telakkaan):
http://www.xrite.com/product_overview.a ... wareID=539

Kahdella näytöllä lista (ei siis ohjelmaikoni) pitää siirtää sen näytön päälle, jota tutkii tai muuttaa.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Ennen kalibroin näytöt Gretac Eye-One 2:lla mutta ostin loppusyksystä Spyder4 Studion ja nyt vasta näyttö on kunnolla kalibroitu, ykkös-näyttö PC:ssä on Eizon ColorEdge ja kalibrointi hoituu Eizon softalla.

Eye-Onella kalibroituna näyttö oli liian kirkas eikä sitä saanut millään kohdilleen.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
sahe69
Viestit: 593
Liittynyt: Elo 04, 2004 1 : 46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sahe69 »

Hannu KH kirjoitti:Eye-Onella kalibroituna näyttö oli liian kirkas eikä sitä saanut millään kohdilleen.
Sama vika täällä. Eye-One 2:sta käyttäessä tuli mieleen että mahtaakohan ko. laite toimia ylipäätänsä kunnolla laajan gamutin näyttöjen kanssa. Ihan eri tavalla alkoivat kalibroinnit toimimaan kun hankin Spyder 3:sen.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

sahe69 kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Eye-Onella kalibroituna näyttö oli liian kirkas eikä sitä saanut millään kohdilleen.
Sama vika täällä. Eye-One 2:sta käyttäessä tuli mieleen että mahtaakohan ko. laite toimia ylipäätänsä kunnolla laajan gamutin näyttöjen kanssa. Ihan eri tavalla alkoivat kalibroinnit toimimaan kun hankin Spyder 3:sen.
Mulla värit olivat kohdillaan, mutta näyttö vaan oli liian kirkas. Rukkasin koneen näytönohjaimesta kalibroinnin jälkeen suunnilleen kohdilleen, mutta eihän se hyvä ollut.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Itellä oli kerran Spyder 3:n kanssa ongelmana jollain näytöllä tummien sävyjen selkeä viherrys kalibroinnin jälkeen. Tuon takia hommaa piti tehdä aika monta kierrosta enkä muista sainko lopultakaan järkevää tulosta. Tämä siis oli vain yhdellä kone/näyttö-yhdistelmällä töissä, muut kyllä toimi OK.

Ite tykkäsin enemmän X-Rite i1 Display Pro:sta kun sellaista pääsin vuosi sitten kokeilemaan: http://www.xrite.com/i1display-pro

Spyder 4:stä taas ei ole kokemusta, mutta tuo Display Pro:n softa oli kyllä minusta loogisempi käyttää kuin Spyder 3. Joku pitäis kyllä hommata että sais tuon Dell U2711 säädettyä, eikä Sampan läppärikään kovin neutraalilta näytä sävyiltään.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
kunijo-1
Viestit: 1291
Liittynyt: Tammi 10, 2003 1 : 43
Paikkakunta: Luumäki

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

Rockford kirjoitti:Joku pitäis kyllä hommata että sais tuon Dell U2711 säädettyä, eikä Sampan läppärikään kovin neutraalilta näytä sävyiltään.
Miten sinulla säädöt pysyvät siinä Dellissä? Minulla on saman sarjan 30" näyttö, eikä siinä näytä tapahtuvan mitään muutoksia kuukauden/kahden kalibrointiväleillä.
Mitä mieltä toiset Color Munkista? Itse olen ollut siihen tyytyväinen.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

kunijo-1 kirjoitti:Miten sinulla säädöt pysyvät siinä Dellissä?
Ei mitään käsitystä kun tuo on ollut vasta puolisen vuotta ja ei ole sitä kalibraattoria ollut sinä aikana käytössä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
riihijan
Viestit: 1010
Liittynyt: Elo 07, 2005 23 : 46
Viesti:

Viesti Kirjoittaja riihijan »

kunijo-1 kirjoitti:
Rockford kirjoitti:Joku pitäis kyllä hommata että sais tuon Dell U2711 säädettyä, eikä Sampan läppärikään kovin neutraalilta näytä sävyiltään.
Miten sinulla säädöt pysyvät siinä Dellissä? Minulla on saman sarjan 30" näyttö, eikä siinä näytä tapahtuvan mitään muutoksia kuukauden/kahden kalibrointiväleillä.
Mitä mieltä toiset Color Munkista? Itse olen ollut siihen tyytyväinen.
Color munki on spektrofotometrin, pitäisi olla tarkin tuossa alle 500e hintaluokassa.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Re: Näytön kalibrointi?

Viesti Kirjoittaja Perry »

OskuK kirjoitti:
Perry kirjoitti:
Silmämääräisesti voi yrittää tihrustaa värejä ja sävyjä, mutta lopputulos on parhaimmillaankin aika aneeminen verrattuna oikeaan profilointiin.
Toisaalta, ihan silmämäräisesti sen onnistumisen kuitenkin joutuu arvioimaan. ;-)
Höpö höpö. Se vekotin on osaksi sitä varten että se myös mittaa profiloinnin onnistumisen.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Sittenhän siinä on mukavasti pukki kaalimaassa ja kaikki hyvin.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
temirhan
Viestit: 974
Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
Paikkakunta: avvil

Viesti Kirjoittaja temirhan »

Omat kokemukset i-Mac ja paritus yritys Eizon kanssa, ei onnistunut millään, yritettiin maahantuojan edustajan kanssa, mutta ei tulosta.
Spyder 3 heitti Eizon värit aivan erilaiseksi, ei ollut mitään samaa i-Macin kanssa, joten tyydyin "omaan" näyttöön ja sekin piti toisella kuin Spyderin softalla kalibroida.
Vastaa Viestiin