RAW ja JPG kuvien arkistointi

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

marvehni kirjoitti:Oma tsydeemi: Kuvat (RAW) tuodaan vuosi/vuodenaikakansioon (tällä hetkellä RAW/2014/talvi) ...
Jos kuvaa yli 10 000 kuvaa vuodenajan aikana niin sitten on samassa kansiossa kaksi samannimistä tiedostoa. :-) Vakavammin, itse kyllä hallinnoin mieluummin useampia vähän pienempiä kansioita ja siksi olen ollut tyytyväinen LR:n vakiosysteemiin päiväkohtaisista kansioista. Tietysti tuo on vähän turhaa niiden päivien osalta jolloin olen kuvannut vaikka kolme kuvaa, mutta toisaalta taas on niitäkin päiviä jolloin kuvaan yli 1000 kuvaa. LR:ssä ei minusta kuitenkaan liiat kansiot mitenkään rajoita kuvien etsimistä tageillakaan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

marvehni kirjoitti:
scorpi78 kirjoitti: Selkeä kansiorakenne ei mielestäni ole mahdollista ilman kunnon kuvaohjelmaa. Jossain vaiheessa kuvamäärä kasvaa yli käyttämäsi logiikan ja olet loputtomassa järjestelysuossa. Ehdottomasti paras tapa on käyttää vähän kansioita ja paljon tageja. Tageja käyttämällä sitten haet halutut kuvat esiin. Aikaleimathan on jo kuvien exifeissä ja niiden käyttö kuvien nimissä jne on turhaa.
Minä aloin nimetä kuvia päivämäärien ja aikojen mukaan siinä vaiheessa, kun hankin toisen kameran. Näin eri kameroilla otetut kuvat pysyvät järjestyksessä. Tuota tietoa olen myöhemmin käyttänyt erilaisten tilastojen laskemiseen ja se on kiva, kun päiväys ja aika tulee paperikopiossa taakse.

Erilaisia ohjelma käytän vain tarvittaessa, yleisesti katson ihan Widowsin explorerin ja Irfanvew'n avulla. Kuvien löytämiseksi olen nimennyt kansioita kuvaavasti ja käyttänyt linkkejä. Päivittäisten kansioiden suurin ongelma on siinä, että jos pitää etsiä kuva, jonka päiväystä ei muista. Tähän Picasa auttaa. Etu on siinä, että epäoleellisuudet peittyvät. Jos olen tänään ottanut sata kuvaa seinistä, ei se haittaa sitä, jos huomenna otan jotain tärkeitä kuvia. Yleisesti en halua olla sidottu mihinkään tiettyyn ohjelmaan.
marvehni
Viestit: 352
Liittynyt: Touko 13, 2004 15 : 20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja marvehni »

Rockfordin kommentti erilaisista kuvaajien kuvausmääristä on hyvä, ajattelin kun tällaista kysytään että kyseessä olisi enemmän harrastelija kuin 1000 kuvaa päivässä tulittava hlö. Tuollaisessa tilanteessa lisäkansiot ovat varmasti tarpeen mutta ehkä enemmän tilannenimellä (Rumpulaisen häät 20.2.2014) kuin pelkkä päivä, ei kai kukaan tuhatta kuvaa päivässä ota ilman selkeää fokusta.

Superdriven tsydeemi on varmasti hänelle sopiva kun ei hyödynnä aktiivisesti kuvanorganisointiohjelmia (LR, valokuvavalikoima, Picasa, Ifran jne...). Se, miksi ei hyödynnä ei tosin aukene itselle. Ainakin omat tuhannsista kuvista saa ne halutut (vaikka veneily/maisema/iltarusko) esiin parilla klikkauksella riippumatta kansioista ja ajankohdista, ja ajankohdankin saa filtteriksi jos haluan vain vuoden 2009 kuvauksista nuo tietyt kuvat. Nuo kaikki kuvaamani ohjelmat osaavat lukea ristiin noita tägejä. Eli siinä mielessä voi huoleti käyttää kun exif-standardi on laajin standardi kuvien käytössä, jota kaupalliset kuvatoimistotkin käyttävät hyväkseen.
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

marvehni kirjoitti:Rockfordin kommentti erilaisista kuvaajien kuvausmääristä on hyvä, ajattelin kun tällaista kysytään että kyseessä olisi enemmän harrastelija kuin 1000 kuvaa päivässä tulittava hlö. Tuollaisessa tilanteessa lisäkansiot ovat varmasti tarpeen mutta ehkä enemmän tilannenimellä (Rumpulaisen häät 20.2.2014) kuin pelkkä päivä, ei kai kukaan tuhatta kuvaa päivässä ota ilman selkeää fokusta.
Minä panen tarvittaessa selityksen sen päivämäärän perään. Jos samana päivänä on eri tilaneista kuvia, voin jajaa joskus ne eri kansioihin, esim, "2014_02_20 Rimpulaisen häät" on ko. kuvat ka "2014_02_20" on muut ko. päivän kuvat. En tietenkään ole orjalllinen vaan voin myös toki yhdistää päivä, jos kuvia on vähän.
Superdriven tsydeemi on varmasti hänelle sopiva kun ei hyödynnä aktiivisesti kuvanorganisointiohjelmia (LR, valokuvavalikoima, Picasa, Ifran jne...). Se, miksi ei hyödynnä ei tosin aukene itselle.
En käytä, koska en halua sitoa itseäni tiettyihin ohjelmiin. Windows explorer on minulle yleinen tapa hallita tietoa, joten käytän sitä myös kuviin. Itrfanview on katselua varten, en käytä sitä kuvan valintaan (pl. selaaminen).

Picasaa voisin käyttää yleisimminkin, jos siinä kätevämmin saisi kuvan koko ruudulle.
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Minä tässä kanssa arvon tätä arkistointia ja nyt vuoden vaihteessa olisi hyvä hetki vaihtaa systeemiä jos olisi tarve.

Nyt olen laittanut kuvat tallennuspäivän mukaan omiin kansioihin. Muuten ihan toimiva konsti ja helppo hoitaa varmuuskopiointi, mutta se kuvien etsiminen on vaikeaa...

Onko olemassa katseluohjelmia jotka hakevat kuvat myös alihakemistoista?

Ja toinen juttu, on orastava kiinnostus RAW kuviin.
Nikonien kanniskelua metsässä vuodesta -91 lähtien.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

Ohiampuja kirjoitti:Minä tässä kanssa arvon tätä arkistointia ja nyt vuoden vaihteessa olisi hyvä hetki vaihtaa systeemiä jos olisi tarve.

Nyt olen laittanut kuvat tallennuspäivän mukaan omiin kansioihin. Muuten ihan toimiva konsti ja helppo hoitaa varmuuskopiointi, mutta se kuvien etsiminen on vaikeaa...

Onko olemassa katseluohjelmia jotka hakevat kuvat myös alihakemistoista?

Ja toinen juttu, on orastava kiinnostus RAW kuviin.
Noin se kannattaa tehdä eli tallennuspäivän mukaan omiin kansioihin. Jos jpg tallettaa raw ohella, niin ne voi laittaa omaan kansioon.
RAW-> 2016 -> 2016.12.17
JPG -> 2016 -> 2016.12.17
Lightroom on toimiva systeemi jos raw hallinta ja käsittely kiinnostaa. On noita muitakin tietysti. Jos on intoa niin kannattaa testailla kaikkia.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Mulla menee RAW-kuvina (tai jpg:nä jos kamerassa ei RAW:ta ole) LR:n vuosi/päivä kansioihin. Raakkaan ja käsittelen alustavasti kuvat aina kun luen ne kamerasta/muistikortilta LR:n import toiminnolla. Kuvatiedoston nimeä en muuta, vaan se saa säilyä samana kuin kamerasta tullessaan.

Sitten hyödynnän LR:n loogisia kansiorakenteita, joilla liitän (linkitän) kuvat erilaisiksi kokonaisuuksiksi. Kuten esimerkiksi lintukuvat, tuotekuvat, Joulu 2012 (tapahtumakuvat), Teneriffa 2015 (matkakuvat) jne. Sama kuva voi siis kuulua useampaan kategoriaan, vaikka siitä on vain yksi fyysinen kopio levyllä.
LR:ssä olisi vielä naamatunnistus, jota on ollut tarkoitus käyttää sukulaisten ryhmittelyyn: On helpompi tehdä valokuvakirjoja lapsenlapsista kun voi valita suoraan halutun lapsen kuvista sopivimpia (ja niitähän on paljon! ... meillä on yhteensä 10 lastenlasta). Puolisko kokeili naamatunnistusta alustavasti Picasa:ssa, mutta siirtyi sittemmin myös LR-leiriin. Piti toimintoa kuitenkin kätevänä.

Lisäksi käytän kuvien hakemiseen LR:n erilaisia suodatinrakenteita. Ovat käteviä mm. ajan perusteella hakemiseen (esim hakee loogiseen väliaikaiskansioon kaikki tammikussa 2011 otetut kuvat). Jos kuvista löytyy lisää meta-tietoa, tai jos olen antanut kuviin lisätietoja, niin hakutoiminnot tehostuu lisää.

Joten minulle tuo rakenne, johon kuvat ensin tulee, ei ole kovinkaan merkityksellinen kuvien jatkokäsittelyä ajatellen. Mutta tulee sitäkin joskus käytettyä, kun muistaa tarkasti koska jokin kuva tuli otettua.

Varmuuskopiointiin alkuperäinen import-rakenne on merkityksellinen ja varmuuskopiointiinhan tarvitaan myös LR:n tietokanta (joka edellyttää kansiorakenteen säilymistä).

Tää meni nyt vähän LR:n mainostamiseksi, mutta samoja ominaisuuksia löytynee muistakin työkaluista. LR:n etunahan on vielä kuvien muokkausmahdollisuus ja RAW-konvertteri: Kuvista ei tarvitse säilyttää jpg-formaatin kopioita. LR kun lataa alkuperäisen RAW-kuvan (siihen tehdyin käsittelyin) hetkessä näytölle (minusta samassa ajassa kuin jpg-kuvankin).

Minusta: Arkistointityökalujen käyttämättä jättäminen on hieman metsäläismäistä tai sitten ylikorostunutta turvallisuushakuisuutta. RAW-kuvien hävittäminen on jotakuinkin sama kuin filmiaikana olisi heittänyt negat roskiin.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Minkäs tälle korporaatiomainostukselle mahtaa, LR on aika lyömätön ja helppo työkalu kuvien hallinnassa. On monenlaista tapaa kategorisoida ja suodattaa ja vielä hyvin toteutettua sellaista.

Parit videot kattoo aiheesta, niin se on siinä. Parissa tunnissa opittu, eikä tartte sen jälkeen asialla päätään vaivata.
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Minulla tulee vuodessa noin 9000 (tarkistin) kuvaa ja yhdestä reissusta ehkä noin 500-600 kuvaa. Näistä sitten säätelen esityskuntoon noin 50-100 kuvaa.

Niin tarkoittaako se että RAW kuvaajana koneelle tallennetaan kuvat pääosin Rawina ja JPG muunnos olisi järkevä tehdä vain noihin muutamiin kymmeniin kuviin?

Eli kaikkia kuvia ei automaattisesti kannata kääntää, vain ne tarvittavat.

Ps. Meinasin pysyä Nikonin omissa ohjelmissa.
Viimeksi muokannut Ohiampuja, Joulu 17, 2016 21 : 06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nikonien kanniskelua metsässä vuodesta -91 lähtien.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Tarkoittaa. Raakakuvat koneelle, tuonti katalogiin ja niille kuratointi, huonot hylkyyn, valitut käsittelyyn ja viedään lopulta tarvittavassa muodossa. Raakakuvat säilytetään aina, mikäli tulee tarvetta palata kuviin ja muuttaa käsittelyä. Lightroomissa kaikki on todella helppoa pitää ojennuksessa, mutta onnistuu varmasti muillakin ratkaisuilla.
Sapere aude.
---
flickr
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Nyt olen pyöritellyt Nikonin ViewNX2 ja Capture NX-D ohjelmia ja opiskellut tätä RAW-logiikkaa...

Molemmilla ohjelmilla pystyy tuonne Metadataan merkkaamaan haluamiaan sanoja, mutta vielä en ole löytänyt työkalua millä etsiä kuvia noilla tiedoilla. Kyllähän Winkkarin perushaullakin ne merkatut kuvat löytyy, mutta olisihan se hyvä löytää ne ihan kuvaohjalmallakin. :)

Mutta onko teillä jotain vinkkiä Nikonin ohjelmiin?
Nikonien kanniskelua metsässä vuodesta -91 lähtien.
JoeSupreme
Viestit: 291
Liittynyt: Touko 07, 2011 7 : 26
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JoeSupreme »

JoeSupreme kirjoitti:Itse käytän samankaltaista kuin Jarski75.

Eli raw:t vuosikohtaisiin kansioihin ja LR4 käsittelyn jälkeen JPG:t kuukausikohtaisiin ja niiden alle tapahtumapaikkaan viittaaviin esim. kotona / mökillä / järvenpää kansioihin tjsp missä nyt sattuu olemaan.

Tällä pysyy hakemisto puu siedettävänä ja hakemistojen lukumäärä ei räjähdä käsiin.

Ja edellis vuoden RAW kuvat saa halutessaan hävitettyä parilla napinpainalluksena ja levytilaa säästyy rutkasti.
Hehe, joku pompsauttanu vanhan threadin ylös, joten itse itselleni vastaten:

En tee enää näin, olen säästänyt kaikki RAW kuvat nyt vuodesta 2014 ja eteenpäin.

JPG:t exporttaan n. 2800x(pitkäsivu) px n. 80% pakkausteho jpg kokoon erilliselle kovalevylle ja yhdelle sisäiselle vuosi-kuukausi kohtaisiin kansioihin pääsääntöisesti. Saattaa olla tyyliin "kesäloma" tai "Linnanmäki" kansioita jutuista joista tulee vain enemmän kuvia.

RAW:t tallennan yhdelle sisäiselle ja kahdelle ulkoiselle. Catalogin kanssa yhdellä ulkoisella RAW:t joka aina kulkee mukana reissuissa, ja sitten 2tb backup levy hyllyllä jonne pyrin kerran kuukaudessa lisäilemään kamaa kun muistaa. Se ei ole _koskaan_ koneessa kiinni muusta syystä kuin että voi kopioida tavaraa talteen.

Eli jos sattuu että RAW kuvat katoaa, on JPG:t onneksi vielä ihan vara vara backuppina, eli tavallaan kaikki kuvat on neljään kertaan backupattu, tosin kahdessa eri muodossa :) Ei ole rahaa ostaa kovalevytilaa loputtomiin niin JPG on varsin näppärä.

Ainiin, kortilta RAW:t kopioin ne tyyliin "2016/2016 RAW Kuvat 1" ja "kuvat2 " jne. koska kuvia tulee niin paljon että tulisi samankaltaisia numerointeja. Tämän vuoden osalta menen jo "raw kuvat 4", eli ehkä hippasen liikaakin tullut nappia painettua.
kuvankka
Viestit: 158
Liittynyt: Heinä 05, 2021 16 : 07
Paikkakunta: Finland

Re: RAW ja JPG kuvien arkistointi

Viesti Kirjoittaja kuvankka »

Itse pidän henkilökohtaiset kuvat (perhekuvat jne) ja varsinaiset valokuvauskuvat erillään eri kiintolevyillä.
Henkilökohtaiset kuvat on kansioittain järjestelty vuosittain ja kuukausittain "2022"->"2022-03 Maaliskuu"

Varsinaiset valokuvauskuvat on kansioissa vuosi/kuukausi/päivä:
"2022" -> "2022-03 Maaliskuu" -> "2022-03-10 Valokuvia"
Pidän samassa kansiossa sekä RAW:it ja JPEG:it. Tietokoneelle siirron jälkeen tietenkin poistan kaikki turhat kuvaruudut ja sitten numeroin kuvat käyttäen "nimikirjaimet(XX)-päiväys(VVVVKKPP)-kuvanumero(nnnn)" -tyyliä eli kuvatiedostot näyttävät "KA-20220311-0001.jpg"/"KA-20220311-0001.raw", tiedostojen nimeämiseen käytän Adobe Bridgeä. Kun antaa pysyväistunnisteet niin se helpottaa oman kuva-arkiston hallinnointia, exceliin voi merkata sitten mikä kuva on minnekin lähetetty. Helpottaa myös jos kuvailee kahdella eri kameralla (kannattaa muistaa pitää kameran kellonaika oikeassa).
Kuvat kopioin parille ulkoiselle kiintolevylle ja myös vuoden päätteeksi M-disc -levyille (levyt ulkomailta).

JPEG-kuvat olen hakusanoittanut; lisännyt Bridgellä paikkakunnan ja muutamat hakusanat ("kirkko", "rakennus", "kauppa", "järvi", "auto"). RAW-kuvatiedostoihin en toistaiseksi ole koskenut ettei tiedostot pääsisi korruptoitumaan, toinen vaihtoehto olisi se että säilyttää pelkkä RAW-tiedosto ja XMP-tiedostoon hakusanat ja muut metatiedot.
JoeSupreme
Viestit: 291
Liittynyt: Touko 07, 2011 7 : 26
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja JoeSupreme »

JoeSupreme kirjoitti: Joulu 17, 2016 22 : 23
JoeSupreme kirjoitti:Itse käytän samankaltaista kuin Jarski75.

Eli raw:t vuosikohtaisiin kansioihin ja LR4 käsittelyn jälkeen JPG:t kuukausikohtaisiin ja niiden alle tapahtumapaikkaan viittaaviin esim. kotona / mökillä / järvenpää kansioihin tjsp missä nyt sattuu olemaan.

Tällä pysyy hakemisto puu siedettävänä ja hakemistojen lukumäärä ei räjähdä käsiin.

Ja edellis vuoden RAW kuvat saa halutessaan hävitettyä parilla napinpainalluksena ja levytilaa säästyy rutkasti.
Hehe, joku pompsauttanu vanhan threadin ylös, joten itse itselleni vastaten:

En tee enää näin, olen säästänyt kaikki RAW kuvat nyt vuodesta 2014 ja eteenpäin.

JPG:t exporttaan n. 2800x(pitkäsivu) px n. 80% pakkausteho jpg kokoon erilliselle kovalevylle ja yhdelle sisäiselle vuosi-kuukausi kohtaisiin kansioihin pääsääntöisesti. Saattaa olla tyyliin "kesäloma" tai "Linnanmäki" kansioita jutuista joista tulee vain enemmän kuvia.

RAW:t tallennan yhdelle sisäiselle ja kahdelle ulkoiselle. Catalogin kanssa yhdellä ulkoisella RAW:t joka aina kulkee mukana reissuissa, ja sitten 2tb backup levy hyllyllä jonne pyrin kerran kuukaudessa lisäilemään kamaa kun muistaa. Se ei ole _koskaan_ koneessa kiinni muusta syystä kuin että voi kopioida tavaraa talteen.

Eli jos sattuu että RAW kuvat katoaa, on JPG:t onneksi vielä ihan vara vara backuppina, eli tavallaan kaikki kuvat on neljään kertaan backupattu, tosin kahdessa eri muodossa :) Ei ole rahaa ostaa kovalevytilaa loputtomiin niin JPG on varsin näppärä.

Ainiin, kortilta RAW:t kopioin ne tyyliin "2016/2016 RAW Kuvat 1" ja "kuvat2 " jne. koska kuvia tulee niin paljon että tulisi samankaltaisia numerointeja. Tämän vuoden osalta menen jo "raw kuvat 4", eli ehkä hippasen liikaakin tullut nappia painettua.
Haha, joku taas pompautti tämän ylös ja voin vaan ihmetellä mitä mä oon kuus vuotta sitten miettiny, aijai.

Eli nykyään se AINOA OIKEA TAPA on:
Lightroom tallentaa XMP filut RAW:ien kanssa. Sisältää hakusanat, metan sekä sijainnin jos sattuu olemaan mukana. Kun uudet kuvat on käsitelty (n. 6kk jono) siirrän ne säilöön johonkin mahdollisimman suureen kovalevyyn. Johonkin johon saan kuluvan / tulevan vuoden RAW kuvat yhdelle levylle.

JPG:t exporttaan eri kovolle 4k resolla (nykyaikaa kun eletään), oisko 85% laadulla vuosikohtaisiin kansioihin. JPG:t nimeän jenkki-päiväys tyyliin esim. 20210516-img6525.jpg. Pysyvät hyvin selattavina kronologisessa järjestyksessä.

"ja ei ole rahaa ostaa kovalevyjä", no nyt ainakin vuos-pari sitten kovalevytila oli halpaa ja 12 teraa ulkoista WD:tä irtosi noin 230€ hintaan.

Asuntovalokuvauksia kun teen sivutoimisena, niin raw kuvien arvo ei ole niin suuri kun kuvat ovat suht kertakäyttöisiä. Toistaiseksi silti säilön, mutta yritän päästä loputtomasta nostalgia kaihosta eroon ja painaa deletee yli vuoden vanhoille kuville. Tätä hetkeä odotellessa milloin sen teen. Voihan se olla että joskus tulevaisuudessa on kiva katsella minkälaista oli kodeissa vuonna 2020, tai sitten ei.

JPG:t mitkä menee asiakkaalle säilön varmuuskopioiden/laskutuksen mukana. Pysyypä aina ne tallessa vähintään.

Terpat, 2022 alun JiiSupilta, jospa palaan taas asiaan vuonna 2026 kun joku kaivaa tän ylös muutaman vuoden tauon jälkeen :-)
Vastaa Viestiin