Kaluston päivitys - mitä Sony alpha200:n jälkeen?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Vastaa Viestiin
nutu
Viestit: 5
Liittynyt: Helmi 01, 2014 11 : 55

Kaluston päivitys - mitä Sony alpha200:n jälkeen?

Viesti Kirjoittaja nutu »

Nyt alkaisi olla kaluston päivitys hiljalleen ajankohtaista. Tällä hetkellä löytyy siis vastaavanlainen setti: kuutisen vuotta vanha Sony α200 kitteineen ja siihen lisäksi Sigman 70-300mm/4-5.6 obiska. Paljon olen jo ehtinyt selailla arvioita ja keskusteluja eri kameroista, mutta valinta tuntuu vain vaikeutuvan. Olisikin helppoa, jos jatkaisin samassa merkissä, mutta mm. varustetarjonnan vuoksi tuntuisi järkevältä siirtyä jompaan kumpaan suosituimmista merkeistä.

Kuvauskohteideni laatu on minulla melko yksipuolinen: kuvailen koiria, paljon. Toimintaa ja vauhtia ei siis kuvaustilanteista puutu. Myös monenlaisissa olosuhteissa tulee näitä otuksia kuvailtua. Objektiiveiksi olen ajatellut hankkia zoomin noita toimintakuvia varten ja lisäksi kiinteän polttovälin vehkeen pönötyskuvia ajatellen. Näistäkin kaipaisin suosituksia. Tuohon Sigmaan olen ollut varsin tyytyväinen, tosin valovoima tahtoo loppua vähän kesken.

Mutta ennen objektiivien valintaa pitäisi saada runko päätetyksi. Toivoisin, että siinä olisi selkeästi nykyistä runkoa enemmän puhtia eikä loppuisi lähivuosina vielä keskenkään. Mitään varsinaista budjettia ei ole - tarkoitus ei ole rueta tuhlailemaan mutten toisaalta halua säästääkään väärässä kohtaa. Hyvää hinta-laatusuhdetta arvostan. Pro-tason vehkeitäkin olen katsellut, mutta pääasiassa käytettynä.

Nyt olen avoinna vinkeille ja ehdotuksille, jotta löytäisin omaa tarkoitustani parhaiten palvelevan paketin. Sana on vapaa!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Kaluston päivitys - mitä Sony alpha200:n jälkeen?

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

nutu kirjoitti: Objektiiveiksi olen ajatellut hankkia zoomin noita toimintakuvia varten ja lisäksi kiinteän polttovälin vehkeen pönötyskuvia ajatellen.
Eikö toimintakuviin kannattaisi olla se kiinteä, jossa on valovoimaa?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
pvalila
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 18, 2013 19 : 02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Sonysta jos puhutaan niin SLT-A57:n onnistut ehkä jostain vielä saamaan: vikkelimmillään se naksuttaa 12 kuvaa sekunnissa.

Uudempi A58 on nykyisin helpompi saada, lisäksi se on halvempi kuin edeltäjänsä.


Tuota nykyistä runkoasi sinun ei ehkä kannata myydä pois, varakalusto on joskus kovasti tarpeen.

Valovoimaista kiinteää jos kaipailet, niin Sonyn 35/1.8 on sekä hyvä että halpa (aika harvinainen yhdistelmä...).

**************

Aika eksoottista varustetta sinun pitää kaivata, jos sitä ei Sonyyn löydy. Hinnatkin ovat keskimäärin aika samalla tasolla. Sonyn erikoisuus on se, että perinteinen optinen etsin on korvattu elektronisella. Minä itse pidän siitä kovasti, jotkut toiset inhoavat.

Jos jätät vanhan kamerasi myymättä, niin sitten sinulla on molemmat vaihtoehdot käytettävissäsi.

Ihan hyviä vaihtoehtoja löytyy tietysti myös Canonilta/Nikonilta.

Niillä on vain inhottava tapa tahallaan karsia edullisimmista malleista monet kivat ominaisuudet pois: jostain syystä Sony tarjoaa esim. HDR-kuvauksen aivan peruskameroissakin. Sama pätee myös nopeaan sarjakuvaukseen, joka koirien kanssa on aika keskeinen ominaisuus: en edes tiedä, mistä mallista alkaen nuo valmistajat tarjoavat yli 10 kuvaa /s nopeuksia.
Kamerankäyttäjä, koska lahjat eivät riitä valokuvaajaksi.
il_dottore
Viestit: 152
Liittynyt: Syys 24, 2010 19 : 31
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

il_dottore kirjoitti:Tässä a57 myyntipalstalla.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12718095
Niin, tuossa olisi kyllä periaatteessa hieno paketti OP:n tarpeisiin. Olemassaolevat objektiivit voisi hyödyntää, ja noilla f/2.8 zuumeilla saisi koirakuvaukset mahtavasti toteutettua. Laatuun nähden edullinen paketti, ja Sony A57:n kenno edustaa ehkä tämän hetken parasta APS-C rungoissa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
il_dottore
Viestit: 152
Liittynyt: Syys 24, 2010 19 : 31
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

Entäs tämä: Sonyn paras peilillinen croppirunko (a580) suht. edullisesti.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12718695
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Näissä kyselyissä olisi hyvä, kun mainittaisiin se todellinen summa, joka on mahdollista käyttää ostotapahtumassa, niin se helpottaisi kummasti mahdollista ehdotustapahtumaa, kas kun mikä on toiselle ehdoton maksimi, niin toiselle se on vasta budjetin puolessa välissä... ;)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
nutu
Viestit: 5
Liittynyt: Helmi 01, 2014 11 : 55

Viesti Kirjoittaja nutu »

Kiitoksia teille vastauksistanne, ehdinkin jo noihin ehdotuksiin pintapuolisesti tutustua. Pahoittelen kädetöntä kysymystäni, mutta mihin Canonin ja Nikonin malleihin nämä mainitut A57 ja A580 olisivat parhaiten verrattavissa? Kysymys lähinnä siksi, että pääsen selailemaan, millaista jälkeä tavan kuvaajat ovat vastaavilla malleilla saaneet aikaiseksi.

Budjetista. Mielelläni satsaan itselleni mieleisiin harrastuksiin ja oikeasti budjetissani on aika paljon liikkumavaraa. Kuitenkin minun tapauksessani liikutaan selkeästi amatööripuolella, monen mittapuulla varmasti vielä aloittelija -kastissa. Eli sanoisin, että käytettävissä olevaa rahasummaa ennen tulee vastaan se, ettei minun tarpeillani toistaiseksi ole järkevää upottaa maltaita näihin hankintoihin. Toisaalta monen muun harrastuksen parissa olen huomannut, että taitamattomampi hyötyy suhteessa enemmän hyvästä välineistöstä, kun taas harjaantunut tekee hyvää jälkeä vaatimattomallakin.

Mutta kohteliasta varmaan olisi jonkinlainen suuntaa-antava arvio tähän laittaa. Ehkäpä viisas kipuraja koko paketille liikkuu tuolla 1500 euron paikkeilla, mieluiten kuitenkin selviäisin tonnin tuntumassa - eikä haittaa, vaikka jäisi allekin.
il_dottore
Viestit: 152
Liittynyt: Syys 24, 2010 19 : 31
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

Sony a580 vastaava malli Nikonilla on D5100, siinä on jopa aivan sama kenno (16.2 Mpix), kuten myös Pentax K-5:ssä. Canonin puolella ollaan jossain 500D/550D välimaastossa.

Tässä eräs työkalu tällaisiin vertailuihin
http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/ ... 98_685_645

Tässä toinen, mutta ei niin "tieteellinen", perustuu lähinnä valmistajan ilmoittamiin spekseihin, kun dxomarkilla on omia mittauksia.
http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100 ... _DSLR-A580

a57 on vaikeammin verrattavissa, koska Nikon/Canon puolella ei ole vastaavaa teknologiaa (puoliläpäisevä peili + elektroninen etsin, EVF).
FRB
Viestit: 182
Liittynyt: Loka 31, 2006 21 : 22
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja FRB »

Tre
Cännön puolen kokemusta, ei koirista vaan mikroautoista.
Minulle on tärkeätä saada kuvia, oho hupsis tuolla tapahtuu, tilanteista.
Esim. Huomaan auton olevan ilmassa ja kuvia on saatava ennen sen laskeutumista...

1DIII on saanut noin 500E pinnassa vs 1DIV 1500-2500E.
7D:stä ei kokemuksia. 5DII ei selviä oho hupsis kuvauksesta, vaan vaatii kohteen seurantaa 1-2 sekunttia.
-Molemmilla saa yksittäiskuvina noin 8fps.
Kuvaan RAWina, joten puskurin täyttymisen hallitsemiseksi käytän yksittäiskuvia.
Sarjalla kohteen seuranta on parempaa, mutta bufferi saattaa täyttyä kesken tilanteen (30-60 kuvaa)
-Oho hupsis kuvauksessa, 1 kuva yleensä epätarkka, mutta 3s on jo aina tarkka. Eli kuvaamisen aloitamisesta noin 0,4s kohdalta eteenpäin tarkennus on kohdallaan ja kohteen seuranta hyvää. Kohdistus ei yleensä karkaa seurantakohteen viereisiin kypäriin, eikä autoihin.
-IV:n resoluution 16Mpix 1,3kroppi vs III 10Mpix 1,3 kroppi tuo jonkin verran rajaus etua C100-400 putkella 300m kauempiin kohteisiin.
Mutta IIIn pärjää yleensä ISO 800 ja 1/1000 s arvoilla, kun IV vaatii samaan kuvalaatuun ISO 1600 & 1/2000 s.
Isompi Resoluutio vain tarvitsee suuremman suljinnopeuden samaan kuvaterävyyteen.
Eli IVn paremmuus nopeassa kuvauksessa jää lähes olemattomaksi. IIIn osto takaisin on ollut monesti todella lähellä. Jalustalla kuvatessa, IV on toki parempi.
Niin kartinauton keskinopeus on noin 80km/h eli 22m/s.

1D sarjan etu on myös, että suljin rapsahtaa vaikka tarkennus ei olisikaan kohdalla, nimimerkillä 0/00 sarjalla tilanne meni jo, kohdetta seuraten ja tarkennusta odotellen.

Sigman ja C:n 70-200 putkia saa kohtuu edullisesti. 420E >>>
Molemmat toimivat riittävän nopeasti kartingissa, jopa 1.4 X kertojalla.
S ja C 2.8 toimivat kohtuu hyvin ilman kertojaa hämärässäkin (sadeilma ja keinovalo).
C F4 nopeus riittää ainakin aurinkoisella ilmalla.


Nikon 700D (3D ja 3DS) ovat myös sopivia vaihtoehtoja. Niistä ei kuitenkaan henk.koht kokemusta.

Esa

ps. Valota C puhkipalamisen rajalle, N 700D taa ei saa palaa puhki.
FRB
Viestit: 182
Liittynyt: Loka 31, 2006 21 : 22
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja FRB »

http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-slt-a57/19

Lisää tuolta haluamasi verrokit ja tarkastele varsinkin "Metering & focus accuracy" kohtaa.
Se on kokeilemissani kameroissa korreloinut melko hyvin liikkuvien kohteiden kuvauksen onnistumisen kanssa.

Ja hanki lainaksi/kokeiluun jokin ehdokkaistasi ja kuvaa koe sessio,
mielellään huonossa valossa. Niin saat selville minkälainen kohteen seurantakyky riittää sinulle.

Pixeleistä ei ole hyötyä, jos ei saa kuvia kropattavaksi.

Esa
pvalila
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 18, 2013 19 : 02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Jos etsit perinteistä läpsyväpeilistä järkkäriä, niin mielestäni Nikonin D7000 on nyt poistomyynnissä halpa: parhaalla (=18-105 mm) kittilinssillä se maksaa noin 800 euroa.

Itse olen ehtinyt jo tottua Sonyn SLT-kameraan enkä halua enää läpsyväpeiliseen palata. Läpsyväpeilisessä kamerassa peili joutuu läpsymään tosi rajusti, kun kamera hakkaa parhaimmillaan yli kymmenen kuvaa sekunnissa: mitä nopeampi kamera, sitä vaikeampi on siihen suunnitella tehokas peilinvaimennus.

Sonyn systeemissä etsinkuva tehdään kennon avulla, etsinkuva näyttää siis näkymän siten kuin kamera itse sen näkee. SLT-kameroissa on kyllä peili, mutta se on kiinteä: sen ei tarvitse hyppiä ylös ja alas, koska se päästää suurimman osan valosta koko ajan lävitseen kennolle ja ohjaa sivuun valoa vain niin paljon (noin 1/3 aukon verran) kuin automaattitarkennus tarvitsee.

Etuja Sonyn systeemistä on paljon muitakin kuin tuo tärinättömyys: sarjakuvaus on nopeampaa ja tarkennus toimii häiriöttä myös videon kuvauksen ajan (samoin etsinkuva, on siis mahdollista käyttää etsintä myös videoita otettaessa; normijärkkärissä optinen etsin menee mustaksi videon kuvaamisen ajaksi). Mikään ei ole tässä maailmassa täydellistä, tuo puoliläpäisevä peili heikentää kameran herkkyyttä aavistuksen verran.

*************

Pelkkä kamera ei nykyisin oikein riitä, kuvista saa paljon enemmän irti, kun säästää muutaman euron PeeCeen softia varten. Esimerkiksi DxO Optics Pro on oikein oiva väline, kun halutaan korjata kameran kennosta ja objektiivista johtuvia virheitä. DxO pystyy paljon enemmän kuin vain kompensoimaan puoliläpäisevän peilin 0,3 aukon vaikutuksen kuvanlaatuun, kamerasta riippuen se antaa aukon tai pari lisää pelivaraa hämärässä.


**************

Kerronpa vielä, mitä putkea itse himoitsen: Minolta 80-200 HS APOa, valovoima 2,8. Vakaajaa siinä ei ole, mutta Sonyn tapauksessa se ei juuri haittaa, koska vakaaja löytyy lähes aina rungosta. Rungot menettävät arvonsa hetkessä, mutta nuo Minolta klassiset lasit ovat paljon fiksumpi sijoituskohde, koska ne taitavat hissukseen vain kallistua.
Kamerankäyttäjä, koska lahjat eivät riitä valokuvaajaksi.
nutu
Viestit: 5
Liittynyt: Helmi 01, 2014 11 : 55

Viesti Kirjoittaja nutu »

Kiitokset neuvoista, olen nyt sopinut kaupat tuosta myyntipalstan Sony A57:sta. Myyjä tarjosi vielä kaupan päälle Sigman 50mm/1.4 ja 70-210/4-5.6 linssejä, joten eiköhän tällä paketilla päästä mukavasti eteenpäin!
Vastaa Viestiin