RAW kuvien poistaminen jouhevasti iMac:lla (OS X 10.9.1)

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Cuntonen
Viestit: 466
Liittynyt: Loka 27, 2010 11 : 38
Paikkakunta: Helsinki

RAW kuvien poistaminen jouhevasti iMac:lla (OS X 10.9.1)

Viesti Kirjoittaja Cuntonen »

Päivää!

Nyt tarvitaan viisaita sanoja ja vinkkejä! Päivitin tuossa taanoin mid 2010 iMac koneeni Mavericks- käyttöjärjestelmään siinä toivossa, että koneeni ripeytyisi ja käyttis kevenisi. Toisin kävi.

Olen tähän asti suorittanut Canon 5D3 otettujen RAW- kuvien (25-30MB/kpl) poistamisen käyttöjärjestelmän esikatseluohjelmalla siten, että olen valinnut läjän kuvia esikatseluun ja deletoinut huonot sitä mukaa kun selaan niitä läpi.

Nyt uuden päivityksen myötä tämä taktiikka on täysin poissuljettu. Kuvien avaaminen ja esikatselu on JÄRJETTÖMÄN hidasta, saati sitten poistaminen. Onko kenelläkään vinkkejä kuvien poistamisen jouhevampaan työskentelyyn? Onko koneen päivitys ainoa vaihtoehto vai miten muut hoitavat nämä hyvien kuvien valitsemiset/poistamiset? KOneella muistia 12/16GB. En usko että tuo 4 GB parannus toisi tähän mitään helpostusta, mietin sitäkin?

Käytössä on kyllä LR5, jääkö vaihtoehdokseni importata aina kaikki kuvat lightroomiin ja hoitaa deletointi tämän avulla. Se on ainakin kevyt, mutta pelkään, että kasvatan lightroom kirjastoni tolkuttoman isoksi. Mutta onko siitä sitten mitään haittaakaan?

Voisiko joku jelppiä antamalla hyviä vinkkejä, kiitos?
Joka suljintaan säästää, se kameraansa vihaa..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
rnyholm
Viestit: 505
Liittynyt: Kesä 12, 2003 22 : 40

Viesti Kirjoittaja rnyholm »

Ilmeisesti tuot kuvat lightroomin kirjastoon. Minulla on mid 2009 MBP 8gb muistilla. Tuon kuvat lightroomin sijaan ulkoiselle kovalevylle ja jo siinä vaiheessa valitsen mitkä tuon ja mitkä en. Sen jälkeen poistan kuvat kortilla. Mikäli Lightroom käsittelee koko raw kuvaa voin kuvitella että laite on hidas. Minulla on 20 mb raw kuvat käsittelyssä. En tiedä ymmärsinkö kysymyksesi...
Cuntonen
Viestit: 466
Liittynyt: Loka 27, 2010 11 : 38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cuntonen »

rnyholm kirjoitti:Ilmeisesti tuot kuvat lightroomin kirjastoon. Minulla on mid 2009 MBP 8gb muistilla. Tuon kuvat lightroomin sijaan ulkoiselle kovalevylle ja jo siinä vaiheessa valitsen mitkä tuon ja mitkä en. Sen jälkeen poistan kuvat kortilla. Mikäli Lightroom käsittelee koko raw kuvaa voin kuvitella että laite on hidas. Minulla on 20 mb raw kuvat käsittelyssä. En tiedä ymmärsinkö kysymyksesi...
Hei!

Olen tuonut LR:iin vain ne kuvat jotka olen ajatellut "oikeasti" jatkokäsitellä. Alkuperöiseen kasioon jätän sitten vielä nämä "ihan OK"- kuvat ja poistettavat. Nämä poistettavat kuvat sitten olen käynyt aikanaan läpi ja samalla nimennyt kasion, jotta tiedän sisällön. Varsinaisen kuvien siirron koneelle olen tehnyt tuolla Canoni omalla EOS Utility ohjelmalla.

Mikäli ymmärsin oikein, niin tuo sinun tapasi on kyllä hyvä, mikäli tietää kuvien importausvaiheessa, että mitkä haluaa lopullisesti säilyttää? Itse en vain usein osaa päätää tätä muuta kuin selkeästi teknisesti epäkelpojen (tärähtäneet + väärin rajatut etc) kuvien kohdalla.

Importttaus- vaihe on kyllä kevyt kuvien selaamiseksi.

EDIT: Onhan iMacilla oltava joku oikeasti kevytkin ohjelma kuvien esittelyyn. Esimerkiksi jos haluaa esitellä näitä 30MB kuvia asiakkalle jouhevasti?
Joka suljintaan säästää, se kameraansa vihaa..
elmar
Viestit: 4888
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

Cuntonen kirjoitti:EDIT: Onhan iMacilla oltava joku oikeasti kevytkin ohjelma kuvien esittelyyn. Esimerkiksi jos haluaa esitellä näitä 30MB kuvia asiakkalle jouhevasti?
Mäkistä ei tietoa mutta PC:llä Canonin oma DPP on simppeli, kevyt ja nopea softa CR2:ille.
Cuntonen
Viestit: 466
Liittynyt: Loka 27, 2010 11 : 38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cuntonen »

elmar kirjoitti:
Cuntonen kirjoitti:EDIT: Onhan iMacilla oltava joku oikeasti kevytkin ohjelma kuvien esittelyyn. Esimerkiksi jos haluaa esitellä näitä 30MB kuvia asiakkalle jouhevasti?
Mäkistä ei tietoa mutta PC:llä Canonin oma DPP on simppeli, kevyt ja nopea softa CR2:ille.
Olen tätä hieman käyttänytkin, mutta jokainen kuva vaatii mielestäni erillisen avaamisen joka taas on sitten melko hidasta. Vai miten hoidat tällä suuren kuvajoukon kahlaamisen?
Joka suljintaan säästää, se kameraansa vihaa..
elmar
Viestit: 4888
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

Cuntonen kirjoitti:Olen tätä hieman käyttänytkin, mutta jokainen kuva vaatii mielestäni erillisen avaamisen joka taas on sitten melko hidasta. Vai miten hoidat tällä suuren kuvajoukon kahlaamisen?
Ei tartte avata erikseen.

Avaan kansion DPP:hen, klikkaan yläpalkista "Quick check", kansion eka kuva aukeaa näytönkokoisena, naputtelen kuvia nuolinäppäimillä eteenpäin ja annan kullekin kuvalle numeron (1 = konvertoidaan, 5 = deletoidaan). Kansion läpikahlaamisen nopeus riippuu vain sormien vikkelyydestä.

Kun kansio on naputeltu läpi, valitsen nro 5:t yhdellä klikkauksella ja deletoin ne toisella. Loput kuvat arkistoin ja nro 1:t konvertoin joko DPP:llä tai vien ne Lightroomiin.
Cuntonen
Viestit: 466
Liittynyt: Loka 27, 2010 11 : 38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cuntonen »

Hei!

Kiitos VALTAVASTI!! Loistava vinkki jota en ole ymmärtänyt käyttää. Kerrassaan loistavaa palvelua..kiitos=)!

elmar kirjoitti:
Cuntonen kirjoitti:Olen tätä hieman käyttänytkin, mutta jokainen kuva vaatii mielestäni erillisen avaamisen joka taas on sitten melko hidasta. Vai miten hoidat tällä suuren kuvajoukon kahlaamisen?
Ei tartte avata erikseen.

Avaan kansion DPP:hen, klikkaan yläpalkista "Quick check", kansion eka kuva aukeaa näytönkokoisena, naputtelen kuvia nuolinäppäimillä eteenpäin ja annan kullekin kuvalle numeron (1 = konvertoidaan, 5 = deletoidaan). Kansion läpikahlaamisen nopeus riippuu vain sormien vikkelyydestä.

Kun kansio on naputeltu läpi, valitsen nro 5:t yhdellä klikkauksella ja deletoin ne toisella. Loput kuvat arkistoin ja nro 1:t konvertoin joko DPP:llä tai vien ne Lightroomiin.
Joka suljintaan säästää, se kameraansa vihaa..
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Cuntonen kirjoitti:
elmar kirjoitti:
Cuntonen kirjoitti:EDIT: Onhan iMacilla oltava joku oikeasti kevytkin ohjelma kuvien esittelyyn. Esimerkiksi jos haluaa esitellä näitä 30MB kuvia asiakkalle jouhevasti?
Mäkistä ei tietoa mutta PC:llä Canonin oma DPP on simppeli, kevyt ja nopea softa CR2:ille.
Olen tätä hieman käyttänytkin, mutta jokainen kuva vaatii mielestäni erillisen avaamisen joka taas on sitten melko hidasta. Vai miten hoidat tällä suuren kuvajoukon kahlaamisen?
Quick previewin lisäksi kuvat valitsemalla CTRL+> saa kuvat avattua käsittelyä varten nuolilla selattavaksi.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Vastaa Viestiin