Huonontaako valokuvaaminen muistia?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Huonontaako valokuvaaminen muistia?

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Tässä ihan viihteellinen artikkeli kuvaamisesta ja lähimuistista.
Ehkä sellainen "turistimainen" säntäily paikasta toiseen voi viedä ajatukset pois siitä varsinaisesta kohteesta. Ei kameralla ja valokuvilla voi järjen käyttöä korvata.

http://www.dpreview.com/news/2013/12/14 ... =title_0_4

Mutta kyllä minä edesmenneet koirani ja metsästysretkeni paremmin muistan kun katselen valokuvia vuosien takaa. :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Ei se nyt varmaan muistia heikennä. Mutta jos kuvaa lastensa joulujuhlat päästä päähän vaikkapa videolla, niin eipä siitä tunnelmasta ja muusta paljoa mieleen jää. Muuta kuin että kestääkö akku ja riittääkö muistikortissa tilaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Tää on taas niin tätä.

Kai sen nyt jokainen muistaa että kun piti pitää koulussa esitelmä, niin sitä ennen esitetyistä esitelmistä ei musta mitään, eikä omastakaan, mutta sen jälkeen esitetyt muistaa kyllä. Huonontaako ulkoaopettelu siis muistia?


Minusta paljon kiinostavampi näkökulma on tietenkin se, että kulttuurimme arvostaa muistoja, enemmän kuin hetkeä. Nuoriso baarissa, kaikki hymyilevät leveästi kameralle, vaikka ilta olisi tylsä. Mutta jälkikäteen tulee tunne ikäänkuin olisi ollut hauskaa. Ja se on tärkeää, tämä muistodoping.
Viimeksi muokannut OskuK, Kesä 24, 2014 12 : 41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Itse pitää tunnustaa että joskus fillari-messuilla on tullut tuollainen fiilis. Kauhealla innolla poukkoilee ständiltä toiselle ja kuvaa uusia hienoja maastureiden jousitusratkaisuja, mutta aivot eivät seuraa mukana ollenkaan.

Sitten kotona kuvia katsoessa miettii, että missäs pyörässä se tällainen keskiömuhvi ja jousituksen alanivel olikaan. Teknisesti hieno kuva, mutta itse asiassa sillä ei ole mitään käyttöä. :)
kapa21
Viestit: 582
Liittynyt: Tammi 25, 2012 13 : 17

Viesti Kirjoittaja kapa21 »

OskuK kirjoitti:Tää on taas niin tätä.

Kai sen nyt jokainen muistaa että kun piti pitää koulussa esitelmä niin sitä ennenesitetyistä ei musta mitään, eikä omsataan, muta sen jälkeen esitetyut muistaa kyllä. Huonontaako ulkoaopettelu siis muistia?


Minusta paljon kiinostavampi näkökulma on tietenkin se, että kulttuurimme arvostaa muistoja, enemmän kuin hetkeä. Nuoriso baarissa, kaikki hymyilevät leveästi kameralle, vaikka ilta olisi tylsä. Mutta jälkikäteen tulee tunne ikäänkuin olisi ollut hauskaa. Ja se on tärkeää, tämä muistodoping.
Leveästi hymyily saa aivot uskomaan, että on hauskaa ja kas, kohta saattaa olla oikeasti hyvällä tuulella.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Kun ajattelee, mitä kuvaa (prime auttaa), minä ainakin olen muistanut ne asiat hyvin.
rnyholm
Viestit: 505
Liittynyt: Kesä 12, 2003 22 : 40

Viesti Kirjoittaja rnyholm »

OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

JKyytinen kirjoitti:Kun ajattelee, mitä kuvaa (prime auttaa), minä ainakin olen muistanut ne asiat hyvin.
Täytyy varmaan vaihtaa kalja primeen, mitä lienee...

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Olkaa huoleti poijjat ja tyttöset, valokuvauksella en ole huomannut olevan mitään muistia huonontavaa vaikutusta.

T. Tätinne Einari
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Re: Huonontaako valokuvaaminen muistia?

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Ohiampuja kirjoitti:Tässä ihan viihteellinen artikkeli kuvaamisesta ja lähimuistista.
Ehkä sellainen "turistimainen" säntäily paikasta toiseen voi viedä ajatukset pois siitä varsinaisesta kohteesta. Ei kameralla ja valokuvilla voi järjen käyttöä korvata.

http://www.dpreview.com/news/2013/12/14 ... =title_0_4

Mutta kyllä minä edesmenneet koirani ja metsästysretkeni paremmin muistan kun katselen valokuvia vuosien takaa. :)
Koko juttu on ihan perusasetelmiltaan virheellinen: ihmisille kerrotaan mitä heidän pitää tehdä. En näe ollenkaan miten kuvaaminen ja katselu on paikallaan olevan kohteen kohdalla toistensa poissulkevia. Pikemminkin kuvatessa kohdetta katselee useammalla tavalla.
Aegean
Viestit: 414
Liittynyt: Joulu 02, 2012 18 : 08

Viesti Kirjoittaja Aegean »

Hyvin hoksattu viestiketjun aihe!

Aika kapeasta ja sanoisin itsestäänselvästä, näkökulmasta oli tuo juttu tehty, vaikka lähimuistista kyse olikin. Tietenkään valokuvaaja ei pysty noteeraamaan kaikka kuulemaansa tai näkemäänsä samalla tavoin, kuin joku joka on seurannut vaikkapa museokierroksen esitelmää tarkkaavaisesti.

Tuollaisessa tilanteessa ei kuitenkaan voida puhua muistin huonoudesta, vaan pikemminkin siitä että valokuvaamiseen keskittynyt henkilö ei alunperinkään ole painanut mieleensä samoja asioita kuin ympärillään hyörineet, aivan muuhun kuin valokuvaamiseen keskittyneet ihmiset. Kyse on siis kahdesta täysin eri asiasta.

Minulla itselläni valokuvaaminen toimii ainakin muistinLAAJENTAJANA.

Kun katselen ottamiani -jossain tapauksissa yli 25v. sitten ottamiani- kuvia, voin todeta muistavani lähes kaikki kuvaustilanteet, kuvaushetken tunnelmat, asiaan osalliset henkilöt jne. Pelkästään kuvia vilkaisemalla pään läpi käy muutamassa ikäänkuin muistojen hyökyaalto. Sillä onko kuva otettu työ- tai vapaa-ajan yhteyksissä, ei tunnu olevan muistamisen suhteen mitään vaikutusta.

Olisin suunnattoman kiinnostunut tietämään onko sama ilmiö tuttu myös muille kuvaajille? Vai olenko vain jokin luonnon oikku? ;-)
reput
Viestit: 268
Liittynyt: Touko 05, 2004 11 : 50

Viesti Kirjoittaja reput »

Minulla se on kyllä huonontanut muistia. En oikein muista mihin olen jättänyt minkäkin värkin ja kenelle sitä lainannut. ;-)
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Aegean kirjoitti: katselen ottamiani -jossain tapauksissa yli 25v. sitten ottamiani- kuvia, voin todeta muistavani lähes kaikki kuvaustilanteet, kuvaushetken tunnelmat, asiaan osalliset henkilöt jne. Pelkästään kuvia vilkaisemalla pään läpi käy muutamassa ikäänkuin muistojen hyökyaalto. Sillä onko kuva otettu työ- tai vapaa-ajan yhteyksissä, ei tunnu olevan muistamisen suhteen mitään vaikutusta.

Olisin suunnattoman kiinnostunut tietämään onko sama ilmiö tuttu myös muille kuvaajille? Vai olenko vain jokin luonnon oikku? ;-)
Ainakin minulla, tosin iän puolesta noin vanhoista tule mitään mieleen...
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Juu, onhan tuo hiukan vinoon kirjoitettu juttu. Mutta herättää se ajatuksia.

Joskus tekee hyvää keskittyä nauttimaan siitä hetkestä, ettei tilanne mene tuohon "riittääkö akku" tasolle.

Täytyy yrittää pitää mielessä kun joululahjoja taas illalla aukaistaan silmät kiiluen. :)

Hyvää ja rauhallista joulua kaikille tätä topiccia lukeville...
Mitä se pukki mahtaa tuodakkaan...
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

http://www.iltalehti.fi/elintavat/20140 ... 4_el.shtml
Eli jos ajattelet kun kuvaat, ei huononna.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Tämä kohta kuulosti kyllä uskotavalta. :-)

Henkel jatkoi koetta vielä niin, että hän antoi koehenkilöiden katsoa taideteoksia 30 sekunnin ajan, mutta kehotti ottamaan yleiskuvan sijasta kuvan jostain taideteoksen yksityiskohdasta.

Tämä koe osoitti, että koehenkilöt pystyivät palauttamaan hyvin mieleensä kuvaamansa yksityiskohdan, mutta myös koko taideteoksen. Keskittyminen siis johonkin yksityiskohtaan auttoi koehenkilöitä hahmottamaan kokonaisuuden paremmin ja painamaan näkemänsä mieleen paremmin.
Vastaa Viestiin