Ligthroom neuvoa kaivataan

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Auliss
Viestit: 29
Liittynyt: Tammi 08, 2007 18 : 44

Ligthroom neuvoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja Auliss »

Aiemmin kun käsittelin Ligtroomista tuotuja kuvia Elementsillä ne tulivat takaisin jpeg formaatissa, nyt erehdyin tekemään "taivas-sopimuksen" Photoshop CC ohjelmasta. Onko keinoa jolla myös CC,llä käsitellyt tulevat jpeg muodossa takaisin Lighroomiin PSD formaatin asemasta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viestit: 9239
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Tämä ei nyt vastaa kysymykseesi, mutta miksi ihmeessä sinun pitää varta vasten käsitellä kuvia jpg-muodossa?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
_Lars_
Viestit: 1073
Liittynyt: Tammi 10, 2008 13 : 35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja _Lars_ »

Mä luulen että aloittaja haluaa, tehtyään fotarisäädöt ja tallennettuaan lightroomista heittämänsä .psd:n jpegiksi, että se näkyisi lightroomissa omana kuvanaan kun sinne palaa.

En siis tiedä vastausta kysymykseen mutta luulen että jpegin käsittelystä ei ole kyse. Muistaakseni lightroomissa on jossain asetuksissa täppä päälle/pois kohdassa"treat jpegs as separate files" tai jotain sinne päin.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

En tiedä tuosta CC kytköksestä mutta omalla koneella jos haluan editoida myös PS:llä niin "Edit in" komentoon kuuluu kysymys editoinko alkuperäistä vai kopiota. Kopion formaatin olen määrittänyt LR:n asetuksissa tiffiksi ja kun kuvaa olen PS:n puolella käsitellyt niin tallennan kuvan tämän kopion päälle tiff formaattiin. Silloin kuva näkyy suoraan LR:n puolella ilman uudelleen importaamista.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Auliss
Viestit: 29
Liittynyt: Tammi 08, 2007 18 : 44

Viesti Kirjoittaja Auliss »

Ligtroomista kun siirryn käsittelemään Photoshoppiin ei kysytä käsitelläänkö kopiota vai alkuperäistä. Elementsiin siirtyessä tuo kysymys esitetään, johtuuko siitä se että PSD tiedostona palaa Ligtroomiin.
Windowsin kuvakatselu ei näytä PSD kuvia, tietysti Photoshopissa voi tallentaa kuvan jpg muotoon, tuntuu melkoinen sotku noista on lopputulos vaikka selkeyttä hain.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Auliss kirjoitti:Windowsin kuvakatselu ei näytä PSD kuvia, tietysti Photoshopissa voi tallentaa kuvan jpg muotoon, tuntuu melkoinen sotku noista on lopputulos vaikka selkeyttä hain.
Jos haluat käyttää Lightroomia ja Photaria/Elementsiä rinnakkain, niin idea olisi se, että Lightroom on se homman hallitsija. Lightroomissa säilyy se alkuperäinen ennen Photaria. Kun tallennat Photarissa kuvan, jonka Lightroom on tuo editointia varten luonut, säilyy tuokin kuva tallessa ja se näkyy Lightroomissa uutena versiona. Tarkoituksena on pitää tallessa tästäkin mahdollisimman hyvä versio, eikä siis jpegiä, jolla menetät jotain kuvan tarkkuudessa tai väreissä.

Sitten lopullista käyttöä varten teet Lightroomilla exportin siitä versiosta, jonka haluat. Tässä vaiheessa saat tehtyä haluamaasi formaattiin sekä haluamaasi kokoon ja pakkaukseen. Eli tällöin jpegit esikatselua varten, webbiin tai tulostukseen.

Ainoa poikkeus ehkä on se, jos teet painoa varten CMYK-versioita. Silloin ehkä tekisin sen Photarista, mutta tällöinkin ensin tallettaisin tuon PSD/TIFF-version Lightroomille RGB:nä ja sitten tallettaisin erillisen CMYK-version.

Tuntuu siltä, että monet haluaisivat käyttää LR:ää vain kuvankäsittelijänä, ilman noita arkisto-ominaisuuksia. Tällöin käytännössä Photari/Elements ja Bridge ajavat saman asian. Raw-konvertteri on sama.
Vastaa Viestiin