Valokuvaajan puhelin?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Avokid kirjoitti:Sen verran lainaan keskustelua, että kun tässä on jo paljon ollut puhetta valokuvaajan kännykästä. Minulle tuli vähän eri asiat mieleen otsikon perusteella.
Minä haluaisin pienen kännykän jossa toimisi Nikonin Wifi-ominaisuudet ja johon saisi varmuuskopioitua myös muistikortilta kuvat kännykkään ja vielä kännykän microsd-kortille.

Tiedän, että esim Samsung Galaxy Tab 3 8" versiossa on microsd-paikka ja tuki muistikortinlukijalle, mutta en minä välttämättä niin isoa (ja kallista) kapulaa tarvitsisi noin yksinkertaiseen tarpeeseen.
Minulla on nyt ollut iPad 2, mutta sen verran olen saanut tarpeekseni tuosta omppufirman tuotteesta, että vaihto johonkin Androidiin on tulossa. Kuvien lataaminen tablettiin on todella epävarmaa, hallitseminen ja siivoaminen surkeaa, eikä niitä kuvia saa siirrettyä mihinkään ulkoiselle muistille.
Nyt kun minulla on Nikonissa wifi niin olen toisinaan siirtänyt kuvia iPhoneen ja siitä mm. facebookiin. Ihan ok tuo toimii jos yksittäisistä kuvista puhutaan. Kökkö ehkä, mutta ei epävarma.

Tableteista puhuttaessa vaatimukset on kuitenkin erilaisia kuin kännykässä. iPad ei taida olla mikään valokuvaajan unelmatabletti.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

nomad kirjoitti: Nyt kun minulla on Nikonissa wifi niin olen toisinaan siirtänyt kuvia iPhoneen ja siitä mm. facebookiin. Ihan ok tuo toimii jos yksittäisistä kuvista puhutaan. Kökkö ehkä, mutta ei epävarma.
No nyt tosiaan puhun ihan kokonaisen muistikortin varmuuskopioinnista, enkä vain parista kuvasta. Muutenhan tuo wifi:kin voisi kelvata. Suurin puute on kuitenkin tuo, että ipadista kuvia ei saa siirrettyä mihinkään muulle kortille.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
KMOK
Viestit: 79
Liittynyt: Touko 29, 2003 17 : 49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja KMOK »

Avokid kirjoitti:
nomad kirjoitti: Nyt kun minulla on Nikonissa wifi niin olen toisinaan siirtänyt kuvia iPhoneen ja siitä mm. facebookiin. Ihan ok tuo toimii jos yksittäisistä kuvista puhutaan. Kökkö ehkä, mutta ei epävarma.
No nyt tosiaan puhun ihan kokonaisen muistikortin varmuuskopioinnista, enkä vain parista kuvasta. Muutenhan tuo wifi:kin voisi kelvata. Suurin puute on kuitenkin tuo, että ipadista kuvia ei saa siirrettyä mihinkään muulle kortille.
Googlesta etsimällä esimerkiksi "micro usb otg sdhc reader" löytyy erinäisiä kikkuloita tarpeeseesi. :) Jos siis kamerasi syö SD-kortteja.

Tuollaisella pitäisi saada kuvat kopioitua puhelimeen ja vielä puhelimesta USB-muistitikulle jos sellaisen kokee tarpeelliseksi. Toimii puhelimissa, joissa on USB OTG -ominaisuus. Useimmissa uusissa Android-luureissa ko. ominaisuus taitaa olla hyvinkin yleinen.

Esimerkki Britti-Amazonista.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Joo, no yksi kamera syö myös CF-kortteja, mutta osa pointista olikin, että mikä olisi halvin känny mihin saa tuollaisen adapterin ja microsd-kortin? Vai käykö tuo kaikkiin Android kiluihin?
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Halvin olisi varmaan käytetty Symbian luuri josta löytyy USB OTG jotta siihen voi kiinnittää kortinlukijan ;)
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

jiihaa2 kirjoitti:Halvin olisi varmaan käytetty Symbian luuri josta löytyy USB OTG jotta siihen voi kiinnittää kortinlukijan ;)
Niin no toinen vaatimus oli se Android-käyttis, koska haluan että Nikonin wifi-mokkula toimii siinä.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Avokid kirjoitti:
jiihaa2 kirjoitti:Halvin olisi varmaan käytetty Symbian luuri josta löytyy USB OTG jotta siihen voi kiinnittää kortinlukijan ;)
Niin no toinen vaatimus oli se Android-käyttis, koska haluan että Nikonin wifi-mokkula toimii siinä.
http://en.wikipedia.org/wiki/USB_On-The ... ementation

Eli tuon USB OTG:n kanssa pitäisi oikeasti onnistua lukijan liittäminen, mutta suosittelen kokeilemaan käytännössä ennen hankintaa.

Helpompi voisi olla tehdä niin päin, että hommaa SD - microSD adapterin johon tunkee micro SD kortin, jonka sitten kuvattuaa ja hitaan kirjoitusnopeuden kanssa kärvisteltyään työntää kännykkään.
Viimeksi muokannut jiihaa2, Joulu 10, 2013 14 : 34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Avokid kirjoitti:
nomad kirjoitti: Nyt kun minulla on Nikonissa wifi niin olen toisinaan siirtänyt kuvia iPhoneen ja siitä mm. facebookiin. Ihan ok tuo toimii jos yksittäisistä kuvista puhutaan. Kökkö ehkä, mutta ei epävarma.
No nyt tosiaan puhun ihan kokonaisen muistikortin varmuuskopioinnista, enkä vain parista kuvasta. Muutenhan tuo wifi:kin voisi kelvata. Suurin puute on kuitenkin tuo, että ipadista kuvia ei saa siirrettyä mihinkään muulle kortille.
Itseasiassa on meillä iPadikin. Kaksikin. Niistä eka on 16 ja jälkimmäinen 32 gigan muistilla. Kumpaankaan ei oikeastaan mahdu kuvia mielekästä määrää jos esim. reissukuvien tien päällä tapahtuvaa varmuuskopiontia ajattelee. Tähän ei auta edes se "camera connection kit".

Muistikapasiteetti on siis yksi syy siihen miksi toistaiseksi olen unohtanut ajatuksen, että kokonaisia muistikortillisia kopiotaisiin minnekään muualle kuin tietokoneelle.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

jiihaa2 kirjoitti: Helpompi voisi olla tehdä niin päin, että hommaa SD - microSD adapterin johon tunkee micro SD kortin, jonka sitten kuvattuaa ja hitaan kirjoitusnopeuden kanssa kärvisteltyään työntää kännykkään.
Ja mihin ne kuvat sitten varmuuskopioisi sieltä kännykästä? :)

Kyllä tässä on tarkoitus juurikin hankkia 32GB micro-sd kortti, johon voisi tyhjennellä 8GB kortteja reissussa ja tarvittaessa etäkäyttää Android luurilla kameraa.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

nomad kirjoitti: Itseasiassa on meillä iPadikin. Kaksikin. Niistä eka on 16 ja jälkimmäinen 32 gigan muistilla. Kumpaankaan ei oikeastaan mahdu kuvia mielekästä määrää jos esim. reissukuvien tien päällä tapahtuvaa varmuuskopiontia ajattelee. Tähän ei auta edes se "camera connection kit".
Mulla on se suurin ongelma sen camera kitin toimimattomuudessa. Tuntuu toimivan vähän miten sattuu ja usein katkaisee yhteyden kesken siirron. Lisäksi juurikin kuvien läpikäynti ja siivoaminen on työlästä kun pitää tehdä kuva kerrallaan.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Se riippuu käyttäjästä, mitä ominaisuuksia puhelimessa tarvitaan nimen omaan valokuvaajan kannalta. Eli minkälaista käyttöä olet ajatellut sille puhelimelle? "Kuvien ottaminen" ei vielä kerro riittävästi. Ja vielä se, että millä tähän asti olet ottanut kuvia?

Kellon saa näkyviin esim iPhonessa yhdellä näppäilyllä lukitustakin näytöstä. Toimii hyvin esim yöllä, jolloin puhelin voi olla muuten ihan pimeänä.

Ja vielä yksi kysymys: Miksi noin monta hintaluokkaa?
määvaan
Viestit: 5548
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Kun täällä on puhuttu valokuvaajan kameroista, ei ehditä edes toiselle sivulle kun mainitaan sääsuojaus, no, sääsuojattuja valokuvauspuhelimia on harvassa mutta edes ympärivuotiseen ulkokäyttöön soveltuvatkin ovat tervetulleita, niitä ei omppufirmasta valitettavasti saa vaikka täällä Suomessa on ulkona pakkaskeli paikasta riippuen 2-5 kk vuodessa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

määvaan kirjoitti:Kun täällä on puhuttu valokuvaajan kameroista, ei ehditä edes toiselle sivulle kun mainitaan sääsuojaus, no, sääsuojattuja valokuvauspuhelimia on harvassa mutta edes ympärivuotiseen ulkokäyttöön soveltuvatkin ovat tervetulleita, niitä ei omppufirmasta valitettavasti saa vaikka täällä Suomessa on ulkona pakkaskeli paikasta riippuen 2-5 kk vuodessa.
No eihän pakkasella mitään sääsuojasta tarvita. vai onko nämäkin niitä "jpg-juttuja"?
määvaan
Viestit: 5548
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

nomad kirjoitti:
määvaan kirjoitti:Kun täällä on puhuttu valokuvaajan kameroista, ei ehditä edes toiselle sivulle kun mainitaan sääsuojaus, no, sääsuojattuja valokuvauspuhelimia on harvassa mutta edes ympärivuotiseen ulkokäyttöön soveltuvatkin ovat tervetulleita, niitä ei omppufirmasta valitettavasti saa vaikka täällä Suomessa on ulkona pakkaskeli paikasta riippuen 2-5 kk vuodessa.
No eihän pakkasella mitään sääsuojasta tarvita. vai onko nämäkin niitä "jpg-juttuja"?
Pakkasella puhelimenkin pitää toimia eikä mennä mykäksi, onkokan niissä jo uusi apsi, "kevväämmällä"?
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
elmar
Viestit: 4904
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

Avokid kirjoitti:Kyllä tässä on tarkoitus juurikin hankkia 32GB micro-sd kortti, johon voisi tyhjennellä 8GB kortteja reissussa ja tarvittaessa etäkäyttää Android luurilla kameraa.
Katot vaan että Androidissa on micro-usb-liitin ja -sd-korttipaikka niin pitäis pelittää. Ihan halvimpia en ostaisi koska niissä ei riitä tehot rawien kanssa räpläämiseen. Jos itse hankkisin nyt hinta/laatu- Androidin, se olisi vanhempi SG S3 jota saa 16 gigaisena jopa 299 e:lla.

Esim : SG Note 2:ssa 64 gigan micro-sd, varmuuskopioille 128 gigan usb-tikku, Samsungin oma otg-usb-piuha ja Sandiskin sd-lukija > http://birds.kuvat.fi/?v=5603b50fdcc6a1 ... 3413a5337f . Toimii.

Edit. hinta
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

määvaan kirjoitti:
nomad kirjoitti:
määvaan kirjoitti:Kun täällä on puhuttu valokuvaajan kameroista, ei ehditä edes toiselle sivulle kun mainitaan sääsuojaus, no, sääsuojattuja valokuvauspuhelimia on harvassa mutta edes ympärivuotiseen ulkokäyttöön soveltuvatkin ovat tervetulleita, niitä ei omppufirmasta valitettavasti saa vaikka täällä Suomessa on ulkona pakkaskeli paikasta riippuen 2-5 kk vuodessa.
No eihän pakkasella mitään sääsuojasta tarvita. vai onko nämäkin niitä "jpg-juttuja"?
Pakkasella puhelimenkin pitää toimia eikä mennä mykäksi, onkokan niissä jo uusi apsi, "kevväämmällä"?
En tiedä mistä puhut. Kaikkihan talvellakin soittelee. Totta kai akku menee aika nollille jos on pakasta -25C ja jätät puhelimen autoon yöksi. Tai pudotat sen pihalle, kuten minulle tässä taannoin kävi. En kuitenkaan ole koskaan kuullut, että pakkanen hajoittaisi puhelinta. Ei myöskään iPhonea.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

nomad kirjoitti:
määvaan kirjoitti:
nomad kirjoitti: No eihän pakkasella mitään sääsuojasta tarvita. vai onko nämäkin niitä "jpg-juttuja"?
Pakkasella puhelimenkin pitää toimia eikä mennä mykäksi, onkokan niissä jo uusi apsi, "kevväämmällä"?
En tiedä mistä puhut. Kaikkihan talvellakin soittelee. Totta kai akku menee aika nollille jos on pakasta -25C ja jätät puhelimen autoon yöksi. Tai pudotat sen pihalle, kuten minulle tässä taannoin kävi. En kuitenkaan ole koskaan kuullut, että pakkanen hajoittaisi puhelinta. Ei myöskään iPhonea.
Ainakin 4S on tunnettu siitä, että sammuu pakkasella vaikka akku olisi täynnä. On suunniteltu tekemään niin. Suojatoimi katos. Entisenä 4S omistajana voin kertoa, että tuolla laitteella ei tee mitään talvella.

Nykyiseen Xperia Z1 luuriin olen toistaiseksi ollut tyytyväinen vaikka Android käyttis onkin monella tapaa typerä iOS:n verrattuna. Toki löytyy hyviäkin puolia ompun käyttikseen nähden.

Tuo Sonyhan on veden, iskun ja pölynkestävä. Ainakin mainostavat sitä sellaisena. Kamera on puhelimien parhaimmistoa. Akunkesto on tässä laitteessa huikea kun vertaa emännän HTC Oneen tai mun edelliseen omppupuhelimeen. Aktiivisessakin käytössä yhdellä latauksella menee helposti kaksi päivää (kuuntelen paljon musiikkia verkon kautta, luen keskustelupalstoja ja käytän Naamakirjaa, luen uutiset, katon viime yön NHL kierroksen parhaat palat ym.). Oikeastaan vain silloin kun noiden lisäksi käyttää Sportstrackeria tms. pitkiä aikoja, joutuu akun lataamaan yhden päivän käytön jälkeen.
Viimeksi muokannut kribe, Joulu 11, 2013 6 : 47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
määvaan
Viestit: 5548
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

nomad kirjoitti:
määvaan kirjoitti:
nomad kirjoitti: No eihän pakkasella mitään sääsuojasta tarvita. vai onko nämäkin niitä "jpg-juttuja"?
Pakkasella puhelimenkin pitää toimia eikä mennä mykäksi, onkokan niissä jo uusi apsi, "kevväämmällä"?
En tiedä mistä puhut. Kaikkihan talvellakin soittelee. Totta kai akku menee aika nollille jos on pakasta -25C ja jätät puhelimen autoon yöksi. Tai pudotat sen pihalle, kuten minulle tässä taannoin kävi. En kuitenkaan ole koskaan kuullut, että pakkanen hajoittaisi puhelinta. Ei myöskään iPhonea.
Ei pakkanen iPhonea välttämättä hajota, se ei vain toimi edes -10 °C:n talvisäässä. Poikani pääsi meidän parkkipaikalta viime talvena autoltaan n. 25 metriä, kun iPhone meni mykäksi likimain -10 °C:n lämmössä.

Nuo otsikot kertokoot puolestaan.

mm. "Kuluttajaviraston mukaan Suomessa myynnissä olevan laitteen on toimittava suomalaisissa talviolosuhteissa. Kuluttajaviraston mielestä kaupan voi purkaa, mikäli myyjä ei ole kertonut iPhonen käyttörajoituksista."

Tekniikka & Talous:

"Talentumin MikroPC-lehti testasi 18 suositun kännykkämallin pakkaskestävyyttä VTT:n säähuoneessa.

0 °C: Kaikki puhelimet toimivat ongelmitta.

-5 °C: Apple iPhone 4S valittaa sim-kortin vikaa. Nokia N9 väittää akun olevan lähes tyhjä.

-10 °C: iPhone 4S ilmoittaa akun olevan tyhjä - vaikka puhelinten akut on täyteen ladattu - ja sammuu. Laite ylittää valmistajan lupaukset toimimalla pikkupakkasessa, mutta kovin pitkään sitä ei voi käyttää ulkona, jos ilma on Pohjois-Suomen talvelle tyyppillisen kirpeä. Vanhempi iPhone 4 toimii 10 asteen pakkasessa muuten, mutta näyttö hidastelee selvästi.

Useimmat älypuhelimet lopettavat toimintansa viimeistään 20 asteen pakkasessa. Yksi kosketusnäytöllinen älypuhelin sinnitteli kuitenkin täysin toimivana -35 asteeseen saakka. Peruspuhelimet pärjäsivät sitäkin paremmin."

On syytä kuitenkin muistaa, että jos iPhone hajoaakin pakkasessa, niin takuu ei korvaa.

Mutta eihän tuo mitään, Apple uskovaisten mukaan tuollainen -10 °C:n keli pitää lailla kieltää. :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Minun iPhone 4 ei ole koskaan sammunut pakkasen takia. Tai edes kuluttanut huomattavia määriä akkua. Onkohan siinä jotain vikaa? Viimeksi toissapäivänä 30 asteen pakkasessa oli käytössä, en huomannut mitään poikkeavaa. Asun lapissa, jossa monesti saattaa olla kohtuu kylmä, silti en ole huomannut mitään tuommosta mistä puhutte. Käyn myös paljon lumilautailemassa, jolloin puhelin on povitaskussa jäätymässä. Silti se pelaa kuin junan vessa.

Hyvää tuuria vai eikö puhelin osaa suojella itseään?
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

TiRy kirjoitti:Minun iPhone 4 ei ole koskaan sammunut pakkasen takia. Tai edes kuluttanut huomattavia määriä akkua. Onkohan siinä jotain vikaa? Viimeksi toissapäivänä 30 asteen pakkasessa oli käytössä, en huomannut mitään poikkeavaa. Asun lapissa, jossa monesti saattaa olla kohtuu kylmä, silti en ole huomannut mitään tuommosta mistä puhutte. Käyn myös paljon lumilautailemassa, jolloin puhelin on povitaskussa jäätymässä. Silti se pelaa kuin junan vessa.

Hyvää tuuria vai eikö puhelin osaa suojella itseään?
Tuo itsestään sammuminen on 4S:n vika (tai siis ominaisuus), ei normi nelosen. 3GS toimi kaikilla keleillä kuin junan vessa.

4S sammuu myös plussakeleillä herkästi jos on kostea ilma.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Vastaa Viestiin