Tähtitaivaskuvassa henkilö mukana

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
puuhapete
Viestit: 3591
Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24

Tähtitaivaskuvassa henkilö mukana

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Olen tässä miettinyt miten ottaa yhdellä otoksella kuva tähtitaivasmaisemasta, missä on henkilö mukana. Pitkällä valotusajalla on kuitenkin mahdotonta saada henkilöä pysymään liikkumattomana niin kauaa.

Miten toteuttaisitte tällaisen kuvan?
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Tähtitaivaskuvassa henkilö mukana

Viesti Kirjoittaja nomad »

puuhapete kirjoitti:Olen tässä miettinyt miten ottaa yhdellä otoksella kuva tähtitaivasmaisemasta, missä on henkilö mukana. Pitkällä valotusajalla on kuitenkin mahdotonta saada henkilöä pysymään liikkumattomana niin kauaa.

Miten toteuttaisitte tällaisen kuvan?
Olen tuuminut samaa. Käsisalamalla valoa ihmiseen?
puuhapete
Viestit: 3591
Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24

Re: Tähtitaivaskuvassa henkilö mukana

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

nomad kirjoitti:
Olen tuuminut samaa. Käsisalamalla valoa ihmiseen?
Tätä minäkin olen ajatellut.

Jos kysessä on esim. 20s valotusaika, niin voiko valotuksen aikana ihminen "kävellä kuvaan" , salamalla valaisu ja sitten pois, ilman että kuvaan jää mitään haamujälkiä?
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Olettaisin että kaikki riippuu paljon vallitsevasta valosta, mutta jos ollaan pimeässä ja tummissa vaatteissa kävelee kuvaan niin tuskinpa siitä mainittavaa haamujälkeä jää. Parempi tietysti jos salaman räväyttää suunnilleen lennossa eikä jää seisoskelemaan paikoilleen.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

http://petapixel.com/2013/06/18/long-ex ... night-sky/

Edit: Tässä ei kyllä kerrota tekniikkaa.
Viimeksi muokannut paaton, Joulu 06, 2013 11 : 10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Tähtitaivaskuvassa henkilö mukana

Viesti Kirjoittaja TiRy »

puuhapete kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Olen tuuminut samaa. Käsisalamalla valoa ihmiseen?
Tätä minäkin olen ajatellut.

Jos kysessä on esim. 20s valotusaika, niin voiko valotuksen aikana ihminen "kävellä kuvaan" , salamalla valaisu ja sitten pois, ilman että kuvaan jää mitään haamujälkiä?
Kyllä pystyy. Olen muun muassa testaillut semmoista, että malli seisoo paikoillaan, 20 sek valotusaika, käyn etuyläviistosta ampumassa x-määrän valoa, takaa pienempi y-määrä valoa hiusvaloks ja toiselta puolelta etuyläviistosta x / 2 valoa :) ihan hauskoja kuvia voi saada aikaiseksi. Salaman kanssa heiluja ei näy kuvassa haamuna, kunhan pysyy kokoajan liikkeessä ja on tummat vaatteet.
puuhapete
Viestit: 3591
Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24

Re: Tähtitaivaskuvassa henkilö mukana

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

TiRy kirjoitti: Kyllä pystyy. Olen muun muassa testaillut semmoista, että malli seisoo paikoillaan, 20 sek valotusaika, käyn etuyläviistosta ampumassa x-määrän valoa, takaa pienempi y-määrä valoa hiusvaloks ja toiselta puolelta etuyläviistosta x / 2 valoa :) ihan hauskoja kuvia voi saada aikaiseksi. Salaman kanssa heiluja ei näy kuvassa haamuna, kunhan pysyy kokoajan liikkeessä ja on tummat vaatteet.
Siis onko malli kuitenkin sen koko valotusajan siinä paikoillaan?
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Tähtitaivaskuvassa henkilö mukana

Viesti Kirjoittaja TiRy »

puuhapete kirjoitti:
TiRy kirjoitti: Kyllä pystyy. Olen muun muassa testaillut semmoista, että malli seisoo paikoillaan, 20 sek valotusaika, käyn etuyläviistosta ampumassa x-määrän valoa, takaa pienempi y-määrä valoa hiusvaloks ja toiselta puolelta etuyläviistosta x / 2 valoa :) ihan hauskoja kuvia voi saada aikaiseksi. Salaman kanssa heiluja ei näy kuvassa haamuna, kunhan pysyy kokoajan liikkeessä ja on tummat vaatteet.
Siis onko malli kuitenkin sen koko valotusajan siinä paikoillaan?
On. Jos malli pysyy vähänkään aloillaan nii kyllä salama pitää mallin terävänä. Ja yleensä kun tämmösissä kuvissa halutaan sitä tähtitaivasta tai muuta näkymään, niin laajakulma kyllä antaa anteeksi liikettä. Jos kuvasta ei mitään naamacroppia ota niin ei ole ongelma saada mallia valaistua nätisti.
puuhapete
Viestit: 3591
Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Tänks. Pitääpä testailla tänä iltana.
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

puuhapete kirjoitti:Tänks. Pitääpä testailla tänä iltana.
Jep! Kantapään kautta oppii parhaiten. Muista ottaa jotain valonpehmentimiä mukaan. Se suora ja kova salamavalo on myrkkyä just tämmösessä kuvauksessa, jossa tausta on muutenkin pimeä.
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

"Startrails" kuiviin saa henkilön kuvaan kuvaamalla hänet salamalla ekaan vaikka alle sekunnin valotusajan kuvaan. Sen jälkeen haluttu määrää niitä muutaman kymmenen minuutin valotusajan kuvia. Sitten sopivalla ohjelmalla kuvat yhteen pinoon.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Juu, nykyteknikalla aika turhaa punkea kakkea samaan ruutuun, mutta toisaalta helppoa kuin heinänteko sekin. Yllättävän nihkeästi ilmaisen kuvaamisen aikana koitetaan mitään, me kokeiltin filmiaikaan kaikenlaista, mutta ehkei adhd ollut vielä kansantauti. ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Fincer
Viestit: 102
Liittynyt: Syys 25, 2013 21 : 32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Fincer »

Oheisessa kuvassani kännykän valo on valaissut passelisti henkilön kasvoja:

Kuva
Crystal gazer by fincer89, on Flickr

Kyllä siellä joitain tähtiäkin näkyy. Emmä tota kuvaa olis muuten lähtenyt ottamaan, ellen olisi kehottanut henkilöä valaisemaan kännykän valolla kasvojaan. Tuo valo valaisee sopivasti kasvojen alueet, jättäen muun kehon pimeämmäksi.

Pilvet nyt tuli sivuefektinä kuvaan.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

puuhapete kirjoitti:Tänks. Pitääpä testailla tänä iltana.
Meinaatko että tähdet näkyy? Täällä tilanne tämmöinen :-(
puuhapete
Viestit: 3591
Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

nomad kirjoitti:
puuhapete kirjoitti:Tänks. Pitääpä testailla tänä iltana.
Meinaatko että tähdet näkyy? Täällä tilanne tämmöinen :-(
Joo enpä ajatellut nenääni pidemmälle. Ei näkynyt tähtiä täälläkään :/
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
MacKenzie
Viestit: 6
Liittynyt: Huhti 21, 2013 10 : 20

Viesti Kirjoittaja MacKenzie »

Sellainen ainakin on tullut pimeäkuvauksissa huomattua, että jos henkilö on jo valotuksen alkaessa kuvakentässä, niin tuntuu tulevan paremmin kuvaan kuin jos hän tulisi kesken valotuksen kuvakenttään. Voi olla mutuakin, mutta ainahan sitä kannattaa kokeilla...
IGOR90
Viestit: 551
Liittynyt: Marras 29, 2009 20 : 16

Viesti Kirjoittaja IGOR90 »

Kyllä mä lähtisin kanssa siitä että malli olisi jo valmiina kuvassa. Siihen vain sitten pieni pusu valoa joko salamalla tai ihan taskulampulla. Tämän otin otsalampun avulla niin että väläytin n. 0,5sekunnin ajan tyypim kasvoille sitä

Kuva
_MG_0004 by Iiro Rautiainen, on Flickr
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Ja jos ei saa assaria mukaan, niin kamera jalustalle ja läimäsee salamalla itseään sopivassa kohdassa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-justus
Viestit: 91
Liittynyt: Kesä 21, 2012 9 : 02

Viesti Kirjoittaja -justus »

Tuollasen otin syksymmällä. Valotus 15sek ISO2500 F2.8. Ainakin tuollaisella paidattomalla suojuoksijalla meinasi kyllä jäädä haamuja kuvaan. Myös pää, joka jäi taivasta vasten metsänreunan yläpuolella, aiheutti ongelmia. Juoksijan pysähtyessä paikoilleen olivat tulokset parhaita.

Kuva
Reeniä by -Justus, on Flickr
Vastaa Viestiin