Tuurilla

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
WERTICAL90
Viestit: 214
Liittynyt: Kesä 28, 2008 11 : 04
Paikkakunta: Helsinki 00500

Tuurilla

Viesti Kirjoittaja WERTICAL90 »

Luontokuvaus on aianki omalta osalta ollu ihan tuuripeliä. En tunne eläinten käytöstä juurikaan saatikka niiden aikatauluja tai reittejä lähiympäristössäni.

Vietin sunnuntaina metsästystornissa syöttöpaikan läheisyydessä paljon aikaa ja kun lähdin pettyneenä ilman kuvia kotiin päin näin metsässä suurta koiraa muistuttavan hahmon. Se ei ollut koira vaan peura noin 50m päässä minusta. Harmikseni omistan vain nysä älliä, mutta tässä tilanteessa 200 millisen suuresta aukosta oli hyötyä.
Kuva on otettu hämärään aikaa tiheässä metsässä. Aukko 2.0 suljinaika 1/100s ja ISO 6400 käsivaralta IS päällä.

Näköjään tuurilla pärjää, itse olen tyytyväinen kuvaan. Kohtaamisemme kesti noin 10 sekuntia, sen jälkeen peurasta näkyikin vain valkoinen viiva kun se loikki käpälämäkeen.

Kuva
WERTICAL PHOTO
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Beatle
Viestit: 411
Liittynyt: Helmi 19, 2013 21 : 23

Viesti Kirjoittaja Beatle »

Melkein ajoin tuollaista päin eilen illalla, muutamista metreistä oli kyse.
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Hieno otos! Itse olen viettänyt hirvitornissa kymmeniä tunteja eikä edes verkkokalvoillani ole moista kuvaa peurasta.
heppu
Viestit: 1018
Liittynyt: Maalis 03, 2003 21 : 34
Paikkakunta: Hönölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heppu »

Tää on ilkee kun se hämäryys ei näy millään lailla, ellei itse öllitä kameraa tai väännä käsittelyllä.
WERTICAL90
Viestit: 214
Liittynyt: Kesä 28, 2008 11 : 04
Paikkakunta: Helsinki 00500

Viesti Kirjoittaja WERTICAL90 »

Beatle kirjoitti:Melkein ajoin tuollaista päin eilen illalla, muutamista metreistä oli kyse.
Vaikka kirjotin tossa, etten tunne näiden eläinten tapoja niin oon silti tällä kyseisellä Espoon saarella (jonne johtaa silta) meinannu ajaa prätkällä kolarin peuran kanssa. Eli tiesin, että näitä tuolla on, mutta en tienny missä ja millon ne liikkuu.

Mitä hämäryyteen tulee niin ei siinä ainakaan valoa missään juurikaan näy. Ei siellä pimeetä ollu, mutta meinas kaluston suorituskyky jäädä kakkoseks.
RAW kuva johon on sääädetty clarityä lisää ja kontrastia vähennetty. Värilämpötilaa on nostettu ja aavistus lisää valoa +0.4 aukkoa.
WERTICAL PHOTO
janu5
Viestit: 461
Liittynyt: Kesä 22, 2011 18 : 07

Viesti Kirjoittaja janu5 »

Hieno otos!
Sarek
Viestit: 1048
Liittynyt: Huhti 23, 2008 9 : 33

Viesti Kirjoittaja Sarek »

Näkyyhän siinä valoa joka kohdassa.
Sommittelu ei oikein toimi, mutta lyhyt syväterävyys antaa mukiinmenevän fiiliksen.
WERTICAL90
Viestit: 214
Liittynyt: Kesä 28, 2008 11 : 04
Paikkakunta: Helsinki 00500

Viesti Kirjoittaja WERTICAL90 »

Sarek kirjoitti:Näkyyhän siinä valoa joka kohdassa.
Sommittelu ei oikein toimi, mutta lyhyt syväterävyys antaa mukiinmenevän fiiliksen.
Ei oo pimeetä eli on valoa, totta. Tarkoitin pikemminkin, että suoraa valoa ei ollut, joka olisi tehnyt kuvaan varjoja ja siten siitä omasta mielestä mielenkiintoisemman. Kelihän oli kirkas koko päivän, kuvanottohetkelllä aurinko oli jo laskenut.
WERTICAL PHOTO
Larson
Viestit: 535
Liittynyt: Heinä 19, 2007 19 : 33

Viesti Kirjoittaja Larson »

Ohjataanpa "luontoaloittelijaa" oikeaan suuntaan, kuvassa ei ole peura, vaan metsäkauris ;o)
P V
Viestit: 723
Liittynyt: Joulu 28, 2008 15 : 17

Viesti Kirjoittaja P V »

Metsäkauris
on pienikokoisin hirvieläimemme.

"Metsäkauriin erottaa valkohäntäpeurasta myös hän-
nästä. Valkohäntäpeura heiluttaa selvästi erottuvaa hän-
täänsä usein. Metsäkauriin häntä on pieni eikä juurikaan
erotu karvapeitteestä."
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... G2CfItqavg
WERTICAL90
Viestit: 214
Liittynyt: Kesä 28, 2008 11 : 04
Paikkakunta: Helsinki 00500

Viesti Kirjoittaja WERTICAL90 »

Larson kirjoitti:Ohjataanpa "luontoaloittelijaa" oikeaan suuntaan, kuvassa ei ole peura, vaan metsäkauris ;o)
Kiitos huomautuksesta. En olisi tajunnu ite virhettä koskaan. Kuvittelin, että se on vain pieni peura, mutta kun vertaa tähän kuvaan, jonka otin aikoinaan olohuoneen ikkunan läpi niin huomaahan niissä suuren eron.

Kuva
WERTICAL PHOTO
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

P V kirjoitti:"Metsäkauriin erottaa valkohäntäpeurasta myös hän-
nästä. "
Koosta sen erottaa selkeästi, vaikka olisi pieni valkohäntäpeura ja iso metsäkauris kyseessä. Kokoero on merkittävä. Metsäkauris on sen verta pienempi, että olen omistanut sitä isompia koiriakin ;-)

Itse kuva olisi erilaisella sommittelulla aika kiva.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Vastaa Viestiin