OM-D E-M5 -ketju.

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
torwinen
Viestit: 901
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 43
Paikkakunta: Brexit

Viesti Kirjoittaja torwinen »

Varmaan tuttu useimmille. Hyviä vinkkejä asetuksiin. Pätevät aika pitkälle myös mk2:lle.

http://www.dpreview.com/articles/911517 ... ympus-e-m5
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jargoniu
Viestit: 46
Liittynyt: Helmi 19, 2015 17 : 59
Paikkakunta: Oulu

Re: my set

Viesti Kirjoittaja jargoniu »

Humminbird kirjoitti:
DRikardo kirjoitti:
Humminbird kirjoitti: Mysettejä ei voi nimetä, mikä on kyllä käsittämätön laiminlyönti. Ainakin E-M1:ssä ja E-M10:ssä voi ohjelmoida mysetit suoraan mode dial -kiekkoon, eli voit korvata vaikka turhat ART- ja SCN-moodit
kiitokset vastauksesta. Kamerana on itseasiassa em10 joten tuo mode dial = my set säätö kuulostaa lupaavalta.
Koitan löytää jostain ohjeen miten tuo configuroidaan tommottes.
Kiitos vielä hyvästä vinkistä.
Tallenna ensin myset, sitten valikkoon Button/dial, jonka alta Mode dial function. Sitten valkkaat mysetin ja painat nuolta oikealle. Avautuu valikko josta voita valita mihin mode dialin kohtaan myset tallennetaan. Huom, listalla on kaikki mode dialin kohdat vaikkei ensin siltä näytäkään. Lista ei näy kokonaisuudessaan vaan sitä pitää vierittää ylös ja alas.
Olen yrittänyt tehdä juuri näin. Tarkoituksena olisi, että saisin manuaalilaseja varten Fn-painikkeille eri toiminnot, vaihtamalla myset2:een, kun myset1:ssä on normaaliasetukset. Painikkeiden toiminnat eivät kuitenkaan vaihdu, vaikka ruudun alakulmaan tulee My2. Jos mysetin vaihtaa menun kautta, homma toimii.

Onkohan tässä nyt vikaa käyttäjässä vai kameran logiikassa vai mikä mättää? E-M10 siis kamerana.

Eihän se toki iso vaiva ole menun kautta käydä, jos kerran linssinkin vaihtaa, mutta ärsyttäähän tällainen.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Re: my set

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

jargoniu kirjoitti: Olen yrittänyt tehdä juuri näin. Tarkoituksena olisi, että saisin manuaalilaseja varten Fn-painikkeille eri toiminnot, vaihtamalla myset2:een, kun myset1:ssä on normaaliasetukset. Painikkeiden toiminnat eivät kuitenkaan vaihdu, vaikka ruudun alakulmaan tulee My2. Jos mysetin vaihtaa menun kautta, homma toimii.

Onkohan tässä nyt vikaa käyttäjässä vai kameran logiikassa vai mikä mättää? E-M10 siis kamerana.
Kokeilin samaa E-M10 ja E-M1, ja totta, jokin omituinen bugi tuossa on. Myset toimii muuten täysin normaalisti mutta nappien asetukset eivät vaihdu. Etsiskelin asiasta tietoa ympäri nettiä, ja sama näyttäisi olevan jo E-P5:ssä.

En keksi tälle muuta selitystä kuin se, että jos myset on tallennettu nappiin, myset ei voi vaihtaa nappien asetuksia. Muutenhan voisi käydä niin, että esim. vakioasetuksilla Fn1 vaihtaa mysetin päälle/pois, mutta mysettiin olisikin tallennettu Fn1 = ISO. Tällöin mysetin kytkeminen pois päältä ei enää onnistuisikaan Fn1 painamalla kuten alkuperäisillä asetuksilla oli tarkoitus.

Tuo ei siltikään selitä miksi asia ei voisi toimia mode dialin kanssa, koska mode dialin toimintaa ei voi ohjelmoida mysettiin, eikä ristiriitoja siksi voi tulla. Vaikuttaa siltä, että tuossa on käynyt aivan selvä virhe koodauksessa. Itselleni tuo ei ole tullut vastaan, koska en vaihda nappien asetuksia mysetillä.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Tässä E-M5:ssä on toi käsitarkennuksen apuhommeli, eli toi että se zoomaa kuvaa niin on helpompi tarkentaa. Tuo näyttäisi aktivoituvan vaan jos valitsee menusta käsitarkennuksen mutta se ei aktivoidu kun tarkennusrenkaan vääntää pois automaattitarkennukselta.

Saako tuon tarkennusavun jotenkin toimimaan myös kun tarkennusta vaihtaa tarkennusrenkaasta? Tota kameraa on suoraansanottuna aika *ittumaista käsitellä hanskat kädessä joten tämä olisi joskus iso apu :)
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Ville^K kirjoitti:Tässä E-M5:ssä on toi käsitarkennuksen apuhommeli, eli toi että se zoomaa kuvaa niin on helpompi tarkentaa. Tuo näyttäisi aktivoituvan vaan jos valitsee menusta käsitarkennuksen mutta se ei aktivoidu kun tarkennusrenkaan vääntää pois automaattitarkennukselta.

Saako tuon tarkennusavun jotenkin toimimaan myös kun tarkennusta vaihtaa tarkennusrenkaasta? Tota kameraa on suoraansanottuna aika *ittumaista käsitellä hanskat kädessä joten tämä olisi joskus iso apu :)
Sulla on varmaan käytössä joko 12mm tai 17mm obiska jossa on se manuaalitarkennuksen kytkinrengas? Valitettavasti nämä obiskat eivät aktivoi tarkennusapuja uudemmissakaan rungoissa, mikä on kyllä tosi valitettavaa. 12-40mm PRO ja 40-150mm PRO sen tekevät, mutta nuo vanhemmat eivät. Toivottavasti Oly jossain vaiheessa tekee noista vanhemmistakin päivitetyt versiot, tuo 17mm on mulla E-M10:ssä kiinni koko ajan ja itseänikin asia häiritsee.

Voisit kokeilla tarkennusasetusta S-AF + MF. Silloin voit ensin automaattitarkentaa ja sen jälkeen hienosäätää tarkennusta manuaalisti. Tällöin tarkennusapu kytkeytyy päälle ilman että tarvitsee räplätä kameraa taikka obiskaa.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Humminbird kirjoitti:Sulla on varmaan käytössä joko 12mm tai 17mm obiska jossa on se manuaalitarkennuksen kytkinrengas? Valitettavasti nämä obiskat eivät aktivoi tarkennusapuja uudemmissakaan rungoissa, mikä on kyllä tosi valitettavaa. 12-40mm PRO ja 40-150mm PRO sen tekevät, mutta nuo vanhemmat eivät. Toivottavasti Oly jossain vaiheessa tekee noista vanhemmistakin päivitetyt versiot, tuo 17mm on mulla E-M10:ssä kiinni koko ajan ja itseänikin asia häiritsee.

Voisit kokeilla tarkennusasetusta S-AF + MF. Silloin voit ensin automaattitarkentaa ja sen jälkeen hienosäätää tarkennusta manuaalisti. Tällöin tarkennusapu kytkeytyy päälle ilman että tarvitsee räplätä kameraa taikka obiskaa.
Mulla on itseasiassa 12-40/2.8. Käsitarkennus kytkeytyy päälle kyllä kun tarkennusrenkaan vetää toiseen asentoon mutta toi zoomaustoiminto ei käynnisty.

S-AF + MF ei ole ideaali ratkaisu koska haluan että laukaisimen painaminen ei muuta tarkennusta koskaan kun käytän käsitarkennusta.

Tämähän olisi kuitenkin ihan softalla korjattavissa, mutta ehkä se on vaan jumpattava valikoissa toistaiseksi.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Ville^K kirjoitti: Mulla on itseasiassa 12-40/2.8. Käsitarkennus kytkeytyy päälle kyllä kun tarkennusrenkaan vetää toiseen asentoon mutta toi zoomaustoiminto ei käynnisty.

S-AF + MF ei ole ideaali ratkaisu koska haluan että laukaisimen painaminen ei muuta tarkennusta koskaan kun käytän käsitarkennusta.

Tämähän olisi kuitenkin ihan softalla korjattavissa, mutta ehkä se on vaan jumpattava valikoissa toistaiseksi.
Okei, ilmeisesti E-M5:n firmware ei kunnolla tue noita uudempiakaan obiskoita. Uudemmissa rungoissa homma toimii moitteetta 12-40mm kanssa. Outoa, luulisi että tohon olisi jokin päivitys tullut.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Jatketaan kummastelua. Näkeekö jostain E-M5:n uumenista mikä on akkukahvan ja kameran akkujen varaustila? Tommonen pieni logo näkyy yläkulmassa käynnistyksessä mut se on pelkkä akkukahva.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Ville^K kirjoitti:Jatketaan kummastelua. Näkeekö jostain E-M5:n uumenista mikä on akkukahvan ja kameran akkujen varaustila? Tommonen pieni logo näkyy yläkulmassa käynnistyksessä mut se on pelkkä akkukahva.
Ainakaan uudemmissa rungoissa ei ole tuota toimintoa, joten tuskin E-M5:ssäkään. Harmi, olisi ihan kiva toiminto, ja vielä mukavampaa olisi jos akun varauksen näkisi prosentteina. Nykyinen varausmerkki on turhan karkea. Se pysyy pitkään täydessä ja sitten kun eka palkki lähtee, niin toiminta-aikaa ei ole kovin kauaa jäljellä.
Juhis1987
Viestit: 31
Liittynyt: Tammi 04, 2013 17 : 16

Viesti Kirjoittaja Juhis1987 »

Onkos muille käynnyt tälläistä EM5:n kanssa? Oli olalla niin yhtäkkiä toinen puoli retkathi irti. Onneksi nahkahihnassa oli sen verran kitkaa että koko kamera ei pudonnut. Irtosi siis tuo hihnan kiinnikeosa kamerasta, ilmeisesti joku tappi tai ruuvi irronnut sisältä. Pitää kiikuttaa Rajalalle, kai tää takuuseen menee..

http://i.imgur.com/AiWdQcs.jpg
Viimeksi muokannut Juhis1987, Touko 01, 2015 17 : 45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Juhis1987 kirjoitti:Onkos muille käynnyt tälläistä EM5:n kanssa? Oli olalla niin yhtäkkiä toinen puoli retkathi irti. Onneksi nahkahihnassa oli sen verran kitkaa että koko kamera ei pudonnut. Irtosi siis tuo hihnan kiinnike osa kamerasta, ilmeisesti joku tappi tai ruuvi irronnut sisältä. Pitää kiikuttaa Rajalalle, kai tää takuuseen menee..

http://i.imgur.com/AiWdQcs.jpg
Oon jossain netissä nähnyt saman käyneen muillekkin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
irreality
Viestit: 148
Liittynyt: Touko 18, 2008 20 : 16

Viesti Kirjoittaja irreality »

Olen kuvannut E-M5:llä sen julkaisusta asti ja sain nyt hiljattain Fujifilmin X100T:n lainaan, joten pakkohan se oli testata, että miten kamerat pärjäävät korkeammilla ISO-herkkyyksillä: http://raakakuva.fi/2015/05/x100t-e-m5-iso-vertailu/

Erot ovat näkyviä, mikä ei sinällään ole yllätys, mutta merkitsee kyllä hyvin paljon missä koossa kuvia aikoo julkaista. Itse olen myös kokenut croppikennon laajemman syvyysterävyyden isoilla aukoilla enemmänkin hyödyksi kuin haitaksi juuri ISO-herkkyyden kurissa pitämisen vuoksi.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Tossa kun on sulla noi iso3200-kuvat, niin kai huomasit ettei niitä ole kuvattu samalla valoajalla vaan Fujin aika on 2/3 EV pidempi?

Eli olet antanut enemmän valoa Fujin kennolle. Mielestäni vertailu ei ole reilu.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Oma tulkintani testistä puolestaan on, että erot ovat käytännön kannalta kohtalaisen merkityksettömät, ainakin omassa käytössä.

Myös Villen huomio pitää paikkansa. Oikeastaan tällein toteutettuna vertailu on pelkkää mutua.

Olympuksen etuhan nimenomaan on, että valoituksen merkkivalojen ansiosta on useimmissa tilanteissa mahdollista saada nappivalotus. Kun ruutu on "täyteen valotettu", myös kohina vähenee merkittävästi.

Mitä pienempi kenno, sen tarkempaa on osata valottaa oikein (ettr). Jos siis haluaa maksimaalisen dynamiikan tai mahdollisimman vähän kohinaa, ainahan se ei ole niin justiinsa. :)
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Täällä oli hyvä artikkeli fujin valotuksesta ja kyseessä on siis itse fujilla kuvaava ammattilainen...
https://photographylife.com/does-fuji-c ... ts-sensors
irreality
Viestit: 148
Liittynyt: Touko 18, 2008 20 : 16

Viesti Kirjoittaja irreality »

moonshine kirjoitti:Oma tulkintani testistä puolestaan on, että erot ovat käytännön kannalta kohtalaisen merkityksettömät, ainakin omassa käytössä.
Näinhän se on. Harvoin niitä kuvia 100% suurennoksella tarkastellaan elävässä elämässä. Printeissäkin katseluetäisyys on iso tekijä. Lopputuloksena voisi oikeastaan sanoa, että kyllä nämä modernit kamerat pystyvät järjestään enemmän kuin riittävän laatuun.

Kuriositeettina ainakin omalla kohdallani tämä on saanut laittamaan huomattavasti enemmän painoarvoa kameran käytettävyydelle "kuvanlaadun" sijasta.
Myös Villen huomio pitää paikkansa. Oikeastaan tällein toteutettuna vertailu on pelkkää mutua.

Olympuksen etuhan nimenomaan on, että valoituksen merkkivalojen ansiosta on useimmissa tilanteissa mahdollista saada nappivalotus. Kun ruutu on "täyteen valotettu", myös kohina vähenee merkittävästi.

Mitä pienempi kenno, sen tarkempaa on osata valottaa oikein (ettr). Jos siis haluaa maksimaalisen dynamiikan tai mahdollisimman vähän kohinaa, ainahan se ei ole niin justiinsa. :)
Tässä on pari juttua... Ensinnäkin tosielämässä sillä miten kamera valotusta mittaa on merkitystä. Tämän vuoksi annoin kameroiden päättää suljinajat.

Erot kameroiden välillä 100% suurennoksissa ovat myös niin selkeät, että ei se eri tavalla valottaminen olisi loppujen lopuksi paljoa vaikuttanut.

Toiseksi, kuten ruutu kommentissaan mainitsi, vaikka ISO-herkkyys, suljinaika ja aukko olisivat täsmälleen samat, on eri kameroiden tavassa valottaa kuvia silti näkyviä eroja.

Nythän Ville kritisoi sitä, että Fujin suljinaika on pidempi, mutta jos se olisi sama kuin Olympuksella ja valotuksessa olisi eroa, niin kritisoisitko silloin, että valotus ei ole sama, vaikka sen korjaaminen vaatisi eri suljinaikojen käyttöä? Tästä ei siis oikein pääse yli eikä ympäri.

Oletan, että "täyteen valottamisella" moonshine tarkoittaa histogrammin oikeaan reunaan valottamista. Jos tällä tavalla lähdettäisiin hakemaan optimaalista valotusta molemmista kameroista ja sitten jälkikäsittelyssä valotusta korjattaisiin alaspäin silmää miellyttävämmän lopputuloksen aikaansaamiseksi, ja lopullinen vertailu tehtäisiin näistä kuvista, niin Fujin etu Olympukseen olisi todennäköisesti vielä näkyvämpi, koska sillä on valotuksen yläpäässä huomattavasti Olympusta enemmän pelivaraa.

Fujilla voidaan muiden arvojen ollessa samat käyttää esim. hitaampaa suljinaikaa kuin Olympuksella polttamatta kirkkaita alueita puhki.

Ja jälleen kerran, who cares? :) Tosielämän käytössä molemmat kamerat ovat omasta mielestäni vaativallekin harrastajalle aivan riittävät. Jos sen sijaan tuntuu jatkuvasti olevan tarvetta puskea ISOa yli 1600:n, niin kyllähän tuo kohinansietokyky nousee tärkeämmäksi kriteeriksi.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

^Itse asiasta täysin samoilla linjoilla.

Kuitenkin, koska "täydempi valotus" on aina parempi, päikseen vertailu on hieman pöhköä.

Käsittääkseni fujilla ei pysty näkemään valotusta etsimestä samaan tapaan kuin olympuksella ennen sulkimen painamista, mikä kuroo pientä eroa entisestään käytännössä. Toki siltkin lillukanvarsia.

Tällä hetkellä olympuksen leirissä olijana ainoa oikea harmituksen kohde on (kun verrataan järjestelmiä), että mft-järjestelmään ei löydy erinomaista 35 mm kinovastaavaa optiikkaa, ainakaan vielä. Toki fujin optiikka onkin sitten jo melkoinen jytky verrattaessa mft-järjestelmän pancake-laseihin.

Edit: en siis luota kameran valotukseen, vaan lähes aina käytän varoituksen merkkivaloja määrittämään optimaalisen valotuksen. Vaikka valikosta olen jo korjannut matriisia ja keskimittausta aukon verran ylöspäin, usein ruuvaan lisää plussaa.

Kun on mahdollisuus hoitaa itse homma nappiin, turha antaa koneen arpoa lopputulosta, vaikkei ero olisikaan suuren suuri.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

irreality kirjoitti:Nythän Ville kritisoi sitä, että Fujin suljinaika on pidempi, mutta jos se olisi sama kuin Olympuksella ja valotuksessa olisi eroa, niin kritisoisitko silloin, että valotus ei ole sama, vaikka sen korjaaminen vaatisi eri suljinaikojen käyttöä? Tästä ei siis oikein pääse yli eikä ympäri.
Minusta tämä tulisi testata siten, että kiinnitetään suljinaika sekä syväterävyys samoiksi. Esim. m43-puolella 1/125 ja f/5.6 ja 1.5x kropilla 1/125 ja f/8 mitkä antavat suunnilleen samannäköisen kuvan liikkeenpysäytyksen ja syväterävyyden kannalta. Tämän jälkeen kummallakin otetaan laadullisesti paras mahdollinen kuva jalustalla vain herkkyyttä säätämällä ja verrataan lopputuloksia.

Tämäkin tietysti mittaa herkkyysominaisuuksia vain tietyllä raw-muuntimella eli testiä ei saada irroitettua softasta. Lisäksi objektiivien lävitseen päästämä valo ei välttämättä toimi aukkolukujen suhteen kivasti yhteen kun optiikkaa vaihdetaan. Toisen valmistajan lasi voi päästää vastaavalla aukolla reilusti vähemmän valoa lävitseen kuin kilpailijan objektiivi. Ideaalitilanteessa testi olisi toteutettu niin, että molemmissa rungoissa olisi testiä varten kalibroitu objektiivi.

Lisäksi valmistajien ilmoittamat iso-arvot ovat ihan mitä sattuu. Se on se mitä kritisoin. Sen takia vastaavia iso-lukuja ei pitäisi verrata keskenään. Esim. Fujin iso1600 voimistaa yhtä tehokkaasti signaalia kuin D700:n iso800. Tämä saa Fujin kohinan näyttämään pienemmältä kuin kilpailijoiden iso1600 (jotka oikeasti käyttäytyvät kuten iso1600 kuuluu) eli tässä mielessä Fuji huijaa kilpailussa jos tuijotetaan pelkkiä iso-arvoja. Tai tuo on tietysti vähän suhteellista että kuka huijaa :)

Mutta joo. Harvoin tällä on valokuvauksen kannalta mitään merkitystä :) Kahtelin tuossa juuri omat Islannin matkakuvat kohdilleen ja täytyy sanoa että E-M5:llä on ylivoimaisesti helpoin saada valotus kohdilleen mitä millään aiemmin käyttämälläni kameralla johtuen evf:n varoitusväreistä. Tämä on sähköetsimen paras ominaisuus.
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Suurin etu olympuksella on ehdottomasti kuvanvakaaja. Hämärässäkin saa herkkyydet pidettyä vielä kohtuullisella tasolla. Kuvailin juuri iltahämärässä kittizoomin makrolla sinivuokkoja ja ihan hyvin sai herkkydet pidettyä 200-640 välillä, kun käsivaralla voi hyvinkin kuvata hankalastakin asennosta 1/15 sekunnin valotuksia...eikä tuo 12-50 zoomi ole tosiaankaan ole mikään hämärässäkuvaajan unelma.
irreality
Viestit: 148
Liittynyt: Touko 18, 2008 20 : 16

Viesti Kirjoittaja irreality »

moonshine kirjoitti:Käsittääkseni fujilla ei pysty näkemään valotusta etsimestä samaan tapaan kuin olympuksella ennen sulkimen painamista, mikä kuroo pientä eroa entisestään käytännössä. Toki siltkin lillukanvarsia.

Tällä hetkellä olympuksen leirissä olijana ainoa oikea harmituksen kohde on (kun verrataan järjestelmiä), että mft-järjestelmään ei löydy erinomaista 35 mm kinovastaavaa optiikkaa, ainakaan vielä. Toki fujin optiikka onkin sitten jo melkoinen jytky verrattaessa mft-järjestelmän pancake-laseihin.
Samanlaista juttua ei ole, joka näyttäisi EVF:ssä erikseen kohdat jotka ovat vaarassa yli- tai alivalottua. Live-histogrammi Fujissa kuitenkin on, mikä ajaa käytännössä saman asian, vaikka ei olekaan yhtä käyttäjäystävällinen.

Olen ehdottomasti samaa mieltä 35mm objektiiveista. Mulla oli vuoden ajan se 17mm f1.8. Se oli ok, mutta vain ok. Fujilla taas 35mm f1.4 alkaa tosiaan olla jo aika kookas ja etenkin kallis. Tuntuu siltä, että noissa uudemmissa Fujeissa (verraten kolmeen ensimmäiseen X-Pro1:n kanssa julkaistuun primeen) koko on kasvanut nopeamman tarkennusmekanismin myötä.

Tämän vuoksi oikeastaan eniten kiinnostaakin Olympuksen systeemin parittaminen X100T:n kanssa. Kaksi pientä kameraa kiinteäpolttovälisten kanssa painaa vähemmän kuin yksi peilijärkkäri valovoimaisella zoomilla.

Menee jo vähän aiheen sivuun, mutta eniten Olympuksessa harmittaa shutter shock. Omalla kohdalla on tullut todella tärähtäneitä kuvia esim. juuri tuolla 17mm f1.8 objektiivilla suljinajan ollessa 1/125 ja 1/200 välillä. Sama ilmiö näkyy hyvin myös Dpreview:n testikuvissa. Nykyään pyrin välttämään noita suljinaikoja kokonaan, joten sinällään ongelma on helppo ratkaista kun sen tiedostaa, mutta kyllä se silti ärsyttää :)
Vastaa Viestiin