OM-D E-M5 -ketju.

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
oktantti
Viestit: 522
Liittynyt: Tammi 10, 2005 23 : 11
Paikkakunta: Nummela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oktantti »

Thanks, selvisihän se :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
janu5
Viestit: 461
Liittynyt: Kesä 22, 2011 18 : 07

Viesti Kirjoittaja janu5 »

Miksiköhän em-5 rungolle ei ole saatavana oman merkkistä langatonta kaukolaukaisinta? Jonkun Hähnel-merkkisen löysin mutta ovat aika tyyriitä. Olisiko olemassa jotain halvempaa vaihtoehtoa?
Zuumi
Viestit: 608
Liittynyt: Maalis 27, 2010 20 : 24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Zuumi »

http://www.ebay.com/itm/JJC-Wired-Remot ... 5d509c2fc1

Tuollainen on itselläni käytössä.
Irroitettava piuha, joten sitä vaihtamalla itse kaukolaukaisinta voi käyttää muissakin kameroissa.

Ebaysta löytyy halvempiakin. Hinnat lähtevät jostain parista Eurosta ylöspäin.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Mulla on tää. Siinä on sekä radiolaukaisin että lankalaukaisin. Radiolaukaisu tietenkin vaatii paristot, mutta lankalaukaisu ei. Ihan hyvin pelittää ja on aika laadukkaan oloinen. Ei kylläkään halvimmasta päästä.

http://www.ebay.com/itm/SMDV-RF902-Wire ... 1e9455b8c5
janu5
Viestit: 461
Liittynyt: Kesä 22, 2011 18 : 07

Viesti Kirjoittaja janu5 »

Humminbird kirjoitti:Mulla on tää. Siinä on sekä radiolaukaisin että lankalaukaisin. Radiolaukaisu tietenkin vaatii paristot, mutta lankalaukaisu ei. Ihan hyvin pelittää ja on aika laadukkaan oloinen. Ei kylläkään halvimmasta päästä.

http://www.ebay.com/itm/SMDV-RF902-Wire ... 1e9455b8c5
Juu nimenomaan langatonta laukaisinta haettiin, tää menee harkintaan. Kiitos linkistä!
Zuumi
Viestit: 608
Liittynyt: Maalis 27, 2010 20 : 24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Zuumi »

Yongnuon RF-603:t (602?) Toimivat myös kaukolaukaisimina, kunhan laittaa Olympuksen piuhan väliin. Siis tuollaisen välijohdon kuin tuossa laittamassani ebay-linkissä. Olen itse testannut ja toimii!
Hintaakaan Canon mallilla, mikä siis toimii myös Olyn kaukolaukaisimena, ei ole kuin jotain parin kympin luokkaa Ebayssa.
Kaiken lisäksi ne saa toimimaan myös salamatriggereinä pienellä modauksella (yksi pinni pois).
Uudempi 603 II ei ilmeisesti edes vaadi modausta, vaan toimii suoraan, mikäli nettikeskusteluihin on luottamista. Tuosta ei tosin kokemusta.
Zuumi
Viestit: 608
Liittynyt: Maalis 27, 2010 20 : 24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Zuumi »

Siinä vielä linkkiä yhteen pariin minkä löysin Ebaysta: http://www.ebay.com/itm/QZO-Yongnuo-RF- ... 20e64eeec0

Tiedä sitten onko halvin, mutta ainakin halvimmasta päästä.
Kannattaa katsoa tarkkaan, kuinka monta transceiveriä on kaupan. Halvimmissa, alle parinkympin myynti-ilmoissa, on vain yksi.

Tuohon sitten vielä johto erikseen. Esim. tämä: http://www.ebay.com/itm/JJC-Cable-J-Rem ... 27cf057748
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Zuumi kirjoitti: Uudempi 603 II ei ilmeisesti edes vaadi modausta, vaan toimii suoraan, mikäli nettikeskusteluihin on luottamista. Tuosta ei tosin kokemusta.
Onkohan 603 mkII Nikon-versio nimenomaan se, joka toimii suoraan (kamerana siis topicin e-m5)? Toinen vaihtoehto olisi ilmeisesti Cactus V.

Molempia saa esim. ebaysta. Kenelläkään kokemuksia näistä? Myös max synkka kiinnostaa.

PS. tyhmyyttäni jätin vanhat paristot yongnuo-II:een, oli sit vuotanut nätisti. En suosittele.

Edit: jos on vielä muita triggereitä, jotka toimii varmasti ja mieluiten mahdollisimman nopealla synkka-ajalla, saa ehdottaa. Tykiksi varmaan valikoituu uusin Yongnuo (mk iv?).
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Kokeilin tässä ensimmäisen kerran tätä kameraa studiohommissa. Muutamia huomioita:

- Odotin paljon tämän laitteen tarkennukselta sillä ajattelin että kontrastitarkennus toimii hienosti vaikka kameran lasin nokalle heittää ND-filsua. No tämä osoittautui vääräksi tiedoksi. Käytössä oli 12-40/2.8 ja siinä nokalla ND8 jotta pystyin kuvaamaan täydellä aukolla. Tarkennus oli todella usein häiritsevästi hitusen takana kun studiossa oli päällä vain ohjausvalot. Osumatarkkuus oli samaa luokkaa D700+85/1.4G -kombon kanssa vastaavissa olosuhteissa.
- ETTR-valotus on pykälää haasteellisempaa salamavehkeiden kanssa kun valotusta ei nää suoraan etsimestä kuten luonnonvalolla kuvattaessa.
- Kuvanlaatu ei jätä kamalasti toivomisen varaa kun valotus on kunnossa eikä tartte olla edes ihan oppikirjamainen ETTR. Lisäksi erityisesti kuvien terävyys on vimpan päälle.

Ihan positiivinen fiilis tästä jäi kokonaisuudessaan :)

ps. Niin ja kuvia näkee mun kuvaketjusta (mm. karvahattukuvat).
Viimeksi muokannut Ville^K, Tammi 26, 2015 23 : 33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Ville^K kirjoitti:Kokeilin tässä ensimmäisen kerran tätä kameraa studiohommissa. Muutamia huomioita:

- Odotin paljon tämän laitteen tarkennukselta sillä ajattelin että kontrastitarkennus toimii hienosti vaikka kameran lasin nokalle heittää ND-filsua. No tämä osoittautui vääräksi tiedoksi. Käytössä oli 12-40/2.8 ja siinä nokalla ND8 jotta pystyin kuvaamaan täydellä aukolla. Tarkennus oli todella usein häiritsevästi hitusen takana kun studiossa oli päällä vain ohjausvalot. Osumatarkkuus oli samaa luokkaa D700 kanssa.
- ETTR-valotus on pykälää haasteellisempaa salamavehkeiden kanssa kun valotusta ei nää suoraan etsimestä kuten luonnonvalolla kuvattaessa.
- Kuvanlaatu ei jätä kamalasti toivomisen varaa kun valotus on kunnossa eikä tartte olla edes ihan oppikirjamainen ETTR. Lisäksi erityisesti kuvien terävyys on vimpan päälle.

Ihan positiivinen fiilis tästä jäi kokonaisuudessaan :)

ps. Niin ja kuvia näkee mun kuvaketjusta (mm. karvahattukuvat).
Oliko silmäntunnistus päällä? Ainakin oma kamera tuntuu tekevän 100 % jälkeä sen kanssa.

Muotokuvaushommiin käyttäsin jotain toista optiikkaa. Esim. Notricon 42,5 vois olla hyvä. ;)
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

moonshine kirjoitti:Oliko silmäntunnistus päällä? Ainakin oma kamera tuntuu tekevän 100 % jälkeä sen kanssa.
Ei ollut. Käytin pistetarkennusta. Oon joskus kokeillut sitä tarkennusta oikeaan tai vasempaan silmään, mutta sillon rupes ärsyttämään jos malli vaihtoi kasvoja puolelta toiselle ja piti käydä valikossa säätämässä.
Muotokuvaushommiin käyttäsin jotain toista optiikkaa. Esim. Notricon 42,5 vois olla hyvä. ;)
Toi on aivan järkyttävän ylihintainen objektiivi mutta onhan se ihan pätevän oloinen :)

Itseasiassa noi karvahattukuvat on kuvattu 45/1.8:lla ja ohjausvaloilla aukko levällään. Siihen mulla ei valitettavasti ole harmaasuodinta niin en voinu käyttää salamalaitteita kunnolla kun halusin niin lyhyttä syväterävyyttä kun tolla on mahdollista tehdä. Sillon kun väläyttelin salamalla niin 12-40/2.8 oli se millä sain lyhkäsimmän syväterävyysalueen.

45/1.8 oli tarkennukseltaan hyvä ja kyllä se 12-40/2.8 toimii myös ihan mukavasti ilman harmaasuodinta. Jotenkin vaan kuvittelin että toi kamera ei olisi millänsäkkänään jos laittaa harmaalasia eteen.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Tarkennuksen voi kohdistaa myös lähimpään silmään (i-moodi).

Notricon ei ole ylihinnoiteltu - laatu maksaa. :)
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

moonshine kirjoitti:Tarkennuksen voi kohdistaa myös lähimpään silmään (i-moodi).
Aijoo. No pitääpä kokeilla tuotakin.

En tottapuhuen ole hirveästi tutustunut tuohon automatiikkaan kun DSLR-hommista on aika vahvasti jäänyt sellanen tapa tarkentaa että keskipisteellä mennään. Kamera ei tajua koskaan sitä minkä haluan tarkaksi.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Kasvontunnistus oli aika näppärä henkilökuvaamisessa, samoinkuin kuvasuhde. Sekin on kiva kun otettu kuva näkyy etsimessä, säästää jossain tapauksissa turhilta varmistuisruuduilta.
Parempi etten muuta kommentoi.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Hannu KH kirjoitti:Kasvontunnistus oli aika näppärä henkilökuvaamisessa, samoinkuin kuvasuhde. Sekin on kiva kun otettu kuva näkyy etsimessä, säästää jossain tapauksissa turhilta varmistuisruuduilta.
Parempi etten muuta kommentoi.
Haha piti kuitenkin tuo viiminen lause sanoa :D Kerro toki mikä on mielestäsi pielessä studiohommissa ja jätä sitten vastaamatta jos joku alkaa avautumaan :)

Mä olen jotenkin tottunut kuvaamaan 3:2 henkilökuvia niin 4:3 tuottaa vähän ongelmia (ja erityisesti 6x7 tuottaa ongelmia). Itse en tykkää pitää tuota kuvan esikatselua etsimessä koska se hidastaa omaa kuvaamistani liikaa.

Mainitaan vielä sellainen huomio, että tämän kameran kanssa ei kannata valottaa tuijottamalla takatelkkarin esikatselukuvaa. Se nimittäin näyttää aina paljon valoisammalta kuin mitä varsinainen kuva ja tulee herkästi alivalotettua jos ei tuijota histogrammia. Pitää vielä testailla saisiko näytön kirkkautta säätämällä takatelkan kuvan paremmin vastaamaan oikeaa valotusta.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Ville^K kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Kasvontunnistus oli aika näppärä henkilökuvaamisessa, samoinkuin kuvasuhde. Sekin on kiva kun otettu kuva näkyy etsimessä, säästää jossain tapauksissa turhilta varmistuisruuduilta.
Parempi etten muuta kommentoi.
Haha piti kuitenkin tuo viiminen lause sanoa :D Kerro toki mikä on mielestäsi pielessä studiohommissa ja jätä sitten vastaamatta jos joku alkaa avautumaan :)

Mä olen jotenkin tottunut kuvaamaan 3:2 henkilökuvia niin 4:3 tuottaa vähän ongelmia (ja erityisesti 6x7 tuottaa ongelmia). Itse en tykkää pitää tuota kuvan esikatselua etsimessä koska se hidastaa omaa kuvaamistani liikaa.

Mainitaan vielä sellainen huomio, että tämän kameran kanssa ei kannata valottaa tuijottamalla takatelkkarin esikatselukuvaa. Se nimittäin näyttää aina paljon valoisammalta kuin mitä varsinainen kuva ja tulee herkästi alivalotettua jos ei tuijota histogrammia. Pitää vielä testailla saisiko näytön kirkkautta säätämällä takatelkan kuvan paremmin vastaamaan oikeaa valotusta.
Pidetään vaan positiiviset ajatukset mielessä.
OM-D oli varsinainen ilon tuoja. Kun sen sai käsiinsä niin voi sitä ilon päivää....ja se jatkui vielä sen jälkeenkin...kun sai käteen Vitoskolmosen,niin oli taas hyvällä mielellä.
On siinä olympuksessa paljon hyvää, jos siitä tykkää.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Ville^K kirjoitti:
moonshine kirjoitti:Tarkennuksen voi kohdistaa myös lähimpään silmään (i-moodi).
Aijoo. No pitääpä kokeilla tuotakin.

En tottapuhuen ole hirveästi tutustunut tuohon automatiikkaan kun DSLR-hommista on aika vahvasti jäänyt sellanen tapa tarkentaa että keskipisteellä mennään. Kamera ei tajua koskaan sitä minkä haluan tarkaksi.
Kasvojentunnistuksen silmätarkennuksen i-moodi on tarkka. Oikean tai vasemman silmän valitseminen johtaa juuri tuohon mainitsemaasi ongelmaan, että moodia pitää vaihtaa, ja homma menee isoilla aukoilla vaikeaksi jo melkein suoraan edestäkin kuvattaessa, kun malli kääntelee hiukan kasvojaan. I-moodi vaihtaa tarkennuksen heti lähempään silmään. Siinä voi pitää C-AF:ääkin päällä (ainakin E-M1:llä), jolloin voi keskittyä malliin tekniikan sijaan.

Testailin mainitulla Nocticronilla noita. Kannattaa kokeilla, ainakin moodeja.

Nimim. Juuri tilattua Nocticronia odotellessa.
pekkapotka.com
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Ville^K kirjoitti: Mainitaan vielä sellainen huomio, että tämän kameran kanssa ei kannata valottaa tuijottamalla takatelkkarin esikatselukuvaa. Se nimittäin näyttää aina paljon valoisammalta kuin mitä varsinainen kuva ja tulee herkästi alivalotettua jos ei tuijota histogrammia. Pitää vielä testailla saisiko näytön kirkkautta säätämällä takatelkan kuvan paremmin vastaamaan oikeaa valotusta.
Saa sitä LCD-näytön kirkkautta ja kontrastia säädettyä toki, mutta järkevämpää on laittaa yli-/alivalotuksen varoitukset päälle, niin ei tarvitse arvailla eikä tuijotella histogrammia. Raja-arvot voi itse säätää haluamalleen tasolle. Toki salaman kanssa tästä on hyötyä vasta kuvan ottamisen jälkeen, eli varoitukset pitää olla päällä play-moodissa.
OlyT 75
Viestit: 255
Liittynyt: Tammi 30, 2015 20 : 43

Viesti Kirjoittaja OlyT 75 »

Olen myös huomannut, että normiasetuksilla tulee helposti alivalotettua rankastikin sekä EVF:n, että takatelkkarin kautta. Olen laskenut molempien kirkkautta jokusen pykälän.

Ja eipä ole ole LiveView:ssä minullakaan olleet varoitukset päällä, ainoastaan otetun kuvan katselussa. Kiitos vinkistä, laitoin ne päälle nyt kokeeksi. Aika näyttää ärsyttävätkö varoitukset enemmän kuin hyödyttävät.

Mutta eiköhän sen kanssa opi elämään.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Ainakin E-M1:ssä ja E-M10:ssä saa varoitukset päälle ja pois info-nappia painamalla, eli ei tarvitse valikossa surfata.
Vastaa Viestiin