Kamerahuolto Mustonen & Laine, Helsinki

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
Artsi_L
Viestit: 123
Liittynyt: Helmi 23, 2012 18 : 19

Kamerahuolto Mustonen & Laine, Helsinki

Viesti Kirjoittaja Artsi_L »

Kamerahuoltoliikkeitä on Suomessa paljon. Kokemuksia varmasti on laidasta laitaan. Tämä on minun viimeaikainen kokemukseni.

Vaimo liukastui liukkaalla pinnalla ja meni nurin. Hänellä kamerassa kiinni vanha Nikonin 80-200mm AF 2.8D pumppuzoomi. Kaatumisen jälkeen putken zoomaus jäykkä, ja käsitarkennus jäykkä.

Soitto muutamaan huoltoliikkeeseen, ja valinnan jälkeen putki Mustonen & Laineen liikkeeseen.
Valmista tuli noin puoleen hintaan arvioidusta korjauksen maksimihinnasta. Korjaus vielä kannatti teettää tällaiselle noin 400-450 euron hintaiselle putkelle.

Samalla kun kävin noutamassa tuon putken, jätin äskettäin käytettynä ostamani Nikonin vanhan 300mm 2.8 käsitarkenteisen putken tavalliseen perushuoltoon (mm. voiteluaineet kuivahtaneet, tarkennuskehä hivenen hirtti kiinni ajoittain, että ei liikkunut vaivattomasti yhden sormenpään avulla).

JAS tekniikka ei suostunut edes antamaan korjausbudjettia 300mm:n telen rasvaushuollolle. Kehoittivat vaan lähettämään putken heille niin kattotaan tarkemmin mitä huolenpitoa putki tarvitsee ja sitten tiedetään mitä homma maksaa.

Jotenkin tuli ontto olo tälle vaihtoehdolle että lähetän putken huoltoon ilman minkäänlaista arviota kustannuksista.

M&L antoivat korjausbudjetin ison putken rasvaukselle sähköpostilla. Tämä hinta myös piti.

Molemmat putket valmistuivat huollosta ajallaan (iso tele valmistui etuajassa).

Molemmat objektiivit toimivat hyvin.

Olen hyvin tyytyväinen objektiivieni huolto- ja korjaustoimiin.

Hyvää talvisen kuvausmaiseman odotusta kaikille.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
itu
Viestit: 1250
Liittynyt: Elo 05, 2008 0 : 51

Viesti Kirjoittaja itu »

Samoja kokemuksia, ykköspaikka Suomessa. Pitkä historia ja ymmärrys myös vanhemmasta kalustosta. Ns. vanhan ajan mestareita, aitoja käsityöläisiä.
Tapiol2003
Viestit: 2202
Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

itu kirjoitti:Samoja kokemuksia, ykköspaikka Suomessa. Pitkä historia ja ymmärrys myös vanhemmasta kalustosta. Ns. vanhan ajan mestareita, aitoja käsityöläisiä.
+1
Less Is More
KV
Viestit: 54
Liittynyt: Helmi 08, 2004 16 : 17

Viesti Kirjoittaja KV »

Tapiol2003 kirjoitti:
itu kirjoitti:Samoja kokemuksia, ykköspaikka Suomessa. Pitkä historia ja ymmärrys myös vanhemmasta kalustosta. Ns. vanhan ajan mestareita, aitoja käsityöläisiä.
+1
+1
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

KV kirjoitti:
Tapiol2003 kirjoitti:
itu kirjoitti:Samoja kokemuksia, ykköspaikka Suomessa. Pitkä historia ja ymmärrys myös vanhemmasta kalustosta. Ns. vanhan ajan mestareita, aitoja käsityöläisiä.
+1
+1
+3 Olen nimittäin aika monta kertaa käyttänyt M&L:n palveluksia :-)
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Toinen "perinteisten mestareiden" paikka on Optotek siinä muutaman korttelin päässä. En tiedä tekevätkö huoltoja, mutta myyvät uutta ja vanhaa tavaraa/laitetta.

Miellyttävä liike asioida ja osaamista&tietoa löytyy pitkältä ajalta...
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Kolmas on Interfoto Pitäjänmäellä. Olen käyttänyt heitä, koska sijainti on minulle suotuisa. Erittäin hyvää ja edullista palvelua. Viimeeksi kun mulla hajosi 14-24/2.8, niin sanoivat suoraan, että vie JASsille, kun heillä ei ole vehkeitä putken vaatimaan kalibrointiin.

Sen sijaan olen huollattanut tuolla AF-D ja Ai-S -laseja.

Huoltaa vain Nikonia.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
paztori
Viestit: 32
Liittynyt: Joulu 30, 2012 10 : 35

Viesti Kirjoittaja paztori »

tietäneekö kukaan oulun hoodeilta luotettavaa huoltamoa rungoille ja objektiiveille? tällä haavaa lähinnä 30d:n af tarvisi kalibrointia kun kahdella optiikalla asteikkotestin tulemana ollut mieto backfocus.
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

paztori kirjoitti:tällä haavaa lähinnä 30d:n af tarvisi kalibrointia kun kahdella optiikalla asteikkotestin tulemana ollut mieto backfocus.
Tuo tarvinnee Canonin oman huolto-ohjelmiston, jolla asetuksia voi tehdä. Sitä ei ole varmaankaan muilla kuin JAS:lle. Eikä sitä muut saa. Sen vuoksi moni perinteinen kamerakorjaamo on joutunut lopettamaan.
paztori
Viestit: 32
Liittynyt: Joulu 30, 2012 10 : 35

Viesti Kirjoittaja paztori »

Jappee kirjoitti:
paztori kirjoitti:tällä haavaa lähinnä 30d:n af tarvisi kalibrointia kun kahdella optiikalla asteikkotestin tulemana ollut mieto backfocus.
Tuo tarvinnee Canonin oman huolto-ohjelmiston, jolla asetuksia voi tehdä. Sitä ei ole varmaankaan muilla kuin JAS:lle. Eikä sitä muut saa. Sen vuoksi moni perinteinen kamerakorjaamo on joutunut lopettamaan.
Öö, itse päädyin asiaa selviteltyäni johtopäätökseen että tämän ikäinen runko pitää käsin säätää kenno kammion laidassa olevalla ruuvilla. Voin olla väärässäkin, kuten avovaimon mielestä useimmiten. Netistä löytyy hyviä ohjeita työkalun tekoon ym. mutta en kyllä itse ainakaan selvinpäin uskalla lähteä sorkkimaan kun kennokin on siinä ihan vieressä.
mixdown

Viesti Kirjoittaja mixdown »

Mustonen ja Optotek on mukavia virmoja. Ostin molemmista jo 80-luvulla laitteita ja sama luotettava meno jatkuu. Molemmissa on henkilökunnalla aikaa kuunnella asiakkaan murheita. Vaihtotarjouksiin suhtaududaan asiallisesti. Oho, meni doroppalan murdeeseen.
Vastaa Viestiin