Peilitöntä kameraa hommaamassa.

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
villho
Viestit: 283
Liittynyt: Huhti 25, 2006 15 : 57

Viesti Kirjoittaja villho »

Itse olen lukenut paristakin testistä tuosta, etteivät Fujien ISOt taida olla ihan standardien mukaisia. Tällä saadaan toki aikaiseksi se, että ISO6400 näyttää kohinoiden kannalta hyvältä, mutta jos herkkyys todellisuudessa vastaa muiden valmistajien ISO2500-3200, niin en minä Fuji-poikana sillä tiedolla henkseleitäni paukuttelisi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
moukkunen
Viestit: 105
Liittynyt: Heinä 10, 2006 11 : 39

Viesti Kirjoittaja moukkunen »

määvaan kirjoitti:
paaton kirjoitti:Käytönnön kuvissa tuo fujin huippuvalojen käyttäytyminen helpottaa kuvaamista aika paljon. Puhkipalaminen ei juurikaan haittaa.
Niin, ensin hyvin yleisesti otaksutaan että tuo Fujin kenno on paljon parempi kohinoissa kun NEX-7, mutta jospa se on sitä juuri sen vuoksi että Fujin ilmoittama ISO onkin vähintään aukon sen alle. No, focus-numerique.com:in sivustolta löytyvät tuonkin Fujin RAW-näytteet ja toivottavasti ne on otettu samoilla valotusajoilla ja aukoilla kuin muidenkin verrokkien, joten kyllä tuon kohinaeron sitten huomaa kun ensin histogrammien oikeat reunat säätää tasoihin. Itse en nyt noita voi tarkistaa tällä kännykällä.
Käytännössä Nex-7 oli mielestäni aikalailla saman tasoinen kun vanha X100:n on kohinan osalta.
X-E1 on taas ehkä noin puoli aukkoa parempi kuin X100:n.
Uudempi X100S on taas noin puoli aukkoa parempi kuin X-E1:n(eli ässä on noin aukon(voi olla vähän reilunkin) parempi kuin X100:n ja Nex-7).
X-E2 lienee samaa tasoa kuin X100S.
määvaan
Viestit: 5533
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

moukkunen kirjoitti: Käytännössä Nex-7 oli mielestäni aikalailla saman tasoinen kun vanha X100:n on kohinan osalta.
X-E1 on taas ehkä noin puoli aukkoa parempi kuin X100:n.
Uudempi X100S on taas noin puoli aukkoa parempi kuin X-E1:n(eli ässä on noin aukon(voi olla vähän reilunkin) parempi kuin X100:n ja Nex-7).
X-E2 lienee samaa tasoa kuin X100S.
Eli otaksut että Fuji X100S on kohinoitten osalta selvästi parempi kuin 5D Mk II:n ja melkein/jotakuinkin 5D Mk III:n luokkaa? Tuota en minä ainakaan usko tältä istumalta. :-)
Viimeksi muokannut määvaan, Marras 04, 2013 10 : 59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

En kyllä ole ainakaan itse pitänyt minään kohinaihmeenä tuota fujia. Käytännössä sillä vaan tulee toimeen samoissa tilanteissa mitä seiskasatasellakin, niinkuin varmasti monella muullakin rungolla. Eli normaalissa himmeässä huonevalossa kuvaaminen onnistuu ihan ok. Siitä pimeämmässä salamaa on kuitenkin pakko käyttää kaverina. Lyhitä suljin aikoja ei fujin kanssa oikein voi edes tavoitella ison avulla, koska hämärässä af on kuitenkin täysin avuton.

Ensimmäinen kuvattu hämärässä hehkulamppu valaistuksessa, iso3200. Ja jälkimmäinen pitkällä valotus ajalla pimeässä. Tässä nämä peilittömät ovat kyllä kivoja, ei paljoa ylimääräisiä tärähdyksiä kuvissa näy pidemmilläkään ajoilla.

http://farm6.staticflickr.com/5503/1066 ... 40f7_b.jpg

http://japesone.kapsi.fi/gallery/Images ... SF1475.jpg
moukkunen
Viestit: 105
Liittynyt: Heinä 10, 2006 11 : 39

Viesti Kirjoittaja moukkunen »

määvaan kirjoitti:
moukkunen kirjoitti: Käytännössä Nex-7 oli mielestäni aikalailla saman tasoinen kun vanha X100:n on kohinan osalta.
X-E1 on taas ehkä noin puoli aukkoa parempi kuin X100:n.
Uudempi X100S on taas noin puoli aukkoa parempi kuin X-E1:n(eli ässä on noin aukon(voi olla vähän reilunkin) parempi kuin X100:n ja Nex-7).
X-E2 lienee samaa tasoa kuin X100S.
Eli otaksut että Fuji X100S on kohinoitten osalta selvästi parempi kuin 5D Mk II:n ja melkein/jotakuinkin 5D Mk III:n luokkaa? Tuota en minä ainakaan usko tältä istumalta. :-)
En minä mitään otaksu, kun en ole noilla kuvannut keskenään. :)

Sen sijaan Nex-7:lla ja X100:lla olen kuvannut rinnan.
Ja tällä hetkellä omistan X100:n, X100S:n ja X-E1:n.
määvaan
Viestit: 5533
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

moukkunen kirjoitti:
määvaan kirjoitti:Eli otaksut että Fuji X100S on kohinoitten osalta selvästi parempi kuin 5D Mk II:n ja melkein/jotakuinkin 5D Mk III:n luokkaa? Tuota en minä ainakaan usko tältä istumalta. :-)
En minä mitään otaksu, kun en ole noilla kuvannut keskenään. :)

Sen sijaan Nex-7:lla ja X100:lla olen kuvannut rinnan.
Ja tällä hetkellä omistan X100:n, X100S:n ja X-E1:n.
Sitä vaan että NEX-7:aa kohinoitten osalta reilun aukon parempi onkin jo 5D Mk III. Sellaista kroppikameraa ei kyllä vielä ole tehtykään jos minulta kysytään. :-)

PS. Katsoin nyt tuolta focus-numerique.com sivustolta X100:n ja X100S:n korkeitten ISO:jen testikuvia, niin mitähän se tarkoittaa kun X100S:n kuvat näyttivät samoilla ISO-arvoilla karkeasti ottaen noin aukon tummemmilta kuin X100:n kuvat vaikka aukko ja valotusajat olivat varmaankin samat? :-)
Viimeksi muokannut määvaan, Marras 04, 2013 15 : 58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Voisiko joku X-e1 kameran omistaja tehdä kokeilun ISO 1600-6400 kesken, muuttuuko valotusaika tai valotus millään tapaa herkkyyden noston myötä.
Vai miten se nyt pitää testata.

http://goo.gl/LdmxLo
Ainakin X100:ssa ei pidä isot ISO:t kutiaan!

Ja tuolta tuo "measurements", linkitys aina yhtä vaikeata :-(
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Mulla on vielä tämän illan lainassa toi X-E1 joten voin ottaa sopivat testikuvat.

Tässä lisää:

http://www.dxomark.com/Reviews/Fujifilm ... -Explained

Näitä juttuja löytyy netistä melko paljon.
A_Renko
Viestit: 22
Liittynyt: Kesä 26, 2013 5 : 01
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja A_Renko »

Sahaaja kirjoitti:Voisiko joku X-e1 kameran omistaja tehdä kokeilun ISO 1600-6400 kesken, muuttuuko valotusaika tai valotus millään tapaa herkkyyden noston myötä.
Aukkoprioriteetilla napsin kolme kuvaa.

F2.8 ISO1600 = 1/50
F2.8 ISO3200 = 1/100
F2.8 ISO6400 = 1/200

Siis näinkö? Kyllähän se näin toimii ja sama valotus näkyy kameran ruudulla. Kohina tietysti kasvaa ISOn nostamisen myötä. Ja jollain toisella kameramerkillä valotusajat voi tietty olla erilaiset.

Täällä Fujin sensorin mittausta. Ketjun tämä kommentti valottaa, miksi se kohinakin nousee niin jyrkästi korkeimmilla ISOilla. Eli kenno paiskii duunia sinne jonnekin ISO1600:aan tai vähän yli asti, isommat ISOt boostataan digitaalisesti.

Täällä vielä Fujin ISO-mittailua.
villho
Viestit: 283
Liittynyt: Huhti 25, 2006 15 : 57

Viesti Kirjoittaja villho »

A_Renko kirjoitti:Ketjun tämä kommentti valottaa, miksi se kohinakin nousee niin jyrkästi korkeimmilla ISOilla. Eli kenno paiskii duunia sinne jonnekin ISO1600:aan tai vähän yli asti, isommat ISOt boostataan digitaalisesti.
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta käsittääkseni kaikki natiivi-ison yläpuolella olevat ISO-arvot tarkoittavat "digitaalista boostausta".
A_Renko
Viestit: 22
Liittynyt: Kesä 26, 2013 5 : 01
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja A_Renko »

villho kirjoitti: Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta käsittääkseni kaikki natiivi-ison yläpuolella olevat ISO-arvot tarkoittavat "digitaalista boostausta".
En ole kamerakennojen asiantuntija, mutta käsittääkseni tässä tapauksessa kennon gainia vahvistetaan, ihan analogisesti, tuonne 1600:n huitteille. Mutta en ole varma, A/D-konvertterit on mulle tutumpia audiopuolelta.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Noniin.

Otin juuri epätieteelliset testikuvat jalustalta. Kameroiden kennot ovat jalustaan nähden hiukan eri kohdissa ja tästä syystä rajaukset eroavat hiukan. Latasin RAW-kuvat Lightroomiin jossa nappasin valkotasapainon valkoisesta seinästä.

Sitten lähtee.

D700 + AF-S 50/1.4G:
ISO800, 1/4, f/4: http://nikita.tnnet.fi/~djj07/forum/d700-800.jpg
ISO1600, 1/8, f/4 http://nikita.tnnet.fi/~djj07/forum/d700-1600.jpg
ISO3200, 1/15, f/4 http://nikita.tnnet.fi/~djj07/forum/d700-3200.jpg
ISO6400, 1/30, f/4 http://nikita.tnnet.fi/~djj07/forum/d700-6400.jpg

X-E1 + XF35/1.4R:
ISO800, 1/4, f/4: http://nikita.tnnet.fi/~djj07/forum/fuji-800.jpg
ISO1600, 1/8, f/4 http://nikita.tnnet.fi/~djj07/forum/fuji-1600.jpg
ISO3200, 1/15, f/4 http://nikita.tnnet.fi/~djj07/forum/fuji-3200.jpg
ISO6400, 1/30, f/4 http://nikita.tnnet.fi/~djj07/forum/fuji-6400.jpg

Pienensin kuvat nettikokoon, koska näistä on tarkoitus arvioida vaan valotusta.

Näistä käy kohtuullisen selkeästi ilmi se, että X-E1 kerää merkittävästi vähemmän valoa kuin D700 vastaavalla herkkyydellä. Lisäksi X-E1:n valonkeräyskyky tippuu suhteessa ohjearvoon kun siirrytään ISO1600 -> ISO3200.

Voin toimittaa RAW-kuvat jos joku niitä kaipailee.

Muoks.
Sellainen kommentti vielä, että eihän tällä tuloksella itseasiassa ole kovinkaan paljoa väliä. Sillä on, että miltä se lopullinen kuva näyttää kun sen valotus on korjattu sopivaksi ja tätä en ole testannut.
A_Renko
Viestit: 22
Liittynyt: Kesä 26, 2013 5 : 01
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja A_Renko »

No on ISO-standardeissa näköjään joustoa ;)

Ihan mielenkiinnosta, onko ero yhtäläinen jpegeissä?
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

A_Renko kirjoitti:No on ISO-standardeissa näköjään joustoa ;)

Ihan mielenkiinnosta, onko ero yhtäläinen jpegeissä?
X-E1:n jpg:t ovat silmämääräisesti arvioiden samalla tavalla valotettu kun RAW-kuvat. Arviointia hankaloittaa se, että X-E1 laittaa jpg-käännöksessa värit uusiksi.

Toi sama ~yhden aukon ero löytyy myös alimmalla herkkyydellä ISO200.

Kurkistelin noita kuvia vähän ja arvioisin X-E1:n kohinan olevan ISO1600 asetuksella about sama kuin D700 ISO6400. Eli toi on noin yhden aukon heikompi huonossa valossa jos ottaa ton isovedätyksen huomioon.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ei voi kuin kiittää näistä testeistä. Niin sitä ihminen viisastuu :-)
määvaan
Viestit: 5533
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

paaton kirjoitti:En kyllä ole ainakaan itse pitänyt minään kohinaihmeenä tuota fujia. Käytännössä sillä vaan tulee toimeen samoissa tilanteissa mitä seiskasatasellakin, niinkuin varmasti monella muullakin rungolla.
No nyt kun pääsin kotona vääntelemään noita Fujien sun muidenkin kameramerkkien RAW-sämplejä Focus Numeriquen sivustolta, niin kaikesta ISO-vedätyksestä huolimatta näyttäisivät nuo Fuji X-E1/X100S jopa D7100:sta paremmilta kroppikameroilta kohinoiden suhteen kun kaikkien kameroiden kuvat oli tulostettu 10 MPix:n Jpeg:einä. Vertailua kyllä oleellisesti vaikeuttaa se, etten osaa monistaa histogrammia kaikille kameroille samanlaisena. Onko tuo edes mahdollista?
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Meinaatko että esim. ISO 3200, jolloin käsittääkseni Fujin kuvat ovat hieman tummempia kuin muiden(vaikka D7100), kuvan valotustaRAW-konvertterilla nostamalla samalle tasolle ei kohinaa ole havaittavissa sen enempää kuin muissakaan?
Vai miten se nyt menee, enemmän kuin pihalla :-/

Kun vahingossa hokasin SLRgearin testit niin siellä ei Fujin 18/2 kakkulassa ilmeisesti ollut vääristymää juuri mitään, mutta Photozonen mittauksissa noin 4%.
Oliko SLRgear sitten mitannut jpeginä jolloin vääristymien korjaus kamerassa käytössä, tai sitten jymmärsin taas väärin...?..!
mitäpä keskustelu ilman off topicia :)
määvaan
Viestit: 5533
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Sahaaja kirjoitti:Meinaatko että esim. ISO 3200, jolloin käsittääkseni Fujin kuvat ovat hieman tummempia kuin muiden(vaikka D7100), kuvan valotustaRAW-konvertterilla nostamalla samalle tasolle ei kohinaa ole havaittavissa sen enempää kuin muissakaan?
Vai miten se nyt menee, enemmän kuin pihalla :-/
Yritin laittaa histogrammin oikean reunan kaikilla kameroilla samaan paikkaan siinä graafissa ja korjata silmämääräisesti histogrammin vasenta puolta muistuttamaan toisiaan. NEX-7:lla oli paljon enemmän värikohinaa kuin X100S:llä ISO 6400:lla, mutta oli tuolla NEX:llä kyllä värejäkin jäljellä mistä kohista verrattuna Fujiin. :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Ihan vahingossa löysin tämmöisen koosteen muutamien DSLR- ja peilittömien kameroiden shot-to-shot -ajoista: http://photo.stackexchange.com/question ... 3283#43283

Parhaat peilittömät on kohtuullisen nopeita, mutta sitten tuossa listalla on aika paljon kameroita joissa tuo aika lähestyy jo yhtä sekuntia, mikä on kyllä melko huono tulos. Toki näitä löytyy myös DSLR:istä jokunen.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Päädyin sitten lopulta valkkaamaan Olyn E-M5:n ja siihen 12-40/2.8:n. Valkkasin tuon koska siinä on sääsuojaus, selvästi parempi AF ja muutenkin kamera tuntui toimivan paljon Fujia (X-E1) jouhevammin.

Sitten odotellaan, että postimies vie mun entiset rojut Rajalaan ja tuo uudet vaihdossa takaisin.
Vastaa Viestiin