(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viestit: 21560
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eikun meinasin sitä että ei nämä peilittömät mene jatkoon nykyisellä tekniikalla. Se, että AF toimii vain auttavasti ei ole mikään ratkaisu.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

No on se nyt sinällään ainakin meikäläiselle jokin ratkaisu kun mulla ei ainuttakaan af linssiä oo. Tai siis on se kitin mukana tullu ja 70-300, mutta ensin mainitulla en oo kertaakaan kuvannu ja jälkimmäisellä en oo kertaakaan käyttänyt af:ää. Tahtoo sanoa että tarpeita on erilaisia ja mun kipossa af ei paina mitään. Kuten ei oikein akkusyöppyskään kun se on ennakoitavissa ja siihen pystyn varautumaan. Viitisentoista vara-akkua sitä on siunaantunut ajansaatossa.

Kompromissejahan kamerat on aina ja vaikka näistä aina nillitänkin, niin silti nää on paras kompromissi mulle.
pmarkkanen
Viestit: 136
Liittynyt: Tammi 27, 2007 8 : 06
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pmarkkanen »

Hauskahan näitä juttuja on lukea! Ensin Sonykuvaaja tulee kertomaan, miten hänelle itselleen sopii A7-sarja ja joku ei-sony-kuvaaja kiireellä oikaisee, ettei Sonyt toimi kellekään!

Tosielämä ei ole niin mustavalkoista, kun haluatte itsellenne uskotella. Jokaisella kameramerkillä on ongelmansa. Canonilla perässä laahaava kennojen suorituskyky ja Nikonilla joka toinen kamera sylkee öljyä kennolle. Vanhemmat Nikonit myös loistivat surkeudellaan live viewin kanssa, kun edes aukkovalinta ei päivittynyt sulkematta live viewiä välillä. Jos joku haluaa kehitellä kellomoottorista itselleen adapterin, niin sehän on vain huikea näyte insinööritaidoista ja luovuudesta, vaikka Sonyn ollessa kyseessä halutaan sitä kutsua pelleilyksi.

Ergonomiasta ja valikoista valittamista en myöskään käsitä, mulla on ollut Fuji, Canon, Nikon, Olympus, Panasonic ja nyt tuoreimpana Sony. Kummassakaan osa-alueessa Sony ei todellakaan sijoitu huonoimpaan päähän. Mistään ei myöskään saa vastaavaa kuvanlaatua uutena yhtä halvalla, kuin mitä Sony a7 + kittilinssi tarjoaa (parhaimmillaan 850e).

Mitään erityistä tunnesidettä minulla ei ole Sonyn kameraani kehittynyt ja saatankin vuoden päästä kuvata aivan toisenmerkkisellä vehkeellä. Olen kuitenkin erittäin iloinen, että Sony on tuonut jotain uutta valokuvaukseen ja (monelle) ihan oikean vaihtoehdon Canonin ja Nikonin lisäksi. Kilpailu on kuluttajalle aina hyvästä.

Antoisia kuvaushetkiä kaikille, rungon logosta ja vakaumuksesta riippumatta :)
Maffer
Viestit: 21560
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tais mennä pointti ohi taas :)

Niin kauan kuin peilitön X on melkein yhtä hyvä kuin vastaava DSLR, niin mitä järkeä sellaista on käyttää muuta kuin että peilitön mahtuu käsilaukkuun?
kairaba
Viestit: 161
Liittynyt: Joulu 12, 2004 10 : 05
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kairaba »

Edmunds kirjoitti:Hauskahan näitä juttuja on lukea! Ensin Sonykuvaaja tulee kertomaan, miten hänelle itselleen sopii A7-sarja ja joku ei-sony-kuvaaja kiireellä oikaisee, ettei Sonyt toimi kellekään!

Tosielämä ei ole niin mustavalkoista, kun haluatte itsellenne uskotella. Jokaisella kameramerkillä on ongelmansa. Canonilla perässä laahaava kennojen suorituskyky ja Nikonilla joka toinen kamera sylkee öljyä kennolle. Vanhemmat Nikonit myös loistivat surkeudellaan live viewin kanssa, kun edes aukkovalinta ei päivittynyt sulkematta live viewiä välillä. Jos joku haluaa kehitellä kellomoottorista itselleen adapterin, niin sehän on vain huikea näyte insinööritaidoista ja luovuudesta, vaikka Sonyn ollessa kyseessä halutaan sitä kutsua pelleilyksi.

Ergonomiasta ja valikoista valittamista en myöskään käsitä, mulla on ollut Fuji, Canon, Nikon, Olympus, Panasonic ja nyt tuoreimpana Sony. Kummassakaan osa-alueessa Sony ei todellakaan sijoitu huonoimpaan päähän. Mistään ei myöskään saa vastaavaa kuvanlaatua uutena yhtä halvalla, kuin mitä Sony a7 + kittilinssi tarjoaa (parhaimmillaan 850e).

Mitään erityistä tunnesidettä minulla ei ole Sonyn kameraani kehittynyt ja saatankin vuoden päästä kuvata aivan toisenmerkkisellä vehkeellä. Olen kuitenkin erittäin iloinen, että Sony on tuonut jotain uutta valokuvaukseen ja (monelle) ihan oikean vaihtoehdon Canonin ja Nikonin lisäksi. Kilpailu on kuluttajalle aina hyvästä.

Antoisia kuvaushetkiä kaikille, rungon logosta ja vakaumuksesta riippumatta :)
Olen samaa mieltä.
Kuvasin itse Canon kameroilla lähes 30 vuotta, ja kun markkinoille tuli sitten Sony A7RII kamera, ja kun luin ja seurasin miten loistavia arvosanoja se oli saanut monissa eri testeissä päätin rohkeasti purkaa pitkän "avioliittoni" Canonin kanssa ja vaihdoin Sonyyn enkä ole sitä 8kk käytön jälkeen vielä katunut. Uusi innovaatio ja elektroninen etsin jossa valotuksen voi säätää suoraan kennolta ennen kuvan ottoa ovat hienoja ominaisuuksia, jolloin ei tarvitse joka kuvan jälkeen tutkia histokrammia tai kuvaa takanäytöltä miten otos onnistui. Miinuksena on tietty tuo akun kesto, mutta vaihdeltiinhan sitä ennen filmirulliakin kameraan, joten ei se sen kummempaa ole kun varaa pari vara akkua aina kuvauksiin mukaan. Uskon että noin 10 vuoden kuluttua n.80-90% myydyistä kameroista on varustettu elektronisella etsimellä ja Canonilla ja Nikonilla tulee olemaan pian kiire vastata tähän uuteen tämän päivän innovaatioon sillä muuten muut merkit Sonyn ohella ajavat kahta puolta ohi ja markkina osuudet tippuvat rajusti, jota en tietenkään toivo näille kahdelle hyvälle kamera merkille.
temama
Viestit: 10014
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Tais mennä pointti ohi taas :)

Niin kauan kuin peilitön X on melkein yhtä hyvä kuin vastaava DSLR, niin mitä järkeä sellaista on käyttää muuta kuin että peilitön mahtuu käsilaukkuun?
menee taas hellepäivän höpöttelyksi.

Tiedät varmaan itekin mafferi kun olet raijannut sitä peilitöntä ties missä, mutta tuskin ikinä käsilaukussa. ja ottanut yhtä hyviä ellei usein jopa parempia kuvia kun mitä DSLR kameralla voisi ottaa. niin, ei kannata dissata niitä peilittömän ihan hyviäkin ominaisuuksia. kuten just toi idioottivarma manuaalifokustaminen plus sen helppous. ja että se on mahdollistanut sun kokeilla kaikenlaista objektiivia.ym
ei tässä ny varmaan ihan kaikkea hyvää pidä lytätä sen takia et jos AF ei ole kaikessa samalla tasolla parhaimpien DSLR runkojen kanssa.
nimenomaan parhaimpien dslr runkojen kanssa, koska ainakin toi sony A7R2 tylyttää mun vanhempia harrastelijatason peililäpsyjä myös aaäffän osalta. ihan eri tason luotettavuus autofokuksella. ei oo etu ja takatarkennus problemia.
Maffer
Viestit: 21560
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

On toki tullut raahattua. Mutta lopputulema kaikesta sähläämisestä on se, että en edelleenkän keksi missä peilitön olisi jotenkin parempi teknisiltä ominaisuuksiltaan.

A7r2 on hyvin lähellä erinomaista omaan käyttöön mutta se on rampautettu Sonyn täydellistä ymmärryksen puutteesta. Pitkät valotukset heti kärkeen.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Mulla taas evf, kääntyvä näyttö ja video-ominaisuudet on ominaisuuksia mitkä heti kärkeen tulevat mieleen ns. must-have osastolta.

Jokainen tyylillään ja tavallaan.
Maffer
Viestit: 21560
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

En laske kääntyvää näyttöä tekniseksi ominaisuudeksi vaan käyttöergonomiaksi joka onkin niitä ainoita positiivisia juttuja vekottimessa. EVF on surkuhupaisa juttu kun luulisi että Sony hanskaisi sen kunnolla mutta Leica näyttää taas siinä osastolla mallia.
kairaba
Viestit: 161
Liittynyt: Joulu 12, 2004 10 : 05
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kairaba »

Maffer kirjoitti:En laske kääntyvää näyttöä tekniseksi ominaisuudeksi vaan käyttöergonomiaksi joka onkin niitä ainoita positiivisia juttuja vekottimessa. EVF on surkuhupaisa juttu kun luulisi että Sony hanskaisi sen kunnolla mutta Leica näyttää taas siinä osastolla mallia.
Onpa aika yks otsaista keskustelua kameroista täällä. Eikö olisi viisaampaa keskittyä itse valokuvaamiseen kun jokaisella tuntuu olevan käytössään se maailman paras kamera vielä, ja kaverilla se kaikista huonoin. Kameroita voi optimaalisesti arvostella vasta sitten kun on niillä kaikilla kuvannut joita arvostelee, kaikki muu on asiatonta suun pieksäntää. Kaikilla tämän päivän kameroilla merkistä riippumatta saa laadukkaita valokuvia ja on jokaisen oma mieltymys millä haluaa kuvata ja sivistykseen kuuluu, että myös muiden valintoja pitää osata kunnioittaa eikä ole mitään syytä purkaa agressioitaan kaverin kameraan.
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Kameroita voi optimaalisesti arvostella vasta sitten kun on niillä kaikilla kuvannut joita arvostelee, kaikki muu on asiatonta suun pieksäntää.
Eli Maffer on pätevä.
Maffer
Viestit: 21560
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No siitä en tiedä mutta käytössä on ollut Pentax, Canon, Nikon, Fuji, Olympus ja nyt Sony. Leican kehuttua EVF:ää piti käydä varta vasten katsomassa Rojulassa ja vertaamassa Sonyyn (lopputulema: rakeinen mössö vs. kirkas selvä kuva).

Sonyn vehkeet on noista merkeistä kaikista pahimpia miinoja mitä tulee ihan valokuvauskoneen perusominaisuuksien hanskaamiseen. Pleikkariosaston innovaatiot ovat merkillä se ykkösjuttu valitettavasti. Merkin oma lasitarjonta on pahasti vajaata tai muuten ymmärryksen puutteessa julkaistua ylihintaista tuubaa. Mutta adaptereilla saa ihan mitä vaan kiinni, niinhän se menee? Tai sitten niitä hyviä natiivilaseja ET SAA MISTÄÄN. Loxia 21mm hankinnassa meni 1.5kk tilauksesta eikä sittenkään meinannut irrota. Maahantuoja jostain Ruotsista haali mulle yhden Loxian. Veli Säynävä odotti Batiksiaan 9kk ja sai vissiin vain toisen, 25mm lasin, jonka jälkeen hänellä meni kuppi nurin.

GM-sarjan uusimmat patukat eivät kokonsa puolensa sovi yhteen A7-sarjan kanssa ja tuleva "ergonomisempi" A9 mikä lienee maksaa sen 1Dx:n tai D5:n verran. Kenelle näitä oikein myydään? Sonyn visiosta ei ole mitään selvyyttä.

--

Peilittömistä saisi kertaheitolla parempia konsepteja kun nakkaisi mäkeen typerän koon minimoinnin. Tässä on on sopivaa kokoluokkaa.

https://jakartacamerastyle.wordpress.com/tag/mamiya-7/

Kuva
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

temama kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Tais mennä pointti ohi taas :)

Niin kauan kuin peilitön X on melkein yhtä hyvä kuin vastaava DSLR, niin mitä järkeä sellaista on käyttää muuta kuin että peilitön mahtuu käsilaukkuun?
menee taas hellepäivän höpöttelyksi.

Tiedät varmaan itekin mafferi kun olet raijannut sitä peilitöntä ties missä, mutta tuskin ikinä käsilaukussa. ja ottanut yhtä hyviä ellei usein jopa parempia kuvia kun mitä DSLR kameralla voisi ottaa. niin, ei kannata dissata niitä peilittömän ihan hyviäkin ominaisuuksia. kuten just toi idioottivarma manuaalifokustaminen plus sen helppous.
Olettaisin että nykyaikainen DSLR kääntyvällä näytöllä, focus peakingilla ja näkymän zoomauksella on ihan yhtä kätevää kuin peilittömällä. Nythän puhutaan kuitenkin jalustakuvaamisesta.
kairaba
Viestit: 161
Liittynyt: Joulu 12, 2004 10 : 05
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kairaba »

Maffer kirjoitti:No siitä en tiedä mutta käytössä on ollut Pentax, Canon, Nikon, Fuji, Olympus ja nyt Sony. Leican kehuttua EVF:ää piti käydä varta vasten katsomassa Rojulassa ja vertaamassa Sonyyn (lopputulema: rakeinen mössö vs. kirkas selvä kuva).

Sonyn vehkeet on noista merkeistä kaikista pahimpia miinoja mitä tulee ihan valokuvauskoneen perusominaisuuksien hanskaamiseen. Pleikkariosaston innovaatiot ovat merkillä se ykkösjuttu valitettavasti. Merkin oma lasitarjonta on pahasti vajaata tai muuten ymmärryksen puutteessa julkaistua ylihintaista tuubaa. Mutta adaptereilla saa ihan mitä vaan kiinni, niinhän se menee? Tai sitten niitä hyviä natiivilaseja ET SAA MISTÄÄN. Loxia 21mm hankinnassa meni 1.5kk tilauksesta eikä sittenkään meinannut irrota. Maahantuoja jostain Ruotsista haali mulle yhden Loxian. Veli Säynävä odotti Batiksiaan 9kk ja sai vissiin vain toisen, 25mm lasin, jonka jälkeen hänellä meni kuppi nurin.

GM-sarjan uusimmat patukat eivät kokonsa puolensa sovi yhteen A7-sarjan kanssa ja tuleva "ergonomisempi" A9 mikä lienee maksaa sen 1Dx:n tai D5:n verran. Kenelle näitä oikein myydään? Sonyn visiosta ei ole mitään selvyyttä.

--

Peilittömistä saisi kertaheitolla parempia konsepteja kun nakkaisi mäkeen typerän koon minimoinnin. Tässä on on sopivaa kokoluokkaa.

https://jakartacamerastyle.wordpress.com/tag/mamiya-7/

Kuva
Tunnut tietävän kamerasta kuin kamerasta kaiken ja vähän enemmänkin, mutta onhan se kyllä hyvä että meillä täällä peräpohjolassakin on yksi tällainen Väinämöinen? Kun nyt otit esimerkkinä Sonyn hampaisiisi, niin minua alkoi käymään heti sääliksi niitä kymmeniä kansainvälisiä tietämättömiä kuvaajia ja kameran testaajia joista jotkut sanoivat Sony A7RII että paras kamera mitä koskaan on tehty? Minä olen saanut myös kännykällä otettuja kuviani hyväksytyksi kansainvälisiin valokuva näyttelyihin, ja minulle onkin paras kamera aina se mikä on sillä hetkellä kädessäni merkistä riippumatta.
Maffer
Viestit: 21560
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Minäkin juoksin Paloheinässä lenkin lenkkareilla joissa oli toisessa niin iso reikä että varvas tuli siitä väillä ulos. Viimeksi maanantaina. Paras lenkkari on varmaan se mikä on jalassa lenkillä? Sonyn hehkuttajat ovat kahta kaartia: a) saavat laitteet ilmaiseksi käyttöönsä b) käyvät puolen kilsan päässä kaupassa autolla c) minäkin koska tuo bloggari

Sony sietääkin ottaa lähempään tarkasteluun kun yrittävät joka käänteessä keksiä pyörää uudestaan.
Viimeksi muokannut Maffer, Kesä 01, 2016 17 : 33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
temama
Viestit: 10014
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

jmra kirjoitti:
temama kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Tais mennä pointti ohi taas :)

Niin kauan kuin peilitön X on melkein yhtä hyvä kuin vastaava DSLR, niin mitä järkeä sellaista on käyttää muuta kuin että peilitön mahtuu käsilaukkuun?
menee taas hellepäivän höpöttelyksi.

Tiedät varmaan itekin mafferi kun olet raijannut sitä peilitöntä ties missä, mutta tuskin ikinä käsilaukussa. ja ottanut yhtä hyviä ellei usein jopa parempia kuvia kun mitä DSLR kameralla voisi ottaa. niin, ei kannata dissata niitä peilittömän ihan hyviäkin ominaisuuksia. kuten just toi idioottivarma manuaalifokustaminen plus sen helppous.
Olettaisin että nykyaikainen DSLR kääntyvällä näytöllä, focus peakingilla ja näkymän zoomauksella on ihan yhtä kätevää kuin peilittömällä. Nythän puhutaan kuitenkin jalustakuvaamisesta.
niihän sitä voi luulla mutta eiu vaan ole. Ei edes Pentax K-ykösen livevjuu. ei läheskään niin sutjakkaa. joo, kävin testaamassa oikein liikkeessä. siis k-yköstä. kiva kamera tosin, ehkä yksi parhaimmista peililäpsyistä noin kaikenkaikkiaan.

en ole kokenut Sonyn peilittömien EVF etsintä huonoksi ollenkaan. voihan se olla et uusimmassa leicassa on parempi, mutta eipä se mitään. Kiva että hinnalle edes jotakin vastinetta. Sony voi aina laittaa paremmaksi ja todennäköisesti myös laittaa.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Toi muuten focus peaking on ehkä sittenkin vähän hönö idis, vaikka teoriassa kuullostaakin fiksulta. Ainakin mulla se on ollu jo pitkän aikaa pois päältä. Tuntuu että sen sössön takaa ei oikein kunnolla sitä tarkinta kohtaa näe.
aikaarska
Viestit: 11965
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

nsamppa kirjoitti:Toi muuten focus peaking on ehkä sittenkin vähän hönö idis, vaikka teoriassa kuullostaakin fiksulta. Ainakin mulla se on ollu jo pitkän aikaa pois päältä. Tuntuu että sen sössön takaa ei oikein kunnolla sitä tarkinta kohtaa näe.
Mulla se on taas aina päällä ;-) Tosin sieltä valikoistahan löytyy erillaisia asetuksia peakingille. Olen valinnut aika maltillisen korostuksen.

Tänään tuli muuten postissa Commliten edulliset "ebay" E-mount AF-tubet. Eli 10mm ja 16mm AF loittorenkaat kino Sonyyn. Nämä ovat hieman paremmat kuin aikaisemmat täysin muoviset AF loittoni, ja nyt tosiaan tukee myös kinokennoa. Aikaisemmat vinjetoi kinolle, kun olivat tarkoitettu ilmeisesti vain APS-C NEX runkoihin.
Näissä Commliten loitoissa on metallibajonetit. Vaikuttivat toimivan, ainakin Sony FE 55/1.8 primen kanssa, myös AF (molempien loittojen kanssa myös).
Viimeksi muokannut aikaarska, Kesä 01, 2016 21 : 45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Mulla ku oli se päällä niin se oli sillä pienimmällä. Siltikin se häikkäs mua. Rupesin funtsii et olisko ollu hyvä idis jos sille piikkaukselle sais läpinäkyvyyttä. Silleenhän sais rusinat ja pullat.
aikaarska
Viestit: 11965
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

nsamppa kirjoitti:Mulla ku oli se päällä niin se oli sillä pienimmällä. Siltikin se häikkäs mua. Rupesin funtsii et olisko ollu hyvä idis jos sille piikkaukselle sais läpinäkyvyyttä. Silleenhän sais rusinat ja pullat.
Yep. Voihan ne häiritä, vaikka ei minua niinkään. Sen sijaan Fuji X-mountin peakingin (Fuji X-T10) kylläkin häiritsi! Se oli toteutettu eri tavalla, ja siihen sai jonkinlaisen leikko-simuloinnin myös. En kuitenkaan tykännyt.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Vastaa Viestiin