(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Testit ei testaa harvinaisia tilanteita. Mikä et valottele pitkiä aikoja suurikontrastisissa ympäristöissä, niin hyvillä vesillä ollaan. Jotta artifaktia saa esiin, niin pitää olla jokin terävä jatkuva detaili ja detailin sekä taustan sävyerot tarpeeksi suuret. Kuumista pikseleistä en osaa sanoa miksi niissä tapahtuu tuollaista laatikoitumista.

Tämmöisiä hankalia kuva-aiheita on vaikka salamakuvat ukkosella, kuvat joissa on risukkoa ym. puita paljon ja kirkasta taustavaloa, tähtiviirut...Ja sitten hieman hassusti kirkassävyiset suuret alueet joissa kuitenkin sävyjä pitäisi olla jos ei olla puhki valotettu (näissä ongelma tulee esiin curve-tyyppisillä muokkauksilla ja näkyy posterisaationa kuvassa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Sahaaja kirjoitti:Jokunen kysymys pikaisesti tässä kiireessä, eli onko myös a6000 kuolleet pikselit tuollaisia laatikoita, millaista efektiä tulee jos ylivalottuneita kohtia aukaisee esim 3ev:n verran tms. ?

Testeissä kuvanlaatu enimmäkseen saanut kiitosta, kumma juttu.

Mutta harmillista pakkaus juttu kuitenkin on vaikka ei onneksi kovin monissa olosuhteissa esiinnykään, ilmeisesti, ainakaan huomattavasti, ainakaan jos ei osaa tai halua katsoa :-)
Tuo RAW-pakkaus käytössä kaikissa E Mount rungoissa sekä SLT-kameroissa ja silti meni itseasiassa useampi vuosi ennenkuin ongelma edes tuli esiin. Erittäin ikävä efektihän noissa tietynlaisissa kuvissa on, mutta ei tuo tule esiin kuin pienessä osassa kuvia (vaatii ymmärtääkseni tietynlaisen gradientin tai kontrastin yhden pakkausblokin sisällä) vaikka valotusta potkisi kovastikin.

RAW-prosessorin valintahan ei vaikuta tuohon juurikaan; teoriassa joku softa voisi ajaa RAW:lle passin, jossa se tunnistaa Rawdiggerin visualizerin tapaan nuo ongelma-alueet ja prosessoi niitä eri tavalla, mutta tätä tuskin kovin nopeasti tai ollenkaan nähdään.
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Viikonlopun setistä esimerkki pakatusta rawista:

Kuva

Varjojen nosto mistä D800 olisi selvinnyt täydellisesti.
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Viikonlopun setistä esimerkki pakatusta rawista:

http://mjkoski.1g.fi/kuvat/Miscellaneou ... /_full.jpg

Varjojen nosto mistä D800 olisi selvinnyt täydellisesti.
Niin mitä tässä nyt oli tarkoitus demostroida? Mikä tämä on? 100% croppi jostakin umpipimeäksi valottuneesta alueesta, joka on sitten RAW konverterissa pumpattu ylös?
Haluan nähdä täysin identtiset vertailukuvat missä D800 on mukana. Ensin kuva ilman erityisiä säätöjä, ja sitten samat kuvaparit jossa varjot on pumpattu ylös. Seuraavaksi voidaan ihmetellä, että kestääkö A7r RAW kuitenkin käytännössä normaalisti ns. normaalin rajoissa tehdyn jälkikäsittelyn.
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei se ole mikään umpipimeä alue vaan kuunvalossa oleva metsälampi. Tässä nyt näkyy miten Sonyn pakkaus toimii, koko ruudussa oli paljon tavaraa kirkkaassa osassa ja pakkaus painottaa sitten sitä sävyaluetta jättäen varjot oman onnensa nojaan.

Tässä on umpipimeä D800 kroppi:
Kuva

Sävyt esiin:
Kuva
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Ei se ole mikään umpipimeä alue vaan kuunvalossa oleva metsälampi. Tässä nyt näkyy miten Sonyn pakkaus toimii, koko ruudussa oli paljon tavaraa kirkkaassa osassa ja pakkaus painottaa sitten sitä sävyaluetta jättäen varjot oman onnensa nojaan.

Tässä on umpipimeä D800 kroppi:
Kiitos, että jaksat postata tänne esimerkkikuvia!

Edelleenkään ei tietysti selviä miten A7r RAW olisi selvinnyt tuosta kuvasta (oliko se 100% croppi?). Metsälampiotos oli kuitenkin erillainen - siinä oli paljon tasaista pintaa varjojen verhoamana. Tuossa rapatussa kiviseinäkuvassa on röpeliäistä pintaa. Minkälainen mahtoi olla A7r:n metsälampikuvan croppialue ilman varjojen pumppausta - siis miten pimeä?
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei tuo ollut ees 100% kroppi näköjään, tässä alkuperäinen tilanne ennen tuota edellistä hirvitystä:

Kuva

Mä otin sit lopulta kolme valotusta erikseen, yhden lammesta, yhden ruskapuista ja yhden männystä että sain tähtitaivaan seuraksi jotain tolkullista materiaalia.
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Mitäs jos vaan käytät sitä D800:sta? :) Käyttää käyttöön sopivia vehkeitä eikä tappele sopimattomien kanssa.
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mulla on niska huono johtuen muutaman vuoden takaisesta auto-onnettomuudesta ja kääntyvä näyttö auttaa vähän enemmän kuin tarpeeksi. Nikonia ei kiinnosta tehdä asioita loppuun asti (D810).
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Maffer kirjoitti:Mulla on niska huono johtuen muutaman vuoden takaisesta auto-onnettomuudesta ja kääntyvä näyttö auttaa vähän enemmän kuin tarpeeksi. Nikonia ei kiinnosta tehdä asioita loppuun asti (D810).
D750?
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

D750 on vajakki malli, puuttuu etsimen sulkuvipu ja verho - jep se markan maksava osa - mikä tekee käytöstä vähintään huonon omiin tarkoituksiin.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Mielenkiintoista olisi nähdä miten verrokki kuvat a7(?), tai a6000 vs. joku pakkaamattomalla RAW:lla varustettu esim. D-sarjan Nikon dx tai fx.

JA vielä, verrattuna a6000 vs. D610 joka kestää nostaa ISOa hieman yli aukon verran enemmän kuin a6000.
Mutta vaikka D610 ISO (oletettu 6400)olisi 1 aukon verran korkeampi niin kestääkö kuvaa jälki käsitellä vielä enemmän kuin aps-c(ISO 3200), Sorry nyt taas :-)

D610 kennon puolesta mielenkiintoinen, moni g-sarjan primessä myös.
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Yökuvauksesta sen verran, että kun siellä ei voi noita ETTR-sääntöjä soveltaa niin iso ISO -sietokyky tulee heti tarpeelliseksi.

Tässä oman kokemuksen pohjalta jälkikäsittelyn rajapyykit tähtikuvauksessa:

-A7r 3200 (näkyy jo viherpuna/laikkua lievästi, kenno lämpenee)
-A7 6400 (viherpuna näkyy joskus haittaavasti, kenno lämpenee)
-D600 6400 (viherpunaa alkaa näkymään)
-D800 3200
-NEX7: 1600 - 3200 (viherpunaa näkyy selvästi 3200)
-D3s: 12800
-D4: 12800
-D3x: 3200
-Canon 6D: 10000
-Fuji X-E2 6400 (!ei oikeastaan lainkaan värikohinaa! Vähän kyseenalainen mitä ISO oikeasti on...)
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Maffer kirjoitti:Viikonlopun setistä esimerkki pakatusta rawista:

Kuva

Varjojen nosto mistä D800 olisi selvinnyt täydellisesti.
Olitkos RAWDigger-käyttäjä? Mielenkiintoisen näköisen värihärö tuossa, IMO näyttää eri jutulta kuin se RAW-pakkauksen "perus"-blokkiongelma. Tuli vain mieleen että näyttääkö RAWDiggerin pakkaus-visualizer jotain noista värikuraksi menevistä alueista?
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

En ole RAWdiggerin kanssa ollut muussa tekemisissä sen jälkeen kun annoin Alexille startrails-RAWin keväällä. Eikös se ole maksullinen? Voishan sitä kokeilla jos joku trial on saatavilla. Tämä on erilainen ilmiö kuin blokkipakkausartifakti, mutta tuo posterisaatio näkyi myös siinä aikaisemmassa kaivinkonekuvassa jokunen sivu takaperin, ei tosin noin räikeästi.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Maffer kirjoitti:En ole RAWdiggerin kanssa ollut muussa tekemisissä sen jälkeen kun annoin Alexille startrails-RAWin keväällä. Eikös se ole maksullinen? Voishan sitä kokeilla jos joku trial on saatavilla. Tämä on erilainen ilmiö kuin blokkipakkausartifakti, mutta tuo posterisaatio näkyi myös siinä aikaisemmassa kaivinkonekuvassa jokunen sivu takaperin, ei tosin noin räikeästi.
Trial pitäisi olla saatavilla. Olisi mielenkiintoista nähdä hyppääkö noi ongelma-alueet siin äjotenkin silmille. Oli tuossa itsekkin tarkoitus vähän kokeilla korkeita ISO-arvoja ja varjoja ja mitä toi Rawdiggerin visualizer noista sanoo, mutta eipä ole kalenterista aikaa löytynyt.

Teaoriassa noi RAWDiggerin kehittäjätkin voisivat olla kiinnostuneista noista kuvista/ongelmasta, ovat kuitenkin edelleen Sony-kuvaajia ymmärtääkseni molemmat.
markku55
Viestit: 3155
Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Onko tällainen tullut vielä eteen, eli napakampi runko sovite Sonyn omalle kaksiosaiselle kuulemma "pehmeälle" kiinnitykselle:
http://www.dpreview.com/articles/663247 ... nt-cameras
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

markku55 kirjoitti:Onko tällainen tullut vielä eteen, eli napakampi runko sovite Sonyn omalle kaksiosaiselle kuulemma "pehmeälle" kiinnitykselle:
http://www.dpreview.com/articles/663247 ... nt-cameras
Jaa se A7R on sitten tälläkin tavalla rikki. Itse en ole mitään epämääräistä huomannut, painavin lasi mitä on ollut kiinni on 70-400 LA-EA4 adapterin kanssa, painaako noi jonkun 1,7 kg yhteensä.

FE 16-35/4 OSS pitäs tippua postiluukusta parin viikon päästä, ao linmkin takana aika paljon testikuvia sisältävä testi

http://www.mobile01.com/topicdetail.php?f=254&t=4129218
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei ole minullakaan vielä hajonnut mitään A7(r) kameroista mitä on ollut käytössä. Tosin ei ole mitään syytä hajotakaan kun lasi on adapterissa joka on sitten jalustassa ja runko roikkuu oman kevyen painonsa verran adapterissa.

Mä vähän veikkaan että kun peruspertti käy jollain siwameisselillä uusimaan mounttia niin siitä tulee entistä paskempi lopputuloksena.

--

http://attach.mobile01.com/attach/20141 ... b42810.jpg

Tuosta näkyy että kyseinen obiska-sample on vasemmalta tuhnu. Toivottavasti ei kovin tuotantoerässä ole noita variaatioita.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Maffer kirjoitti:Ei ole minullakaan vielä hajonnut mitään A7(r) kameroista mitä on ollut käytössä. Tosin ei ole mitään syytä hajotakaan kun lasi on adapterissa joka on sitten jalustassa ja runko roikkuu oman kevyen painonsa verran adapterissa.
Aika hankala on kunnon vääntöä saada tuohon kiinnitykseen ilman jalustaakin, kun hommaa kannattelee kuitenkin aina pääosin lasista. Onneksi olen niin pieni ja heikko ettei tulisi mieleenkään yrittää sohia tuollaisella mihinkään suuntaan pitäen tuollaisesta paketista kahdella kädellä rungosta kiinni.
Maffer kirjoitti: Mä vähän veikkaan että kun peruspertti käy jollain siwameisselillä uusimaan mounttia niin siitä tulee entistä paskempi lopputuloksena.
2-3 päivää ensimmäisen "vahvemman vaihtomountin" toimituksesta kun joku jossain dpreview:in foorumilla itkee että pieleen meni ja fookink Sony ei suostu korjaamaan takuuseen.
Vastaa Viestiin