Ahdistaako kuvaaminen koskaan?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
PaPo
Viestit: 149
Liittynyt: Syys 23, 2013 15 : 37

Viesti Kirjoittaja PaPo »

Ahdistaa! Mikä siinä sitten ahdistaa: no se, että ei aina vaan osaa. Tai se, että kamera ei ole mukana hienossa hetkessä, tai se, että kamera on mukana, eikä muuta ehdi kuin kuvata. Tai kun kuvat ovat kaikki huonoja ja/tai epäonnistuneita.

Mutta minä olenkin tällainen hullu, samat fiilikset on muidenkin harrastusten kanssa, otan ne liian vakavasti, asetan itselleni kohtuuttomat paineet ja vedän herneenpalot nenään, jos jokin menee pieleen. Tervettä :D

Kerran jo myin kaikki valokuvausvehkeeni pois, kun en ollut omasta mielestäni riittävän hyvä. Tervettä tämäkin. Nyt sentään annan vehkeiden olla, jos alkaa liiaksi stressata. Kameralaukku saattaa pölyyntyä kuukausia ennen kuin tartun taas toimeen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

PaPo kirjoitti:Mutta minä olenkin tällainen hullu, samat fiilikset on muidenkin harrastusten kanssa, otan ne liian vakavasti, asetan itselleni kohtuuttomat paineet...
Niinpä, ne omat odotukset ja paineet voi olla pahimmat.

Näin sanailee Vesala PMMP Henkilökohtaisesti -biisissä.

"Henkilökohtaisesti oot Kristus itsellesi
Muut saavat armahdustasi odottaa
Ja sinä, henkilökohtaisesti, ainoa sanelija"
Neon Valo
Viestit: 2927
Liittynyt: Joulu 07, 2008 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Harrastuksena tämä valokuvaus ollut vuodesta 2008 lähtien ja kun hurahti tuohon salamakuvaukseen niin se jaksaa tuottaa päänvaivaa kun homma ei menekkään niinkuin itse pienessä mielessään rakentaa mielikuva setupin ja sen pohjalta asettelee salamat ja vehkeet mukamas kohdalleen ja aloittaa räpsyttelyn, onka jälkeen menee tilanteessa "lukkoon" eikä osaa tehdä enää mitään :D
Myös mallin ohjaus tuottaa aina päänvaivaa :(

Eli ku ei osaa vaan! :D

Voi kun joskus oppisi niin sitten voisi tehdä harrastustaan hyvillä mielin :)

EDIT
PaPo kirjoitti:Ahdistaa! Mikä siinä sitten ahdistaa: no se, että ei aina vaan osaa. Tai se, että kamera ei ole mukana hienossa hetkessä, tai se, että kamera on mukana, eikä muuta ehdi kuin kuvata. Tai kun kuvat ovat kaikki huonoja ja/tai epäonnistuneita.

Mutta minä olenkin tällainen hullu, samat fiilikset on muidenkin harrastusten kanssa, otan ne liian vakavasti, asetan itselleni kohtuuttomat paineet ja vedän herneenpalot nenään, jos jokin menee pieleen. Tervettä :D

Kerran jo myin kaikki valokuvausvehkeeni pois, kun en ollut omasta mielestäni riittävän hyvä. Tervettä tämäkin. Nyt sentään annan vehkeiden olla, jos alkaa liiaksi stressata. Kameralaukku saattaa pölyyntyä kuukausia ennen kuin tartun taas toimeen.


Hyvin paljon samoilla linjoilla, mutta en ole vielä vermeitä myynyt mutta mielessä on käynyt :D.
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Kuukauden päästä pitäisi lähteä lomareissulle etelään ja tässä pohdiskelen tätä kamera-asiaa. Jos ottaisikin mukaan vain tällaisen taskupokkarin, niin olisiko toiveita että kuvaaminen ei ryöstäytyisi käsistä niin helposti? Tuolla ei liian kunnianhimoisia suunnitelmia toteuteta. :)

Istuisi vaan rauhassa siinä terasilla ja nauttisi laadukasta punaviiniä. Ja jos kohdalle sattuisi joku näyttävä auringonlasku, niin voisihan siitä lomamuiston näpsäistä. Vai onko tuo sama kuin tarjoaisi alkoholistille keppanaa raittiusjakson jälkeen. :)

http://www.nikon.fi/fi_FI/product/digit ... oolpix-s02

Ps. Tämän voisi ottaa vaikka biitsille mukaan...
http://www.nikon.fi/fi_FI/product/digit ... oolpix-s31
Aegean
Viestit: 414
Liittynyt: Joulu 02, 2012 18 : 08

Viesti Kirjoittaja Aegean »

Morkkis tulee, jos "ison" kameran kotiin jätät :-)

En tiedä mikä kumman taika siinä on, mutta tuntuu että kaikkein kuvauksellisimmat tilanteet tulee eteen silloin kun kamera ei ole mukana.

Itse olen päissäni pikkuhiljaa funteerannut, että jos hankkisi jonkin laadukkaan kinovastaavuudeltaan n. 35-50mm pokkarin.

Löytyykö markkinoilta muuten kinokennolla varustettuja, kiinteäpolttovälisiä 35 tai 50mm pokkareita?
Beatle
Viestit: 411
Liittynyt: Helmi 19, 2013 21 : 23

Viesti Kirjoittaja Beatle »

Aegean kirjoitti: Löytyykö markkinoilta muuten kinokennolla varustettuja, kiinteäpolttovälisiä 35 tai 50mm pokkareita?
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12715505
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Aegean kirjoitti: Löytyykö markkinoilta muuten kinokennolla varustettuja, kiinteäpolttovälisiä 35 tai 50mm pokkareita?
Ällistyttävän huonoa on ollut, yksi hikinen tosiaan löytyy, eikä siinäkään etsintä.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Aegean kirjoitti:Morkkis tulee, jos "ison" kameran kotiin jätät :-)

En tiedä mikä kumman taika siinä on, mutta tuntuu että kaikkein kuvauksellisimmat tilanteet tulee eteen silloin kun kamera ei ole mukana.

Itse olen päissäni pikkuhiljaa funteerannut, että jos hankkisi jonkin laadukkaan kinovastaavuudeltaan n. 35-50mm pokkarin.

Löytyykö markkinoilta muuten kinokennolla varustettuja, kiinteäpolttovälisiä 35 tai 50mm pokkareita?
Aika vähissä vielä ovat. DX kenno jos piisaa, niin fuji x100s kino vastaavalla 35/2 optiikalla on tuota lähimpänä. Ricoh gr on 28/2.8 ja ilman etsintä. Fuji on kyllä aika kiva. Surkea tarkennus, heikko vastavalon sieto ja dx kenno ovat minusta tuon pahimmat puutteet, mutta varsinkin nuo kaksi viimeistä on helppo antaa anteeksi optiikan kompaktin koon vuoksi.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

OskuK kirjoitti:
Aegean kirjoitti: Löytyykö markkinoilta muuten kinokennolla varustettuja, kiinteäpolttovälisiä 35 tai 50mm pokkareita?
Ällistyttävän huonoa on ollut, yksi hikinen tosiaan löytyy, eikä siinäkään etsintä.
Alan muuten itse toivomaan että elektroniset etsimet ottaisivat jättiharppauksen eteenpäin. Fujissahan on tuo optinen reikä, mutta aika surkeahan tuollainen olisi FF kennoisessa kamerassa. Tarkennusta eikä syvyysterävyyttä nää lainkaan sen kautta.
PaPo
Viestit: 149
Liittynyt: Syys 23, 2013 15 : 37

Viesti Kirjoittaja PaPo »

Ohiampuja kirjoitti:Kuukauden päästä pitäisi lähteä lomareissulle etelään ja tässä pohdiskelen tätä kamera-asiaa. Jos ottaisikin mukaan vain tällaisen taskupokkarin, niin olisiko toiveita että kuvaaminen ei ryöstäytyisi käsistä niin helposti? Tuolla ei liian kunnianhimoisia suunnitelmia toteuteta. :)

Istuisi vaan rauhassa siinä terasilla ja nauttisi laadukasta punaviiniä. Ja jos kohdalle sattuisi joku näyttävä auringonlasku, niin voisihan siitä lomamuiston näpsäistä. Vai onko tuo sama kuin tarjoaisi alkoholistille keppanaa raittiusjakson jälkeen. :)
Mietin muuten ihan samaa: ehkäpä jätän "ison" kameran kotiin, kun lähdemme reissuun. Otan mukaan vain pokkarin, jolla tallennan normimuistot a la lapsi uima-altaassa ja varpaat hiekassa. Eipä tarvitse sitten lomalla stressata siitä, että nyt se hieno auringonlasku häviää, missä mun kamera on.
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

No niin, nyt onkin muutoksia sitten viime postauksen.

Jatkuvaa säätöä eri kameroiden välillä on helpotettu, kun myin vanhat kamat pois ja tilalle tuli uusi OM-D M10. Eli nyt ei tarvitse miettiä minkä kameran mukaan ottaisi... objektiiveja on vielä kolme kuitenkin.

Tässä alkuvuonna tuli käytyä Tokiossa sekä Lontoossa, ja olihan se kinthaalla ettei kuvausinto taas karannut lapasesta. Varsinkin siellä Tokiossa...

Mutta viikon päästä pitäisi lähteä lasten kanssa Prahaan kolmeksi päivää ja taas mietityttää tämä valokuvaaminen. Ensin haaveilin että olisin testimielessä tehnyt koko reissun pelkkää puhelimen kameraa käyttäen, mutta kyllä noiden lasten takia pitää varmaankin panostaa hiukan parempiin matkamuistokuviin. Heillä eka kerta lentokoneessa sitten vauvavuosien.

Mutta se itse Prahan katukuvaaminen pitää varmaan jättää aika vähiin. Mutta onko kameran kantaminen Prahassa ilman kuvaamista, sama kuin alkoholisti kantaisi viinapulloa taskussa ilman huikan huikkaa.

Miksi se kultainen keskitie on niin vaikea, miksi pitää aina mennä äärilaidasta toiseen. :-)
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Harrastekuvaaminen ei ahrista.
Mitään kuvausvälineitä ei ole erikseen harrastamiseen tarvinnut hankkia, vaan työkaluista vanhimmat toimivat osaksi harrastevehkeinä.
Aika usein tulee kuvattua kännykällä.
Emännyydelle hommatulla C S110:llä kuvatessa tosin tahtoo tulla ärräpäitä, näköjään pokkariallergia puhkee päälle vähän uudemmillakin vehkeillä, känny on niin toivoton....että siltä ei tule edes mieleen vaatia soveltuvuutta kuvaamiseen.

Yleensä johonkin perhejuhliin tai vastaaviin mennessä jätän kamerat kotiin, jos ei kuvaamisesta järjestävän tahon puolelta ole muuta sovittu , paljon mukavampi kun saa keskittyä siihen oleelliseen kuvaamisen sijasta.
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Hannu KH kirjoitti:Yleensä johonkin perhejuhliin tai vastaaviin mennessä jätän kamerat kotiin, jos ei kuvaamisesta järjestävän tahon puolelta ole muuta sovittu, paljon mukavampi kun saa keskittyä siihen oleelliseen kuvaamisen sijasta.
Olipa taas Prahan keikka. Kyllä kuvausharrastuksen yhdistäminen perhelomailuun on aika haastavaa.

Ehkä se olisi vaan viisainta tunnustaa itselleen, että ei omilla harrastuksilla kannata muita ihmisiä kiusata. Tai sitten päin vastoin.

Silloin kun lähden kameran kanssa kuvamaan, niin muiden ihmisten huomioiminen kyllä äkkiä unohtuu. Taitaa olla viisainta pitää sosiaaliset tilanteen ja omat harrastukset erillään. :)
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ohiampuja kirjoitti: Olipa taas Prahan keikka. Kyllä kuvausharrastuksen yhdistäminen perhelomailuun on aika haastavaa.
Sopikaa niin, että itse kullakin on ainakin pari tuntia päivässä aikaa omille intohimoilleen. Ja jos esim haluat ottaa jonkin tietyn kuvan vaikka illankähmyssä niin sano se suoraan, kyllä aika sitten varmaan järjestyy.

Se että lähdetään porukalla kapungille/biitsille/vaellukselle ja yrität sitten keskittyä valokuvaamiseen siinä ohessa ei vain toimi. Tulee huono mieli ja huonoja kuvia. Kantapään kautta olen oppinut.
Viimeksi muokannut nomad, Elo 10, 2014 12 : 17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mremonen
Viestit: 9239
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Ohiampuja kirjoitti:Olipa taas Prahan keikka. Kyllä kuvausharrastuksen yhdistäminen perhelomailuun on aika haastavaa.
Itse yleensä näissä lähden sitten sen loman ehdoilla ja tyydyn siihen, että kuvaushommat siitä kärsii. Vähän loman pituudesta ja ryhmän koostumuksesta riippuen sitten välillä voi ottaa jonkun puoli päivää ns. omaa aikaa ja käyttää sen kuvaamiseen.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Meidän tyttärellä oli Italiassa häät, mun tietysti piti saatella tytär kirkkoon, ja sitten ykskaks vaihtaa roolia kuvaajaksi.
Kun kirkkoharjoituksissa kysyimme, että mistä tiedämme milloin meidän pitäå lähteä kävelemään niin vastaus oli: valokuvaaja antaa merkin. Kun siihen vastasimme että minä olen kuvaaja, niin papin ja suntiota vastaavan henkilön naama loksahti auki. Kysyivät sitten että kuka kuvaa sisäänkäynnin....niin tietysti morsiamen äiti.....hyvinhän se homma sujui, vaimollakaan ei ole tapana omien lasten häissä nyyhkiä, hyvä kun käy kaupaksi.
Tyttären anopilta tuskin vastaavanlaiset tehtävät olisi onnistuneet, senverran tunteella siellä hommat vedetään.
Kyseisen tilaisuuden kuvaaminen ei ollut vastenmielistä, pääsipä seuraamaan juhlallisen lähes tunnin mittaisen tapahtuman aitiopaikalta, ei tarvinnut istua penkissä niinkuin muut.
Aegean
Viestit: 414
Liittynyt: Joulu 02, 2012 18 : 08

Viesti Kirjoittaja Aegean »

Itsepä olen huomannut, että tunteet on paljon helpompi pitää kurissa kun on kuvaustehtävä. Itse aikanaan valokuvasin kummisetäni hautajaisissa. Setäni, joka alunperin oli minua valokuvaukseen innoittanutkin.

Sitä juttua kelatessa on jälkeenpäin monet monet kerrat silmänurkat kostuneet. Mutta siinä kuvaustilanteessa täytyy sanoa, että oli elämäni "helpoimmat" hautajaiset. Etsimen läpi tilanteita kun tarkasteli ja keskittyi kuvaamiseen, niin homma hoitui helposti.
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

nomad kirjoitti:Se että lähdetään porukalla kapungille/biitsille/vaellukselle ja yrität sitten keskittyä valokuvaamiseen siinä ohessa ei vain toimi. Tulee huono mieli ja huonoja kuvia. Kantapään kautta olen oppinut.
Aegean kirjoitti:Itsepä olen huomannut, että tunteet on paljon helpompi pitää kurissa kun on kuvaustehtävä.
Tästä kaksi asiaa joista olen täysin samaa mieltä. :-)
Vastaa Viestiin