SE360- kiinteistökuvapalvelu

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
Kenzy
Viestit: 447
Liittynyt: Touko 21, 2012 14 : 37
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

SE360- kiinteistökuvapalvelu

Viesti Kirjoittaja Kenzy »

Tänään sain mielenkiintoisen puhelun, SE360- palvelun ( http://www.se360.fi/?page=1 ) edustaja soitti ja kyseli halukkuuttani lähteä kuvaamaan Hämeenlinnan alueella kiinteistövälittäjille suunnattuun palveluun valokuvia. Speksit olivat seuraavanlaiset:

1. Kuviin täydet oikeudet
2. Kuvat toimitetaan käsittelemättäminä RAW-kuvina, SE360 tekee itse kuvankäsittelyn
3. Korvaus kuvauksesta, kuvamäärästä riippuen 50-70 euroa
4. Kuvaajalla täytyy olla luonnollisesti laajakaistayhteys (ja tietokone) omasta takaa
5. Kuvaajalla täytyy olla auto käytettävissä
6. Kuvaukset tapahtuvat aina päiväsaikaan, joten iltatyöläiselle homma ei sovi.

Itse totesin soittajalle, että tuolla hinnalla en liikahda mihinkään, ja saisivat laittaa nollan hintojen perään, jotta voisin harkita.

Älkää missään nimessä lähtekö moiseen valokuvaajien persraiskaukseen mukaan, vaikka kuinka olisi pikkurahalle tarvetta. Tämä firma ei selvästikään arvosta laadukasta valokuvaa, saatikka sitten valokuvaajaa ammattina, jonka vuoksi moisen firman tukeminen on isohko pyllistys koko valokuvaus-skenelle. Todella hävytöntä puuhaa... tähän tämä maailma ilmeisesti on menossa, eli ammattitaidosta ei haluta maksaa, ja työ tulisi tehdä toiselle ilmaiseksi.
http://heinosenjanne.com/blog" onclick="window.open(this.href);return false;
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Hyvää bisnestä on ostaa halvalla ja myydä kalliilla.
morgur
Viestit: 17
Liittynyt: Loka 15, 2010 23 : 51

Viesti Kirjoittaja morgur »

Nämä on kyllä todella törkeitä. Ei kehtaa edes sanoa, mitä näistä ajattelee, ettei vaan firma haasta oikeuteen herjaamisesta. :)
Rustinki
Viestit: 1858
Liittynyt: Helmi 16, 2008 8 : 53

Viesti Kirjoittaja Rustinki »

Eihän tuo kuvaamisesta paha hinta ole. Tuon kuvauksen lisäksi voi laskuttaa matkajan tuntikorvauksen, kilometrit ja tuntitöinä kuvien lataamisen serverille. Jos tiedostot levylle tai muistitikulle, niin nuo luonnollisesti laskutetaan myös.

Tuo hinta riippuu siitäkin, minkä verran kuvattavaa on. Äkkiä laskettuna... Jos saa kuvata keskimäärin 4-5 asuntoa päivässä, niin tuolla justiinsa eläisikin.
Vauhti korjaa virheet
Kenzy
Viestit: 447
Liittynyt: Touko 21, 2012 14 : 37
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenzy »

Missä tuosta kuvien lataamisesta palvelimelle + kilometrien laskutuksesta mainitaan? Käsittääkseni kuvien lataamisesta ei makseta mitään ja kilometritkin saa anoa verottajalta, eli niistä ei mitään kilometrikorvausta saa tilaajan puolelta.

Tuo hinta ei ole edes hinnat alkaen- hinnoittelumallilla riittävä, kun otetaan huomioon yrittäjän vakuutukset, eläkkeet, kaluston arvo ja auton kuluminen työmatkakäytössä. n. 200 euroa +alv jos saisi kuvauskeikasta, voisi puhua jo realistisesta päiväansiosta, jolla ei vielä pääsisi lähimainkaan edes Suomen keskituloisten kastiin. Keikkoja ei _varmasti_ ole kuin kymmenkunta kuukaudessa, etenkin kun puhutaan näin pienestä paikkakunnasta. Yhteen kuvauskeikkaan menee valmisteluineen päivineen heittämällä puolitoista-kaksi tuntia aikaa, eikä varmasti tule päivää, jolloin keikkoja olisi yli kahta peräkkäin ilman turhia odotteluita välissä.

Itse olen kuvaillut kiinteistöfirmoille tuntilaskutuksella n. 100e/h + alv, josta ei olla rutistu lainkaan, tuo kattaa juuri ja juuri yrityksen kulut + antaa jotakin vielä yrittäjän taskuunkin. Kannattaa muistaa, että kiinteistövälitysfirma ottaa keskimäärin vaikkapa 200ke talosta 8000 - 10 000 euroa välityspalkkiota (4-5%).
http://heinosenjanne.com/blog" onclick="window.open(this.href);return false;
Rustinki
Viestit: 1858
Liittynyt: Helmi 16, 2008 8 : 53

Viesti Kirjoittaja Rustinki »

Eipä siinä lukenut. Mutta ei lukenut ettei niitä voisi tarjota ostajalle.

Itse tekisin vastatarjouksen, jolla työn pystyy tekemään ja katsoisin saisinko kauppaa.

Ja mitä hintaan tulee, niin eihän tuohon kannata asennoitua kuin hääkuvaukseen. Kamera otetaan naulasta ja käydään paukasemassa setti kuvia kohteesta. Koneelle päästyä ladataan muistikortin sisältö ostajan palvelimelle kaikkine paskoineen.

100€/h on aika kova tuntitaksa. Vai pitääkö se sisällään kuvankäsittelyn jne.? No laskutushinnasta ja miten tuottavaa virmalle se on aika moni säikeinen juttu ja siitä ei kannata ruvetä vääntämään.

Mutta jos kaikki pitää sisältyä 50-70€ hintaan, niin en itse lähtisi vaikka olisi veroton hinta.
Vauhti korjaa virheet
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Rustinki kirjoitti: Mutta jos kaikki pitää sisältyä 50-70€ hintaan, niin en itse lähtisi vaikka olisi veroton hinta.
Lähtisin, jos vois tehdä keikkaa, kuin joulupukki.
15min per mesta ja aina uutta putkeen entisen jälkeen.

..
Kenzy
Viestit: 447
Liittynyt: Touko 21, 2012 14 : 37
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenzy »

Rustinki kirjoitti:100€/h on aika kova tuntitaksa. Vai pitääkö se sisällään kuvankäsittelyn jne.? No laskutushinnasta ja miten tuottavaa virmalle se on aika moni säikeinen juttu ja siitä ei kannata ruvetä vääntämään.

Mutta jos kaikki pitää sisältyä 50-70€ hintaan, niin en itse lähtisi vaikka olisi veroton hinta.
50-70e tosiaan on koko paskan korvaus, eli mitään ylimääräistä ei tipu. Tuo meikäläisen 100e/h pitää sisällään kuvankäsittelyt toki, kuten myös kuvauksen ja siirtymiset kuvauspaikan ja kodin välillä jne. Ihan reilu peli, silloin saa siitä, mitä tekee.

Kuten Munt sanoi, jos keikkoja olisi 15 rivissä jokaiselle päivälle, voisi tuo kannattaakin, mielellään vielä niin, että kaikki 15 kohdetta olisi samasta talosta, naapuriasuntoja :)
http://heinosenjanne.com/blog" onclick="window.open(this.href);return false;
Alli-Gator
Viestit: 55
Liittynyt: Heinä 17, 2006 15 : 55
Viesti:

100e/h

Viesti Kirjoittaja Alli-Gator »

satku per tunti ei ole lainkaan yliarviointia. Se taitaa olla itse asiassa vähittäiskorvaus siitä duunista jota kuvaaja tekee. Keikat ovat niin harvassa, ettei joku 70 per talo elätä. Tai ehkä jos asustat suurkaupungin nuorasuntoalueella. Ja olet ainoa valokuvaaja paikalla. Tollanen tarjous kiinnostaa vain aloittelelevia kuvaajia, jotka luulevat liikoja itsestään. Ei siinä mitään, mun puolesta saavat tarttua tilaisuuteen. Oppivat siitä. Niitä on muitakin (ulkomaisia) asuntokuvausfirmoja, jotka etsivät "taitavia" valokuvaajia listoillensa. No, markkinatalous jyllää, ei me sille mitään voida. Vai?
Oner
Viestit: 378
Liittynyt: Syys 22, 2009 16 : 32

Viesti Kirjoittaja Oner »

Hyvä että tästäkin nyt on puhetta. Mulle tarjottiin vastaavaa diiliä toisesta lafkasta aikalailla vastaavilla ehdoilla:

1. Hinta tuo 50-70e (sis. alv 24%)
2. Kuvaajalla auto, kyky liikkua jopa 10-20km tuohon hintaan sisältyen.
3. Kuvien kaikki oikeudet tilaajafirmalle, käsittelemättömät kuvat eteenpäin
4. Edellytyksenä kaikki vehkeet omasta takaa
5. Aikataulut vaihtelevasti, ei mitään luvattua määrää millekään aikavälille


Eli vastaavasti samanlainen diili kun Kenzylle oli tarjottu.

Ei kukaan itseään kunnioittava valokuvaaja tee keikkoja 50-70e (sis. alv).

esim: 70e - alv24% - pääomatulovero - yel - matkakulut - sulkimen ja kaluston kuluminen

((70e : 1.24) : 1.26) - 5e - 5e - 5e = n. 30e

Ajaessa jonnekin keikka on vähintäänkin 30-60min, se ei todellakaan kannata - ainakaan satunnaisdiilillä. Jos lähekkäisiä kohteita olisi 5-10 ja ne saisi kaikki kuvattua n. 1-3h ajassa - voisi tuota jossainmäärin edes harkita.

Freelancerliiton suosituksetkin liikkuvat sielä 100-200e / tunti +käsittely, tuohon ym. tarjottuun hintaan kuvien ottaminen jo jossainmäärin polkee valokuvaajien asemaa Suomessa.

Kun saisi itse sovittua vastaavan diilin jonkun asunnonvälitysfirman kanssa -kun tällainen kuvanvälityspalvelu - jäisi itselle 2-3 kertainen summa rahaa. Tosin ei sekään mikään huima raha vielä ole, mutta jo hieman järkevämmän kuuloinen kun tuo tarjottu. Tämä toki sisältäisi kuvankäsittelyn, mutta 4-8 kuvaa/asunto on aika nopea homma. :)


.... toinen näkökulma: Kyllähän useat kuvaamot ottavat ylioppilaskuviakin 60-100e sis. alv... mutta siihen lähtökohdatkin ovat hieman toisenlaiset ja oletuksena se, että asiakas tilaa myös kuvatuotteita vähintään toisella samanlaisella rahalla, tosin tässä aikaa säästyy kun kuvia ei tarvitse itse käsitellä.


.... ja toisaalta: 40 keikkaa kuussa, keskihinta 60e sis. alv, keskiaika 30min / asunto:

40x 60e = 2400e sis. alv
40x 30min = 20h
2400e / 20h = 120e/h sis. alv

Tämä tosin ym. diilin ideaali/tavoite -tilanne, joka tuskin millääntavalla tulee toteutumaan, satunnaiset hajakeikat lyhyillä varotusajoilla satunnaisissa paikoissa ympäriinsä.
Nikonisti.
Instagram: @henrijuvonen http://instagram.com/henrijuvonen/
Home: http://www.henrijuvonen.com
Gafa
Viestit: 74
Liittynyt: Huhti 10, 2013 20 : 52
Paikkakunta: Osmon pellon vieressä

Viesti Kirjoittaja Gafa »

Ei siis mikään ihme että on niin helevetin huonoja kuvia taloista ja asunnoista.

Jos tolla rahalla (50-70€ per paikka, omalla autolla ja välineillä) joutuis jotain tekemään, niin pakkohan se olis kusettaa jotenkin.


Hmm..

Jos raha on tiukassa ja faijan auto alla.. Mielummin tota ku Slussenile duuniin.
Vastaa Viestiin