Ongelmia Hoya filtterin kanssa

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
hannu39
Viestit: 1
Liittynyt: Syys 24, 2013 21 : 24

Ongelmia Hoya filtterin kanssa

Viesti Kirjoittaja hannu39 »

Moro!

Minulla on Hoya 77mm variable density filtteri Canon 10-22mm laajakulman nokassa. Kun säädän valonläpäisyn minimiin, tulee kuvien keskustoista todella tummia ja reunoista vaaleita. Tummuus epäsymmetrisenä laikkuna keskellä

Kamera on 7D ja sama ilmiö on havaittavissa myös Tamronin 10-24mm linssillä.

Olen huomannut että filtterissä on välystä pyöritettävässä säädössä. Filtteristä lähti kerran toinen lasi irti kun vahingossa suodinta irrottaess kiristysrengas irtosi. Lasi ei pudonnut eikä vaurioitunut...

Muistaakseni aivan uutena suodin toimi moitteetta. Keväällää ostettu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mixdown

Viesti Kirjoittaja mixdown »

Luulisin tuon valonläpäisykyvyn maksimiasennossa olevan ihan fysikaalinen ilmiö. Noilla laajakanteilla ei polarisaatiosuotimet toimi muutenkaan koska valo kulkee reuna-alueilla aivan eri kulmassa kuin keskiosassa. En ole moisia kokeillut mutta epäilen, että toimivat huonosti ultralaajakulmilla kun niissä ei toimi muutkaan viltterit. Paitsi eteen sijoitettavat tarpeeksi suuret neliskanttiset filtterit.
Fincer
Viestit: 102
Liittynyt: Syys 25, 2013 21 : 32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Fincer »

Samaa tekee myös minulla Hoyan 82mm Variable Densityn kanssa. Kaverillani oli samantyyppistä häikkää. Keskiosa siis tummenee epäsymmetrisesti, "mutkamaisesti".

Tutkin kerran ongelmaa ja tulin siihen lopputulokseen, että suodin toimii vielä kolme pykälää* ennen minimiä moitteetta. Siitä jos vielä enemmän tummentaa, niin alkaa tuota tummaa laikkua tulemaan.

*Viitaten suodattimen reunassa olevaan valkopohjaiseen, mustilla viivoilla ilmaistuun viiva-asteikkoon
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Kyseessä on Variable Density-filtterin ominaisuus. Kuukkelilla löytää kymmeniä testejä missä tuota on käyty läpi.

Tässä vaikka yksi.

Tästä syystä itse päädyin "kiinteisiin" ND-filsuihin. Ei ole mitään järkeä ostaa huippukameraa ja -objektiivia ja sitten pilata koko homma jollain filsulla. Tosin VariND on kätevämpi käytössä, mutta lopputulos on se minkä perusteella kuvaa arvioidaan.
smtr
Viestit: 1470
Liittynyt: Joulu 29, 2004 1 : 29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smtr »

Helppo tapa on ruuvata vaikkapa laadukas NDx16 kiinni yhtä aikaa vari-ND:n kanssa, jolloin saa paljon pimennystä sekä säädettävyyttä kuvanlaadun kärsimättä valtavasti.
S a m i R e i n i k a i n e n
Vastaa Viestiin