Päivän :(

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Markku M.
Viestit: 87
Liittynyt: Helmi 17, 2013 21 : 01
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Markku M. »

Mulla ei edes ole talvirenkaita. Kai pitäis kohta alkaa suunnittelemaan...

Ja maanantaina jatkuu vääntö vakuutusyhtiön kanssa 35mm primestä. Huoh.
Nikon D7000 & MB-D11 - Nikkor 35/1.8G, 50/1.8G - Sigma 10-20/4-5.6, 18-50/2.8
http://500px.com/MarkkuM
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

Lahjoitetaan paha influenssa!
Viikon verran on jo kiusannut meikäläistä, mennyt keuhkoihin ja poskionteloihin..
Eikä tunnu antibiotitkaan auttavan.
Lahjoitetaan ensiksi tarvitsevalle+maksan postikulut..
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

upp--|>
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

Tuli tänään huomattua, että ebayn buyer protection on näemmä hanurista tilanteissa, joissa kinukki lähettää väärän tavaran. Tuli tilattua M:ään 22mm/f2 objektiivi, kun "halvalla sai". Postissa tuli kuitenkin 50mm f1.8, jollaista en todellakaan kaipaa.

Myyjä vastasi, että tuotteen voi palauttaa. Minä maksan kulut. Ebay ei anna mahdollisuutta eskaloida tilannetta enää ebaylle, vaan ainoa mitä voin tehdä, on syöttää lähetyksen seurantanumero.

Tein sitten vaatimuksen suoraan korttiyhtiölle, saa nähdä mitä käy...
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Kiinalaiset tekee myös sitä, että lähettävät tyhjän kirjekuoren tai jonkun halvan kikkareen kirjeessä, jotta saavat sen seurantakoodin ebayta varten. Ja lähetyksen painoa ei ole merkitty mihinkään...

..
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

Pitäiskö ite tehdä samoin :) Melko kallista tuollaisen lähettäminen kiinaan nimittäin postin laskurin mukaan.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

carrier kirjoitti:Pitäiskö ite tehdä samoin :) Melko kallista tuollaisen lähettäminen kiinaan nimittäin postin laskurin mukaan.
Suomessa lähetykseen kirjataan paino, jos se on seurattava lähetys. Ja ebay vaatii sen koodin, jotta lähetys hyväksytään toimitetuksi.

Itse joudun juuri palauttamaan ebaysta ostettua kamaa, kun myyjä päätti ammattilaisena kusettaa. Lähetti tarkoituksella viallisen tuotteen ja lupasi hyvityksenä osan korjauskuluista. Nyt joudun jotenkin hakemaan maksamani postikulut palautuksesta myyjältä, mutta epäilenpä, että menee taas oppirahojen piikkiin. Kyseessä iso kameraliike ja hyvät palautteet, mutta asiasta ei ole epäselvyyttä. Tekisi mieli kantaa romut poliisilaitokselle ja tehdä tuosta mulkusta rikosilmoitus ja vetää sen kanssa korttimaksu takaisin. Siinä myyjä menettäisi sekä laitteen, että maksun. Voit kokeilla samaa, jos luulet, että onnistuu... ;)

Toisaalta paras ase kiinalaisia epärehellisiä myyjiä vastaan on... epärehellisyys. Jos tulee väärää kamaa, nin ilmoita myyjälle, että laatikossa ei ollut mitään. Sitten vedät korttimaksun takaisin. Tämä on ainoa tapa, jolla tuo kusetus loppuu. Toivottavasti jokainen väärän tavaran saanut tekisi näin, niin eivät enää harrastaisi tuota halvemman tavaran postitusta maihin, josta palautus on liian kallista...
Niin karulta kun se kuulostaakin, niin kannattaa aina hetki istua ja miettiä miten näihin myyjiin reagoi. Kiinalaiset ovat perinteistä kauppiaskansaa ja ne todellakin osaa kusettaa. En valitettavasti usko, että sait vahingossa väärän tuotteen...

..
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

En tiedä tuosta rikosilmoituksesta, mitä auttaa. Mutta ilmoitin tosiaan korttiyhtiölle, että en aio maksaa - myyjän sopimusrikkomus. En ole vielä kerennyt korttilaskua maksamaan, ja vähennän tuon hinnan laskusta. Saa nähdä pistääkö korttiyhtiö maksun perintään vai miten tässä käy :)
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

carrier kirjoitti:En tiedä tuosta rikosilmoituksesta, mitä auttaa. Mutta ilmoitin tosiaan korttiyhtiölle, että en aio maksaa - myyjän sopimusrikkomus. En ole vielä kerennyt korttilaskua maksamaan, ja vähennän tuon hinnan laskusta. Saa nähdä pistääkö korttiyhtiö maksun perintään vai miten tässä käy :)
Ei se rikosilmoitus tässä auta ja sopimusrikkomuskaan tuo ei ole, jos et itse täytä sopimusta ja palauta tuotetta. Tämä kusetus perustuu juuri tähän. Myyjällä on aina ebayssa ne palautusehdot juuri tästä syystä.

Valitettavasti sun pitää maksaa se lasku. Sitten voit hakea maksua takaisin pankilta/korttiyhtiöltä, jos niikseen. Voit ilmoittaa myyjälle, että haluat hyvityksenä laitteiden hinnanerotuksen ja myydä saamasi putken. Muuta ei tuossa oikein voi tehdä (enää).

2kg paketti Kiinaan seurannalla 35 euroa. Maksa tai kärsi... Vähän on vaihtoehtoja.

edit: hauskin vaihtoehto on lähettää kivi takaisin ja laittaa pakettiin irtokolikoita. Silloin se katoaa varmasti matkalla ja seurantakoodi kertoo sen silti saapuneen Kiinaan... :D

..
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

Jep, mutta myyjän sopimusehto on kohtuuton Suomen postikuluilla. Lähes puolet tuotteen hinnasta postikuluihin on nähdäkseni kohtuuton sopimusehto, kun kyseessä on myyjän virhe. Jos muuten vain haluaisin palauttaa, niin sitten asia olisi eri - pitää toimia sopimusehtojen mukaan. Myyjän virheen kohdalla katson, että myyjä vastaa kuluista, ja tästä linjasta aion pitää kiinni korttiyhtiön kanssa.

Kun olen jo reklamaation korttiyhtiöön tehnyt, olen sitä mieltä, että minun ei tarvitse reklamoidulta osalta maksaa, ennenkuin korttiyhtiö on asian käsitellyt. Jos eivät suostu palautukseen, niin sitten pohdin että pitäisikö maksaa vai eikö...
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Ongelma on siinä, että Kiinasta tilatessa asiakas hyväksyy ne sopimusehdot. Paljonko tuo 50mm 1.8 (EF?) tuli maksamaan?

..
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

Muistan, että ollaan aikaisemminkin väännetty sun kanssa näistä asioista, Munt. Ei aloteta uudestaan :) Korttiyhtiön kanssa sovelletaan Suomen lakia, jossa on mm. tuo kohtuuton sopimusehto, johon voi vedota. En muista pykälää, mutta vaikka olisin hyväksynyt myyjän sopimusehdot, mutta ne ovat tässä vaiheessa kohtuuttomia, voin vedota kohtuuttomaan sopimusehtoon kulutusluoton tarjoajaa vastaan. Ja myyjän ehdoissa ei muuten mainita mitään siitä, jos vastaanottaa väärän tuotteen. Vain siitä, jos tuotteen haluaa palauttaa. Väärän tuotteen toimittaminen ja sen takaisin vaatiminen omalla kustannuksellani on sopimusrikkomus.

Toiseksi huomasin muuten, että listauksessa myös ebay toteaa seuraavasti: "Get the item you ordered or get your money back." (Ebay buyer protection). Kun katsoo lisätietoja, missään ei lue, että minun pitäisi lähettää takaisin omalla kustannuksellani. Toissijaisesti kyseessä on siis myös ebayn sopimusrikkomus.

Opiska tuli maksamaan vajaa 80e. Tiedän, että vaihtoehto on myydä se, mutta katson nyt eka korttiyhtiön näkemyksen asiaan...
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Ebayn käyttöehdot on niin sekavat, että niistä ei ota selkoa pirukaan. Niissä on myös maakohtaisia eroja lainsäädännöstä johtuen. Se siis vaikuttaa miltä sivulta olet kirjautunut tekemään ostoasi ja minkä maan sivulla tuote on listattu. Kannattaa myös muistaa, että sitoudut maksaessasi myös PayPalin käyttöehtoihin. Jos siis olet Ebayn ja PayPalin asiakkaana sitoutunut johonkin sopimusehtoon, niin se on varmasti katsottu niin, että asiakas ei sitä voita.

Toinen ongelma on suomalainen pankki, tai ei aina edes suomalainen, kun se voi olla vaikka tanskalainen. Kuitenkin niissä pankin korttien sopimusehdoissa on muutama maininta, joilla kumotaan asiakkaan oikeudet aika tylysti. Käytännössä en sinuna kiusaisi itseäni, vaan myisin lasin pois pikku tappiolla, ellei muuten mene. Sen sijaan kyllä selvittäisin tarkkaan korttifirman vastuun tällaisessa tilanteessa, noin tulevan varalle, kun eri korteissa voi myös olla eroja. Itsellä Visan perässä on Nordea rahoitus ja muita kortteja en juuri tunne.

..
madu-
Viestit: 238
Liittynyt: Helmi 06, 2013 16 : 39

Viesti Kirjoittaja madu- »

Ihan mielenkiinnosta, mikä myyjä? Omaan M:ään ostin "2011fashionpie"-nimiseltä kinukilta kittizoomin vastaavanlaiseen hintaan ja tuli mitä pitikin. Jännä sinänsä kun luulis ettei tuon 50mm:n ja kittipaketista ryövätyn 22mm:n hintaero niin suuri olisi että tuolla tavalla kusettamalla tekisi yhtään tuottoa.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

madu- kirjoitti:Jännä sinänsä kun luulis ettei tuon 50mm:n ja kittipaketista ryövätyn 22mm:n hintaero niin suuri olisi että tuolla tavalla kusettamalla tekisi yhtään tuottoa.
Osa myyjistä lähettää jonkun muun tuotteen, jos kysyty tuote pääsee loppumaan. Ja tämä ihan tarkoituksella.

Laita tänne ebayerin tunnus, niin näet miten kaveri toimii. Joskus näissä näkyy sama kaava toistuvan.

http://www.toolhaus.org/

..
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

Juu. Reklamaatiossani vaadin Suomalaiselta pankilta palautusta KSL 7 luvun 39 §:n perusteella, johon ei kortin sopimusehdot vaikuta. Ja mitä tahansa, mitä paypalin tai ebayn sopimusehdoissa lukee, voi olla kohtuuton näissä olosuhteissa. Katson tosiaan nyt korttiyhtiön vastuun ainakin johonkin pisteeseen asti. Jos korttiyhtiöstä tulee uskottava selitys, miksi eivät palauta, niin sitten harkitsen asiaa uudelleen.

Myyjän nimi on dzone-uk
Viimeksi muokannut carrier, Helmi 26, 2014 16 : 22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

carrier kirjoitti:Juu. Reklamaatiossani vaadin Suomalaiselta pankilta palautusta KSL 7 luvun 39 §:n perusteella, johon ei kortin sopimusehdot vaikuta. Ja mitä tahansa, mitä paypalin tai ebayn sopimusehdoissa lukee, voi olla kohtuuton näissä olosuhteissa. Katson tosiaan nyt korttiyhtiön vastuun ainakin johonkin pisteeseen asti. Jos korttiyhtiöstä tulee uskottava selitys, miksi eivät palauta, niin sitten harkitsen asiaa uudelleen.

Myyjän nimi on dzone2-uk
" All shipping cost thus generated is paid by the buyer."

Mä en tajua miten sä perustelet tuon vaatimuksesi.
Kohteessa lukee säännöt selvästi ja se, että palautus maksaa hunajaa pitää selvittää itse ennen ostoa. Ei tietämättömyys voi olla hyvityksen edellytys.

Toisekseen myy se lasi ja saat omasi pois. Ei jää noilla hinnoilla harmittamaan. Joskus pitää niellä periaatteensa, kun kyse on kuitenkin tosi pienestä summasta. Muuten saa ikänsä tapella muutamasta eurosta tai kympistä. Ei muuta kun kohti uusia pettymyksiä...

..
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

Sillä, että myyjän toimitusvirheen maksattaminen asiakkaalla on kohtuuton sopimusehto (tai siis sopimusehdon tulkinta, kun ei tuossa lue mitään tällaisesta tilanteesta). Myyjän virheeseen ei voida siis soveltaa palautuksia koskevaa sopimusehtoa, kun kyseessä on myyjän virheestä johtuva palautustarve. Tai eihän mulla ole mikään pakko tuota palauttaa, enkä sellaista ole vaatinutkaan. Vaadin myyjää lähettämään oikean tuotteen väärän sijaan. Eivät lähetä, haluavat että postitan takaisin. No, en moiseen suostu heidän vaatimustensa mukaisesti että maksaisin postit. Sopimusehdoissa ei lue, että jos myyjä postittaa väärän tuotteen, niin asiakas on velvollinen palauttamaan tuotteen omalla kustannuksellaan. Väärän tuotteen toimittaminen on sopimusrikkomus, ja jatkoneuvottelut asiassa eivät näemmä tuota tulosta.

Ei kannata niin tarkasti yrittää tulkita sopimusehtoja myyjän eduksi. Periaattesta katson edelleen korttiyhtiön vastauksen asiaan, koska vastaava tilanne voi tulla toistekin eteen, ja haluan selvittää mikä on hyvä toimintamalli.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Jos et jostain syystä ole tyytyväinen, niin palauta omalla kustannuksellasi.
Kun tilaat Kiinasta, niin riski on aina olemassa, että tulee väärää tavaraa tai jotain puuttuu tai on rikki.

http://www.ebay.com/itm/Canon-EF-M-22mm ... 1308746203

Ellet hyväksy kohteen ehtoja, niin älä osta!

"Refunds will NOT include ANY shipping and handling fees. Any additional expenses (such as eBay listing fees) will also be deducted from the refund."

..
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

Edelleen itse tulkitsen myyjän sopimusehtoja niin, että ne koskevat vapaaehtoista palauttamista, eivät tilannetta, jossa myyjä ei ole toimittanut sovittua tuotetta (=sopimusrikkomus). Ja vaikka koskisi, niin kyseessä olisi kohtuuton sopimusehto (laki varallisuusoikeudellisista oikeustoimista 3 luku 36.1 §, jota siis sovelletaan asiassa yhteisvastuussa olevaan Suomalaiseen luottokorttiyhtiöön, mutta lienee universaalimpikin oikeusperiaate, ehkä vahvistettu jopa kauppaa koskevissa kansainvälisissä sopimuksissa? Lay osannee tähän ottaa kantaa...).

Ja edelleen, en ole vaatinut rahoja takaisin, vaan sopimuksen täyttämistä - oikean tuotteen toimittamista. Refund on ihan myyjän oma toive, ja sitten mennään sen mukaan mitä yhdessä asiasta sovitaan. Sopimukseen palautuksesta ei päästy, joten väärän tuotteen toimittaminen -sopimusrikkomus ei ole soviteltu. Kohtuuton sopimusehto voi olla mitätön, vaikka muodollisesti olisinkin sen hyväksynyt. Voit toki tulkita sopimusehtoja haluamallasi tavalla. Mutta eiköhän tämä riitä myyjän sopimusehdoista tällä erää.
Viimeksi muokannut carrier, Helmi 13, 2014 16 : 13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin