Lintukuvaukseen canon 70D + sigma 120-300 f2.8 OS?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
Apus
Viestit: 6
Liittynyt: Syys 09, 2013 9 : 04

Lintukuvaukseen canon 70D + sigma 120-300 f2.8 OS?

Viesti Kirjoittaja Apus »

Tervehdys palstalaiset, piti rekisteröityä foorumille, koska olen aloittelemassa lintukuvausharrastusta ja haluaisin saada hieman mielipiteitä kaavailemaani kameran ja linssin yhdistelmään (Canon 70D sekä Sigma 120-300 f2.8 os + 1.4 telejatke).

Aikaisempaa lintukuvauskokemusta minulla ei juuri ole, Canonin järkkärin kanssa tullut räpsittyä muita kuvia hiukan, aloittelija siis. Tarkoituksenani on kuvata omaksi iloksi erään lammikon melko runsasta linnustoa, luultavasti enimmäkseen kojusta.

Miten näkisitte tuon yhdistelmän toimivan lintukuvauksessa? Olisiko vaihtoehtoisia (Canonin) yhdistelmiä suunnilleen samassa hintaluokassa? Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Viimeksi muokannut Apus, Syys 09, 2013 14 : 37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Apus
Viestit: 6
Liittynyt: Syys 09, 2013 9 : 04

Viesti Kirjoittaja Apus »

Jatkokysymys: Saisin halvalla (vaihtokauppana) käytetyn 50D-kameran. Kannattaako investointi 70D:hen tuon Sigman (tai jonkun muun tarkoitukseeni käyvän) objektiivin kaveriksi?
Brunberg
Viestit: 675
Liittynyt: Touko 17, 2005 9 : 48

Viesti Kirjoittaja Brunberg »

Kokonaan eri suunnasta löytyisi Nikon D7100 + 80-400 VR. Valovoimassa häviää sigma setille mutta on enemmän ulottuvuutta ja halvempi paketti, kuvanlaatu croppien parasta.

50D on varmaan ihan ok runko mutta ei kai 7D canonin puolelta niin kallis ole, että kannattaisi suoraan hylätä, tarkennus on varmasti parempi kuin 50Dssä.
hattumies
Viestit: 559
Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57

Viesti Kirjoittaja hattumies »

Kyllä minäkin jos uutta Canonilta ostaisin, siirtyisin luontokuvausmielessä ehdottomasti suoraan 7D:hen.

Mutta kuvaan tällä hetkellä D7000 + 80-400VR -yhdistelmällä, joten ei tarvetta vaihdella. ;) Yllä tulikin perusteet.
sarai
Viestit: 177
Liittynyt: Maalis 02, 2005 8 : 25

Viesti Kirjoittaja sarai »

70d vai 7d
Gafa
Viestit: 74
Liittynyt: Huhti 10, 2013 20 : 52
Paikkakunta: Osmon pellon vieressä

Viesti Kirjoittaja Gafa »

Itsellä pyörii sama kysymys mielessä 7d vs 70d. Ja kun en mistään mitään tajuu, niin uusin on uusin :D

Toisaalta on viissiin yks hailee kummalla ampuu. Mulle vaan toi 70D sopii paremmin akun, wifin ja käyttiksen osalta.

Jos jollain löytyy joku järkevä perustelu johonkin suuntaan, lukisin siitä mielelläni.

(Mitään Nikon juttui en oikeen enää jaksais lukee. Aika väsynyttä paatosta.)
Apus
Viestit: 6
Liittynyt: Syys 09, 2013 9 : 04

Viesti Kirjoittaja Apus »

Joo, mielessäni oli siis uusi malli Canon 70D.. Olisiko perusteita harkita 7D:tä?
Gafa
Viestit: 74
Liittynyt: Huhti 10, 2013 20 : 52
Paikkakunta: Osmon pellon vieressä

Viesti Kirjoittaja Gafa »

Itsellä pyörii sama kysymys mielessä 7d vs 70d. Ja kun en mistään mitään tajuu, niin uusin on uusin :D

Toisaalta on viissiin yks hailee kummalla ampuu. Mulle vaan toi 70D sopii paremmin akun, wifin ja käyttiksen osalta.

Jos jollain löytyy joku järkevä perustelu johonkin suuntaan, lukisin siitä mielelläni.

(Mitään Nikon juttui en oikeen enää jaksais lukee. Aika väsynyttä paatosta.)
rnyholm
Viestit: 505
Liittynyt: Kesä 12, 2003 22 : 40

Viesti Kirjoittaja rnyholm »

Sigma painaa 2.6 kg, joten hauiksessa pitää löytyä jotakin, jos pitempiä aikoja ilman apujalkaa aikoo kuvailla.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Gafa kirjoitti:
Jos jollain löytyy joku järkevä perustelu johonkin suuntaan, lukisin siitä mielelläni.

(Mitään Nikon juttui en oikeen enää jaksais lukee. Aika väsynyttä paatosta.)
Aika hyvä! Oikeastaan erinomainen lausunto! ;-D

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Apus
Viestit: 6
Liittynyt: Syys 09, 2013 9 : 04

Viesti Kirjoittaja Apus »

rnyholm kirjoitti:Sigma painaa 2.6 kg, joten hauiksessa pitää löytyä jotakin, jos pitempiä aikoja ilman apujalkaa aikoo kuvailla.
Joo, huomasin tuon painon, kädessä en tosin ole ko. objektiivia pitänyt. Tarkoituksenani on (tässä vaiheessa) pääasiassa kuvata kolmijalan/monopodin kanssa kojusta, jonne ei autolta ole pitkä matka. Siksi ajattelin, että tuon painon kanssa saattaisi pärjätä.

Olisiko jollain joitain kommentteja runkoon liittyen (70D), puolesta tai vastaan? Koska Canonin systeemit ovat edes hieman minulle tuttuja, niin ajattelin pitäytyä siinä merkissä, ottamatta mitenkään muuten kantaa noiden kahden merkin välisiin eroihin.

Entä miten 70D ja tuo sigman objektiivi mahtavat pelata yhteen? Voiko niissä tulla jotain yhteensopivuusongelmia? Olen netistä lukenut sigman mahdollisista tarkennusongelmista, ne on ilmeisesti saatu "korjattua" takuuhuollossa?
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Apus kirjoitti: Entä miten 70D ja tuo sigman objektiivi mahtavat pelata yhteen? Voiko niissä tulla jotain yhteensopivuusongelmia? Olen netistä lukenut sigman mahdollisista tarkennusongelmista, ne on ilmeisesti saatu "korjattua" takuuhuollossa?
Aika uusi runko, ei liene paljoa faktaa vielä liikkeellä... kait tuossa rungossa on AF:n hienosäätö? Tai sitten osta niin uusi Sigma, että sen saa säädettyä sillä vehkehellä kotona :)
--------
Aves!
Apus
Viestit: 6
Liittynyt: Syys 09, 2013 9 : 04

Viesti Kirjoittaja Apus »

Canonin mukaan 70D:ssä näyttäisi olevan tarkennuksen säätö:

Automaattitarkennuksen hienosäätö:
C.Fn II-13
+/– 20 askelta (laajakulma- ja teleasetus zoomauksessa)
säädä kaikkia objektiiveja sama määrä
säädä enintään 40 objektiivia erikseen
säätöjen tallennus eri objektiiveille sarjanumeroiden mukaan

Jos hankin sen vanhemman Sigman (halvempi), jossa tarkennusta ei itse saa säädettyä, niin onnistuukohan säätö kuitenkin kotona vain pelkästään kameran säädöistä?
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Sori nyt kovasti teille Cänönistit, mutta kun mulla on aika paljon kokemusta tuosta Sigman OS:n ekasta versiosta Nikonilla lintukuvauksessa niin kerron tämän nyt kuitenkin.

Painoa objektiivilla on, mutta kun on vähän voimaa käsissä, niin ei aiheuta ongelmia useammankaan tunnin lentokuvauksessa ( ilman jalustaa ). Isompi ongelma minulla oli painon kanssa silloin kun kuvasin vielä D7000:lla jossa oli aika pieni kahva. Oikealla kädellä joutui puristamaan kuvatessa liikaa ja siirtyminen isompaan rungoon oli huomattava helpotus.

Terävyys on loistava ja sanon vielä uudestaan, terävyys on loistava, etenkin lintukuvauksessa jossa kohde on usein keskellä ja kuvaa cropataan. Tarkennus on nopea ja uuden Sigman kanssa ei ole edes hienosäätöongelmaa. D800:lla minulla ei ollut tarvetta edes hienosäätää tarkennuksen osalta.
Ja tuo uudempi OS mallihan mahdollistaa sen hienosäädön tosi tarkasti.
Hinta on kilpailukykyinen, kuten kaikki tietää.

Mutta miksi sitten minulla ei sellaista enää ole?
1. AF ei toimi luotettavasti. Koska Sigma joutuu hakkeroimaan tarkennuksen toiminnan Canonin ja Nikonin kohdalla itse, niin jatkuva tarkennus ei toimi yhtä hyvin kuin valmistajan omilla teleillä. Ainakin minulla kahdella eri Nikonin rungolla se jatkuva tarkennus toimi niin epävarmasti, että en voinu luottaa siihen. Tarkennus on nopea ja nopealla testaamisella ei ongelmaa huomaa, mutta kun kuvaa objektiivilla 100 000 kuvaa pääasiassa lentävistä linnuista, niin ei asiaa voi olla huomioimatta.
Tarkennus myös sahaa jatkuvalla tarkennuksella, vaikka tarkennuspiste ei liikkuisi mihinkään paikalla olevasta kohteesta. Tämän vuoksi jos halusi todella terävää jälkeä, niin jatkuvalla tarkennuksella ei voinut kuvata paikalla olevaa lintua. Nikonin putkilla näin ei tapahdu.

2. Sigman laatu. Ainakin ensimmäisen OS version AF:n kanssa oli ongelmia, paljon. Ne meni takuuseen, mutta auttaako se silloin kun on kuusen alla teeriä kuvaamassa? Enpä ostaisi sellaista jossa takuu on loppunut tai loppumassa.

3. Vinjetointi, liian paksu objektiivin kaula, huono vastavalosuojatoteutus ja arvelluttava toteutus objektiivin elektronisten liitäntöjen osalta ovat sitten näitä pienempiä ongelmia mitkä häiritsivät toimintaa verrattuna Nikonin omiin teleihin.

Mutta kyllähän sillä kuvia sai..
http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Animals/Birds ... /_full.jpg
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Apus
Viestit: 6
Liittynyt: Syys 09, 2013 9 : 04

Viesti Kirjoittaja Apus »

Kiitos Avokid laajasta vastauksesta. Aloin nyt katselemaan myös vaihtoehtoja canonille ja sigmalle, Nikonilta ilmeisesti tulisi kyseeseen D7100 + 80-400 4.5-5.6G ED VR -objektiivi? Asettuisi samaan hintahaarukkaan tuon toisen yhdistelmän kanssa.

Tuossa mietityttää hieman telen ulottuvuus.. nettisurffailun perusteella sigma kestää telejatkeet (2x ehkä varauksella?), onko tuohon nikoniin mieltä laittaa jatketta?
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Apus kirjoitti:Kiitos Avokid laajasta vastauksesta. Aloin nyt katselemaan myös vaihtoehtoja canonille ja sigmalle, Nikonilta ilmeisesti tulisi kyseeseen D7100 + 80-400 4.5-5.6G ED VR -objektiivi? Asettuisi samaan hintahaarukkaan tuon toisen yhdistelmän kanssa.

Tuossa mietityttää hieman telen ulottuvuus.. nettisurffailun perusteella sigma kestää telejatkeet (2x ehkä varauksella?), onko tuohon nikoniin mieltä laittaa jatketta?
Nikoni kestää vielä 1.4x jatkeen ainakin PekkaSav:n testien perusteella. Tietysti tarkennusnopeudessa hävitään. En kyllä uskalla suositella 2x jatketta Sigman kanssa. Se kuvanlaatu oli ihan samalla tasolla cropatun kuvan kanssa. Eli hyöty oli ihan nolla. Tämä johtuu enemmänkin Sigman jatkeiden laadusta kuin objektiivista. Canonilla Canonin oma jatke saattaa toimia tuon kanssa.

Tuon mainitsemasi setin minä ostaisin. 400mm kyllä riittää vaikka mihin, etenkin 24mpx croppikennolla. Jos 400mm ei riitä croppikennolla linnustukseen, niin pitää vaihtaa lähestymistapaa, koska ei silloin 600 milliäkään riitä.

PS. Nikonilta huhutaan kovasti tulevan vielä tämän vuoden puolella 300/4 VR, joten jos ei ole kiire, niin katsoisin sen kortin.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

OskuK kirjoitti:
Gafa kirjoitti:
Jos jollain löytyy joku järkevä perustelu johonkin suuntaan, lukisin siitä mielelläni.

(Mitään Nikon juttui en oikeen enää jaksais lukee. Aika väsynyttä paatosta.)
Aika hyvä! Oikeastaan erinomainen lausunto! ;-D
Joopajoo. Jos on hylly täynnä Canonin laseja niin ymmärrän tuon ajattelun. Mutta jos joku on hankkimassa uutta runkoa plus lasia johonkin tiettyyn tarkoitukseen, niin kaikkien vaihtoehtojen esittäminen on ihan tervetullutta. Vaikka sitten Sonyn. Mutta tässä tapauksessa toi 80-400 ehdotus on ihan relevantti. Aika väsynyttä paatosta toi kommentti itessään.
Gafa
Viestit: 74
Liittynyt: Huhti 10, 2013 20 : 52
Paikkakunta: Osmon pellon vieressä

Viesti Kirjoittaja Gafa »

_E
Vastaa Viestiin