Hyvää laajaa primeä Canoniin

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
vpk82

Hyvää laajaa primeä Canoniin

Viesti Kirjoittaja vpk82 »

Elikkäs nyt olisi ajankohtaista hommata laajaan päähän parempaa kiinteätä jonnekin välille 14-24mm. Lähinnä olen tässä kohkannut neljän vaihtoehdon välillä. Canonilta 14/2.8 tai 24/1.4, tai Zeiss 21/2.8 tai 15mm.. Kokemuksia laseista mielellään otetaan vastaan ja toki muistakin laseja saa ehdotella.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
cabmo

Viesti Kirjoittaja cabmo »

Mitenkäs Samyangin lasit? Manuaalitarkenteisia, mutta kuvanlaatu pitäisi olla hyvä hintaisekseen.
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Zeiss 21mm on aika loistava objektiivi, hakukoneella siitä löytää tarinaa aika reilusti.

Canonin 24mm TS on myös loisto-objektiivi ja soveltuu myös kaikenlaiseen "kikkailukuvaukseen".

Em. kaksi taitavat olla 20mm luokassa parhaat tarjokkaat jos käsin tarkentaminen käy.
vpk82

Manuaalitarkenteiset ei ole itselle ongelma laajassa päässä. Kuitenkin huomattavasti enemmän tarvetta on noin 20mm polttovälille kuin 14 milliselle, joten hyvä kombo voisi olla 14 tai 16 mm Samyang ja siihen kaveriksi tuo 21mm Zeiss. Noita pitää päästä hieman kokeilemaan.
Harrihyt

Viesti Kirjoittaja Harrihyt »

Mikä runko sulla nyt on?

Meinaan, kun tuo 16mm Samyang on kroppilasi.
vpk82

No, sitten ei tarvitse pohtia noiden kahden Samyangin välillä. 5DmkII.
fotom

Viesti Kirjoittaja fotom »

Olen antanut ymmärtää, että Samyang 14/2.8 olisi inasen parempi piirroltaan kuin Canonin vastaava. Sellainen kotoa jo löytyy ja nyt lähti tilaukseen 24/1.4. Myydään palstalla taisi olla 24mm edullisesti tarjolla, itse vain tarvitsen kuitin mokomasta tällä erää joten siksi uutta lasia täytyy kaupasta havitella.
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Samyang 14/2.8 on parempi piirroltaan kuin Nikon 14-24 @ 14mm & f/2.8. Vääristymän kohdalla näin ei toki ole. Flaren kesto järkyttävän paljon parempi. Erittäin mainio combo Zeiss 21:n kanssa tuo 14mm Samyang.
fotom

Zeiss on varmasti terävä kuin mikä, mutta valovoima puuttuu.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Noh noh, kyllä siitä läpi näkee tähtien valossa. f/3.5 alkaa olemaan siinä ja siinä.
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Itselle 21mm on "laajuutensa" puolesta riittänyt ja 16-35mm tuli myytyä pois kun sitä ei tullut enää käytettyä ollenkaan. Laajemmista objektiiveista kalansilmäobjektiivi on vähän mietityttänyt, kun sillä saisi kivoja tehosteita kuviin.
ravelius
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ravelius »

Mua kiinnostaa kanssa sekä canonin 14mm että zeissin 21mm. tällä hetkellä käytössä 24-70 L II ja mietin, miten paljon laajempi tuo zeissi olisi ja ennen kaikkea miten piirto, yms.??

- Sami
fotom

ravelius kirjoitti:Mua kiinnostaa kanssa sekä canonin 14mm että zeissin 21mm. tällä hetkellä käytössä 24-70 L II ja mietin, miten paljon laajempi tuo zeissi olisi ja ennen kaikkea miten piirto, yms.??
Eikös Samyang 14/2.8 ollut terävämpi kuin Canonin vastaava?
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

fotom kirjoitti:Zeiss on varmasti terävä kuin mikä, mutta valovoima puuttuu.
f/2.8 liian vähän 21-millisessä ?

Nyt en seuraa ajatuksenjuoksuasi. En ollenkaan. Sori.

Onko ylipäänsä edes etäisesti siedettävällä hinnalla 21-millista f/2.0 -valovoimaista tai f/1.4sta?

Ja jos on on mikä on laatu verrattuna em. Zeiss Distagon T* 21mm f/2.8 -optiikkaan ?
Less Is More
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

fotom kirjoitti:Olen antanut ymmärtää, että Samyang 14/2.8 olisi inasen parempi piirroltaan kuin Canonin vastaava. Sellainen kotoa jo löytyy ja nyt lähti tilaukseen 24/1.4. Myydään palstalla taisi olla 24mm edullisesti tarjolla, itse vain tarvitsen kuitin mokomasta tällä erää joten siksi uutta lasia täytyy kaupasta havitella.
Et tuu pettymään. Duunihommissa on melkeinpä 5d2:n runkotulppana mulla ja aina se vaan jaksaa yllättää positiivisesti.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

Voigtländer Color Skopar 20/3.5 SL ollut jo vuosia käytössä. Ei mikään huippulasi mutta edulliseen hintaan nähden täyttää hyvin ultra-laajiksen tarpeen, himmennettynä riittävän hyvä esim. maisemille. Pieni pannarikoko myös iso plussa.
jörgestern

Viesti Kirjoittaja jörgestern »

elmar kirjoitti:Voigtländer Color Skopar 20/3.5 SL
Kesän tällä kuvanneena voin lämpimästi suositella. Sen kokoinen linssi, että lähtee aina reissuun mukaan, piirrossa ei käytännössä häpeä yhtään canonin laajis-zoomeille. Lisäksi hinta on kohtuullinen. Mutta jos olet nurkka-neurootikko ja tuntuu, että se kuvan paremmuus on kiinni noista pienistä optisista nyansseista, niin silloin tietenkin kannattaa panostaa esim. zeissiin.

Mutta linssit tietenkin kannattaa valita oman polttovälimeltymysten mukaan. Minä tykkään, että 20mm on paljon käytännöllisempi kuin 14mm. Ja jos valovoimaa vaatii, nin 24/1.4 taitaa olla ainoa ratkaisu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

jörgestern kirjoitti:...Ja jos valovoimaa vaatii, nin 24/1.4 taitaa olla ainoa ratkaisu.
Zeissillä on paljon kehuttu 25mm/2.
cabmo

Viesti Kirjoittaja cabmo »

fotom kirjoitti:Olen antanut ymmärtää, että Samyang 14/2.8 olisi inasen parempi piirroltaan kuin Canonin vastaava. Sellainen kotoa jo löytyy ja nyt lähti tilaukseen 24/1.4. Myydään palstalla taisi olla 24mm edullisesti tarjolla, itse vain tarvitsen kuitin mokomasta tällä erää joten siksi uutta lasia täytyy kaupasta havitella.
Ainoa plussa tuossa Canonissa on tarkennusmoottori, mutta eipä tarvii laajakulmapäässä kauheesti tarkentaa, kun tarkennus on kohdillaan. Ja hintahan on vain jotain kolmasosa Canonin vastaavasta ja niinkuin kirjoitat, kuvanlaatu parempi.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

jörgestern kirjoitti:
elmar kirjoitti:Voigtländer Color Skopar 20/3.5 SL
Kesän tällä kuvanneena voin lämpimästi suositella. Sen kokoinen linssi, että lähtee aina reissuun mukaan, piirrossa ei käytännössä häpeä yhtään canonin laajis-zoomeille. Lisäksi hinta on kohtuullinen. Mutta jos olet nurkka-neurootikko ja tuntuu, että se kuvan paremmuus on kiinni noista pienistä optisista nyansseista, niin silloin tietenkin kannattaa panostaa esim. zeissiin.

Mutta linssit tietenkin kannattaa valita oman polttovälimeltymysten mukaan. Minä tykkään, että 20mm on paljon käytännöllisempi kuin 14mm. Ja jos valovoimaa vaatii, nin 24/1.4 taitaa olla ainoa ratkaisu.
Samoin tähän 14mm vs 20mm juttuun jopa niin paljon että en ole koskaan itse nähnyt maisemaa jossa kaipaisin 14mm lasia ja sitten 24mm käytännöllisempi kuin 20mm... mutta 24mm tai kenno/filmi koon vastineelle sopivia maisemia näkee useinkin... ps. kino milleinä ajattelen nyt.
Vastaa Viestiin