Canon SELPHY CP900 värit

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
luun
Viestit: 32
Liittynyt: Syys 07, 2011 18 : 42

Canon SELPHY CP900 värit

Viesti Kirjoittaja luun »

Terve.

Tuli kyseinen pikku valokuvatulostin hankittua, pienen säädön jälkeen jopa sain toimimaan OS X kanssa 10.8.4
Ensimmäinen valokuva tulostin siis kyseessä.

Värit eivät kuitenkaan ole samaa mitä Lightroom 5 näyttää kuville, haaleat värit ja matala kontrasti.
Onko tälle tulostimelle olemassa joku oma väriprofiili jota voisi Lightroomissa käyttää ? Vai miten homma toimii yleensä, jos on noita tulostimien omia profiileja olemassa ?

Näyttönä Asus 24PA8Q kalibroitu Spyder 3 Elitellä.
Lightroom 5 kanssa työskentelen. Sekä sieltä Print modulesta yritän tulostaa.

Voi näemmä valita väriprofiiliksi vaikka tämän näytön kalibroidun profiilin taikka antaa tulostimen hoitaa itse. Kumpi olisi parempi ?
Sekä terävöityksestä kysymys :)
Jos normaalisti teävöitän kuvani Develop moduulissa, reunat lähinnä.
Tarvitseeko sen päälle vielä valita tuo "Print Sharpening" valinta käyttöön, vai käyttää kenties pelkästään se teräivöitykseen. Low/Standard/High.

Onko esimerkiksi BasiCColor softa parempi näytön kalibroimiseen kun tämä Spyderin Elite, Jolla vihreä väri jäi hieman tavoitteen alle (Loppu kuvassa jossa ns. kolmio väreistä).

Pahoittelen etten tiedä kaikkia termejä asiasta, mutta olisi kiva saada näyttö vimpan päälle kun Spyder olemassa jota voisi käyttää viilaukseen.
Asia jota mieluusti opiskelen lisää :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jare
Viestit: 474
Liittynyt: Tammi 11, 2003 17 : 15

Re: Canon SELPHY CP900 värit

Viesti Kirjoittaja Jare »

luun kirjoitti:Terve.

Tuli kyseinen pikku valokuvatulostin hankittua, pienen säädön jälkeen jopa sain toimimaan OS X kanssa 10.8.4
Ensimmäinen valokuva tulostin siis kyseessä.

Värit eivät kuitenkaan ole samaa mitä Lightroom 5 näyttää kuville, haaleat värit ja matala kontrasti.
Onko tälle tulostimelle olemassa joku oma väriprofiili jota voisi Lightroomissa käyttää ? Vai miten homma toimii yleensä, jos on noita tulostimien omia profiileja olemassa ?
Tulostinvalmistajalta saattaa löytyä erillisiä väriprofiileja (.icc) erilaisille papereille. Lightroomista tulostaessa voi antaa joko Lightroomin hallita värit tai tulostimen. Näytöllä näkyvä kuva ja tuloste eivät ole koskaan 1:1 jo ihan fyysisistä eroista johtuen. Värintoistoon ja kontrastiin vaikuttaa tulostimen lisäksi käytetty paperi. Jos haluat verrata tulostetta näyttöön, tee se mielellään päivällä sellaisessa paikassa, jossa aurinko on ainoa valonlähde. Ellei sinulla satu olemaan jotain asiaan suunniteltua valaistusta käytössä.
luun kirjoitti: Näyttönä Asus 24PA8Q kalibroitu Spyder 3 Elitellä.
Lightroom 5 kanssa työskentelen. Sekä sieltä Print modulesta yritän tulostaa.

Voi näemmä valita väriprofiiliksi vaikka tämän näytön kalibroidun profiilin taikka antaa tulostimen hoitaa itse. Kumpi olisi parempi ?
Ensinnä näytön väriprofiili on ainoastaan näytölle, sitä ei tule ikinä missään milloinkaan valita yhtään mihinkään muuhun käyttöön.

Jos annat Lightroomin hallita värit tulostuksessa, täytyy tulostinajurista kytkeä kaikki värinhallinta pois päältä ja käyttää asianmukaista tulostusväriprofiilia Lightroomissa. Jos taasen annat tulostimen hallita värit, niin säädät värinhallinnan tulostinajurin asetuksista. Jälkimmäistä on syytä käyttää etenkin, jos et löydä tai pysty tekemään (vaatii spektrofotometrin (esim. Spyder on kolorimetri, eikä käy tähän)) asiallista tulostusprofiilia tulostimesi ja paperityypin yhdistelmälle.
luun kirjoitti:Sekä terävöityksestä kysymys :)
Jos normaalisti teävöitän kuvani Develop moduulissa, reunat lähinnä.
Tarvitseeko sen päälle vielä valita tuo "Print Sharpening" valinta käyttöön, vai käyttää kenties pelkästään se teräivöitykseen. Low/Standard/High.
Print sharpening ja toisaalta löytyvä Export sharpening on nk. output sharpeningeja Lightroomissa. Tarkoittaa sitä, että kuvaan säädetään perusterävöitys Develop moduulissa, jonka jälkeen kuvalle voidaan valita tiettyyn käyttöön tarkoitettu lisäterävöitys. Paperille tulostuva kuva on yleensä pehmeämpi kuin ruudulla näkyvä ja Print sharpening on suunniteltu korjaamaan sitä. Export sharpening puolestaan korjaa exportissa kuvan pienennyksestä johtuvaa pehmenemistä.
luun kirjoitti: Onko esimerkiksi BasiCColor softa parempi näytön kalibroimiseen kun tämä Spyderin Elite, Jolla vihreä väri jäi hieman tavoitteen alle (Loppu kuvassa jossa ns. kolmio väreistä).

Pahoittelen etten tiedä kaikkia termejä asiasta, mutta olisi kiva saada näyttö vimpan päälle kun Spyder olemassa jota voisi käyttää viilaukseen.
Asia jota mieluusti opiskelen lisää :)
Molemmilla saa samat asiat aikaan, mutta Basiccolor on monipuolisempi asiaan perehtyneelle.

Yleensä kalibraation lopussa esitetään näytön "värikolmio" eli väriavaruus verrattuna johonkin standardiin väriavaruuteen, joka on useimmiten sRGB. Jos vihreä väri jää hieman tavoitteen alle, niin se yleensä tarkoittaa sitä, ettei näyttö kykene fyysisesti toistamaan kokonaan sitä vertailussa käytettävää standardia väriavaruutta. Siihen ei auta kalibraattorin tai kalibrointiohjelman vaihto, vaan ainoastaan paremman näytön ostaminen.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
luun
Viestit: 32
Liittynyt: Syys 07, 2011 18 : 42

Viesti Kirjoittaja luun »

Hienoa.
Kiitos informatiivisesta vastauksesta, testaillaan ja katsotaan :)
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Tuo tulostimes on sublimaatiotulostin, joten paperivalikoima ei ole kovin kattava vaan ilmeisesti vain Canonin omat tulee kysymykseen.

Vai tekeekö sille joku muukin paperia ja värejä?

Mulla oli aikoinaan vastaava värkki, kuvat olivat kirkasvärisiä mutta olivat pikkusen pielessä johonkin suuntaan (en muista mihin).

Itse tein muutaman testikuvan ja photoshoppiin makron jolla sai aina tulostusvaiheessa tehdä tarvittavan säätötason kuvan sävyjen säätöön.

Varmaankin jollain kalibrointilaitteella vois tehdä oman makron juuri sinun laitteillesi.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
f1.4142
Viestit: 5
Liittynyt: Syys 29, 2008 1 : 35

Viesti Kirjoittaja f1.4142 »

Hannu KH kirjoitti:Tuo tulostimes on sublimaatiotulostin, joten paperivalikoima ei ole kovin kattava vaan ilmeisesti vain Canonin omat tulee kysymykseen.

Vai tekeekö sille joku muukin paperia ja värejä?

Mulla oli aikoinaan vastaava värkki, kuvat olivat kirkasvärisiä mutta olivat pikkusen pielessä johonkin suuntaan (en muista mihin).

Itse tein muutaman testikuvan ja photoshoppiin makron jolla sai aina tulostusvaiheessa tehdä tarvittavan säätötason kuvan sävyjen säätöön.

Varmaankin jollain kalibrointilaitteella vois tehdä oman makron juuri sinun laitteillesi.
Minullakin himassa ainoa tulostin on ko. Selphy CP900. Hankin laitteen siltä varalta, että tarvisi jonkinlaisen kuvan heti käteen. Teetän kaiken muun ulkopuolisessa hyvin värihallitussa labrassa, myös kymppikuvakokoiset, joten jos on aikaa odotella labran tuotoksia, saan kyllä kuvat juuri sellaisina kuin haluan.

Melko epätasaista jälkeä CP900 tekee esim. vaalealle tasaisenharmaalle taustalle, ja eivät ne värit ja gamma ihan kohdallaan ole.

Laitteessa ei siis voi käyttää kuin Canonin omaa paperi-sublimaatiovärikasetti -komboa ja siten laite olisi periaatteessa helposti kalibroitavissa, jos laitteiden ja tulostusmateriaalien laatu on tasaista. Canon voisi siis Epsonin tapaan hyvin julkaista papereilleen ja sublimaatiotulostimilleen väriprofiilit, mutta ei näytä Canonia kiinnostavan.

Netissä olen törmännyt yhteen CP800-mallin väriprofiiliin. Kokeilin tulostaa CP900:lla kuvia, jotka oli käännetty ko. profiiliin, mutta kehnommilta nämä profiiliin käännetyt kuvat olivat ilman profiilia tulostettuihin verrattuna (värit olivat ehkä paremmin saturoituneita, mutta tumma pää katosi, jäi siis kontrasti latteaksi).

Koska minulla ei ole muita printtereitä ja annan kuvani ammattilaisten vedostettaviksi, en myöskään omista densitometriä ja sopivaa softaa, jolla printterin voisi kalibroida. Jos jotakuta printterin kalibrointilaitteiden ja CP900:n omistajaa kiinnostaisi kalibroida tämä pikku laite, niin olisin toki kiinnostunut kokeilemaan tulostusta profiilin kanssa.
luun
Viestit: 32
Liittynyt: Syys 07, 2011 18 : 42

Viesti Kirjoittaja luun »

f1.4142 kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Tuo tulostimes on sublimaatiotulostin, joten paperivalikoima ei ole kovin kattava vaan ilmeisesti vain Canonin omat tulee kysymykseen.

Vai tekeekö sille joku muukin paperia ja värejä?

Mulla oli aikoinaan vastaava värkki, kuvat olivat kirkasvärisiä mutta olivat pikkusen pielessä johonkin suuntaan (en muista mihin).

Itse tein muutaman testikuvan ja photoshoppiin makron jolla sai aina tulostusvaiheessa tehdä tarvittavan säätötason kuvan sävyjen säätöön.

Varmaankin jollain kalibrointilaitteella vois tehdä oman makron juuri sinun laitteillesi.
Minullakin himassa ainoa tulostin on ko. Selphy CP900. Hankin laitteen siltä varalta, että tarvisi jonkinlaisen kuvan heti käteen. Teetän kaiken muun ulkopuolisessa hyvin värihallitussa labrassa, myös kymppikuvakokoiset, joten jos on aikaa odotella labran tuotoksia, saan kyllä kuvat juuri sellaisina kuin haluan.

Melko epätasaista jälkeä CP900 tekee esim. vaalealle tasaisenharmaalle taustalle, ja eivät ne värit ja gamma ihan kohdallaan ole.

Laitteessa ei siis voi käyttää kuin Canonin omaa paperi-sublimaatiovärikasetti -komboa ja siten laite olisi periaatteessa helposti kalibroitavissa, jos laitteiden ja tulostusmateriaalien laatu on tasaista. Canon voisi siis Epsonin tapaan hyvin julkaista papereilleen ja sublimaatiotulostimilleen väriprofiilit, mutta ei näytä Canonia kiinnostavan.

Netissä olen törmännyt yhteen CP800-mallin väriprofiiliin. Kokeilin tulostaa CP900:lla kuvia, jotka oli käännetty ko. profiiliin, mutta kehnommilta nämä profiiliin käännetyt kuvat olivat ilman profiilia tulostettuihin verrattuna (värit olivat ehkä paremmin saturoituneita, mutta tumma pää katosi, jäi siis kontrasti latteaksi).

Koska minulla ei ole muita printtereitä ja annan kuvani ammattilaisten vedostettaviksi, en myöskään omista densitometriä ja sopivaa softaa, jolla printterin voisi kalibroida. Jos jotakuta printterin kalibrointilaitteiden ja CP900:n omistajaa kiinnostaisi kalibroida tämä pikku laite, niin olisin toki kiinnostunut kokeilemaan tulostusta profiilin kanssa.
Itse bongasin myös tämän jonkun yhden CP800 tulostimelle tehdynp profiilin ja jopa maksoin siitä että tekijä lähetti sen minulle, ei ongelmaa sinänsä kun jonkun dollarin oli.

Valitettavasti omaan silmään taas sillä näyttäisi tulevan turhankin vaisuja tulosteita, latteat värit. Melkein parempi jälki kun antaan tulostimen itse hallita värit minusta. Pitäisi kait koittaa löytää Lightroomin Print moduulissa Contrastin ja Brightnessin hienosäätö kohdilleen ?
vpekkari
Viestit: 7
Liittynyt: Tammi 30, 2011 19 : 22

Viesti Kirjoittaja vpekkari »

Tuo tulostimes on sublimaatiotulostin, joten paperivalikoima ei ole kovin kattava vaan ilmeisesti vain Canonin omat tulee kysymykseen.
Valitettavasti omaan silmään taas sillä näyttäisi tulevan turhankin vaisuja tulosteita, latteat värit. Melkein parempi jälki kun antaan tulostimen itse hallita värit minusta. Pitäisi kait koittaa löytää Lightroomin Print moduulissa Contrastin ja Brightnessin hienosäätö kohdilleen ?
Minä ostin myös itselleni Selphy CP910-tulostimen kun sai hintaan 99. Värit ovat ilman kalibrointia hieman oudot. Sinisen sävyt heittävät ainakin melkoisesti kalibroituun näyttöön verrattuna. Kokeilin myös eri profiileilla ja maksoin myös yhdestä. En aluksi saanut asiasta mitään tolkkua, vaan profiilin kanssa tuli harmalle alueelle vihertävä inhottava sävy. Kokeilin myös parilla muulla ilmaisella icc-profiililla, eikä tulos ollut kehuttava. Paperia kului....

Vahingossa sitten huomasin, että nostamalla mustan tasoa 15% harmaaksi ennen profiilimuunnosta ja palauttamalla sitten takaisin, tulos paranee selvästi. Samalla valitettavasti se vähäinenkin ymmärrys asiasta katosi... Tein sitten bash/ImageMacigk-scriptin (käytän Linuxia), joka hoitaa kuvan konvertoinnin ja kopioinnin sd-kortille tulostusta varten. Nyt ainakn värit ovat hyvin lähellä totuutta.

Scriptissä on on pari oleellista riviä, jotka hoitavat homman:

Koodi: Valitse kaikki

convert "$img" -profile "sRGB.icc" -modulate 100,110,100 -strip "/tmp/${bn}_$$.tif"
 colortemp -t 6000,5000 "/tmp/${bn}_$$.tif" "/tmp/${bn}_$$-ct.tif"
 convert "/tmp/${bn}_$$-ct.tif" +level 15%,100% -profile "sRGB.icc" -intent Relative -black-point-compensation -profile "Canon CP800_4x6v2.icc" -strip -level 15%,100% -quality 95 "/tmp/${bn}_$$.${ext}"
Eli kiteytetttynä muunnetaan kuva sRGB-profiiliin ja nostetaan kylläisyyttä 10%, sekä värilämpötilaa hieman kylmempään suuntaan. Tämän jälkeen tehdään mustan pään rukkaus, profiilimuunnos sekä mustan pään palautus. Gammaa voisi vielä hieman rukata, koska vaaleilta alueilta mielestäni hieman puuttuu kontrastia. Tällaisenaankin jo ajaa sunnuntaikuvaajalle asiansa :)

colortemp-scripti ei ole minun tekemäni ja sen voi hakea täältä: http://www.fmwconcepts.com/imagemagick/colortemp/. Kaupallisesta käytöstä on sovittava tekijän kanssa!

selphy-print -scripti on itse tehty ja sitä voi vapaasti hyödyntää, jos siitä on jotain iloa: https://dl.dropboxusercontent.com/u/554 ... lphy-print.

Tulostimen profiilin saa täältä: http://www.hkphoto.com/blog/canon-selph ... cc-profile. Tosin siitä joutuu maksamaan tekijälle muutaman lantin.

Tämä pieni ohjelmanpätkä ei ole lähelläkään täydellisyyttä, mutta ainakin omalla laitteellani tulostuksen laatu paranee selvästi. Mahdollista tietysti on, että vehkeissä on yksilöeroja eikä se kaikilla toimi. Jokainen laite ja jopa tulostuskasetti pitäisi periaatteessa kalibroida yksilöllisesti.

Ainakin intent -parametrin arvot Absolute, Perceptual, Relative sekä Saturation vaikuttavat lopputulkseeen paljon. Samoin vaikuttaa se, että onko black-point-compensation käytössä. Joku viisaampi voisi selventää, että mitä nämä tarkoittavat. Olen koittanut googlella etsiä, mutta ymmärrys ei riitä.
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Viesti Kirjoittaja Pan »

CP-sarjan laitteille tulostettaessa kannattaa kuva konvertoida sRGB-väreiksi. Ja sitten tulostaa antamalla tulostimen hoitaa värit.

Ja jos tulostuksen tekee suoraan kamerasta, niin silloin kuvan on syytä olla myös sRGB:nä, muuten tulee hailakkaa jälkeä. Valitettavasti.

CP-sarja on suunniteltu suoratulostukseen pokkareista, joten noita väriprofiileja ei Canon tee.
Vastaa Viestiin