Darktable vs. Lightroom

Kuvankäsittelyä, mitä vain
fotom
Viestit: 7381
Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57

Darktable vs. Lightroom

Viesti Kirjoittaja fotom »

Onko kellään kokemuksia edullisesta vaihtoehdosta:

http://www.darktable.org/

Pintapuolisesti pari youtube -videota katselleena vaikuttaisi ihan mainiolta peruskäyttöön. Sivellin puuttuu ja jotain muuta vastaavaa, mutta vastaavasti löytyy HDR -kasaus ja onhan monelle hintakin melkoinen painolasti vaa'alla punnitessa.

Mikkisoftan koneille tuon kai saisi, jos jaksaa viritellä samaan tapaan kuin mikkisoftan käyttiksessä muutenkin joutuu aina kaikkea virittämään. Oikeille käyttiksille softa kai asentunee sentään sujuvasti.

Mutta, käyttökokemuksia kehiin.
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tvap
Viestit: 460
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Viesti Kirjoittaja tvap »

Lightroomista ei ole kokemuksia, Darktablesta jonkin verran. Aiemmin olen käyttänyt After Shot Pro:ta (ts. Bibbleä), viime aikoina Darktablea. Käyttöliittymä vaatii hieman ihmettelyä (kuten kaikissa uusissa softissa), mutta tuntuisi pelittävän ihan ok. Itse asiassa ASP on tainnut kaatuilla enemmän kuin tuo. Kuvanlaatuun olen ihan tyytyväinen.

Muita ilmaisia vaihtoehtoja, joihin kannattanee tutustua, on Rawtherapee, Lightzone ja Photivo.


tepa
kauppte
Viestit: 8
Liittynyt: Loka 18, 2011 22 : 51

Viesti Kirjoittaja kauppte »

Minulla on ollut linux-koneella (jo ehtoopuolen laite) kokeilumielessä darktable ja tehokkaalla työkoneella LR4. Molemmilla pystyy kuvia muokkaamaan harrastelumielessä aivan riittävästi, mutta LR tuntuisi jotenkin selkeämmältä ja johdonmukaisemmalta. Osin tottumiskysymys. LR:ään saat netistä paljon koulutusvideoita - maksullisia ja maksuttomia. LR hinta ei ole mielestäni paha, vaikka päivittäisit sen parin kolmen vuoden välein uusimpaan. Tukipalvelujen monipuolisuus ja laatu kallistaa omalla kohdalla enemmän LR:n suuntaan. Joskus saatan silti käyttää vielä darktablea, kun vanha romuni on sopivasti tyrkyllä.
Vastaa Viestiin