LR4 ja digikalvon poisto
-
- Viestit: 352
- Liittynyt: Touko 13, 2004 15 : 20
- Paikkakunta: Turku
LR4 ja digikalvon poisto
LR4 on pyörinyt pitkään koneessa mutta seuraavaan ongelmaan en ole löytänyt itseä tyydyttävää ratkaisua:
Ennen LR4:sta käytin Photoshop 5:sta kuvien käsittelyyn ja siinä oleellisena osana oli utuisuuden poisto Unsharp Maskilla (~Amount 20, Radius 50 ja Treshold 0). Tätä vastaavaa toimintoa ei LR 4:ssa ole, joten parhaat kuvat täytyy viedä CS5:een. Onko muilla ratkaisua
a) miten LR4:ssä tuon saa tehtyä?
b) onnistuuko tuo LR5:ssä paremmin?
c) LR 4 pluginia jolla tuo hoituu?
Ennen LR4:sta käytin Photoshop 5:sta kuvien käsittelyyn ja siinä oleellisena osana oli utuisuuden poisto Unsharp Maskilla (~Amount 20, Radius 50 ja Treshold 0). Tätä vastaavaa toimintoa ei LR 4:ssa ole, joten parhaat kuvat täytyy viedä CS5:een. Onko muilla ratkaisua
a) miten LR4:ssä tuon saa tehtyä?
b) onnistuuko tuo LR5:ssä paremmin?
c) LR 4 pluginia jolla tuo hoituu?
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: Helmi 06, 2012 22 : 10
Clarity tekee just sitä samaa. Plus parin-kolmenkymmenen luokkaa olevilla arvoilla olettaisin tulevan suunnilleen vastaavan tuloksen. Clarityn algoritmi muuttui nelosversioon samoin kuin muidenkin Basic-paneelin säätöjen. Viitosversiossa ne ovat kaiketi samat kuin nelosessa.
Jos clarityn jälki ei tyydytä, niin plugineillakin asian varmaan voisi hoitaa, mutta tavallaan se CS5 käy yhtä lailla pluginista. Kaikki LR:n ulkopuolella tapahtuva käsittely edellyttää kuitenkin työtiedoston tallentamista esim. TIFFinä.
Jos clarityn jälki ei tyydytä, niin plugineillakin asian varmaan voisi hoitaa, mutta tavallaan se CS5 käy yhtä lailla pluginista. Kaikki LR:n ulkopuolella tapahtuva käsittely edellyttää kuitenkin työtiedoston tallentamista esim. TIFFinä.
-
- Viestit: 352
- Liittynyt: Touko 13, 2004 15 : 20
- Paikkakunta: Turku
Googlain kysymykseni jälkeen ja tulin samaan tulokseen eli Clarityllä tuon voi hoitaa netin suuren asiantuntemuksen mukaan. Omat kokemukset ovat että tuon Clarityn kanssa saa olla huomattavan tarkkana ettei kuva mene luonnottomaksi. Jatkan kokeiluja, kiitos Ilkka Clarity-vinkistä ja sopivista alkuarvoista.
-
- Viestit: 7332
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Itsekään en ole tyytyväinen LR:n Clarity-säätöön ja kaipaisin juuri tuota säädettävän säteen USM:n tyyppistä säätöä moniin kuviini. Clarity toimii kyllä joissain kuvissa OK, mutta useimmiten ei jos sitä laittaa vähänkään enempää. 20-30 pykälän Clarityä en ole yleensä onnistunut käyttämään kuin joissain mustavalkokuvissa, joissa ongelmia tuntuu tulevan vähemmän.
Kokemusta vain LR4:sta.
Kokemusta vain LR4:sta.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: Elo 03, 2005 18 : 05
-
- Viestit: 352
- Liittynyt: Touko 13, 2004 15 : 20
- Paikkakunta: Turku
Nyt on clarityä veivattu urakalla, ja ei ole siitä USMin korvaajaksi. Parhaat tulokset tulivat keskimäärin asetuksilla Clarity +20, Black -17 mutta tosiaan kun vertaa CS5:n USMiin niin wanha vie voiton. Clarityn tulos on helposti aivan liian räikeä.
Mites LR5, onko sillä onnistuttu paremmin digikalvon poistossa?
Mites LR5, onko sillä onnistuttu paremmin digikalvon poistossa?
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: Helmi 06, 2012 22 : 10
LR 4:n ja LR5:n välillä ei pitäisi olla eroa, kun käytössä molemmissa Process Version 2012. Niillä pystyy käyttämään myös LR3:n PV 2010:tä, jonka clarity toimii eri algoritmilla ja monien mielestä nätimmin. Itse en ole pitänyt PV 2012:ssa 20-25 clarityä pahana, mutta siitä ylöspäin sitten kannattaa olla varovainen.
Yleensä säädän ensin Highlightsin, Shadowsin ja Blacksin. Yleensä säädän Blacksin niin että tummat sävyt eivät mene tukkoon.
Välttelen Exposurea, koska PV 2012:ssa siihen on ympätty vanhan version Brightnessin toiminta eli se säätää tummaa päätä enemmän kuin vaaleata. Sen sijaan säädän vaalean pään kohdalleen Tone Curvella. Jossakin välissä tulee sitten säädettyä Claritykin, mutta Highlights ja Shadows tuntuvat tekevän jossain määrin samaa ja ehkä nätimmin ja Clarityn tarve jää usein aika pieneksi. Mutta en kiistä, etteikö jälki saata olla USM:lla selvästikin parempaa.
Yleensä säädän ensin Highlightsin, Shadowsin ja Blacksin. Yleensä säädän Blacksin niin että tummat sävyt eivät mene tukkoon.
Välttelen Exposurea, koska PV 2012:ssa siihen on ympätty vanhan version Brightnessin toiminta eli se säätää tummaa päätä enemmän kuin vaaleata. Sen sijaan säädän vaalean pään kohdalleen Tone Curvella. Jossakin välissä tulee sitten säädettyä Claritykin, mutta Highlights ja Shadows tuntuvat tekevän jossain määrin samaa ja ehkä nätimmin ja Clarityn tarve jää usein aika pieneksi. Mutta en kiistä, etteikö jälki saata olla USM:lla selvästikin parempaa.