Lightroom 4.4 rohmuaa keskusmuistia import toiminnolla

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Juha74
Viestit: 294
Liittynyt: Elo 05, 2004 17 : 47

Lightroom 4.4 rohmuaa keskusmuistia import toiminnolla

Viesti Kirjoittaja Juha74 »

Morjens,

Otin pari kuukautta sitten Lightroomin käyttööni, jonka avulla varsinkin kuvien seulonta helpottuu rutkasti. Jostain syystä Lightroom ryövää kaiken mahdollisen keskusmuistin ja kone alkaa tahmaantumaan. Onkohan jollain ideaa miten voisin rajoittaa Lightroomin muistin käyttöä?

Kuvaan Canon 5DII:lla RAW kuvia, kone on tehokas 64-bittinen, muistia 8 GT. Työnkulkuni on suurin piirtein seuraavanlainen:

- Compactflash muistikortti kiinni USB II -lukijan avulla kannettavaan.
- Choose File > Import Photos And Video. Alan valitsemaan kuvia.
- Kun haluamani kuvat on valittu, niin tuon ne importilla haluttuun kansioon.

Kuvien esikatselu sujuu Loupe view ja Grid view esikatselussa alkuun jouhevasti, mutta parinkymmenen kuvan jälkeen kone alkaa tökkimään. Huomasin, että Lightroom vie esikatselussa kaiken keskusmuistin. Onko jotain keinoa miten voisin rajoittaa Lightroomin muistinkäyttöä, tai esimerkiksi vapauttaa muistia kun sitä on käytetty 80%? Lightroom nähtävästi lataa kaikki RAW kuvat keskusmuistiin esikatselussa, jonka vuoksi muisti täyttyy alta aikayksikön.

RAW kuvien valintaa.

Kuva

Jonka jälkeen Task manager näyttää, että Lightroom nieli kaiken keskusmuistin. Vapaana oleva muisti pomppii nollan ja kahden megan hujakoilla.

Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
villho
Viestit: 283
Liittynyt: Huhti 25, 2006 15 : 57

Viesti Kirjoittaja villho »

Jos LR on neitsytasetuksilla, niin ensimmäinen homma on muuttaa välimuistin (cache) kokoa LR:n asetuksista - oletuksena tuo on 1 GB (ainakin LR/Mac) ja sen saa ruuvata 20-30 gigaan saakka.
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

villho kirjoitti:Jos LR on neitsytasetuksilla, niin ensimmäinen homma on muuttaa välimuistin (cache) kokoa LR:n asetuksista - oletuksena tuo on 1 GB (ainakin LR/Mac) ja sen saa ruuvata 20-30 gigaan saakka.
Minä löytänyt asetuksista muuta cacheen viittaavaa Lightroomista (ainakin LR5) kuin "Camera Raw Cache Settings" kohta, mikä siis kertoo kuinka paljon levytilaa voidaan käyttää kyseiseen välimuistiin. Tuo ei varsinaisesti pitäisi vaikuttaa muistin käyttöön.

Oletko löytänyt LR:stä jonkin muut välimuistiasetuksen LR:stä joka vaikuttaa muistin käyttöön?

Varsinaiseen kysymykseen: en ole kyllä tuollaiseen käyttäytymiseen törmännyt (tosin Mac käytössä). Voi olla jokin harvemmissa tilanteissa ilmenevä bugi, jolle itse ei voi välttämättä tehdä mitään.
villho
Viestit: 283
Liittynyt: Huhti 25, 2006 15 : 57

Viesti Kirjoittaja villho »

jmjh kirjoitti:
villho kirjoitti:Jos LR on neitsytasetuksilla, niin ensimmäinen homma on muuttaa välimuistin (cache) kokoa LR:n asetuksista - oletuksena tuo on 1 GB (ainakin LR/Mac) ja sen saa ruuvata 20-30 gigaan saakka.
Minä löytänyt asetuksista muuta cacheen viittaavaa Lightroomista (ainakin LR5) kuin "Camera Raw Cache Settings" kohta, mikä siis kertoo kuinka paljon levytilaa voidaan käyttää kyseiseen välimuistiin. Tuo ei varsinaisesti pitäisi vaikuttaa muistin käyttöön.
Juurikin tuota tarkoitin.

http://blogs.adobe.com/jkost/2012/08/in ... troom.html
villho
Viestit: 283
Liittynyt: Huhti 25, 2006 15 : 57

Viesti Kirjoittaja villho »

Jaa mutta joo.. kyse olikin näemmä kuvien esikatselusta ENNEN importia...

No, itse importtaan aina kaikki ja selaan kuvat läpi vasta, kun ovat SSD:n hellässä ja ah, niin nopeassa huomassa.
B Aron
Viestit: 251
Liittynyt: Tammi 15, 2011 12 : 29
Paikkakunta: Vermo-Ruskeasuo

Viesti Kirjoittaja B Aron »

Mulla on pikemminkin ollut ongelmia kuvien export-vaiheessa. On tullut ilmoitus "not enough memory". Toistaiseksi on auttanut kun on siirtynyt develop-moodistapois. Olen ihmetellyt mistä muistista on kyse ilmeisesti keskusmuistista.
sami
Viestit: 73
Liittynyt: Huhti 08, 2003 20 : 02

Viesti Kirjoittaja sami »

Sulla Lightroomista 4.4 vai 4.4.1?

Versio löytyy kätevästi Help -> About Adobe Photoshop Lightroom 4.4.1...

En löydä, että tuosta 4.4.1:stä oli korjattu joitakin muistivuotoihin liittyviä asioita, mutta helpohko asia kokeilla.

http://www.adobe.com/support/downloads/ ... ftpID=5600
Vastaa Viestiin