Nikon D3100, mikä tilallle?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Simi

Nikon D3100, mikä tilallle?

Viesti Kirjoittaja Simi »

Ostin vuosi sitten kyseisen kameran ja nyt kun olen todennut että harrastus on mieleinen voisin hommata uuden kameran.

Olen katsellut nikonin D7100 kameraa joka vaikuttaa hyvälle.
Vai pitäisikö tässä vaiheessa vaihtaa Canoniin? Tai kenties johonkin muuhun merkkiin?
Nikonissa huvittaisi pysyä sen takia että siihen tuli hommattua 40mm makro objektiivi, mutta ei se vielä ole mikään este vaihtaa merkkiä.

Vai pitäisikö vaihtaa suoraan täysikennoiseen? Onko niissä huomattavia eroja ja kannattako täysikennoista pelkästään harrastus mielessä hommata?

Budjetti olisi noin 1000€
Tietenkin jos päätyy täysikennoiseen pitänee säästää vähän lisää.

Nii ja tietenkin voi suositella objektiivia kameraan.
Olisko esim nikon D7100 kitissä mukana tuleva 18-105mm hyvä alkuun.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

D7100 taitaa olla tämän hetken paras kroppikennoinen kamera kun asiaa katsotaan kokonaisuutena. D600 ei mahtuisi budjettiisi eikä sillä 40mm makrollakana sen kanssa juuri mitään tee.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Minkä tyylisiä hommia kuvailet?
Simi

Ville^K kirjoitti:Minkä tyylisiä hommia kuvailet?
Oon yrittänyt kuvailla vähän kaikenlaista, tällähetkellä ehkäpä eniten on tullut harrastettua makroilua.
Luonto ja maisemakuvia olen myös aika paljon kuvaillut.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Simi kirjoitti:
Oon yrittänyt kuvailla vähän kaikenlaista, tällähetkellä ehkäpä eniten on tullut harrastettua makroilua.
Vuoden vanha runko.Minusta tuntuu ettei rungon vaihto ole tarpeen.Ennemminkin käyttäisin rahat objektiiviin,jos kerran rahat polttelee,mutta sekin hankinta vain tarpeeseen.
Tai jos mahdollista niin jokin reissu maisemiin jossa luovuus pääsee valloilleen.
Simi

jka71 kirjoitti:
Simi kirjoitti:
Vuoden vanha runko.Minusta tuntuu ettei rungon vaihto ole tarpeen.Ennemminkin käyttäisin rahat objektiiviin,jos kerran rahat polttelee,mutta sekin hankinta vain tarpeeseen.
Tai jos mahdollista niin jokin reissu maisemiin jossa luovuus pääsee valloilleen.

Alkuperäinen tarkoituskin oli ostaa ensin joku halpa järkkäri ja ostaa sen jälkeen joku parempi kamera kun tietää ettei kuvauksesta innostuminen ollut mikään päähänpistos.

Ostoslistassa kummiskin olis akkukahvaa ja sen sellaista joita ei huvita tähän nykyiseen hommata kun jossain vaiheessa sitä tulisi silti ostettua uudempi kamera nii menee sitten kaikki uusiksi. Mielummin ostan nyt jonkun hyvän kameran jolla pärjää sitten pitkään.

Ja makroilessa luovuus pääsee omasta mielestä valoillen ihan vaikka kotona, kaikesta mahdollisesta saa yllättävän hauskoja ja mielenkiintoisa kuvia kun pääsee lähelle.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Simi kirjoitti:
jka71 kirjoitti:
Simi kirjoitti: Oon yrittänyt kuvailla vähän kaikenlaista, tällähetkellä ehkäpä eniten on tullut harrastettua makroilua.

Alkuperäinen tarkoituskin oli ostaa ensin joku halpa järkkäri ja ostaa sen jälkeen joku parempi kamera kun tietää ettei kuvauksesta innostuminen ollut mikään päähänpistos.

Ostoslistassa kummiskin olis akkukahvaa ja sen sellaista joita ei huvita tähän nykyiseen hommata kun jossain vaiheessa sitä tulisi silti ostettua uudempi kamera nii menee sitten kaikki uusiksi. Mielummin ostan nyt jonkun hyvän kameran jolla pärjää sitten pitkään.

Ja makroilessa luovuus pääsee omasta mielestä valoillen ihan vaikka kotona, kaikesta mahdollisesta saa yllättävän hauskoja ja mielenkiintoisa kuvia kun pääsee lähelle.
En tunne Nikoneita,että en pysty arvioimaan,että mikä tuossa nykyisessä on vikana muuta kuin että on halpa ;)

Minun akkukahva kokeilu jäi pariin kertaan ja nyt se lojuu jossain kaapin perukoilla :)

Ok.Lähiluontoa minäkin kannatan,mutta jotain pikkuretkiä on mukava tehdä.Itsellä Kuusamo kutsuu elokuun lopulla.
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Mäkään en tajua, että mitä vikaa sun vanhassa kamerassa on? On äärimmäisen todennäköistä, että uuden rungon hankkiminen ei näy missään muussa kuin tililläsi.

Jos haluat parantaa makroilua, hanki salama - se vaikuttaa sata kertaa enemmän kuviisi kuin uusi runko.

Jos vielä haluat ostella, hanki softbox ja valoteltta.

Jos vielä haluat ostella, hanki jalusta.

..Hanki refloja.

..Hanki toinen salama.

Uusi runko sitten joskus kun joku sen suorituskykyyn liittyvä juttu tulee kynnykseksi.
Simi

alsalus kirjoitti:Mäkään en tajua, että mitä vikaa sun vanhassa kamerassa on? On äärimmäisen todennäköistä, että uuden rungon hankkiminen ei näy missään muussa kuin tililläsi.

Jos haluat parantaa makroilua, hanki salama - se vaikuttaa sata kertaa enemmän kuviisi kuin uusi runko.

Jos vielä haluat ostella, hanki softbox ja valoteltta.

Jos vielä haluat ostella, hanki jalusta.

..Hanki refloja.

..Hanki toinen salama.

Uusi runko sitten joskus kun joku sen suorituskykyyn liittyvä juttu tulee kynnykseksi.
Miksei uusi runko vaikuttaisi kuviin? Eikös silläkin ole kummiskin kuvanlaadun kanssa tekemistä? Ainaki ku katso kameroitten tietoja nii on niissä omasta mielestä paljonkin eroa.
esim nikon d3100 vs d7100.

Niinkuin sanoin en haluaisi ostaa mitään lisähärpäkkeitä tähän juurikin sen takia jos ei tulevaisuudessa enää sitten samat osat käy seuraavaan. Jossain vaiheessa varmasti tulee joku suorituskykyyn vaikuttava juttu vastaan kun nyttenki jo kaipaa kameralta vähän enemmän.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Simi kirjoitti:Miksei uusi runko vaikuttaisi kuviin? Eikös silläkin ole kummiskin kuvanlaadun kanssa tekemistä? Ainaki ku katso kameroitten tietoja nii on niissä omasta mielestä paljonkin eroa.
esim nikon d3100 vs d7100.
Kuvanlaadullisesti noissa rungoissa on varsin marginaalinen ero.

Kyllä ne markkinointimiehet palkkansa tienaa ;-)
Simi kirjoitti:Niinkuin sanoin en haluaisi ostaa mitään lisähärpäkkeitä tähän juurikin sen takia jos ei tulevaisuudessa enää sitten samat osat käy seuraavaan. Jossain vaiheessa varmasti tulee joku suorituskykyyn vaikuttava juttu vastaan kun nyttenki jo kaipaa kameralta vähän enemmän.
Kaikki alsaluksen mainitsemat kamat käy kaikkiin Nikoneihin. Salamaa lukuunottamatta kaikki kamat käy myös muun merkkisiin kameroihin. Suosittelen alsaluksen tavoin panostamaan oheiskamaan, jotka vaikuttavat kameraa enemmän lopputulokseen.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Ville^K
Viesti:

Mitkä kuvat nykyisellä kameralla jää ottamatta? Missä tilanteessa nykyisen kameran kuvanlaatu on riittämätön?

Täyskenno ei mielestäni ole makrohommiin erityisen hyvä valinta.
Simi

Ville^K kirjoitti:Mitkä kuvat nykyisellä kameralla jää ottamatta? Missä tilanteessa nykyisen kameran kuvanlaatu on riittämätön?

Hämärässä on jäänyt monta kuvaa ottamatta tai ne on epäonnistunut täysin, tietenkin objektiivilla saisi lisää valovoimaa.
Tai sitten en vaan osaa.

Mitä nyt oon lukenut nii D7100 ilmeisesti tekee hyvää jälkeä myös isoimmilla iso-arvoilla.
Simi

http://www.kenrockwell.com/nikon/d7100.htm
http://www.sulantoblog.fi/nikon-d7100-kokeilussa/

Tässä nyt on pari arvostelua jotka vakuutti että kyseessä olisi hyvä kamera hyvillä ominaisuuksilla.
alsalus

Simi kirjoitti:
Ville^K kirjoitti:Mitkä kuvat nykyisellä kameralla jää ottamatta? Missä tilanteessa nykyisen kameran kuvanlaatu on riittämätön?

Hämärässä on jäänyt monta kuvaa ottamatta tai ne on epäonnistunut täysin, tietenkin objektiivilla saisi lisää valovoimaa.
Tai sitten en vaan osaa.

Mitä nyt oon lukenut nii D7100 ilmeisesti tekee hyvää jälkeä myös isoimmilla iso-arvoilla.
Voit saada kuvanlaatua inahduksen lisää uuden kameran kennolla, mutta objektiivi vaikuttaa paljon enemmän lopputulokseen. Jos et kuvaa liikkuvaa kohdetta, jalusta auttaa uutta kameraa emmän. Salama on taas helpoin tapa parantaa kuvien laatua, kunhan sen käytön opettelee.

Kennojen suorituskyky ei nykyisestä kamerastasi nouse kovinkaan paljoa. Eniten kuvanlaatuun vaikuttaa objektiivi (erityisesti valovoima) - mikä kakkula sulla on kamerasi nokalla?

Edit. ja kukaan ei tosiaan ole haukkumassa kaavailemaasi kameraa - mutta kuvauksesi perusteella uusi runko ei ratkaise ongelmiasi. Nykykennot ovat oikeasti jo sillä tasolla, että objektiivin suorituskyky on on paljon ratkaisevammassa asemassa kuvanlaadussa kuin kameran runko.
Ville^K
Viesti:

Jos kuvaat makrokuvia hämärässä, niin hommaa salama.

Jos kuvaat muuta hämärässä, niin hommaa joko 35mm/50mm/85mm objektiivi josta löytyy valovoimaa f/1.8. Yleiseen kuvailuun AF-S 35/1.8G lienee paras. Vähän pidemmän matkan päähän tapahtuvaan kuvaukseen ottaisin itse 85/1.8G -objektiivin.

Salama toimii tietty myös muiden kohteiden kanssa :)

Halvin vaihtoehto on postata tänne epäonnistuneita kuvia exif-tietojen kera niin päästään ruotimaan kameran asetuksia tai muuta tekniikkaa :)
Simi

alsalus kirjoitti:
Simi kirjoitti:

Tai sitten en vaan osaa.

Voit saada kuvanlaatua inahduksen lisää uuden kameran kennolla, mutta objektiivi vaikuttaa paljon enemmän lopputulokseen. Jos et kuvaa liikkuvaa kohdetta, jalusta auttaa uutta kameraa emmän. Salama on taas helpoin tapa parantaa kuvien laatua, kunhan sen käytön opettelee.

Kennojen suorituskyky ei nykyisestä kamerastasi nouse kovinkaan paljoa. Eniten kuvanlaatuun vaikuttaa objektiivi (erityisesti valovoima) - mikä kakkula sulla on kamerasi nokalla?

Edit. ja kukaan ei tosiaan ole haukkumassa kaavailemaasi kameraa - mutta kuvauksesi perusteella uusi runko ei ratkaise ongelmiasi. Nykykennot ovat oikeasti jo sillä tasolla, että objektiivin suorituskyky on on paljon ratkaisevammassa asemassa kuvanlaadussa kuin kameran runko.
Mulla on kameran mukana tullut 18-55mm nikkori ja sitten 40mm makro nikkor.
alsalus

Simi kirjoitti: Mulla on kameran mukana tullut 18-55mm nikkori ja sitten 40mm makro nikkor.
Lähtisin tapauksessasi Ville^K:n neuvoilla liikenteeseen. Kameravarusteet säilyttävät aika hyvin arvonsa, joten voit ostaa vaikka käytettyinä salaman ja jonkun valovoimaisen objektiivin ja myydä ne eteenpäin, jos ei tunnu lääkkeet oikeilta.

Iso plussa sun kannalta on se, että käytät valtamerkkiä, joten kamoista pääsee suht helposti eroon jos siltä tuntuu.

Mutta noin niin kuin peukkusääntönä järjestelmäkameran idea on siinä, että irtoavia vaihdettavia osia on paljon ja niiden yhteiskäytöllä syntyy ne kuvat. Mulle itselleni isoin juttu järkkäreissä ovat olleet valovoimaiset upeasti piirtävät objektiivit. Kun en itsekään kuvaa lentäviä lepakoita tai muuta teknisesti hankalaa, ei rungon merkitys ole kovin suuri.
Simi

alsalus kirjoitti:
Simi kirjoitti: Mulla on kameran mukana tullut 18-55mm nikkori ja sitten 40mm makro nikkor.
Lähtisin tapauksessasi Ville^K:n neuvoilla liikenteeseen. Kameravarusteet säilyttävät aika hyvin arvonsa, joten voit ostaa vaikka käytettyinä salaman ja jonkun valovoimaisen objektiivin ja myydä ne eteenpäin, jos ei tunnu lääkkeet oikeilta.

Iso plussa sun kannalta on se, että käytät valtamerkkiä, joten kamoista pääsee suht helposti eroon jos siltä tuntuu.

Mutta noin niin kuin peukkusääntönä järjestelmäkameran idea on siinä, että irtoavia vaihdettavia osia on paljon ja niiden yhteiskäytöllä syntyy ne kuvat. Mulle itselleni isoin juttu järkkäreissä ovat olleet valovoimaiset upeasti piirtävät objektiivit. Kun en itsekään kuvaa lentäviä lepakoita tai muuta teknisesti hankalaa, ei rungon merkitys ole kovin suuri.
Millaiset tilanteet sitten vaativat rungolta enemmän ja olisi silti kiva kuulla onko noilla valmistajilla mitään merkittäviä eroja vai onko se ihan siitä kiinni mikä parhaiten käteen sopii minkä ostaa.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Pistähän näytille sellaisia kuvia, jossa D3100 ominaisuudet ovat mielestäsi loppunut kesken, niin voidaan porukalla miettiä olisiko D7100 ratkaisu ongelmaasi.

Ps. Saman kuvanlaadun kun D7100:ssa saa myös halvemmissa kuorissa: D5200 ja D3200.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Simi

kribe kirjoitti:Pistähän näytille sellaisia kuvia, jossa D3100 ominaisuudet ovat mielestäsi loppunut kesken, niin voidaan porukalla miettiä olisiko D7100 ratkaisu ongelmaasi.

Ps. Saman kuvanlaadun kun D7100:ssa saa myös halvemmissa kuorissa: D5200 ja D3200.
Yritän pistää tän päivän aikana kun kotiin pääsen. Toivottavasti on viel jotain tallella ku oon poistanut kaikki pieleen menneet kuvat.

Mikähän on hyvä sivusto laittaa kuvia esiin?
Vastaa Viestiin