Mikä runko nikonilta?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
eeropi
Viestit: 6
Liittynyt: Elo 08, 2012 11 : 51

Mikä runko nikonilta?

Viesti Kirjoittaja eeropi »

Mikä runko minun olisi järkevintä ostaa Nikonilta? Minulla on tällähetkellä nikon d5100 ja olisi aikomus päivittää hieman uudempaan. Objektiivina minulla on 35mm 1,8G, joka on osoittautunut erittäin hyväksi. Nyt kuitenkin olen vaihtamassa runkoa ja kaipaisin neuvoa uuden valintaan. Miten olisi d5200 tai d3200 tai d7000? Mikä noista olisi paras? Ja runkon tulee nimenomaan olla Nikon, mitään Canonia en ole ostamassa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
saloma-3
Viestit: 419
Liittynyt: Loka 31, 2004 18 : 34

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

Tuolla on paljon tietoa valinnan pohjaksi.
http://www.bythom.com/nikon.htm

Jos kumminkin 5100 ja kääntyvä näyttö miellyttää, niin 5200 tuntuisi loogiselta valinnalta.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Mikäs siinä D5100:ssa on vikana?
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Ville^K kirjoitti:Mikäs siinä D5100:ssa on vikana?
Sama tuli mieleen. Kuvanlaadussa tuskin on mitään vikaa, eikä käytettävyyskään voi olla ongelmana, jos d3200 on vaihtoehtona.

Kuvanlaatuun saat selvää parannusta vasta d600 mallista.
jtiiippan
Viestit: 310
Liittynyt: Loka 26, 2004 8 : 44

Viesti Kirjoittaja jtiiippan »

Suosittelen toista objektiisia rungon sijaan. Toista, siis tuon olemassaolevan lisäksi. Paljon parempi valinta!
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

paaton kirjoitti:Kuvanlaatuun saat selvää parannusta vasta d600 mallista.
Ja tässäkin ero on kyllä vasta suurimmilla herkkyyksillä, muuten ero on aika olematon. Paitsi syväterävyys...

Osta lisää laatuoptiikkaa olisi minunkin neuvoni.
--------
Aves!
AnHa
Viestit: 1769
Liittynyt: Elo 04, 2009 17 : 33
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Samaa mieltä, jos kamera ei ole mäsänä. Kuvanlaatua saat parempana vain siirtymällä FF-linjalle. Toiminnallisesti pitää siirtyä D7000/D7100-kameroihin saadakseen lisää.
DorianBlue
Viestit: 1209
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Ville^K kirjoitti:Mikäs siinä D5100:ssa on vikana?
Toisen käden tietona: liikaa toiminteita piilotettu valikkoon nappien sijaan. Jostain testistä luin. Jos uutinen on ankka, ampukaa se.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

DorianBlue kirjoitti:
Ville^K kirjoitti:Mikäs siinä D5100:ssa on vikana?
Toisen käden tietona: liikaa toiminteita piilotettu valikkoon nappien sijaan. Jostain testistä luin. Jos uutinen on ankka, ampukaa se.
Ei ole ankka. Lisäksi häviää reippaasti D7000/5200 malleille tarkennusjärjestelmässä.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

kribe kirjoitti:
DorianBlue kirjoitti:
Ville^K kirjoitti:Mikäs siinä D5100:ssa on vikana?
Toisen käden tietona: liikaa toiminteita piilotettu valikkoon nappien sijaan. Jostain testistä luin. Jos uutinen on ankka, ampukaa se.
Ei ole ankka. Lisäksi häviää reippaasti D7000/5200 malleille tarkennusjärjestelmässä.
On tämä vähintään sorsa... mikä nyt sitten on liikaa? Itse käytin 5100:sta kakkosrunkona pari vuotta, eikä sen nyt niiiin huono ole. Kaikki tärkeimmät nyt kuitenkin löytyy mukavasti. D7000 nyt on ihan eri kategorian runko, mikäs ihme se nyt sitten on että on parempi. Kuvanlaatu on ihan identtinen, ja esim. valonmittaus on huippuluotettava vertasi mihin vain. Hyvä runko!
--------
Aves!
eeropi
Viestit: 6
Liittynyt: Elo 08, 2012 11 : 51

Viesti Kirjoittaja eeropi »

Onko d5100 ja d7000 välillä paljon eroa kaikenkaikkiaan. Isompi vehje kooltaan kai ainakin on. Ja se on plussaa, että d7000ssa olisi tuo tarkennusmoottori rungossa. Kääntyvä näyttö on oikeastaan usein vaan tiellä, enkä hirveästi sitä kääntele yleensä.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

eeropi kirjoitti:Onko d5100 ja d7000 välillä paljon eroa kaikenkaikkiaan. Isompi vehje kooltaan kai ainakin on. Ja se on plussaa, että d7000ssa olisi tuo tarkennusmoottori rungossa. Kääntyvä näyttö on oikeastaan usein vaan tiellä, enkä hirveästi sitä kääntele yleensä.
Tarkennusmoottori, ja jos kuvaat esim. lentäviä lintuja tai muuten poikkeuksellisen nopeaa toimintaa, niin on paljon eroa. 95% tilanteista mitä ihminen voi kuvaamiseen keksiä, ero on pieni :)

Muutamat säädöt on myös helpommin tehtävissä, mutta paljonko sillekin antaa arvoa sitten? Ei tämäkään juuri tunnu normipäivänä.
--------
Aves!
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon_D7000

No kyllä tuossa mielestäni montakin merkittävää eroa on. Esim. etsin, AF, muistikorttipaikkojen määrä (tuo kakspaikkanen on oikeesti kätevä) jne.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

TiRy kirjoitti:http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon_D7000

No kyllä tuossa mielestäni montakin merkittävää eroa on. Esim. etsin, AF, muistikorttipaikkojen määrä (tuo kakspaikkanen on oikeesti kätevä) jne.
Merkittäviä? Joo no merkittävyys on jokaisen oma asia kuten tuossa yritin rivien välissä kertoa... itse kuvaan paljon, ja en laittaisi noita merkittävien listalle. Itse kiteytän asian itselleni kuten tuossa edellisessä viestissä kirjoitin. Ja teen ostopäätökseni sen perusteella, ja myös sen että mikä runko lähtee mukaan kaakkurilammelle ja mikä ei.
--------
Aves!
Kenzy
Viestit: 447
Liittynyt: Touko 21, 2012 14 : 37
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenzy »

Merkittävimmät erot D5100 ja D7000 välillä tulee toisesta rullasta , akkukahvaliitännöistä, magnesium-seosrungosta ja sääsuojauksesta. Tarpeellisia, kun vähänkään enemmän aletaan kuvaamaan. Toisen rullan tosin Nikon on oivallisesti korvannut D5100:ssa manuaalitilassa pitämällä +/- - nappia pohjassa ja pyörittelemällä rullaa jne.
http://heinosenjanne.com/blog" onclick="window.open(this.href);return false;
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

D5100 on kuitenkin aika uusi runko. Ehkä sen voisi upgreidata D7000:seen jos kokee, että alkujaan tuli tehtyä virhevalinta ja tosissaan kaipaa D7000:n lisäominaisuuksia. Eikös Rajalassa ole käytettyjä D7000:sia hyllyssä?

Aika turhaa puuhaa kamerarungon vaihtaminen kuitenkin on. Hyvä salama tai joku kiva objektiivi voisi antaa enemmän iloa ja näkyä myös kuvissa. Tai vielä parempaa, osta kuvausmatka itsellesi - se olisi varmasti hyvä hankinta!
eeropi
Viestit: 6
Liittynyt: Elo 08, 2012 11 : 51

Viesti Kirjoittaja eeropi »

Mitä objektiivia suosittelisitte sitten? Budjetti on joku ~500e ja käytettynä meinaan hommata. Enemmänkin tarpeen tullen kyllä voin objektiivista maksaa. Jotain yleishyödyllistä objektiivia ehkä eniten tarttisin. Kuvaan siis lähinnä ihmisiä..

Oisko jollain kokemuksia seuraavista objektiiveista?

Nikkor 18-200 AF-S VR II
Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM

Muitakin voi ehdotella...
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Allekirjoittaneella löytyy kokemusta kummastakin ja onhan tuo Sigman valovoima aina plussaa, vaan ainakin allekirjoittanut ottaisi siltikin "jokapaikanhöyläksi" tuon Nikonin 18-200:n, sen laajan polttoväli-alueensa vuoksi ja jos muistaa, että nyky-rungot kestävät nostaa ISO-arvoja aikas reippaasti, niin tuo taipuu moneksi...

Itse moisella (ykkös-versio) kuvasin kera D300:n, jopa hämärässä klubissa bändi-kuvia ja hyvää tuli, jahka jaksoi nähdä vaivaa LR:n kanssa.

Ei kannata unohtaa Nikonin AF-S 35/1.8 objektiivia, joka todella skarppi, valovoimainen, nopea tarkenteinen ja halpa.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

eeropi kirjoitti:
Oisko jollain kokemuksia seuraavista objektiiveista?

Nikkor 18-200 AF-S VR II
Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM

Muitakin voi ehdotella...
Valitsit sitten kaksi mahdollisimman erilaista ja eriparista zoomia vertailuun :-)

Miten olisi Nikonin oma 16-85mm. Varma ja hyvä valinta.

Ihmisten kuvaamiseen olisi paras esim 50mm/1.8. Saisi taustankin kivasti pehmennettyä.
eeropi
Viestit: 6
Liittynyt: Elo 08, 2012 11 : 51

Viesti Kirjoittaja eeropi »

ELikkäs joo toi nikkor 35mm 1,8 tulee jäämään! Ihan mahtava objektiivi mun tarpeisiin. Ja mun mielestä tosi hyvä hinta-laatusuhde. Toisaalta voisin just tarvita zoomia! Lisäks mulla on se kitti 18-55, mutta en oo sitä käyttäny sen koommin ku 35mm ostin..

Onko tossa 18-200 parempi piirto tuolla loppupäässä ku sillä 55-200? Siis kärsiikö piirto siitä, että on niin pitkä polttoväli? Ja ilmeisesti kannattaa sitten ostaa nimenomaa se uudempi VRII? Onko siinä muuta eroa edeltäjäänsä ku kuvanvakain?

Mitä ISO-arvoja tuo mun d5100 kestää? Näkyykö 800 jo selviä eroja kuvanlaadussa?
Vastaa Viestiin