D800 ja HDR

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Kenzy
Viestit: 447
Liittynyt: Touko 21, 2012 14 : 37
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenzy »

Tämä hassusti puhuva setä näyttää aika hyvin käytännössä, miksi se D800 on niin aavemainen laite. http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... ncM#t=237s
http://heinosenjanne.com/blog" onclick="window.open(this.href);return false;
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Siinä on elmarille kuva jonka kohdalla kivien valotusta on nostettu merkittävästi.
http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Nature/net-7839.jpg
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Re: D800 ja HDR

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Avokid kirjoitti:
AnHa kirjoitti: Tarkoitatko siis, että riittää ottaa yksi kuva, jonka vain valottaa aukon verran ali, ja sitten siitä kuvasta vääntää osa-alueet mielen mukaan?
No valottaa siis siten, että mikään ei pala puhki ja siitä sitten vääntää kohdalleen.
Itse asiassa siitä mitä D800 histogrammin maksimit on, saa ISO100:lla valottaa vielä ainakin aukon verran yli eikä raw kuva ole vielä tapissa / puhki. Tarvisi joskus tehdä rawdiggerin kanssa tieteellinen tutkimus että kuinka ne matalammat ISO arvot toimii.

Useamman kuvan tarvii vain tilanteissa joissa dynamiikkaa tarvitaan todella paljon, tai jos on kohinan suhteen kovin kriittinen ja kuva vaatii paljon venytystä tummaan päähän.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Re: D800 ja HDR

Viesti Kirjoittaja Avokid »

jiihaa2 kirjoitti:
Avokid kirjoitti:
AnHa kirjoitti: Tarkoitatko siis, että riittää ottaa yksi kuva, jonka vain valottaa aukon verran ali, ja sitten siitä kuvasta vääntää osa-alueet mielen mukaan?
No valottaa siis siten, että mikään ei pala puhki ja siitä sitten vääntää kohdalleen.
Itse asiassa siitä mitä D800 histogrammin maksimit on, saa ISO100:lla valottaa vielä ainakin aukon verran yli eikä raw kuva ole vielä tapissa / puhki. Tarvisi joskus tehdä rawdiggerin kanssa tieteellinen tutkimus että kuinka ne matalammat ISO arvot toimii.
.
Lloyd Chambers on tehnyt tuon, mutta eipä ole enää tilaus voimassa.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Sori, tämän ketjun seuraaminen on jäänyt vaikka itse sen perustinkin.

Jos nyt vielä jotain kiinnostaa, voin postata esimerkkejä. Varmasti on tapauksia, jossa HDR:llä saa vielä enemmän irti, mutta omissa NYCin kuvissa totesin, että parempaan lopputulokseen pääsen kun otan kuvan jossa highlightit eivät ole puhki ja työstän siitä.

HDR-kääntimenä mulla on NIKin HDREfex Pro.
PAP
Viestit: 1768
Liittynyt: Tammi 09, 2003 20 : 10
Paikkakunta: Sovjet Finlandija

Viesti Kirjoittaja PAP »

mremonen kirjoitti:Sori, tämän ketjun seuraaminen on jäänyt vaikka itse sen perustinkin.

Jos nyt vielä jotain kiinnostaa, voin postata esimerkkejä.
Jep!
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mä voin postata esimerkin. Tiettyyn pisteeseen asti, sanotaan että -5EV, 1 RAW saattaa riittää että varjoista tonkimalla voi välttää HDR-yhdistämisen.

Tässä on vielä pimeämpi tapaus:

Kuva

Tsadaa varjoja lisää:

Kuva

Conanin sensorilla ois saanu pihalle pelkkää viherpunalaattaa. Itseasiassa OM-D:n sensori on parempi varjojen palautuksessa kuin Canon 6D:n kuvantamislaite.

Siinä on teille kalansilmällä otettu lintukuva ISO3200 - D800E. Yhdestä RAW-kuvasta väännetty "HDR".

Kuva

Tässäkin, anteeksi hieman leveä, alivalotettu "HDR" RAWista vedostettu:

Kuva
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Olenhan minä nuo jo aikaisemminkin nähnyt, mutta voinpa sanoa uudestaankin, että komeita!
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
mappe
Viestit: 1103
Liittynyt: Heinä 15, 2003 16 : 08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

Maffer kirjoitti: Tässäkin, anteeksi hieman leveä, alivalotettu "HDR" RAWista vedostettu:

[img]http://mjkoski.1g.fi/kuvat/Landscapes/P ... /_full.jpg[/img]
Viimeinen on harvinaisen hyvällä maulla tehty "HDR", kun varjoja ei ole avattu liikaa.
Sinänsä ei mitään uutta, että varjoja voi avata aika holtittomasti mutta erittäin vakuuttavaa kerrasta toiseen.
loratsu
Viestit: 804
Liittynyt: Elo 30, 2010 20 : 20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja loratsu »

Hienoja kuvia, onko käsittely tehty vaan avaamalla varjoja? Vai tehty esim 1 kuvasta 3 erivalotusta kuvankäsittelyllä jä lätkitty päälekkäin?
Markku M.
Viestit: 87
Liittynyt: Helmi 17, 2013 21 : 01
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Markku M. »

Yhdestä RAW-kuvastahan nämä esimerkit oli käsittääkseni tehtyjä?
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mjooh, kiitoksia. Yksi RAW juu. Tunturikuva yhdestä TIFFistä photarissa säädelty ja yökuva siten, että samasta RAWista lightroomissa kaksi erilaista kehitystä ja yhdistetty photarissa kaksi TIFFiä.

D3x, D600 ja Sonyn 16/24 mpix APS-C taikakennot tarjoavat suurin piirtein samat mahdollisuudet.
Vastaa Viestiin