Objektiivin kontaktien puhdistus
-
Objektiivin kontaktien puhdistus
Millä aineilla homman voi tehdä?
Menetelmät ja vinkit tervetulleita tähän ketjuun.
Googlella ei tule aiheesta yhtään järkevää osumaa.
..
..
-
Re: Objektiivin kontaktien puhdistus
Minä olen pariin kertaan vedellyt kamerasta ja sigmasta tuolla samalla tavaralla, millä putsaan linssitkin. Isopropyyli alkoholilla. Foka meinasi, että tuo on ihan passeli aine. Nyt viimeinen kameran kontaktien putsaus taisi jo auttaakkin.Munt kirjoitti:Millä aineilla homman voi tehdä?
..
-
-
- Viesti:
Kontakt PRF 6-68 toimii hyvin kontaktipintojen puhdistuksessa. Minä suihkaisen sitä pumpulipuikkoon hieman ja pyyhin kontaktipinnat puhtaiksi. Niitä saa jopa hieman hangata, niin että pinttynyt lika poistuu. Järjenkäyttö on tässä kohdassa paikallaan, niin että ei riko mitään mahdollisesti vasaroimisen tottuneella kädellä. Kannattaa tsekata muualtakin kuin Verkkokaupasta kyseistä tuotetta jos hinta on tärkeä.
-
-
Tuohan on ihan Pro, mutta olisiko apteekissa tai rautakaupassa jotain peruskamaa ja miten sitä käytätte? Pumpulipuikolla pyöritellen vai kuinka?Mikael K. kirjoitti:Kontakt PRF 6-68 toimii hyvin kontaktipintojen puhdistuksessa.
..
-
Neste Jäänesto on kanssa 99,9% isopropyylialkoholia ja maksaa litran purkissa pari euroa vähemmän kuin 100 ml apteekista ;D http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/ ... OLI-100-ml
Hetken saattaa tosin tuota litkua joutua etsimään, autonfiksarien suosiossa myös juuri tuosta halvasta hinnasta johtuen, poistaa rasvan hyvin maalipinnalta ennen vahausta.
Hetken saattaa tosin tuota litkua joutua etsimään, autonfiksarien suosiossa myös juuri tuosta halvasta hinnasta johtuen, poistaa rasvan hyvin maalipinnalta ennen vahausta.
-
Hyviä vinkkejä kaksi jälkimmäistä. Isopropanoli todennäköisesti tepsii hyvin siihen töhnään, mitä käyttäjän jäljiltä voi kuvitella kertyvän objektiivien kontaktipinnoille.
Puhdistettu bensiini ja ainetta sisältävät erilaiset kontaktipintojen puhdistusaineet ovatkin todennäköisesti ylimitoitettuja vastaavassa käytössä.
Puhdistettu bensiini ja ainetta sisältävät erilaiset kontaktipintojen puhdistusaineet ovatkin todennäköisesti ylimitoitettuja vastaavassa käytössä.
-
Itse käyttäisin kameran kontaktipintojen puhdistukseen Zessin liinoja, ne kun tuovat automaattitarkennussignaaliin mukaan semmoista tiettyä kolmiulotteisuutta ja kontrastia joka kyllä näkyy kuvissa, eukkokin sanoi noin mistään mitään tietämättömänä.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
-
Siinä olet kyllä oikeassa, että zeissin mikrokuituliinalla kevyesti hiomalla saa hapettumat ja lian pois mistä tahansa, mutta ei viitsisi tuhlata liinaa tällaiseen vatulointiin.janne. kirjoitti:Itse käyttäisin kameran kontaktipintojen puhdistukseen Zessin liinoja, ne kun tuovat automaattitarkennussignaaliin mukaan semmoista tiettyä kolmiulotteisuutta ja kontrastia joka kyllä näkyy kuvissa, eukkokin sanoi noin mistään mitään tietämättömänä.
Eclipse lienee sopiva sekä kennon, linssien, että kontaktien puhdistukseen? Kysymys vaan kuuluu, että jos kontakteissa on oikeasti hapettumaa, niin lähteekö se siitä mihinkään ilman "oikeita" aineita??
..
-
-
+1nomad kirjoitti:Mikä tässä on niin vaikeata? Eihän ne ole kuin kontaktipintoja, tuommoisia on kaikissa sähkölaitteissa.
Ja jos kontaktipinta kuullostaa eksoottiselta, niin metallia ne on niin kuin lusikatkin. :) Mä olen selvinnyt kontaktiongelmista ihan sormella pyyhkimällä. Jos ei korjaannu, niin vika todennäköisesti on jossain muualla.
-
- Viesti:
Sormi ei välttämättä ole hyvä tähän, siinä on usein rasvaa tai hikeä.PekkaSav kirjoitti:+1nomad kirjoitti:Mikä tässä on niin vaikeata? Eihän ne ole kuin kontaktipintoja, tuommoisia on kaikissa sähkölaitteissa.
Ja jos kontaktipinta kuullostaa eksoottiselta, niin metallia ne on niin kuin lusikatkin. :) Mä olen selvinnyt kontaktiongelmista ihan sormella pyyhkimällä. Jos ei korjaannu, niin vika todennäköisesti on jossain muualla.
Tuo Oskun hihankulma on parempi.
-
Ei kai kukaan nyt objektiivia hinkkaa millään hiovalla tavaralla, jota menee pahimmillaan lasin sisään ja siitä kameran sisuksiin ja kennolle?!viertis kirjoitti:Pyyhekumi leikataan mattoveitsellä teräväreunaiseksi
hinkataan kontakti pinnat ja sen jälkeen jollakin kontakt cleanerillä
tai isop.alkoholilla loput.
Kännykän akun kontaktit olen näin aina putsannut ja toimii.
Kumin täytyy olla semmonen väritön ja kova.
Ja vttu oikeasti, jos lasin kontakteissa on hapettumaa ohut kerros, niin eikö jumalauta ole oleellista selvittää millä sen saa pois, jotta voi sulkea kontaktiviat pois laskuista. Jollakin tuntuu olevan sellainen jumalakompleksi, että hihankulmaa vaan joka paikkaan ja kyllä toimii.
..
-
Älä kommentoi ketjuun mitään, ellei ole mitään oikeaa sanottavaa.OskuK kirjoitti:Noo, mitäs me sun komplekselles voidaan? Siunausta ;-)Munt kirjoitti:Jollakin tuntuu olevan sellainen jumalakompleksi, että hihankulmaa vaan joka paikkaan ja kyllä toimii.
Siis aikuisen oikeesti... pidä mielummin turpa kiinni.OskuK kirjoitti:Jollain hihankulmalla olen joskus noita lipassut...
..