kaksi kameraa ?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Otto-1975
Viestit: 91
Liittynyt: Elo 24, 2010 18 : 16
Paikkakunta: Jyväskylä

kaksi kameraa ?

Viesti Kirjoittaja Otto-1975 »

Moro!

En ole ammattivalokuvaaja lahellakaan, ja siksi tassa taas alan kyselemaan kokemuksia kahden kameran kaytosta. Olen itse kuvaillut joitakin juhlia ja sen sellasta ja usein putken vaihtaminen kiireessa on pieni riski ja jopa usein liian hidasta omalla kohdallani. Tosin olen koettanut jo miettia alkuun, milla putkella tulisin parjaamaan, mutta kylla se putki vaihtuu joka juhlissa useaan kertaan. Tosin se on myos ammattitaidon puutteesta johtuvaa:)

Nyt itse kysymyksiin,analysointiin. Onko kaksi kameraa jarkeva investointi vai sijoittaako rahat parempaan optiikkaan? Toinen kamera varmaan saisi olla tayskenno, canon mark 5 II tai III ? Millaisia kamera/objektiiviyhdistelmia teilla on mukana ja kaytossa keikalla?
Itse olen nyt jotenkin ihastunut noihin kiinteisiin putkiin, joten olisiko toisessa kiintea potrettiin ja joku zoomi kaikkeen muuhun. Vai kaksi zoomia? Tassa ehka oleellisimmat asiat, joita olen mielessani pohtinut. Kiitokset vastauksista, jo etukateen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
J@rno
Viestit: 156
Liittynyt: Syys 01, 2007 19 : 37

Viesti Kirjoittaja J@rno »

Hei
Itse käytän kahta kameraa silloin tällöin ja minulle tärkeää on se että kamerat ovat käyttölogiikaltaan samanlaisia, mieluiten vaikka täysin identtisiä. Useinmiten toisessa on kiinni 24-70 ja toisessa 70-200 zoomit. Joskus jos tiedän, että en tarvitse pitempää zoomia niin silloin toisessa on jokin kiinteä 24, 50 tai 85mm linssi.
Whig
Viestit: 828
Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 00

Viesti Kirjoittaja Whig »

Mulla ykkös kamerana 5D Mark III ja kakkosena 5D Mark II.
Sopii tarvikkeet hyvin sekaisin eikä käyttölogiikka hirveästi eroa (tosin 20D->30D->5Dm2 jälkeen III:n nappulointi otti hetken hermoon).
Itse en kuvaa keikoilla mutta esim. afrikassa käydessä on yleensä toisessa kamerassa 70-200mm ja toisessa 100-400mm objektiivit kiinni.
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Viikonlopun tanssikuvauksessa oli ekan kerran käytössä kaksi runkoa kun sain lainaan toisen D800:n. Aika hankalaa oli näin ekalla kerralla kahden rungon hyödyntäminen, vaikka rungot olivat identtisiä ja asetuksetkin yritin saada jotenkuten synkronoitua ennen kuvausta.

Aluksi oli toisessa 50mm ja toisessa 85mm, kun noitten välillä tottunut vaihtelemaan paljon silloin kun kuvaan läheltä esiintymislavaa. Muuten ihan kätevää näin, mutta se hiukan häiritsi että kun toisesta rungosta sääti valotusta (M-moodissa) ja sitten vaihtoi toiseen oli valotus taas väärin. Tuli heti mieleen että oispa langaton synkka valotusarvoille runkojen välillä. :-)

Myöhemmin oli toisessa 24-70mm ja toisessa 85mm. Jälkimmäinen yhdistemä oli aika toimiva kun kuvasi vaihtelevasti ryhmiä ja soolotanssijoita eikä valaistus isommin vaihdellut.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Tosiaan tilannekuvauksessa on varmaan kätevää kun on kaksi kameraa käsillä, ei tarvitse objektiivia aina vaihdella.

Siihen alkuperäisen kysyjän probleemiin, että pitäisikö sen toisen kameran olla kroppirunkoinen, on paha vastata yleisesti. Ehkäpä niin, että jos 200mm polttoväli ei täyskärissä riitä, niin sitten voisi harkita kroppikameraa kakkoseksi?

Nikon D7100:n 24mp antavat jo sinällään aika huiman teleulottuvuuden, paremman kuin mitä D800:n kroppimoodikaan antaisi. Ja sitten D7100:ssa on vielä se 16mp 1.3 kroppi, jonka avulla täyskärin 200mm antaakin 400mm vastaavan kuvakulman.

Muuta perustetta kroppikameralle en oikein keksi.
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

Minä keksin: hinta. Itsellä 20D ja 5D. Samanlaiset hallintapainikkeet ovat kahdessa kamerassa tosiaan must.
villho
Viestit: 283
Liittynyt: Huhti 25, 2006 15 : 57

Viesti Kirjoittaja villho »

Keikkakuvauksessa se toisen kameran hyöty ei ole pelkästään siinä, että linssejä ei tarvitse olla vaihtelemassa, vaan myös siinä, että mukana kulkee sitten varakamerakin. Eipähän tulisi ainakaan itselleni mieleen lähteä esim. häitä kuvaamaan ilman varakameraa.

Itsellä on hääkeikoilla käytössä D3s+85/1.4 ja D700+35/1.4, eikä ole paljoa tarvinnut linssejä irroitella kameroiden nokalta.
Otto-1975
Viestit: 91
Liittynyt: Elo 24, 2010 18 : 16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Otto-1975 »

Moi!

Kiitokset vastauksista. Nuo kommentit avartivat maailmaani ja vahvistivat aikaisempaa ajatusta hankkia toinen runko. Mitä oikeasti olette ollut mieltä Canon MARK 5 II versiosta ? Vai oisko parempi jättää viikkorahat törsäämättä ja hankkia mark 5 vol 3.:). Siinä näyttää olevan vaikka minkälaista ominaisuutta. Laittakaa kokemuksia, niin huonoja kuin hyviäkin.
Vastaa Viestiin