Panoraamakuvaus

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
Apexi
Viestit: 203
Liittynyt: Joulu 13, 2010 13 : 41

Panoraamakuvaus

Viesti Kirjoittaja Apexi »

Kertokaas millasella päällä kuvaatte panoraamakuvia tai ylipäätään kokoonpanoistanne.

Itse kuvaan Manfrotto 190XPROB + Manfortto Mod 168 yhdistelmällä. Kameran salamakengässä yleensä tämä http://www.fimeko.fi/hama_vesivaaka

Vaikka jalustan vesivaaka ja tuo kamerassa oleva vesivaaka on kohdillaan(kuplat keskellä), niin mitenkä se kuva siltikkin tuntuu menevän reunoista vinoon?

Ja ihan offtopikkina; hakusessa olisi vähän tukevampi jalusta, niin mitä suosittelette? Hinta voisi olla max.200e.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Minä vedän nuo aina vapaalla kädellä :-)

Tuossa jotain esimerkkejä. Asiantuntijat erottanevat puhelinpanoraamat kameralla otetuista:
http://www.flickr.com/search/?w=6028995 ... ama&m=text
Apexi
Viestit: 203
Liittynyt: Joulu 13, 2010 13 : 41

Viesti Kirjoittaja Apexi »

Nuo kaikki käsivaralta? Pitäs varmaan itekkin kokeilla, miten hyvin onnistuu.. Ku yleensä on väh. 7 kuvaa käyttäny per kuva.
jpyykone
Viestit: 606
Liittynyt: Marras 28, 2003 23 : 00
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja jpyykone »

Itse olen peruspanoraamakuvat kuvannu aina käsivaralta. Tuolla on esimerkkejä muutamista, pokkarista järkkäriin.

http://jounipyykonen.kuvat.fi/kuvat/Panorama/

Vääristymistä pääsee eroon jos kamera pyörii objektiivin nodaalipisteen ympäri. Siihen ei parempi jalusta tai vesivaaka auta jos näin ei ole. Tuo vaatii tosin panoramapään tai vaikka jonkinlaisen kiskon jalustan päähän, jolla kamera+objektiivi yhdistelmän saa siirrettyä oikeaan kohtaan. Itse en jaksa peruspanoraamakuvissa jalustan kanssa aina peuhata, vaan otan suosiolla laajemman kuva-alan kun tiedän että kroppaamaan joutuu joka tapauksessa. Laiskuuttani en vaan jaksa jalustaa raahata mukana.

On mulla tosin panoraamapääkin, mutta pallopanoraamoja varten. Panoraamapäässä on itsessään vesivaaka (pano-MAXX) ja kamerassa myös elektroninen vesivaaka. Noilla olen tähän asti pärjänny.
Tobb
Viestit: 186
Liittynyt: Loka 01, 2011 20 : 43

Viesti Kirjoittaja Tobb »

Vapaalla kädellä minäkin...
Tuolta löytyy 3 panoraamaa
http://topinlife.1g.fi/kuvat/Maisemat/
52748
Viestit: 76
Liittynyt: Syys 24, 2010 17 : 29

Viesti Kirjoittaja 52748 »

Nämä on kaikki käsivaralta
http://karhutuomo.kuvat.fi/kuvat/Panoraamoja/

Tuomo
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Vapaalla kädellä. Eli ihan kuvankäsittelyohjelman avuliaisuuteen luottaen.
a
b
c

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Apexi
Viestit: 203
Liittynyt: Joulu 13, 2010 13 : 41

Viesti Kirjoittaja Apexi »

Niin tarkoitin "reunoista vinoon" sillä, että kun kamera on suorassa eteenpäin, niin horisontti on kyllä kuvassa suorassa (siis missään kuvassa ei ole vääristymiä).

Mutta nyt kun aloitan tuon panoraamakuvauksen vaikka sieltä äärivasemmalta(liikutan kameraa ainoastaan sen pystyakselin mukaan), niin horisontti menee jonkun verran vinoon sieltä ja sitä mukaan kun otan kuvia kohta olen taas "keskellä" kuvaa, niin horisontti on taas ihan suorassa, niin kuin pitääkin.

Eli tuohon auttais se panoraamapää, niinkuin sanoit?

Ymmärsiköhän kukaan mitä selitin.. :)
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Apexi kirjoitti:Niin tarkoitin "reunoista vinoon" sillä, että kun kamera on suorassa eteenpäin, niin horisontti on kyllä kuvassa suorassa (siis missään kuvassa ei ole vääristymiä).

Mutta nyt kun aloitan tuon panoraamakuvauksen vaikka sieltä äärivasemmalta(liikutan kameraa ainoastaan sen pystyakselin mukaan), niin horisontti menee jonkun verran vinoon sieltä ja sitä mukaan kun otan kuvia kohta olen taas "keskellä" kuvaa, niin horisontti on taas ihan suorassa, niin kuin pitääkin.

Eli tuohon auttais se panoraamapää, niinkuin sanoit?

Ymmärsiköhän kukaan mitä selitin.. :)
Keskity kunnolla ja aseta apuviivat etsimessä näkymään, jos se kamerassasi on mahdollista. Sovitat sitten horisontin niihin nähden koko kuvasarjassa.

Hyvä tapa on myös ottaa kuvat pystyyn. Tulee korkeussuunnassa enemmän pelivaraa kuten tässä kolmesta pystykuvasta kasatussa panoraamassa.
http://www.flickr.com/photos/kokkonentu ... /lightbox/

Tässä liki samalta paikalta otetussa panoraamassa on taas kahdessa kerroksessa ehkäpä tusina kuvaa. Voin kertoa, että yksi kuvista tärähti. Huomaat sen jos rupeat katsomaan kuvaa täydessä koossa, mutta tuskinpa haittaa muuten. Paikalla oli kova tuuli ja objektiivina vakaajaton 180 millinen :-)
http://www.flickr.com/photos/kokkonentu ... /lightbox/

Joka tapauksessa aina kannattaa yrittää. Normaalit panoraamat saat kunhan henkäiset syvään etkä pahasti sohella. Se panoraamapää on varmasti hyvä, mutta kukapa jalustaa aina jaksaa mukana kantaa.
Apexi
Viestit: 203
Liittynyt: Joulu 13, 2010 13 : 41

Viesti Kirjoittaja Apexi »

Kiitos neuvoista!

Omasta mielestäni ihan keskittyneesti olen noita kuvia ottanut, MUTTA voisin ehkä vähän enemmän keskittyä.. :)
jaeaetee
Viestit: 437
Liittynyt: Huhti 18, 2007 23 : 13
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

Apexi kirjoitti: Mutta nyt kun aloitan tuon panoraamakuvauksen vaikka sieltä äärivasemmalta(liikutan kameraa ainoastaan sen pystyakselin mukaan), niin horisontti menee jonkun verran vinoon sieltä ja sitä mukaan kun otan kuvia kohta olen taas "keskellä" kuvaa, niin horisontti on taas ihan suorassa, niin kuin pitääkin.


Jos oikein ymmärsin, niin tuohan tarkoittaa vaan sitä että objektiivisi vääristää kuvien reunoilla (ainahan ne vähän vääristää, varsinkin zoomeilla). Kannattaa käyttää jotain vähän pidempää polttoväliä, zoomata vähän lisää ja ottaa sitten vaikka enemmän kuvia jotta saat riittävän leveän panoraman.
Apexi
Viestit: 203
Liittynyt: Joulu 13, 2010 13 : 41

Viesti Kirjoittaja Apexi »

Et kyllä nyt ymmärtänyt oikein.. :)

Esim. Nikonin 50mm F/1.8 G ja 35mm linsseillä olen kuvannut, ja ei se sitä kuvaa mitenkään vääristä mistään kohti, ainoastaan näyttää horisontti menevän vinoon.

Siis jos aloitan sen kuvauksen vaikka vasemmalta, niin se horisontti näyttää olevan vinossa, mitä vertaa sen maiseman(kuvan) keskikohtaan.

Ja kun saan sen jalustan ja kamerassa kiinni olevan vesivaa´an kohdilleen(kamera osoittaa suoraan eteenpäin), niin sitten kun käännän sen kameran siihen vasempaan reunaan, josta aloitan kuvauksen, niin se kamerassa kiinni oleva kupla saattaa vähän muuttua..

Mutta eikai sen pitäisi niin paljoa siihen horisontin vinouteen vaikuttaa.. Selitin ehkä vähän huonosti tuossa aikasemmin.

Olen kyllä joskus onnistunut saamaan semmosen panoraamakuvan, että koko horisontti on suora kuvassa.

No pitää vaan yrittää.
heppu
Viestit: 1018
Liittynyt: Maalis 03, 2003 21 : 34
Paikkakunta: Hönölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heppu »

Mulla on jalustan rungossa johon kuulapää kiinnitetään vesivaaka, se ensin suoraan jonka jälkeen kuulapäässä olevan pikakiinnityslevyn kuula myös siinä olevan vesivaakan mukaan suoraan.
Pikakiinnityslevyssä on tietysti kamera kiinni, nyt voit pyörittää ihan miten haluat niin aina on maisema pystyssä.
MSeppo
Viestit: 21
Liittynyt: Marras 10, 2004 12 : 02

Viesti Kirjoittaja MSeppo »

Mitä panoraamojen koosto-ohjelmaa käytät? Kunnollisella ohjelmalla pystyy korjaamaan pahojakin parallaksi- ja linssivääristymiä. Itse käytän PTAssembleria, jossa on mahdollisuus vaikuttaa käsin eri parametreihin, jos kuva ei automaattisäädöillä koostettuna ole linjassa joka kohdasta. Toinen tärkeä seikka on, että kuvissa on limitystä riittävä määrä, esim. vähintään 20% saumakohdasta. Harvoin kuva on ohjelmasta ulos tullessa tiptop, jos ottaa käsivaralta. Jos horisontti on notkolla, pitää sitä pistettä, jonka mukaan koko panoraama on laskettu ohjelmassa, laskea tai nostaa. Kokkeileppa ite.
Apexi
Viestit: 203
Liittynyt: Joulu 13, 2010 13 : 41

Viesti Kirjoittaja Apexi »

Semmosella ku Panorama Maker 6. Oon vaan antanu ohjelman tehdä sen kuvan ja en oo ite mitään säätöjä tehny.
madu-
Viestit: 238
Liittynyt: Helmi 06, 2013 16 : 39

Viesti Kirjoittaja madu- »

hugin on ihan kelpo ilmaisohjelma kanssa noiden panoraamojen koostamiseen. Löytyypi osoitteesta http://hugin.sourceforge.net
Apexi
Viestit: 203
Liittynyt: Joulu 13, 2010 13 : 41

Viesti Kirjoittaja Apexi »

Joo tuli yhessä vaiheessa kokeiltua tuota Huginia, mutta en osannut käyttää sitä.. Ei onnistunut yhtään.
madu-
Viestit: 238
Liittynyt: Helmi 06, 2013 16 : 39

Viesti Kirjoittaja madu- »

Vähänhän se on joo tollanen. Itellä tuli tarpeeksi hyvää jälkeä kun syötti vaan kuvat ja antoi raksuttaa automaattiasetuksilla, sitte korjas parit liitoskohtien virheet photoshopissa manuaalisesti.
Vastaa Viestiin