Hääkuvaus portfoliota varten

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Kathy
Viestit: 5
Liittynyt: Huhti 23, 2010 22 : 27

Hääkuvaus portfoliota varten

Viesti Kirjoittaja Kathy »

Hei jälleen foorumilaiset!

Toiveenani on kuvata enemmän häitä tulevaisuudessa. Olen kuvannut parit häät jo aikaisemmin, mutta niistä on jo aikaa, ja tunnen kehittyneeni sen jälkeen kuvaajana. Kaipaan nyt siis uusia kuvia portfolioon. : )

Suunnitelmani on, etten tee kuvauksia täysin ilmaiseksi (olenko ahne?), koska aikaisemman kokemukseni perusteella se ei kannata. Koska kuka tahansa voi ottaa ilmaisen kuvaajan häihinsä, miksikäs ei?! Ja kokemukseni mukaan ilmaista kuvaajaa ei oteta vakavasti. Tai työtäni ei ehkä arvosteta. Ja kuitenkin kuvaaja tekee kovasti töitä viimeisteltyjen kuvien eteen.

Eli olen ajatellut pyytää portfoliotani varten kuvattavista häistä 500 euroa (sis. verot). Onko kohtuuton summa? Ja tärkein kysymys, mitä te tällä rahalla tai vaihtokaupalla tarjoaisitte hääparille? 200 kuvaa ja high resolution vai mitä...

Olen saanut jo pari yhteydenottoa, kun laitoin tämän "etsintäkuulutuksen" facebook sivuilleni. Mutta nyt vastatessa mailiin, tuli epävarma olo siitä, mitä minun pitäisi tarjota, eli help foorumilaiset! : )

PS: Ilmoitin vain "etsintäkuulutuksessa", että koko päivän kuvaus 500 euroa ja lisätiedot pyydettäessä, koska halusin heidän ottavan minun yhteyttä jos ovat tarkemmin kiinnostuneet.

Terkuin, Epävarma portfolion rakentaja
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kathy
Viestit: 5
Liittynyt: Huhti 23, 2010 22 : 27

Lisäys

Viesti Kirjoittaja Kathy »

Ehkä teidän on hankala antaa neuvoja jos en kerro mitään itsestäni. Eli olen kuvannut vuodesta 2009 ja tällä hetkellä piskuisen toiminimeni asiakkaat ovat olleet lähinnä perheitä ja lapsia. Eli en nyt ihan Ulla-untuvikko ole, (joka eilen tarttui kameraan) mutta en kovin pitkällekään ole tässä valokuvaus haaveessani päässyt.
alsalus
Viestit: 1421
Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Missäpäin kuvaat? Onko sulla oma studio? 500 on pk-seudulla abaut hääkuvaminimi, siihen ei yleensä kuulu koko juhlien yöhön asti kuvaaminen (vaan kirkko, juhlavieraat juhlapaikassa, hääpari ja kakunleikkuu + häävalssi). Yleensä näissä juhlissa on kai tapana käsitellä parhaat kuvat kuvaajan toimesta ja luovuttaa tilaajalle kaikki muut räpsyt kameran jpg-asetuksilla.

Ei se maksettu raha vaikuta yhtään häävieraiden arvostukseen kuvaajaa kohtaan.
Kathy
Viestit: 5
Liittynyt: Huhti 23, 2010 22 : 27

Euroopassa

Viesti Kirjoittaja Kathy »

Hei!

En kuvaa Suomessa, vaan täällä etelä euroopassa. Ja en omista studiota. Mulla on ollut kyllä tapana tehdä itse kuvavalinnat ja toimittaa vaan ja ainoastaan parhaat kuvat kuvattaville. En ole varma mitä tarkoitat räpsykuvilla, mutta tapanani ei ole ollut antaa kuvia, jotka tulee suoraan kamerasta. Kyllä kaikki kuvani ainakin LR:n kautta kiertää, ja saa purus hienosäädöt.
alsalus
Viestit: 1421
Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Niin siis meinasin räpsyillä vaan niitä kuvia, joissa ei ole mitään erikoista. Kaikkien kuvien luovuttaminen on hääparille usein tärkeää, kun huonoissakin kuvissa voi olla joku tärkeä vieras tai jotain muuta dokumenttimielessä arvokasta. Siksi on mun mielestä ihan fiksua käsitellä huolella esim. 40 kuvaa ja luovuttaa loput 400 kuvaa sellaisinaan.

Hääkuvataksat Etelä-Euroopassa ovat mulle aivan vieraita, mutta taloustilanteen ja hintatason huomioon ottaen 500:lla voisi kuvitella hääkuvaajan löytyvän paikka paikoin suht helpostikin.

Studiota kyselin siksi, että jos sulla on kuvaamiseen liittyviä kiinteitä kuluja, se tietty nostaa työn hintaa - ja mahdollistaa studiohääkuvat, jos vaikka sataa, mikä on ihan hyvä backup hääparille (jos ne ei suoraan halua studiokuvaa) ja peruste tyyriimmälle taksalle.
Kathy
Viestit: 5
Liittynyt: Huhti 23, 2010 22 : 27

Kiitos...

Viesti Kirjoittaja Kathy »

...vastauksistasi. Ei ainakaan täällä suurkaupungissa saa hääkuvaajaa viidellä sadalla eurolla (googletuksen perusteella). Jään nyt vielä pohtimaan tätä. Lisävinkkejä saa toki antaa.
fireisland
Viestit: 1132
Liittynyt: Huhti 15, 2010 13 : 43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja fireisland »

alsalus kirjoitti:Siksi on mun mielestä ihan fiksua käsitellä huolella esim. 40 kuvaa ja luovuttaa loput 400 kuvaa sellaisinaan.
Vaikka veljeni häät kuvaisin, niin en kyllä käsittelmättömiä kuvia eteenpäin laittaisi.

Jos näkisi Kathyn ottamia kuvia, olisi ehkä helpompi arvella millä tasolla kuvaaja on ja mitä veloittaa.
alsalus
Viestit: 1421
Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50

Re: Kiitos...

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Kathy kirjoitti:...vastauksistasi. Ei ainakaan täällä suurkaupungissa saa hääkuvaajaa viidellä sadalla eurolla (googletuksen perusteella). Jään nyt vielä pohtimaan tätä. Lisävinkkejä saa toki antaa.
Ihan puhdasta spekulaatiotahan mä kirjoitan, kun sulla on niin monta muuttujaa tossa sun jutussa. Joku Milano on ihan eri hintaluokassa kaikessa kuin vaikka Ateena.

Mutta perusneuvona voin sanoa, että myy tunteja, älä yksittäisiä kuvia. Otat viissataa euroa siitä, että kuvaat vaikka kuusi tuntia häitä - ja siihen kuuluu tärkeimmät tapahtumat + hääparipotretti. Lupaat antaa kaikki ottamasi kuvat hääparille ja käsitellä parhaat kuvat nettialbumiksi.

Makeimmat hääkuvasetit tällä palstalla on muuten ollut sellaisia, joissa on tarina. Sarja alkaa klassisesti morsiamen pukemisesta ja päättyy yöhön - jos haluat portfoliokuvia, tee joku tällanen diili - eli annat "ilmaisia tunteja" saadaksesi fiilistelykuvia.
alsalus
Viestit: 1421
Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50

Viesti Kirjoittaja alsalus »

fireisland kirjoitti:
alsalus kirjoitti:Siksi on mun mielestä ihan fiksua käsitellä huolella esim. 40 kuvaa ja luovuttaa loput 400 kuvaa sellaisinaan.
Vaikka veljeni häät kuvaisin, niin en kyllä käsittelmättömiä kuvia eteenpäin laittaisi.

Jos näkisi Kathyn ottamia kuvia, olisi ehkä helpompi arvella millä tasolla kuvaaja on ja mitä veloittaa.
Jotkut perussäädöt tulee tietysti aika pienellä vaivalla tehtyä - mutta mun naimisiin menneistä kavereista jokainen on ollut kiinnostunut ihan kaikista kuvista. Siis niistä tärähtäneistä sutuistatkin - varsinkin kun on ollut hauskat häät. Ihan turhaa kuvaajan on niitä deletoida, jos niistä vain on jotain iloa hääparille. Näin on myös jokainen tietämäni hääkuvaaja tehnyt - siis häätapahtumasta kun puhutaan (potreteista ei tietty tarvi jokaista versiota).
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Tuttavapariskunta sai dvd-levyn täynnä jpg-kuvia mitä ei oltu seulottu yhtään. Kesti 2 vuotta että jaksoivat katsoa kansiot läpi ja perata sieltä kaikki tärähtäneet ja väärin valotetut kuvat tylsistä selkäkuvista puhumattakaan. Kuvia oli lähemmäs 1000.

Ei tuosta kyllä kovin hyvä maku jäänyt hääparille. Tässä on selvästi erilaisia koulukuntia, mutta minusta asiakas maksaa siitä että saa tiukan ja valmiin setin joka on tehty valokuvaajan ammattitaidolla.

Itse olen toimittanut valitsemani kuvat ja hoitanut kaiken karsimisen itse. En myöskään haluaisi että oman nimeni alla liikkuu ihan mitä tahansa.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ville^K kirjoitti:Tuttavapariskunta sai dvd-levyn täynnä jpg-kuvia mitä ei oltu seulottu yhtään. Kesti 2 vuotta että jaksoivat katsoa kansiot läpi ja perata sieltä kaikki tärähtäneet ja väärin valotetut kuvat tylsistä selkäkuvista puhumattakaan. Kuvia oli lähemmäs 1000.

Ei tuosta kyllä kovin hyvä maku jäänyt hääparille. Tässä on selvästi erilaisia koulukuntia, mutta minusta asiakas maksaa siitä että saa tiukan ja valmiin setin joka on tehty valokuvaajan ammattitaidolla.

Itse olen toimittanut valitsemani kuvat ja hoitanut kaiken karsimisen itse. En myöskään haluaisi että oman nimeni alla liikkuu ihan mitä tahansa.
Olen täsmälleen samaa mieltä.

Kaikkien 1000 valitsemattoman ja käsittelemättömän kuvan julkaisemista voisi verrata siihen, että ravintolassa ruoka-annos tarjoiltaisiin ruuanvalmistuksessa syntyneiden jätteiden kera tai lehdissä julkaistaisiin kolumneita toimittomana ajatuksenvirtana muistiinpanoineen.
alsalus
Viestit: 1421
Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50

Viesti Kirjoittaja alsalus »

nomad kirjoitti:
Ville^K kirjoitti:Tuttavapariskunta sai dvd-levyn täynnä jpg-kuvia mitä ei oltu seulottu yhtään. Kesti 2 vuotta että jaksoivat katsoa kansiot läpi ja perata sieltä kaikki tärähtäneet ja väärin valotetut kuvat tylsistä selkäkuvista puhumattakaan. Kuvia oli lähemmäs 1000.

Ei tuosta kyllä kovin hyvä maku jäänyt hääparille. Tässä on selvästi erilaisia koulukuntia, mutta minusta asiakas maksaa siitä että saa tiukan ja valmiin setin joka on tehty valokuvaajan ammattitaidolla.

Itse olen toimittanut valitsemani kuvat ja hoitanut kaiken karsimisen itse. En myöskään haluaisi että oman nimeni alla liikkuu ihan mitä tahansa.
Olen täsmälleen samaa mieltä.

Kaikkien 1000 valitsemattoman ja käsittelemättömän kuvan julkaisemista voisi verrata siihen, että ravintolassa ruoka-annos tarjoiltaisiin ruuanvalmistuksessa syntyneiden jätteiden kera tai lehdissä julkaistaisiin kolumneita toimittomana ajatuksenvirtana muistiinpanoineen.

Totta, joka sana. Tarkennan vielä sen verran, että kuvaajan täytyy antaa käsitelty setti erikseen ja sen lisäksi voi sitten antaa ns. mäskin. Eli vaikka 2 levykettä, jossa toisessa on se "ateria" ja toisessa aterian raaka-aineet. On varmasti masentavaa saada tuhat valkkaamatonta kuvaa.

...Toi nomadin lehtiesimerkki on kyl huono, kun mun mielestä suurin osa kolumneista täyttää noi kriteerit jo nyt...
baader
Viestit: 255
Liittynyt: Heinä 31, 2008 14 : 27
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja baader »

On tullut ihan harrastemielessä kuvattua häitä ja olen nykyään painottanut ennen kuvausta että en aio antaa kaikkia kuvia parille.

Teen yleensä sellaisen 50 kuvan kunnon setin Flickriin salasanan taakse, ja sitten hääparille vielä isomman n. 250 kuvan setin. Loput kuvat pidän piilossa tai tuhoan.

Kerran "pakotettiin" antamaan kaikki ja lopputuloksena oli heikkolaatuiset kuvat heidän tulostamassaan albumissa, ja kuitenkin kuvaajaa kysyttäessä sanotaan että se olin minä. Useamminkin on pyydetty mutta perustelujen jälkeen on tyydytty siihen mitä on toimitettu.
-Clubs are for seals-
Kenzy
Viestit: 447
Liittynyt: Touko 21, 2012 14 : 37
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenzy »

Itse en ikinä anna kaikkia kuvia eteenpäin. Aina mukaan mahtuu huonoja kuvia, koska tärkeimpiä hetkiä ikuistaessa on usein otettava 3-4 peräkkäistä kuvaa, jotta saadaan se yksi nappi-ilmeillä varustettu mukaan... hyvänä esimerkkinä vaikka kakunleikkuu ja "kumpi ehtii ensin"-polkaisu.

500 euroa sisältäen verot on aika nahkea hinta, mikäli kuvasi ovat laadukkaita. Laadukkaalla tarkoitan sitä, että ne erottuvat selkeästi edukseen verrattuna juhlavieraiden pokkarikuviin ja tuovat sitä juhlan tunnelmaa esiin. On tuo kuitenkin hyvä lähtökohta, ja ERITTÄIN iso kumarrus siitä, ettet lähde edes tekemään työtä ilmaiseksi. Itseäni puistattaa ihmiset, jotka häitäkin kuvaavat ilmaiseksi tai parilla sadalla eurolla pimeästi - näistä johtuen postiin tulvii kyselyitä, jotka päättyy "en halua maksaa kuvaajasta yli 200 euroa, piste."- lausahdukseen.

Itse toimitan yleensä kymmenkunta erilaista potrettia käsiteltynä sekä värillisiksi että mustavalkoisiksi. Seremoniakuvia tulee viitisenkymmentä, joko värillisenä tai mustavalkoisena, eli kuvakohtaisesti valitsen värimaailman, joka välittää ko. kuvan tunnelman mieleiselläni tavalla. Juhakuvien osalta sama juttu, mutta määrä vaihtelee 100-300 kuvan välillä. Kokonaisuutena kuitenkin yleensä pyöritään maksimissaan n. 350 toimitetun kuvan rajoissa.

Ennen häitä on syytä käydä kuvauspäivä tarkkaan parin kanssa läpi ja laatia lista asioista, joista on sovittu. Hyvänä esimerkkinä esim. ne pakollisten sukulaisten kanssa otettavat potretit, paikka niiden ottamiseen ja hetki ohjelmassa, jolloin nämä sukulaiset otetaan kuvauspaikalle kuvattavaksi, ja bestmanit järjestää muille vieraille ohjelmaa sen aikaa. Perusjuttuja, ja tärkeitä semmosia.
http://heinosenjanne.com/blog" onclick="window.open(this.href);return false;
chiefl
Viestit: 357
Liittynyt: Helmi 07, 2004 9 : 30

Viesti Kirjoittaja chiefl »

Ammattilainen ei anna suttua eteenpäin ja piste. Ei ole kenenkään etu, että ns. suttukuvat pääsevät asiakkaalle asti. Ammattikuva on kuvaajan näkemys aiheesta samoin kuin maalaus on taiteilijan näkemys.
Kunnioita omaa työtäsi niin asiakaskin kunnioittaa. Ammattitaitoa on myös osata valita kuvaamastaan materiaalista sellainen valikoima, joka kertoo esim. hääpäivän tapahtumat sujuvasti. Suttukuvia hääpari saa aivan tarpeeksi pokkarikuvaajilta, joita juhlassa pörrää riesaksi asti. Kuvia ei myöskään kannata toimittaa liikaa; asiakkaalle vain on entistä vaikeampaa päättää, mistä tilaa printtejä, jos samasta tilanteesta on 15 hiukan erilaista versiota.
alsalus
Viestit: 1421
Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Aika rankkaa dumausta tulee meikäläiselle, ja ihan perustellusti pääosin. Selvennetään vielä vähäsen syitä, miksi ammattikuuvaajakin voi antaa räpsyjä eteenpäin:

- häistä hyvä kuvaaja ottaa kourallisen hyviä kuvia ja ämpärillisen räpsyjä
- hyvät kuvat ovat tärkein juttu, joten ne käsitellään huolella
- hääsetti albumina ei voi sisältää valtavaa määrää kuvia, vaan pari tusinaa niitä hyvä kuvia. Nämä kuvat ovat se varsinainen juttu, miksi häihin palkataan kuvaaja.
- jäljelle jää ämpärillinen kuvia, joita erkkikään ei nysvää perussäätöjä kummempaan kuosiin. Näilläkin kuvilla on kuitenkin merkitystä.

ergo: on aika yleistä, että kuvaaja antaa settinsä suht sellaisenaan eteenpäin tän ämpärillisen osalta.

Mä olen itse aika paljon ostanut kuvia tapahtumakuvaajilta niin, että olen palkannut sellaisen tuntiliksalla. Parhaiten homma toimii niin, että kuvaaja lataa settinsä dropboxiin, ja sieltä yhdessä valkataan olennaiset.

Tosin kertaakaan en ole nähnyt, että ammattikuvaaja naputtaisi päivässä tuhat kuvaa. Yleensä setissä on joitain satoja kuvia. Tonnin kohdalla varmaan toivoisin jonkinlaista esivalintaa itsekin.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Ymmärrän molemmat mielipiteet, mutta aloittelevana hääkuvaajana en kyllä laittaisi räpsyjä eteenpäin. Huonolla tuurilla just se räpsy juopuneesta enosta päätyy facebookkiin nimesi kera.

Kun ammattaitaitoa ja nimeä on tarpeeksi, niin huonotkin räpsyt ovat ehkä jo ajatuksella kuvattuja. Näistä kuvista on varmasti iloa hääparille, eivätkä ne tee maineelle mitään hallaa, koska sinut tunnetaan jo laadukkaana hääkuvaajana.
mappe
Viestit: 1103
Liittynyt: Heinä 15, 2003 16 : 08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

alsalus kirjoitti:Aika rankkaa dumausta tulee meikäläiselle, ja ihan perustellusti pääosin. Selvennetään vielä vähäsen syitä, miksi ammattikuuvaajakin voi antaa räpsyjä eteenpäin:

- häistä hyvä kuvaaja ottaa kourallisen hyviä kuvia ja ämpärillisen räpsyjä
- hyvät kuvat ovat tärkein juttu, joten ne käsitellään huolella
- hääsetti albumina ei voi sisältää valtavaa määrää kuvia, vaan pari tusinaa niitä hyvä kuvia. Nämä kuvat ovat se varsinainen juttu, miksi häihin palkataan kuvaaja.
- jäljelle jää ämpärillinen kuvia, joita erkkikään ei nysvää perussäätöjä kummempaan kuosiin. Näilläkin kuvilla on kuitenkin merkitystä.

ergo: on aika yleistä, että kuvaaja antaa settinsä suht sellaisenaan eteenpäin tän ämpärillisen osalta.

Mä olen itse aika paljon ostanut kuvia tapahtumakuvaajilta niin, että olen palkannut sellaisen tuntiliksalla. Parhaiten homma toimii niin, että kuvaaja lataa settinsä dropboxiin, ja sieltä yhdessä valkataan olennaiset.

Tosin kertaakaan en ole nähnyt, että ammattikuvaaja naputtaisi päivässä tuhat kuvaa. Yleensä setissä on joitain satoja kuvia. Tonnin kohdalla varmaan toivoisin jonkinlaista esivalintaa itsekin.
Kyllä asiansa osaava hääkuvaaja ottaa enemmän hyviä kuvia kuin kourallisen. Myös albumeja on erilaisia, omissa albumeissa on n. 100 kuvaa koko päivältä.

Itsellä tulee helposti tuhat kuvaa otettua koko päivän hääkuvauksessa, ei se ole edes kovin montaa kuvaa tunnissa. Vähemmälläkin pääsisi, mutta mielummin varman päälle. Näistä toimitan yleensä 300-400. Toimitan valmiin tarinan, tämä on mielestäni molempien osapuolien etu.

Kuten yllä joku mainitsi, niin en tahtoisi että hääpari esittelee jotain epäonnistunutta kuvaani. Mielestäni se on kuvaajan homma toimittaa kuvat valmiiksi pureksittuna, itse ainakin palkkasin omiin häihini valokuvaajan enkä napinpainajaa.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

alsalus kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Ville^K kirjoitti:Tuttavapariskunta sai dvd-levyn täynnä jpg-kuvia mitä ei oltu seulottu yhtään. Kesti 2 vuotta että jaksoivat katsoa kansiot läpi ja perata sieltä kaikki tärähtäneet ja väärin valotetut kuvat tylsistä selkäkuvista puhumattakaan. Kuvia oli lähemmäs 1000.

Ei tuosta kyllä kovin hyvä maku jäänyt hääparille. Tässä on selvästi erilaisia koulukuntia, mutta minusta asiakas maksaa siitä että saa tiukan ja valmiin setin joka on tehty valokuvaajan ammattitaidolla.

Itse olen toimittanut valitsemani kuvat ja hoitanut kaiken karsimisen itse. En myöskään haluaisi että oman nimeni alla liikkuu ihan mitä tahansa.
Olen täsmälleen samaa mieltä.

Kaikkien 1000 valitsemattoman ja käsittelemättömän kuvan julkaisemista voisi verrata siihen, että ravintolassa ruoka-annos tarjoiltaisiin ruuanvalmistuksessa syntyneiden jätteiden kera tai lehdissä julkaistaisiin kolumneita toimittomana ajatuksenvirtana muistiinpanoineen.

Totta, joka sana. Tarkennan vielä sen verran, että kuvaajan täytyy antaa käsitelty setti erikseen ja sen lisäksi voi sitten antaa ns. mäskin. Eli vaikka 2 levykettä, jossa toisessa on se "ateria" ja toisessa aterian raaka-aineet. On varmasti masentavaa saada tuhat valkkaamatonta kuvaa.

...Toi nomadin lehtiesimerkki on kyl huono, kun mun mielestä suurin osa kolumneista täyttää noi kriteerit jo nyt...
Et tiedäkään mitä jätetään julkaisematta :-)

Mutta pointti selvä ja asiassa näyttää olevan vähän kahdelaista linjaa. Räpsykuviaan jakelevien kuvaajien kannattaa kuitenkin varautua siihen, että kohta muutama niistä löytyy facebookista tms.
fireisland
Viestit: 1132
Liittynyt: Huhti 15, 2010 13 : 43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja fireisland »

nomad kirjoitti:
...Mutta pointti selvä ja asiassa näyttää olevan vähän kahdelaista linjaa.
Tätä ketjua kun selaa, niin ei mielestäni ole kahdenlaista linjaa. Alsalus on eri linjalla, mitä kaikki muut (ainakin tähän mennessä). En vielä ole nähnyt yhtään hyvää perustetta sille, että pitäisi kaikki otetut kuvat laittaa eteenpäin käsiteltynä tahi ei.
Vastaa Viestiin