D7000 ja back focuksen korjaaminen

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
Vastaa Viestiin
lvanhala
Viestit: 1
Liittynyt: Touko 05, 2013 14 : 27

D7000 ja back focuksen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja lvanhala »

Onko kukaan teistä omistanut back focus -ongelmaista D7000:aa ja saanut kameran korjattua huollossa? Mistä osasta nuo netissäkin paljon puhutut ongelmat johtuvat? Softapäivitys ei korjaa ongelmaa, kuten ei myöskään tarkennuksen hienosäätö.

Mun D7000 tarkentaa sopivissa olosuhteissa täysin satunnaisesti kohteen taakse. Ongelma ei ole linssissä, sillä vanhemmalla Nikonin rungollani vastaavaa ongelmaa ei ole. Tuo vika on varsin käsittämätön. AF-S:llä ja keskipistetarkennuksella kamera tarkentaa välittömästi sen enempää hakematta, mutta kun lopullista kuvaa katsoo, huomaa, että tarkennuspiste voi olla monta metriä kohteen takana. Efekti on täsmälleen sama, kuin jos olisi valinnut vahingossa tarkennuspisteen vaikkapa vasemmasta reunasta, vaikka luulee tarkentavansa keskelle. Olen ottanut samasta liikkumattomasta kohteesta kymmenenkin kuvaa saamatta kameraa tarkentamaan oikein. Jokseenkin turhauttavaa.

Ja juu, osaan käyttää kameraa, ja tiedän, että vika on rungossa eikä kuvaajassa. ;)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kenzy
Viestit: 447
Liittynyt: Touko 21, 2012 14 : 37
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenzy »

Tuossa muutama kuukausi sitten lähetin JAS:lle oman D7000:sen vastaavanlaisen satunnaisen ohitarkentelun takia tsekattavaksi backfocus-ongelmien varalta. Säätivät tarkennuksen ja kamera tuli toimivana takaisin, tarkentaa aivan nappiin.
http://heinosenjanne.com/blog" onclick="window.open(this.href);return false;
WeccU
Viestit: 80
Liittynyt: Elo 01, 2006 18 : 38

Viesti Kirjoittaja WeccU »

Minulla on D7000 juuri samaisia ongelmia, kuin viestiketjun aloittajalla. Eli juuri AF-S:llä kuvattaessa keskipistetarkennuksella tarkentaa taakse. Ostin kuukausi sitten Rajalasta vaihtolaitteena ja nyt heräsin tähän "ongelmaan", kun ostin 35mm linssin. Hienosäädön asetuksilla -6 pääsee kohtuu lähelle, mutta enempään minulla ei taidot riitä.

Mitähän minun pitäisi tehdä? Saisikohan tuota vielä Rajalan antamaan takuun piiriin?
WeccU
Viestit: 80
Liittynyt: Elo 01, 2006 18 : 38

Viesti Kirjoittaja WeccU »

Vastaan itse itselleni. Rajalaan meni korjaukseen takuun piikkiin, pois lukien 35mm 1.8g, joka oli ostettu muualta.
iruuska
Viestit: 159
Liittynyt: Huhti 12, 2013 15 : 06

Viesti Kirjoittaja iruuska »

35mm G:n kanssa oli minulla samoja ongelmia. Linssi tarkensi oikein D5100 kanssa, mutta tässä rungossa piti hienosäätää (-4 -6). 50mm G tarkentaa täsmälleen oikein, samoin muut linssit.

En jaksa uskoa että omassa rungossa olisi vikaa..
Markku M.
Viestit: 87
Liittynyt: Helmi 17, 2013 21 : 01
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Markku M. »

Vähän mietityttää tässä, että olisiko mulla rungon focuksen tarkennuksen paikka?

Nikon 35mm f/1.8G tarkentaa tosi pahasti taakse (AF Fine tune asennossa -16 tarkentaa kohdalleen)
Sigman 18-50 f/2.8 tarkentaa vielä vähän pahemmin (AF asennossa -20 ja vielä ehkä aavistuksen vetää takapuolelle...)

Sigman kanssa mietin, että joojoo, varmasti linssissä vika. Ja käytettynä kun ostin, niin en jaksanut lähetellä mihinkään (takuu ummessa). 35mm primen kun hankin, niin epäilykseni kallistuivat kyllä erittäin pahasti rungon suuntaan.
Täytynee vielä kokeilla kaverin 35mm primella, että tekeekö se sillä samaa kuin omalla.

Mihinkäs mun täytyy ottaa seuraavaksi yhteyttä? Rungon myyjäliikkeeseen? Nikoniin? Paavo Väyryseen? :D
Runko on n. 1kk vanha.
Nikon D7000 & MB-D11 - Nikkor 35/1.8G, 50/1.8G - Sigma 10-20/4-5.6, 18-50/2.8
http://500px.com/MarkkuM
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kaikki objetiivit ja runko olisi kai hyvä huollattaa kerralla samassa paikassa.

Jos kuitenkin ensin hoitasit Nikonin rensselit kuntoon ja sen jälkeen valittaisit Sigmasta Fokalle.
WeccU
Viestit: 80
Liittynyt: Elo 01, 2006 18 : 38

Viesti Kirjoittaja WeccU »

Markku M. kirjoitti:Vähän mietityttää tässä, että olisiko mulla rungon focuksen tarkennuksen paikka?

Nikon 35mm f/1.8G tarkentaa tosi pahasti taakse (AF Fine tune asennossa -16 tarkentaa kohdalleen)
Sigman 18-50 f/2.8 tarkentaa vielä vähän pahemmin (AF asennossa -20 ja vielä ehkä aavistuksen vetää takapuolelle...)

Sigman kanssa mietin, että joojoo, varmasti linssissä vika. Ja käytettynä kun ostin, niin en jaksanut lähetellä mihinkään (takuu ummessa). 35mm primen kun hankin, niin epäilykseni kallistuivat kyllä erittäin pahasti rungon suuntaan.
Täytynee vielä kokeilla kaverin 35mm primella, että tekeekö se sillä samaa kuin omalla.

Mihinkäs mun täytyy ottaa seuraavaksi yhteyttä? Rungon myyjäliikkeeseen? Nikoniin? Paavo Väyryseen? :D
Runko on n. 1kk vanha.
Mulla oli sama homma 35mm 1.8G:n kanssa 7000:lla. Olin ostanut rungon vaihtolaitteena Rajalasta ja 35 millisen käytettynä. Olisi kannattanut ostaa uutena, olisi kaikki mennyt takuuseen. Nyt maksoin 35 millisen säädätyksen "lisänä". Muuten koko paketti meni Rajalan piikkiin 18-105mm+D7000. Eli kiikuta se paketti huoltoon ja varaudu n. 4 viikon odotteluun.
Markku M.
Viestit: 87
Liittynyt: Helmi 17, 2013 21 : 01
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Markku M. »

nomad kirjoitti:Kaikki objetiivit ja runko olisi kai hyvä huollattaa kerralla samassa paikassa.

Jos kuitenkin ensin hoitasit Nikonin rensselit kuntoon ja sen jälkeen valittaisit Sigmasta Fokalle.
No sitä oon miettinyt tässä, mut a) jos huolto kestää kuukauden ajan, niin ei kiitos b) hirvittää ajatellakin, että millaisen laskun ne sieltä lähetää noiden objektiivien säädöistä... Kaikki paitsi tuo 55-200 kun on käytettynä ostettuja.

Tuosta Sigman back focuksesta laitoin Fokalle mailia ehkä noin kuukausi sitten, eivätpä ole vaivautuneet mitään vastaamaan.

Paljon noi objektiivien tarkennuksen säädöt yleensä / karkeasti tms. maksaa? Kun ei Fokaltakaan mitään tietoa irtoa.
Nikon D7000 & MB-D11 - Nikkor 35/1.8G, 50/1.8G - Sigma 10-20/4-5.6, 18-50/2.8
http://500px.com/MarkkuM
ISSPES
Viestit: 222
Liittynyt: Tammi 28, 2008 18 : 32

Viesti Kirjoittaja ISSPES »

Kun kysyin fokan huoltotiskillä hintaa vanhan objektiivin säädölle, niin muistaakseni se oli 40 euroa. Tämä oli kesäkuussa ja kysyin ihan vaan tulevaisuuden varalle, jos tulee joskus tarvetta. Aikaa meni oman takuunalaisen objektiivin säätöön yksi päivä, ilman ajanvarausta. Jassilla meni kanssa yksi päivä mutta sinne piti varata aika pari viikkoa aikasemmin.
eskolius
Viestit: 302
Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Markku M. kirjoitti:Täytynee vielä kokeilla kaverin 35mm primella, että tekeekö se sillä samaa kuin omalla.
Täältä puhtaat paperit 35/1.8G ja D7000 -combolle. Sen sijaan 50/1.8G tarkentaa joissain tilanteissa takarajalle.
Markku M.
Viestit: 87
Liittynyt: Helmi 17, 2013 21 : 01
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Markku M. »

Juu, ettei tuon kalliimpaa kuitenkaan.

No pitänee ottaa yhteyttä Rajalaan, josta rungon ostin, sekä Fokaan, että sinnekö ne Rajalasta menee tarkennettavaksi.
Nikon D7000 & MB-D11 - Nikkor 35/1.8G, 50/1.8G - Sigma 10-20/4-5.6, 18-50/2.8
http://500px.com/MarkkuM
WeccU
Viestit: 80
Liittynyt: Elo 01, 2006 18 : 38

Viesti Kirjoittaja WeccU »

Markku M. kirjoitti:Juu, ettei tuon kalliimpaa kuitenkaan.

No pitänee ottaa yhteyttä Rajalaan, josta rungon ostin, sekä Fokaan, että sinnekö ne Rajalasta menee tarkennettavaksi.
JASsille meni omani Rajalasta ostettu runko+linssi ja se 35millinen, jonka olin käytettynä ostanut.

N. 90€ jäi maksettavaa 35 millisen säätämisestä, mutta nyt tuleekin terävää kuvaa.
Apexi
Viestit: 203
Liittynyt: Joulu 13, 2010 13 : 41

Viesti Kirjoittaja Apexi »

Taitaa itsellä olla sama juttu, että joutuu lähettää rungon (D7000) ja 35mm F/1.8 G:n JAS:lle.

Mietin vaan, kun -20 pitää olla eikä vieläkään ihan ole kohdillaan, tai no on se kyllä jo siinä, mutta ehkä hiukan vielä jos ois säätövaraa ollu..

Nikon 50mm F/1.8 G linssiä ei sitten tarvinnu läheskään säätää noin paljoa, -7 riitti.

Jos se sen 90e, maksaa, niin eipä se paha ole.. Tosin se vähän hirvittää kuinka kauan se kamera ja linssi sitten on JAS:la...

Edit / Oletteko hoitanut lähetyksen, kuten JAS sivuilla on, että ups pitää tilata hakee se paketti?
Markku M.
Viestit: 87
Liittynyt: Helmi 17, 2013 21 : 01
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Markku M. »

Ostin tuossa 50mm f/1.8G:n, outos sinänsä, että Sigma tarvitsee säätöä tuon -20, 35mm f/1.8G -16, mutta 50mm ei tarvitse säätöä ollenkaan? Onko vika siis rungossa vai linsseissä? Jos runko tarkentaisi ohi, niin luulisi sen tarkentavan tuolla 50mm:lläkin yhtälailla ohi?

35mm sittemmin lopetti tarkentamisen kokonaan: automaattitarkennus ei toimi ollenkaan, moottori ei liikuta linssejä mihinkään suuntaan, eikä automaattitarkennuksella saa kuvaa otettua ollenkaan. Manuaalilla toimii normaalisti.
Nikon D7000 & MB-D11 - Nikkor 35/1.8G, 50/1.8G - Sigma 10-20/4-5.6, 18-50/2.8
http://500px.com/MarkkuM
EOSMies
Viestit: 63
Liittynyt: Heinä 23, 2011 13 : 35

Viesti Kirjoittaja EOSMies »

Täällä myös D7000 ja back focus ongelma vaivaa. Kaikki objektiivit joutuu hienosäätämään -16 ja -20 välille, että tarkennus osuu kohdalle. Takuu on voimassa ja runko lähtee JAS:lle säädettäväksi pikapuoliin. Eiköhän se vielä kuntoon tule, muuten loistava kamera kyseessä.
EOSMies
Viestit: 63
Liittynyt: Heinä 23, 2011 13 : 35

Viesti Kirjoittaja EOSMies »

No niin!
Tasan viikon kesti huoltoreissu ja automaattitarkennus on nyt timanttia. Laitoin pari Nikkoriakin mukaan tarkistettavaksi, kun menivät takuuseen vielä. Hyvä ja nopeaa palvelua JAS:lla.
eskolius
Viestit: 302
Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Minua back focus ei vaivaa niin kauan kuin säätövara riittää. 85/1.8D:llä juuri ja juuri eli -20 tuottaa terävää.

Kysäisin kerran JASissa minkä verran säätö maksaa. Eivät osanneet edes arvioida. On kuulemma tuntityötä.
Vastaa Viestiin