Tuotekuvauksesta

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
Harebell
Viestit: 4
Liittynyt: Touko 04, 2013 19 : 00

Tuotekuvauksesta

Viesti Kirjoittaja Harebell »

Olen hankkimassa lightboxia ja siihen lamppuja, mutten tiedä kuinka monta lamppua pitäisi hankkia, mikä valoteho olisi sopiva ja miten lamput tulisi sijoittaa lightboxin ympärille.

Lightbox tulee luultavasti olemaan 40cm x 40cm x 40cm kokoinen. Lampuiksi olen miettinyt näitä:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... valolamppu

Riittääkö 40W vai pitäisikö lamppujen olla tehokkaampia?

Ajattelin laittaa lamput neljän lampun lampunpidikkeeseen:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... escription

Riittääkö siis, että valo tulee yhdestä suunnasta, vai pitäisikö hankkia lisää lamppuja ja valaista vielä toisestakin suunnasta?

Heijastukset mietityttää myös, sillä kuvaan kiiltäviä asioita. Tuleeko lampusta heijastuksia(vaikka välissä onkin kangas) tai heijastuuko lightboxin vaalea kangas tuotteeseen?

Olen myös avoin aivan toisenlaisille valaisuehdotuksille. Ja kiitos jo etukäteen niille, jotka vaivautuvat neuvomaan! :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Haisee trollille jo tunnuksesta lähtien, mutta mainitsenpa kuitenkin, että tällaisissa tapauksissa on syytä tietää millainen kuvauskalusto on, käytetäänkö jalustaa ja mitä oikein kuvataan.
Ilman tällaisia perustietoja nämä kysymykset on vastaajille ajanhukkaa...

..
Harebell
Viestit: 4
Liittynyt: Touko 04, 2013 19 : 00

Viesti Kirjoittaja Harebell »

No kiitosta vaan kun piti ihan tunnustakin alkaa haukkumaan. :( Joku piti keksiä ja ei tullut parempaa mieleen. Pitää näköjään seuraavalla kerralla miettiä tarkemmin minkälaisen tunnuksen valitsee ettei vahingossakaan tule sekoitetuksi trolliin.. Ihan oikeasti tässä apua kaipailisin, ja aloitteleva kuvaajana ajattelin ettei noilla muilla tiedoilla olisi mitään väliä.

Kuvauskalustona on Canon 450D ja kittiobjektiivi(jota olen kyllä päivittämässä parempaan, kunhan vain saan päätettyä mihin). Jalusta on myös. Kuvaan siis kosmetiikkaa blogiin, mutta joku pieni studioviritys olisi kuitenkin kiva että saisin vähän parempia kuvia. Tähän asti olen siis kuvannut vain lampun alla, jolloin heijastukset on aika häiritsevät.
alsalus
Viestit: 1421
Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Nimimerkki on hyvä!! Tervetuloa palstalle. Herapellejä ei ole koskaan liikaa.

Mä olen kuvannut kirkasvalolampulla tonkaltaisia asioita itse. Sittemmin siirryin irtosalamaan, joka kyllä pesee 6-0 lamppuviritykset ihan vaan monipuolisuudellaan.

En ole ihan kärryillä, miksi olet tekemässä tuollaisia hankintoja kuvauskäyttöön, kun perus irtosalaman saat melkein samalla rahalla? Valon kohdistaminen ja hajottaminen jne toimivat sillä olennaisesti paremmin. Vielä jos kaivat kuvetta pari kymppiä ja hankit valoteltan, saat helposti syvättyä puhkivalottamalla kuvat.

Edit, äh kirjoititkin jo olevasi sellaista hommaamassa.

Jos kulukuri on kova, aloita tästä:
http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=3694

Valotehoa saat säädettyä joko välähdyspäätä vaikka kirkkaalla muovipussilla tukkimalla tai salaman etäisyyttä säätämällä.
alsalus
Viestit: 1421
Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Harebell kirjoitti: Kuvauskalustona on Canon 450D ja kittiobjektiivi(jota olen kyllä päivittämässä parempaan, kunhan vain saan päätettyä mihin). Jalusta on myös. Kuvaan siis kosmetiikkaa blogiin, mutta joku pieni studioviritys olisi kuitenkin kiva että saisin vähän parempia kuvia. Tähän asti olen siis kuvannut vain lampun alla, jolloin heijastukset on aika häiritsevät.

Lisävinkkejä vielä, kun innostuin tästä aiheesta. Hanki makro-objektiivi, niin saat pienesinekuviin tehoja hemmetisti lisää. Tähän tyyliin:

http://4.bp.blogspot.com/-1FBS4TwUgv8/T ... polish.jpg

Valokokeiluja voit tehdä jo nyt vaikka pitämällä a4-arkkia kuvattavan esineen ja kohdelampun välissä. Vähentää heijastuksia.
Harebell
Viestit: 4
Liittynyt: Touko 04, 2013 19 : 00

Viesti Kirjoittaja Harebell »

Mä en jotenkin innostu salamalla kuvaamisesta. Kuulostaa jotenkin paljo vaikeammalta, varsinkin kun olen jo vähän tottunut kuvailemaan lampun kanssa. Kuinka monta salamaa mun pitäisi sitten hankkia jos päätän kokeilla niiden kanssa kuvata? Ja mulla on muuten Canon Speedlite 430EX II, onko siitä mitään apua?

Oon hankkimassa tosiaan uutta objektiivia tuon kittilinssin korvaajaksi, ja olin ajatellut jompaa kumpaa näistä:

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM

Haluun just nimenomaan semmosen objektiivin jota voin käyttää vähän kaikkeen, enkä aio hankkia pelkästään tuotekuvausta varten ihan omaa putkea kun kuvat tulee vaan blogiin. Mua vaan mietityttää noissa polttoväliero ja lähin tarkennusetäisyys(Sigma 28cm, Canon 35cm). Vai onko niillä nyt loppujen lopuksi kovinkaan suurta merkitystä? Joka tapauksessa jompi kumpi noista, muita en oikeastaan enää edes harkitse(ellei joku keksi ihan superhyviä perusteluja miksi joku muu on parempi).
Matti_JH
Viestit: 12070
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

.. vaan onko kyseessä aito herabell vai luvaton kopiointi ?












;-)
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Hel_NiS kirjoitti:.. vaan onko kyseessä aito herabell vai luvaton kopiointi ?
Harebell = sinikello.
Herabell = kittizoomihoro.
Hmmm... taidanpa nimetä itseni adolf hustleriksi ja mennä juutalaisten nettipalstalle kyselemään matkailuvinkkejä pyhään maahan...

..
d3nso
Viestit: 149
Liittynyt: Maalis 03, 2012 21 : 07
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja d3nso »

Munt kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:.. vaan onko kyseessä aito herabell vai luvaton kopiointi ?
Harebell = sinikello.
Herabell = kittizoomihoro.
Hmmm... taidanpa nimetä itseni adolf hustleriksi ja mennä juutalaisten nettipalstalle kyselemään matkailuvinkkejä pyhään maahan...

..
:D

Mutta asiaan. Leivinpaperin läpi valaisemalla saa valon aika mukavan pehmeäksi.
alsalus
Viestit: 1421
Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Harebell kirjoitti:Mä en jotenkin innostu salamalla kuvaamisesta. Kuulostaa jotenkin paljo vaikeammalta, varsinkin kun olen jo vähän tottunut kuvailemaan lampun kanssa. Kuinka monta salamaa mun pitäisi sitten hankkia jos päätän kokeilla niiden kanssa kuvata? Ja mulla on muuten Canon Speedlite 430EX II, onko siitä mitään apua?
Eiän sun tarvi mihinkään kauppaan mennä, senkun otat paremmat kuvat nykykalustolla. Ihan pähkähullua, että kuvaat lampunvalossa, jos vieressä on toimiva salama. Ton sun salaman saa vissiin räpsähtämään orjana, niin että ohjaat sitä kameran päällä olevalla pikkusalamalla.

Tee näin.

1) laita vaikka kännykkä pöydälle valkoisen paperin tai kankaan alle. EDIT siis PÄÄLLE. Valkoista siksi, että saat suoraan syvättyä kuvan kun valotat taustan puhki.

2) laita salama osoittamaan seinään (valkoiseen) pöydän vierellä ja viritä se orjaksi

3) ota kuva niin, että laukaiset pääsalaman kameran apusalamalla. Jos kameran salama valaisee kohdetta liikaa, himmennä sitä peperinpalalla. Tarkoitus on siis se, että pääsalaman valo hajoaa seinästä kuvattavaan kohteeseen mahdollisimman pehmeästi.

4) voit laittaa valkoisen paperinpalan heijastamaan valoa kuvattavan kohteen varjopuolelle.

Säätämällä salaman etäisyyttä seinästä ja kuvauskohteesta opit nopeasti erilaisia valaisutapoja. Voit heijastaa salaman myös katosta. Tällainen valo on aina paljon käyttökelpoisempaa ja pehmeämpää kuin suora lampunvalo.

Kun hankit valoteltan homma helpottuu entisestään. Pikkuesineisiin et tarvitse kahta salamaa.

Mikset ole kokeillut salamaasi tähän? Sen käyttö on todella simppeliä, kun se juttelee kamerasi valotusautomatiikan kanssa itsestään.
Harebell
Viestit: 4
Liittynyt: Touko 04, 2013 19 : 00

Viesti Kirjoittaja Harebell »

Salaman heijastaminen seinästä/katosta on kyllä tuttua puuhaa. En tiedä miksi en ole kokeillut käyttää sitä tässä tarkoituksessa.. Pitääpäs kokeilla!
seppot
Viestit: 3846
Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja seppot »

Mulla on Falcon Eyesin lamppuläjä missä yhteen kuuppaan on sullottu viisi tuollaista "päivänvalolamppua". Kun laittaa kameraan päivänvaloasetuksen niin tulee aika ruman väristä kuvaa. Taitaa olla lähempänä 3700K ja vähän vihreää siihen päälle.

On se silti paljon helpompi säätää valot yms heijastimet jatkuvalla valolla kuin salaman kanssa. Sulloo samaan softboxiin sitten salaman antamaan oikeaa valoa.

Juu, en ole tuota paljoa käyttänyt, mutta seuraavan kerran kun pitää maalata tai tapetoida niin onpahan hyvä valo mikä ei liikoja kämppää lämmitä.
--
Vastaa Viestiin