5D vai Fuji x-e1

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Viulisti
Viestit: 42
Liittynyt: Helmi 02, 2011 18 : 21

5D vai Fuji x-e1

Viesti Kirjoittaja Viulisti »

Olen tässä miettinyt jo pitkään kumpaa hankkisin.
Kuvaan lähinnä maisema,henkilö ja no.. vähän kaikenlaista projekteista riippuen.
5D olisi vaihtoehtona 5Dc ja joku L sarjan linssi tai 5DII Ja ei niin hyvä linssi.
Suurinpiirtein samoihin hintoihin menee.
MarkII olisi tietysti video, mikä olisi suuri etu.

Fuji x-e1 olisi taas pieni ja videokin siinä on, mutta en tiedä miten se pärjää kuvan laadussa 5D vastaan.
Varsinkin maisema ja isoja vedoksiakin harrastan, A3,A2 ehkä A1.

Hinnoissa nuo melkeen menee samaan kastiin, vähän on heittoa.

Mikähän näistä kannattaisi?

Danke
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Veikkaisin että Fujin E-X1 on kuvanlaadultaan teknisessä mielessä selvästi parempi kuin 5D. Näin etenkin korkeilla herkkyyksillä. Olen katsellut Fujin X-Trans kennoisten kameran kuvanlaatua aika tarkasti. Se on itseasiassa aika lähellä mitä Nikon D700 tarjoaa, joka taas on aivan eri sukupolvea kuin 5D.

Toinen asia on sitten se, että miltä kuvat tulevat näyttämään. Olipa kuvan tekninen laatu mitä tahansa, niin minun mielstäni kokonaisuuteen vaikuttaa yllättävän paljon kennokoko - ja sen myötä miten objektiivit toimivat. Optisessa mielessä isommalla formaatilla on etulyöntiasema.

Ja jos et kuvaa korkeilla herkkyyksillä, niin silloinhan puntit tasoittuvat entisestään. Fujin laajemmasta dynamiikasta voi kuitenkin olla etua maisemakuvissa. Dynamiikaltaan Fuji lienee myös parempi kuin 5D mkII.

Olisiko vastaus siinä mikä merkitys kameran koolla on sinulle? Ja miten arvostat optista etsintä sekä luotettavaa vaihetarkennusta? Minä en ehkä aivan vielä hyppäisi peilittömien kelkkaan, ovat kumminkin vielä niin kehitysvaiheessa.
Viulisti
Viestit: 42
Liittynyt: Helmi 02, 2011 18 : 21

Viesti Kirjoittaja Viulisti »

Etsin on myös hyvin tärkeä pointti.
Itse olen tottunut kuvaamaan filmille, lähinnä Mamiya 645 ja Canon AE-1.

Häirinnyt joissakin kameroissa tuo etsimen huono laatu, ainakin jos vertaa noihin.
Olen tehnyt hitaasti muutosta filmistä digiin, mutta on vaikeaa ollut etsimien huonouden takia.

Herkkyyksissä menee korkeintaan 800 joskus 1600.
Vaihe tarkennuksesta en tiedä, oikein mitään.
Kameran koolla on jonkun verran merkitystä, tulee reissattua ainakin 20-30tkm vuodessa.
Toisaalta ostan ainoastaan yhden linssin ja käytän lähinnä sitä, joten paino ei ole suuri ongelma.
habannaama
Viestit: 5162
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Vertailukohtaahan ei itsellä noiden mainittujen välillä ole, koska juuri vaihdoin Nikon cropista antiikkiseen 5D:hen (tahdoin täyskennoisen ja talous ei antanut periksi 5D II:een), mutta sen voin nyt 5D:stä sanoa, että sen minkä häviää takanäytön surkeudessa, sen voittaa kuvanlaadussa.

Ei Nikon D300 huono ollut, päinvastoin, mutta 5D on loistava.
Vaikka takanäytön sävymaailma on hirvittävä, eikä sillä kauheasti mitään muutoinkaan tee, niin kuvaa sitten maisemaa, arkkitehtuuria, tahi noita kahta tuulennopeaa perunkarvatonta koiraamme, en ole saanut kertaakaan huteja aikaiseksi.

Antiikkisen aneeminen laitos, vaan kun muistikortin avaa Lightroomilla, menee suupielet aina hymyyn.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
jpyykone
Viestit: 606
Liittynyt: Marras 28, 2003 23 : 00
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja jpyykone »

^ +1

Onhan tuo 5D aika rujon oloinen verrattuna nykyrunkoihin, mutta kuvanlaatu on kohdillaan. Itse hommasin tuon myös hiljattain ja sen verran mukavaa kuvaa tekee että kulkee yleensä laukussa toisena runkona pienehköjen 28/2 ja 50/1.4 manuaalitarkenteisten kiinteiden kanssa. Vaikea on kyllä valittaa kuvanlaadusta, 12 mekapikkelssiäkin riittää oikein mainiosti omassa käytössä.

Muuten ei ole kyllä mitään rakentavaa kertoa viestin aloittajalle. Onhan nuo tosin ihan erilaisia vempeleitä. 5D on iso ja painava ja fuji on pieni ja kevyt. 5D on FF ja Fuji on kroppi. 5D on rujohko ja Fuji on modernin retro. 5D:ssä on peili ja Fujissa takatelkkari. Ihan erilaiset kamerat käyttää. Melkein kyllä ihmetyttää että miten näin erilaiset kamerat sattuikin samalle viivalle :) Tuo 5D ei varmasti kaikille sovi, sillä tuosta puuttuu lähes kaikki nykykameroiden "hienoudet". Se on kamera jolla otetaan kuvia, tuon lauseen yksinkertaisimmassa merkityksessä.
Suolakala
Viestit: 88
Liittynyt: Touko 07, 2012 17 : 35
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Suolakala »

Viulisti kirjoitti:Etsin on myös hyvin tärkeä pointti.
Itse olen tottunut kuvaamaan filmille, lähinnä Mamiya 645 ja Canon AE-1.

Häirinnyt joissakin kameroissa tuo etsimen huono laatu, ainakin jos vertaa noihin.
Olen tehnyt hitaasti muutosta filmistä digiin, mutta on vaikeaa ollut etsimien huonouden takia.

Herkkyyksissä menee korkeintaan 800 joskus 1600.
Vaihe tarkennuksesta en tiedä, oikein mitään.
Kameran koolla on jonkun verran merkitystä, tulee reissattua ainakin 20-30tkm vuodessa.
Toisaalta ostan ainoastaan yhden linssin ja käytän lähinnä sitä, joten paino ei ole suuri ongelma.
Itse vaihdoin pentax k-5:n fuji x-e1:een vielä en ainakaan ole katunut pätkääkään. Etsimen kanssa meni muutama kymmenen kuvaa totutteluun mutta nyt kun tuota elektronista on jonkin aikaa käyttänyt nii ihan tyytyväinen siihen olen ollut. Vaihdon syynä oli itsellä lähinnä se että iso järkkäri muutamalla putkella jäi useasti kotiin ulos lähtiessä. Fujissa voisi heikkoutena sanoa suppean objekti valikoiman,lisäähän niitä on tiedossa ja ainakin omaan käyttööni 18-55 + 35mm on riittänyt mainiosti.
Viulisti
Viestit: 42
Liittynyt: Helmi 02, 2011 18 : 21

Viesti Kirjoittaja Viulisti »

Onkos tuossa fujissa minkälainen video laatu?
Dokumentointa matkasta pitäisi tehdä ja video olisi
kiinnostava uusi formaatti.
Mikrofooninkin siihen taitaa saada?
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Mikin siihen saa, mutta valotus videolla on automatiikalla. Ei saa käsikäyttöiseksi. Siitä en tykkää.

kapa
Vastaa Viestiin