Ricoh GR

Muut digikameramerkit, Panasonic, Pentax jne. (ei-järjestelmädigejä)
Koestaja
Viestit: 335
Liittynyt: Touko 11, 2010 23 : 27

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

Jatketaan yksinhöpinää nyt 2000 kuvaa myöhemmin.. :)

Kulkenut taskussa mukavasti mukana melkein joka päivä ja nyt tuntus asetukset ja nappien mukautukset aika kivalta itselle. Max isot käytössä 20000, mut vois tuostakin vielä nostaa tappiin aivan hyvin MV-kuviin. Rakeisuus haittaa yhtään kun yksityiskohdat säilyy kuitenkin.

Orggis akku kesti juhannuksena 500 laakia, tarvikkeet tuntus kestävän noin 300 jos sitäkään.. mut onneks niitä on kaks, että hyvin kerkee latailemaan välissä ;). Jussina oli mukana k-5 100mm:llä makrollakin, siitä huolimatta vaikka potretteja tuli molemmilla paljon otettua (kuten muutakin) oli yli 200 paremman kuvan joukossa 142 GR-kuvaa ja loput penalla.. tuli vähän yllätyksenä toi jakauma!

Tolla otetut kuvat vaan miellyttää helpommin jo ilman kikkailuja. Ehkä mä olen vaan laajismiäs.. Pitäs varmaan tehdä vertailu joskus, että antaa emännälle da 21:n k-5:een tai sit teipata sigman 17-70 laajaan päähän (mikä ollut tähän asti paras laajakulma mulla).

Maisemakuvatuksia ei tule juuri otettua, mutta jussikuvista kun availi varjoja huomasi, että moiremaisia piirteitä nousee esiin metsän reunasta jos ei ole tarkkana.. ikinä noin käyny penalla eli johtunee GR:n filtterittömyydestä. Samoin käy mustan kankaan kanssa vaikkei kuvioita omaisikaan. No pieni hinta noin terävistä kuvista :). Muutenkin ihan pilahintainen värkki siihen nähden mitä rahalle saa. Tarkoitus oli ostaa tämä kakkoskameraksi, mut tais tästä tullaki ykkönen.. no aika näyttää.

Joskohan vkl sais aikaan pidempiä valotuksia ja intervalli läpsyttelyä.. ;).
Pentax/Ricoh
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
alspe
Viestit: 1060
Liittynyt: Touko 15, 2006 10 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja alspe »

Saisko niitä kuvia näkyville kans? :)
Pentaxilla saa kuvia
hemppa
Viestit: 143
Liittynyt: Tammi 10, 2003 12 : 36
Paikkakunta: Oulu

Ricoh GR

Viesti Kirjoittaja hemppa »

Minulla on kaapissani alkuperäinen filmi GR. Senaikaisista pikkukamerosita se oli paras. Sen objetiivi oli saksalaisen FotoMagazin-lehden käyrien mukaan superhuippua. Testissä oli tuon Ricoh-optikan irtoversio joka oli äärimmäisen harvinainen.
Syy miksi ostan digi-GR on se että käsieni läpi on valunut lukuisia eri merkkisiä ja mallisia digejä joissa kaikissa ollut lähinnä ergonomisia ongelmia, toki myös tarkennus ja kuvaongelmiakin.
Jos vertaan GR <>A, RX, niin kädessä GR on aivan ylivoimaisen mukava. Se istuu käteen ja käyttö käy yhdellä kädellä. Toinen kamera olisi ollut X100S jossa todella hyvä etsin joska entinen Leicalainen pitää. Kuin järkkärin etsin, olelleellinen tieto esillä.
Heimo Turunen
Koestaja
Viestit: 335
Liittynyt: Touko 11, 2010 23 : 27

Re: Ricoh GR

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

hemppa kirjoitti:Minulla on kaapissani alkuperäinen filmi GR. Senaikaisista pikkukamerosita se oli paras. Sen objetiivi oli saksalaisen FotoMagazin-lehden käyrien mukaan superhuippua. Testissä oli tuon Ricoh-optikan irtoversio joka oli äärimmäisen harvinainen.
Syy miksi ostan digi-GR on se että käsieni läpi on valunut lukuisia eri merkkisiä ja mallisia digejä joissa kaikissa ollut lähinnä ergonomisia ongelmia, toki myös tarkennus ja kuvaongelmiakin.
Jos vertaan GR <>A, RX, niin kädessä GR on aivan ylivoimaisen mukava. Se istuu käteen ja käyttö käy yhdellä kädellä. Toinen kamera olisi ollut X100S jossa todella hyvä etsin joska entinen Leicalainen pitää. Kuin järkkärin etsin, olelleellinen tieto esillä.
Ois kiva tollanen filmi-GR kyllä kans, pyytävät vain niin sairaita hintoja hyväkuntoisista.. :(. Syystäkin toi muoto pysynyt muuttumattomana ja tuotu nykypäivään hienosti. Kädessä parhautta :). Ja nimenomaan yhdessä kädessä ja toinen vapaana! X100s ei kyllä kulkis mukana läheskään yhtä paljon.. alle 250g ei tunnu missään näin littanassa paketissa.

Alspe: Ei tule kuvia, vain kokemuksia ja näkemyksiä ;)
Pentax/Ricoh
Koestaja
Viestit: 335
Liittynyt: Touko 11, 2010 23 : 27

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

Jos joku GR:ään suunnittelee ostavansa optisen etsimen, mutta hirvittelee hintoja eikä raaski niin kattelkaas digitarvikkeesta sigman vf-11.. lähtee nyt niin halvalla, että otin itteki kokeeks :).

Tänään tuli ja todellakin hintansa väärti :D. On kirkas ja sopii gr:n lookkiin kuin olisi tehty siihen. Oli pienempi kuin luulinkaan. Sen verran mitä luulen , että tuota tulee käytettyä en enempää juuri viitsisi maksaakaan. Akkuahan tuolla säästää, mutta kovin kriittisiä rajauksia en uskaltais tuon varaan jättää ;). Väittäisin kuitenkin, että tämäkin on parempi valinta vaikka normihintaan kuin ricohin oma ylihintainen GV-2, joka on vielä väärällä kuvasuhteella 4:3..

Ehkä tällä pääsee filmiGR fiilikseen sillointällöin, näyttö vaan pimeeks ja kuviakaan ei tartte kattella auringonpaisteessa kun näyttö on nenällä lähmitty ;). AF-merkkivalon näkee silmäkulmalla hyvin ja tarkentaa vaan keskipisteellä tai laukoo snapilla.
Pentax/Ricoh
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Löytyykö muilta kokemuksia geerrästä? Oliko niin, että tarkennuspisteiden vaihto oli tässä himpun hankalaa? Entä miten hyvin kasvojen tunnistus toimii? Jos ostaisi vaan tyhmän etsimen ja luottaisi kasvojentunnistukseen.
Koestaja
Viestit: 335
Liittynyt: Touko 11, 2010 23 : 27

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

paaton kirjoitti:Oliko niin, että tarkennuspisteiden vaihto oli tässä himpun hankalaa? Entä miten hyvin kasvojen tunnistus toimii? Jos ostaisi vaan tyhmän etsimen ja luottaisi kasvojentunnistukseen.
Ei ole mielestäni hankalaa, mutta varsinaisia pisteitä ei ole. Voi liikuttaa vapaasti koko ruudulla. Tämä on sitten etu tai haitta. Valitusta kohdasta voidaan ottaa tarkennus tai valotus tai molemmat.

Focus assist/move targetin voi ohjelmoida mihin tahansa kolmesta painikkeesta. Sulanto ei tainnut tätä tajuta omassa arvostelussaan.. tosin mainitsi kyllä ettei perehtynyt kaikkeen.

Kasvojen tunnistusta ei ole kuin dummy-moodissa, jossa taas ei ole FA/move targetia ollenkaan. En tiedä miten hyvin toimii, en käytä.

"Pistettä" ei myöskään voi vaihtaa jatkuvan tarkennuksen ollessa käytössä. (edit: vetäisen takaisin, pystyy näköjään vaikka manuska väitti muuta.. tosin pitää varmaan paikkansa, jos ohjelmoi ton leverin käännön vetämään jatkuvat päälle ilman napin painallusta.)

Suosittelen, että paatunut nikonisti imaisee ja lukee käyttöohjeet ennen kun ostaa ettei tule itkuja ja yllätyksiä taas ;).
Pentax/Ricoh
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

:)
No, pokkarille odotukset ei ole liian korkealla. Mikä tuo fa/move target on?
Koestaja
Viestit: 335
Liittynyt: Touko 11, 2010 23 : 27

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

paaton kirjoitti::)
Mikä tuo fa/move target on?
Sen kun valitsee, niin pääsee sekä vaihtamaan sitä tarkennuspistettä, että käyttämään erilaisia tarkennusapuja. Aika monimutkainen systeemi toi jälkimmäinen.. vaatii jo +/- napin ja rullankin käyttöä riippuen haluaako suurentaa kohdetta ja kuinka suureksi ruudulla. Valittavana on valikossa muutama erilainen peaking tyylinen toiminto.

Onko näistä iloa sitten.. muutaman kerran makroissa käsin tarkentaen käyttänyt. Enempi ehkä vaan hankaluutta, kun haluaa palata normitilaan.. jos aikaa on ja hermoja niin auttaahan nuo kyllä.
Pentax/Ricoh
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Tälläinen iski silmään dpreviewin sivuilta.

Aperture Maximum available shutter speed
F2.8 - F3.2 1/2000th sec
F3.5 - F4 1/2500th sec
F4.5 - F5 1/3200th sec
F5.6 - F16 1/4000th sec

Ricohissahan ei ollut sisäistä nd filsua. Saako tähän filtteriä kiinni?

Edit: Hops, tässähän onkin filsu. Onko käyttö käytännössä helppoa? Saako tuota automaattiseksi, vai erilliselle napille?

Nikonissa tuota filsua ei ollut. Ei kyllä ole näiden kesken kamalan vaike valita. Mieluiten haluaisin kyllä 35 millisen optiikan, mutta fujin vanhempaa mallia on moitittu vähän liian paljon käytettävyyden osalta. Ja onhan tuo reissukameraksi selvästi isompikin.
Viimeksi muokannut paaton, Syys 09, 2013 17 : 12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koestaja
Viestit: 335
Liittynyt: Touko 11, 2010 23 : 27

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

Taitaa saada omalle napillekin, itsellä toi on automaatilla. Pirun näppärä :).
Pentax/Ricoh
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Koestaja kirjoitti:Taitaa saada omalle napillekin, itsellä toi on automaatilla. Pirun näppärä :).
Eli toimii tosiaan automaatillakin. On kyllä ladattu tosiaan aika hitosti ominaisuuksia taas tähänkin pentaxiin. No, kyllä se sudeksi kuitenkin käytössä paljastuu :)
poy
Viestit: 382
Liittynyt: Elo 01, 2003 9 : 38
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja poy »

Itselle Ricoh on tuttu kamera, niin käynyt mielessä GR:n ostaminen. GRD1:n optinen etsin löytyisi omasta takaa ja on tuossa kaapissa joku voightländerin etsin. Vielä hinta vaan tuntuu kalliilta.
Suolakala
Viestit: 88
Liittynyt: Touko 07, 2012 17 : 35
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Suolakala »

Minkälainen tuossa gr:ssä on tuo 35mm croppi systeemi? Tai pikemminkin paljonko jää pikseleitä jäljellä kun tuota kuvaa rajataan?
Koestaja
Viestit: 335
Liittynyt: Touko 11, 2010 23 : 27

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

Suolakala kirjoitti:Minkälainen tuossa gr:ssä on tuo 35mm croppi systeemi? Tai pikemminkin paljonko jää pikseleitä jäljellä kun tuota kuvaa rajataan?
10Mpix jää ja firmispäivityksellä saa myös 47mm cropin, joka jättää vielä noin 5,5 Mpikseliä. Toi firmis tuo kyllä paljon muutakin käyttöä parantavaa ja helpottavaa!
Pentax/Ricoh
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Onks tästä kansalla lisää makua? Pienen riikkistä elämän dokumentoijaa etsiskelemässä ja tuntuu että toi 28 millinen pikkupokari vois olla siihen aikas passeli. Näistä olemassa olevista vaihtoehdoista sitten taas nopsaan ajateltuna/selviteltynä tuntuu että otsikon laite vie Nikonin verrokkia melko selkeästi. Miten on, löytyykö kokemuksia ja testikuvia?
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Osta pois, varmaan mainio kamera tämä Ricoh. Minulla on Coolpix A ja pidän sitä parhaana ostoksenani moneen vuoteen. Aivan mainio konsepti laittaa 1.5 kropin kenni tälläiseen pieneen kameraan!
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kävin perskules tuossa hypistelemässä otsikon kameraa ja vaikutti kyllä oikein hyvältä. Se oli just semmonen nopsa ja pieni mitä oon etsimässä. Kuvanlaatua en oo epäilly missään vaiheessa. Rupes vaan mietityttämään et kun tuonne Sonyn suuntaan oon aika pahasti ny kallellaan ja sinne suuntaan muutenkin menossa, niin mun ekosysteemiin tuo A6000+Sigma 19 olis ehkä sittenkin fiksumpi.

Vähän pitää vielä vunteerata.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

nsamppa kirjoitti:Kävin perskules tuossa hypistelemässä otsikon kameraa ja vaikutti kyllä oikein hyvältä. Se oli just semmonen nopsa ja pieni mitä oon etsimässä. Kuvanlaatua en oo epäilly missään vaiheessa. Rupes vaan mietityttämään et kun tuonne Sonyn suuntaan oon aika pahasti ny kallellaan ja sinne suuntaan muutenkin menossa, niin mun ekosysteemiin tuo A6000+Sigma 19 olis ehkä sittenkin fiksumpi.

Vähän pitää vielä vunteerata.
Tavallaan hauska tämmöinen kompaktikamera. Ei aiheuta mitään paineita, että täytyisi järjestelmää ruveta keräämään.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

nomad kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:Kävin perskules tuossa hypistelemässä otsikon kameraa ja vaikutti kyllä oikein hyvältä. Se oli just semmonen nopsa ja pieni mitä oon etsimässä. Kuvanlaatua en oo epäilly missään vaiheessa. Rupes vaan mietityttämään et kun tuonne Sonyn suuntaan oon aika pahasti ny kallellaan ja sinne suuntaan muutenkin menossa, niin mun ekosysteemiin tuo A6000+Sigma 19 olis ehkä sittenkin fiksumpi.

Vähän pitää vielä vunteerata.
Tavallaan hauska tämmöinen kompaktikamera. Ei aiheuta mitään paineita, että täytyisi järjestelmää ruveta keräämään.
Siinäpä just se pointti. Vähän sama ku valitsis yks vaihteisen fillarin. Siinä se välitys on ja sun ei tartte ikinä enää miettiä. Sen kun vaan ajelet ja naatiskelet. Vaikee on valinta.
Vastaa Viestiin