Räjähtävät piraattiakut

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
libahunt
Viestit: 22
Liittynyt: Maalis 18, 2013 8 : 25

Räjähtävät piraattiakut

Viesti Kirjoittaja libahunt »

Itselläni olisi aika hankkia lisäakkuja kameraan. Canon yrittää pidätellä bisnekset itellään pelottelemalla tarvikeakkujen ostajia räjähdyksillä, tulipaloilla, hengenvaaralla yms. mukavalla.

Miten huimia kokemuksia kamerakansalla on halpisakuista?
Lienevätkö ainoastaan heikkoja ja huonoja?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
digihukka
Viestit: 47
Liittynyt: Joulu 29, 2008 2 : 22

Viesti Kirjoittaja digihukka »

Vaikea sanoa. Itse pähkin samaa jo joulun alla, enkä vastauksia löytänyt. En toisaalta tajunnut esimerkiksi täällä kysellä.

Ihan merkitöntä tai tuntematonta brändiä en dx:stä tai amazonista uskaltanut ostamaan lähteä. Tutut kehuivat, että joku lenmar, lanmar tai sellanen olisi kai ollut ok ja halpa, mutta tilaaminen olisi onnistunut jenksulasta. Ei huvittanut säästellä niitä euroja ja odotella. Katsoin sitten, että Canonin oma oli satkun, Saksan Amazonista ensimmäinen silmään tutun oloinen brändi, Hama, 20 e/kpl ja lopulta päädyin tilaamaan Duracellin akkuparin Duracelldirectin tarjouksesta. Ajattelin, että tuolla brändillä on sen verran pelissä, ettei pitäis räjähtää ja saitti puhui selvää suomea ja hinta oli muutaman euron Hamaa halvempi. Tulivat nopeasti, DHL:llä, vaikka ei mennyt yli sen summan, jolla DHL:ää lupaavat tavallisen postin sijaan käyttää.

Akut ovat olleet sen verran vähän aikaa käytössä, etten niistä voi tai osaa sanoa vielä mitään. Ja toisaalta en ehkä myöhemminkään, kun Canonin omat eivät ole mulla olleet uutena.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Duracelldirectin kautta saa muutakin kuin duracellia, itsekin melkein tulin tilanneeksi kiinanihmeet sen kautta.

Tosin nyt katsottuna näkyy vain Durasellivä:

http://www.duracelldirect.fi/digikamera ... 72j5e.html
Viimeksi muokannut OskuK, Maalis 25, 2013 14 : 27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Suurin riski kolmannen osapuolen akuissa on akkuun liitetyn suojaukseen ja akkutietoihin liittyvän elektroniikan yhteensopimattomuus. Tästä voi olla pienimmillään harmia ja suurimmillaan se voi tosiaan vaikka posauttaa akun latauksessa.

Sinänsä kolmannen osapuolen akut voivat olla akkutekniikan näkökulmasta yhtä hyvin parempia kuin huonompia kuin alkuperäisakut. Akkutekniikkakin kehittyy ja kameroiden alkuperäisakut harvoin aivan uusinta tekniikkaa ja suurinta kapasiteettia eduistavat. Jos piraattiakusta löytyy vaikka GP:n kennot, niin kyllähän ne silloin tosi hyvä ovat.
digihukka
Viestit: 47
Liittynyt: Joulu 29, 2008 2 : 22

Akuista yleisesti

Viesti Kirjoittaja digihukka »

Tosiaalta, valmistajat ovat ihan itse tämän sopan keittäneet. Noilla merkeillä on ihan liiaksi, luultavasti vain tarkoituksella, epäyhteensopiviksi tehtyjä akkuja. Akkujen kotelot ovat liittimiä lukuunottamatta samanlaisia mallien ja merkkien yli. Kaipaisi standardointia tuo. Toki lionin lataamisessa on omat hommansa, ettei se paukahda, mutta nykyinen meno kiljoonine erilaisineen akkuineen on pessimaalinen. Mua ei haittaisi, vaikka varmistaisivat laturin ja akun yhteensopivuutta DRM-tekniikoin, kunhan akkumalleja olisi vähemmän ja valmistajia useita.
samulix
Viestit: 14
Liittynyt: Kesä 28, 2004 3 : 24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Räjähtävät piraattiakut

Viesti Kirjoittaja samulix »

libahunt kirjoitti: Miten huimia kokemuksia kamerakansalla on halpisakuista?
Lienevätkö ainoastaan heikkoja ja huonoja?
Ei heikkoja, ei huonoja, vaan toimineet kaikin puolin samalla tavalla kuin alkuperäisetkin. Kokemusta kolmesta järkkäristä ja kahdesta videokamerasta. Akut tulleet pääasiassa dx:stä.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Ensin ostetaan kallis kamera ja sitten säästetään muutama kymppi vara-akun hankinnassa? Etenkin jos kamerassa on vielä takuuta jäljellä, niin miettisin kaksi kertaa mitä akkuja siinä käytän.

Jokainen tietenkin päättää itse minkälaisia riskejä on valmis ottamaan, ja monenko kymmenen euron takia on valmis niitä riskejä ottamaan.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
samulix
Viestit: 14
Liittynyt: Kesä 28, 2004 3 : 24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja samulix »

Hyvin on valmistajien aivopesu onnistunut...

Toisessa harrastuksessa (RC) on tullut vuosien varrella nähtyä jos jonkinmoisia akkuja ja valmistajia. Jos siinä hommassa olisi jättäytynyt "merkkivalmistajien" varaan, olisi saanut lopettaa hommat samoin tein. Tottakai joskus voi käydä hassusti latauksessa, mutta kuultujen kokemusten mukaan merkkiakut poksahtavat/pullistuvat/käryävät etc. ihan yhtä helposti kuin mitkä tahansa muutkin. Toisaalta latausvirrat ovat parhaimmillaan kymmenkertaisia kamera-akkuihin nähden. Omalle kohdalle on onneksi sattunut vasta yksi epäonninen akkupakka ja sekin oli NiMh-pakka valtamerkiltä.

...niin hinnan puolesta siellä taivaalla muuten lentää FF-kennoinen järkkäri älläputkella...mutta juu, kukin päättää riskinsä itse.
smtr
Viestit: 1470
Liittynyt: Joulu 29, 2004 1 : 29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Räjähtävät piraattiakut

Viesti Kirjoittaja smtr »

libahunt kirjoitti: Miten huimia kokemuksia kamerakansalla on halpisakuista?
Lienevätkö ainoastaan heikkoja ja huonoja?
Halpisakkujakin on monenlaisia. En tiedä yhtään kameravalmistajaa, joka valmistaisi itse akkunsa. Se, että akku laitetaan valmistajan pakettiin ja lyödään 500% hintaa lisää ei nyt varsinaisesti vaikuta luotettavuuteen. Ongelmana "halpisakuissa" on, että voi olla hankala tietää, mitkä niistä ovat oikeasti laadukkaita. Kysyjän mainitsema Lenmar on perustettu v. 1965 ja toimii myös OEM-valmistajana tunnetuille kameramerkeille. Mutta ei sekään takaa, etteikö ne voisi räjähtää, jos on oikein huono tuuri - näin kävi esim. eräälle suomalaiselle kuvaajalle joku aika sitten. Tämän tapahtuman seurauksena Lenmar veti kyseisen akun pois Euroopan markkinoilta. Tuosta voi sitten yrittää tehdä johtopäätöksiä siitä, miten tavallista näiden räjähtely on...

Itse harrastan mieluummin jotain muuta hyväntekeväisyyden muotoa kuin alkuperäisakkujen ostaminen.
S a m i R e i n i k a i n e n
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

samulix kirjoitti:Hyvin on valmistajien aivopesu onnistunut...

Toisessa harrastuksessa (RC) on tullut vuosien varrella nähtyä jos jonkinmoisia akkuja ja valmistajia. Jos siinä hommassa olisi jättäytynyt "merkkivalmistajien" varaan, olisi saanut lopettaa hommat samoin tein.
Silloin toista kymmentä vuotta sitten kun itse harrastin rc-autoilua, niin etenkin touringissa ja nelkkukrossissa vain parhailla akuilla pystyi pärjäämään. Kennojen piti vielä olla keskenään "matchattuja".

Nykypäivänä LiPojen kapasiteetit ja tehonantokyky ovat niin suuria ja harjattomat koneet niin tehokkaita, että käytännössä autosta kuin autosta saa ylitehoisen. Kymmenen vuotta sitten tuo ei ollut mitenkään mahdollista, paitsi ehkä takavetokrossissa.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että mitkä rc-autoakut on "merkkiakkuja" ja mitkä piraatteja? Tietääkseni mikään rc-autovalmistaja ei valmista akkuja tai ylipäänsä mitään sähköosia autoihin, paitsi yokomo (ainakin kymmenen vuotta sitten yokomolla oli pari konetta ja akkua tarjolla, mutta nekin oli re-brandattuja GP:n ja LRP:n kamoja).
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
samulix
Viestit: 14
Liittynyt: Kesä 28, 2004 3 : 24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja samulix »

Autopuolesta en tiedä, mutta lentävissä vermeissä eri lennokki- ja elektroniikkavalmistajilla on omaan merkkiin brändättyjä akkuja sekä lähettimiin että ajoakuiksi. Niiden todellinen sisältö ei ole tiedossani, mutta varmaa on, että esim. GreatPlanes, Futaba, Graupner jne. eivät itse tee akkujaan.

NiMH- ja NiCd-kennoissa oli eroja, mutta nyt kun on siirrytty LiPO-, LiFe- ja tiesmitäaikaan, erot virranantokyvyssä ovat menettäneet merkitystään. Tärkeämpää on se, että akkupakat on juotettu kunnolla ja liittimet ovat oikeasti kiinni. Varmuuden saakin vain niin, että juottaa pakat itse kasaan...tai ainakin tietää, ketä syyttää jos huonosti käy.

Kaiken kaikkiaan akkumerkkejä on nyt saatavilla lukuisia ja niistä on ihan toivotonta yrittää ottaa selvää. RC-puolella on kuitenkin sama tilanne kuin kameroissa, eli kaukoidän akkuja käytetään ihan ok menestyksellä. Kilpalajien puolesta en vanno, mutta harrastajatasolla laatu riittää niissäkin.
jka71
Viestit: 2020
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Kokemusta 300D,20D,5Dmk2,60D ja EOS M tarvikeakuista. Mun mutu on että "vanhenee" vähän nopeammin kuin alkuperäinen.Kun saa n.5 tarvikeakkua kahden alkuperäisen hinnalla niin minun valintani kallistuu tarvikeakkuun.

En tiedä onko akuissa sitä mahdollisuutta,että tarvike tulis samalta linjalta kuin alkuperäinenkin eli sama tuote eri logolla.Auton varaosissa käsittääkseni on näinkin.

Minä oon tilannu akkunetti.fi ja huvipiste.fi(ainakin viimeisimmät).Vielä ei ole räjähtäny ;)
HarriJ
Viestit: 449
Liittynyt: Helmi 22, 2004 9 : 48
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja HarriJ »

samulix kirjoitti: Kaiken kaikkiaan akkumerkkejä on nyt saatavilla lukuisia ja niistä on ihan toivotonta yrittää ottaa selvää. RC-puolella on kuitenkin sama tilanne kuin kameroissa, eli kaukoidän akkuja käytetään ihan ok menestyksellä.
Kyllä siinä kamerankin akussa lukee Made in China, kuten useimmissa muissakin. Kameran oman akun erottaa muista se elektroniikka, jolla mm. kamera ja akku (sekä laturi ja akku) kommunikoivat keskenään. Vain merkkiakuissa se on kameravalmistajan oman suunnittelun tulosta, muissa yritetään mahdollisimman tarkkaan simuloida kyseistä toimintoa ja siinä onnistutaan kohtalaisesti tai ei ollenkaan.

Mutta kukin toki taplaa tyylillään. Itse ainakin mieluummin ostan esim. Amazonista aidon akun ja maksan siitä 60 € kuin samasta paikasta Haman akun ja maksan siitä 45 €. Puhumattakaan siitä, että haluasin kaivaa verta nenästäni laittamalla parin tonnin runkoon jonkun parin-kolmenkympin tekeleen. Pari kertakäyttöistä tekelettä tulee helposti kalliimmaksi kuin aito.

Samaan kategoriaan kuuluvat myös AA-akut, mieluummin Eneloop kuin muut. Tuossa viime viikolla latailin 16 akun repertuaariani, kaikki akut olivat jo jokusen vuoden vanhoja. Ainoastaan kaikki neljä Eneloopia latautuivat nimellisarvoihin. Unirossit (8 kpl) olivat kaikki kuolleita ja neljästä GP:stä yksi oli täysin kuollut ja muut toreissaan. Joten tuli tilattua 8 kpl Eneloopeja lisää, niissä rahalleen saa parhaimman vastineen.
Viimeksi muokannut HarriJ, Maalis 26, 2013 8 : 03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
1970/1980-luvulla Nikonia, 1990-luvulla jäähdyttelyä, 2000-luvulla Canonia (enää ei viitsi vaihtaa).
Henri Cartier-Bresson: "There is nothing in this world that does not have a decisive moment."
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

...
JuhaM
Viestit: 2886
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
Paikkakunta: Kurikka (Jurva)

Re: Räjähtävät piraattiakut

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

smtr kirjoitti:
Halpisakkujakin on monenlaisia. En tiedä yhtään kameravalmistajaa, joka valmistaisi itse akkunsa. Se, että akku laitetaan valmistajan pakettiin ja lyödään 500% hintaa lisää ei nyt varsinaisesti vaikuta luotettavuuteen.
Oliko sony kuitenkin sellainen kameravalmistaja joka tekee myös akkuja.
Omat kokemukset tarvikeakuista kameroissa ovat erittäin huonoja ja itse pysyn originaaleissa yhteensopivuuden vuoksi mutta en laittaisi pahakseni jos kamera alalle laitettaisiin akkustandardi. Rahastustahan tämä nykyinen systeemi on enimmäkseen.
RC-leluissa asia on toinen, siellä on standardi ja kaikki ovat yleensä yhteensopivia.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Räjähtävät piraattiakut

Viesti Kirjoittaja nomad »

JuhaM kirjoitti: RC-leluissa asia on toinen, siellä on standardi ja kaikki ovat yleensä yhteensopivia.
Ei kai? Mikä se standardi olisi?
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

jka71 kirjoitti:Kokemusta 300D,20D,5Dmk2,60D ja EOS M tarvikeakuista. Mun mutu on että "vanhenee" vähän nopeammin kuin alkuperäinen.Kun saa n.5 tarvikeakkua kahden alkuperäisen hinnalla niin minun valintani kallistuu tarvikeakkuun.

En tiedä onko akuissa sitä mahdollisuutta,että tarvike tulis samalta linjalta kuin alkuperäinenkin eli sama tuote eri logolla. Auton varaosissa käsittääkseni on näinkin.
Ja Benron jalustoissa.
On varmasti akuissakin, mutta akuissa kukaan ei niitä ole vielä löytänyt.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
libahunt
Viestit: 22
Liittynyt: Maalis 18, 2013 8 : 25

Viesti Kirjoittaja libahunt »

Tulipa akkuasiasta ainakin keskustelua, jos ei sitten ihan lopullista selvyyttä. Viisainta lie pysytellä alkuperäisakuissa, vaikka n. kymmenkertainen hinta kirpaiseekin.

Toisaalta halpisakkujen tarjoajia on niin pilvin pimein, että jos niillä kamerat poksahtelisivat, niin asia olisi kyllä jokaisen tiedossa eikä niitä kukaan ostaisi.
HarriJ
Viestit: 449
Liittynyt: Helmi 22, 2004 9 : 48
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja HarriJ »

OskuK kirjoitti:
jka71 kirjoitti:Kokemusta 300D,20D,5Dmk2,60D ja EOS M tarvikeakuista. Mun mutu on että "vanhenee" vähän nopeammin kuin alkuperäinen.Kun saa n.5 tarvikeakkua kahden alkuperäisen hinnalla niin minun valintani kallistuu tarvikeakkuun.

En tiedä onko akuissa sitä mahdollisuutta,että tarvike tulis samalta linjalta kuin alkuperäinenkin eli sama tuote eri logolla. Auton varaosissa käsittääkseni on näinkin.
Ja Benron jalustoissa.
On varmasti akuissakin, mutta akuissa kukaan ei niitä ole vielä löytänyt.
Kyllä niissä kennoissa on vakiokoot ja -muodot. Kameroissa paketointi vain vaihtelee, koska kameran muotoilu vaatii akkupaketin sovittamista käytettävissä olevaan tilaan.

Akkujen vakiointi toki voidaan tehdä niinkin, että ostetaan halvin mahdollinen kahva, puretaan se ja tilalle viritetään tarpeeksi pitkällä johdolla varustettu kotelo, johon sijoitetaan 7 kpl vakio AA-kokoista akkua korvaamaan se yksi kallis kameran sisällä oleva 8 voltin paketti. Sen jälkeen voi aina ostaa ne halvimmat ja tarvittaessa marketista jopa paristot. Näin saadaan taas "ryöstöhinnat" kuriin ja kameravalmistajat ruotuun.
1970/1980-luvulla Nikonia, 1990-luvulla jäähdyttelyä, 2000-luvulla Canonia (enää ei viitsi vaihtaa).
Henri Cartier-Bresson: "There is nothing in this world that does not have a decisive moment."
digihukka
Viestit: 47
Liittynyt: Joulu 29, 2008 2 : 22

Viesti Kirjoittaja digihukka »

kribe kirjoitti:Ensin ostetaan kallis kamera ja sitten säästetään muutama kymppi vara-akun hankinnassa?
Niin no takuunantajalla on näyttötaakka, mikäli meinaa takuun evätä. toisekseen minä säästin akuissa 85 %. Ja eiköhän ne OEM akutkin tule samasta tehtaasta. Brändin tarvikeakulla lasken takaavan riittävästi.
Vastaa Viestiin