Valoisan fotostudion rakentaminen

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
Bengt
Viestit: 442
Liittynyt: Marras 24, 2008 19 : 07
Viesti:

Valoisan fotostudion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Bengt »

Olen ruvennut raivaamaan yläkerran työhuonetta valokuvastudioksi. Huone on 4,65 m pitkä, 2,95 m leveä ja 2,42 m korkea. Tietysti olisi hyvä olla tilavampi, mutta tällä on pärjättävä.

Olen lueskellut viime aikoina Scott Kelbyn kirjaa Suuri digikuvauskirja. Siinä sanotaan, että monet ammattikuvaajatkin ottavat muotokuvia vain luonnonvalossa, myös sisätiloissa Tästä sain idean: voisiko työhuoneestani rakentaa studion, jossa selviäisi pääasiassa luonnonvalolla.

Huoneen ikkunat osoittavat luoteeseen ja koilliseen päin, joten sinne tulee suoraa auringonvaloa vain aamulla. Luoteesen päin on kaksi vierekkäistä ikkunaa, joiden koko on 50 x 130 cm ja 60 x 135. Koilliseen päin kaksi vierekkäistä ikkunaa, joiden koko on 90 x 135 ja 80 x 130. Huone on siis melko valoisa.

Kuvattavan kohteen olen ajatellut sijoittaa siten, että hän on selkä noihin hieman pienempiin ikkunoihin päin ja vasen kylki isompiin ikkunoihin päin, vajaan kahden metrin päähän ikkunoista.

Seinät ovat vihreitä: kaksi seinää (ikkunaseinät) hennon vaaleanvihreää, yksi vähän voimakkaamman vihreää (kuvaajan selän takana), ja yhdellä seinällä on koivun väriset lattiasta kattoon ulottuvat kaapin ovet. Lattia on vaalean kirjavaa parkettijäljitelmää.

Koska minulla ei ole aiempaa kokemusta (vakavammasta) muotokuvauksesta eikä studiotyöskentelystä, kaipaisin asiantuntevia neuvoja.

Kuinka tila olisi viisasta sisustaa? Miten luonnonvaloa voisi hyödyntää mahdollisimman hyvin? Millaista valaistus- ym. kalustoa olisi välttämättä hankittava? Monia muitakin kysymyksiä pyörii mielessä, mutta tässä näin aluksi. Kalliisiin hankintoihin minulla ei tällä hetkellä ole varaa.

Muotokuvaus on alkanut kiinnostaa minua toden teolla, mutta ymmärrän, että minulla on vielä paljon opittavaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Ensiksi tekstistäsi pomppasi silmille seinien väri. Ne voisi maalata valkoisiksi tai harmaiksi. Niitä voisi hyödyntää valkoisena heijastuksiin. Harmaana ne olisivat huomaamattomat kuvissa. Onko katto valkea? Jos on niin se toimii myös heijastimena. Samoin lattia antaa kasvoihin kivaa sävyä, joten sille ei tarvitse välttämättä tehdä mitään.

Ikkunoiden eteen voi laittaa valoa diffusoivat verhot tai sellaiset, että toisen puolen huoneesta saa tarvittaessa pimeäksi. Luonnonvaloa käyttäessäsi et tarvitse oikeastaan muuta kuin vain heijastimia. Vaneri antaa kivan väristä valoa heijastuessaan kasvoihin. Toisen puolen voi maalata mustaksi, jolloin sitä voi käyttää myös apuna jos tarvitsee varjostaa jotakin.

Jos sinulla on pikkusalamoita niin niitä voi hyödyntää monin tavoin vaikka täytevalona tai käyttämään jopa päävaloina. Lisäksi voit käyttää mustaa samettia väliverhoina jos laitat kattoon kiskot niitä varten. Toisaalta pelkät koukut seinissä ja pätkä narua tai telineet riittävät jos et halua tehdä liikaa reikiä huoneeseen. Myös sitä vaneria voi käyttää tässä tarkoituksessa.
Bengt
Viestit: 442
Liittynyt: Marras 24, 2008 19 : 07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bengt »

Kiitos, Mikael, vinkeistä! Seinissä on melko uusi maali, joten säälittäisi maalata niitä uudelleen. Ajaisiko saman asian, jos ripustaisi seinille valkoisia tai harmaita kankaita? En myöskään tekisi mielellään paljon reikiä seiniin, sillä talo on vielä uudehko.

Katto on valkoinen. Ikkunoissa on kaihtimet, jotka voi nostaa kokonaan ylös tai laskea ihan alas, jolloin ne peittävät koko ikkunan. Niiden väri on hennon vaalean sininen.

Minulla on kaksi Sonyn HVL-F42AM -salamaa, joten niitä varmasti voi hyödyntää lisävaistuksena - kunhan opin ensin, miten se parhaiten tapahtuu.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Kankaat ajavat saman asian. Niitä voi ripsutella vaikka sopiviin telineisiin niin niillä saa heijastettua valoa tai mustilla korostettua varjoja. Samalla ne saa siirrettyä sopiviin paikkoihin heijastusten ja muun kuvauksen kannalta ajateltuna.

En tunne Sonyn systeemeitä mutta jos saat salamat rungosta erilleen niin niitä voi käyttää studiosalamoiden tavoin vaikka sateenvarjojen tai softboxien kanssa. Pienessä tilassa boxit ovat mielestäni käyttökelpoisemmat, kun niillä valon hallinta on hieman helpompaa. Niillä valo valo ei heijastele seinistä varjojen tapaan. Tosin jos varjot ovat kohteen lähellä niin heijastuksista ei ole kovin suurta haittaa. Kokeilemalla se selviää, kun varjot eivät kuitenkaan ole kovin kalliita verrattuna boxeihin.
puuhapete
Viestit: 3591
Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Ehdottomasti seinät valkoisiksi niin ei tarvi alkaa tapella värivääristymien kanssa ja huoneen valoisuus kasvaa. Mustilla esim. kapalevyistä tehdyillä v-standeilla on sitten helppo pelata jos tarvii enempi varjoa varjopuolelle.

Diffuusiokangasta ikkunoihin jos haluaa oikein pehmeää valoa ja sitten vaan pois edestä jos haluaa vähän jyrkempää. Samoin siirtämällä mallia lähemmäs ikkunaa saa valon ja varjon kontrastin isommaksi kun taas kauemmaksi siirryttäessä valon ja varjon suhde pienenee.

Suosittelen että jätät alkuun kaikki lisätuikut pois ja opettelet valon käyttäytymistä luonnonvalolla. Sitten kun kokemusta karttuu niin voit lisäillä valoja, mutta luonnonvalon ja salaman yhdistäminen ei ole ihan helppoa jos aikoo saada aikaan järkevän näköistä tulosta.

Kamera kannattaa asettaa jalustalle koska luonnonvalossa suljinajat ovat huomattavsti pidempiä kuin salamoilla pelatessa.

Tässä tällaisia sekalaisia ajatuksia alkuun...
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
VAT
Viestit: 92
Liittynyt: Joulu 06, 2007 8 : 40

Viesti Kirjoittaja VAT »

Suuret gurut käyttivät pohjoisikkuna valoa, Irving Penn sanoi: Sähköllä toimivat valaisimet ovat käteviä, mutta niitä käyttämällä menetetään se kolmiulotteinen selkeys, absoluuttinen olemassaolo, jonka aihe saa ollessaan kameran edessä pohjoisvalostudiossa.”

Ruokakuvaajat pääasiassa kuvaavat vallitsevalla valolla. Tutki netistä...kesä tulee ja valoisuus lisääntyy aukko tolkulla.
Värivirheet saa tänäpänä pois monella tietokoneohjelmalla, tietenkin olisi optimi että valo olisi samansävyistä, plokkaa kankailla ja sermeillä.
Salme Simanainen oli suomessa yksi "pohjoisikkuna pioneereista"
onnea ja menestystä.

mulla olisi frostia myynnissä yksi rulla jos kiinnostaa pistä YV
oh6jih
Viestit: 905
Liittynyt: Joulu 01, 2005 14 : 13
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

Kyllä mäkin suosittelisin tilan maalaamista kokonaan valkoiseksi tai vaalean harmaaksi jos yhtään enempää on siellä tarkoitus kuvata. Vihreä heijastus ihonsävyistä on varsin pirullista korjattavaa. Mustalla kapalla tai verholla voi sitten vähän lisäillä kontrastia kuvattavaan. Harmaaseen jos päätyy niin kannattaa valita se sävy mitä käytetään mm. DIY videotykkiscreeneissä, muuten voi tulla melko erikoisia värivirheitä, kun nuo harmaat saattavat sisältää päävärinä varsin erikoisiakin sävyjä, mitkä tulee ilmi vasta kuvatessa.

Jos juttu on tarkoitus ottaa vain oppimiskokemuksena, niin toki se menee noinkin, jos ei muuten niin mustavalkoisena :)

Suomesta en äkkiseltään tiedä nykykuvaajista ketään joka aktiivisesti käyttäisi (ammatikseen kuvatessa) studiossa luonnonvaloa pääasiallisena valonaan, useampia studioita kuitenkin löytyy jossa on tarkoitukseen käyttökelpoinen ikkuna, ja sillä otetuissa kuvissa on kyllä jotain mitä on salamalla melko vaikea, joskaan ei mahdoton jäljitellä.
Bengt
Viestit: 442
Liittynyt: Marras 24, 2008 19 : 07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bengt »

Mikael K:
Kankaat ajavat saman asian. Niitä voi ripsutella vaikka sopiviin telineisiin niin niillä saa heijastettua valoa tai mustilla korostettua varjoja. Samalla ne saa siirrettyä sopiviin paikkoihin heijastusten ja muun kuvauksen kannalta ajateltuna.
Tämä on lohdullista puhetta. Ajattelin rakennella itse pari kolme telinettä, joihin ripustan noita kankaita. En tiedä, käyvätkö tuohon tarkoitukseen peräti lakanakankaat vai pitäisikö olla jotain muuta.

Puuhapete:
Suosittelen että jätät alkuun kaikki lisätuikut pois ja opettelet valon käyttäytymistä luonnonvalolla. Sitten kun kokemusta karttuu niin voit lisäillä valoja, mutta luonnonvalon ja salaman yhdistäminen ei ole ihan helppoa jos aikoo saada aikaan järkevän näköistä tulosta.
Tämä on varmasti viisas neuvo. Ajattelin, että sijoitan aluksi lähinnä taustapaperiin tai -kankaaseen ja tietysti sitä kannattelevaan telineeseen sekä jonkinlaiseen heijastavaan levyyn (hopea/valkea tms.). Sitten harjoittelen jonkin aikaa näillä eväillä. Sitten kai olisi hankittava softbokseja. Ovat muuten järkyttävän kalliita täällä päin. Ebaysta tilattuna ovat sen sijaan huikeasti halvempia; kaiketi niilläkin pärjäisi. Ebaysta näkyy saavan myös monenlaisia settejä, joissa on softboksien lisäksi valoja ym. sälää. Nekin ovat hyvin kohtuullisia hinnaltaan. Mistähän nuo järkyttävät hintaerot mahtavat johtua? Voiko lopputulos olla olennaisesti parempi jos sijoittaa vaikkapa tonnin parinsadan sijaan?

VAT:
Suuret gurut käyttivät pohjoisikkuna valoa, Irving Penn sanoi: Sähköllä toimivat valaisimet ovat käteviä, mutta niitä käyttämällä menetetään se kolmiulotteinen selkeys, absoluuttinen olemassaolo, jonka aihe saa ollessaan kameran edessä pohjoisvalostudiossa.”
Mahtavaa - ei muuta kuin seuraamaan suuria guruja! Onneksi meillä on tosiaan tuo huone pohjoiseen päin.

oh6jih:
en äkkiseltään tiedä nykykuvaajista ketään joka aktiivisesti käyttäisi (ammatikseen kuvatessa) studiossa luonnonvaloa pääasiallisena valonaan, useampia studioita kuitenkin löytyy jossa on tarkoitukseen käyttökelpoinen ikkuna, ja sillä otetuissa kuvissa on kyllä jotain mitä on salamalla melko vaikea, joskaan ei mahdoton jäljitellä.
Tämä vain lisää uskoani: tästä saattaisi tulla jotakin. En ole liikkeellä vain kokeilumielessä, vaan aion tosiaan ruveta harrastamaan muotokuvausta tosimielessä (mutta ei tosikkomaisesti) oman yrityksen yhtenä toimialana.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Bengt kirjoitti:Mikael K:
Kankaat ajavat saman asian. Niitä voi ripsutella vaikka sopiviin telineisiin niin niillä saa heijastettua valoa tai mustilla korostettua varjoja. Samalla ne saa siirrettyä sopiviin paikkoihin heijastusten ja muun kuvauksen kannalta ajateltuna.
Tämä on lohdullista puhetta. Ajattelin rakennella itse pari kolme telinettä, joihin ripustan noita kankaita. En tiedä, käyvätkö tuohon tarkoitukseen peräti lakanakankaat vai pitäisikö olla jotain muuta.
Lakanakankaat käyvät varmasti alkuun. Myöhemmin tiedon ja taitojen karttuessa huomaat mitä oikeasti tarvitset. Seinien väristä oli jo puhetta. Jos vain mahdollista niin valkoinen olisi tässä suhteessa hyvä, kun vihreä saattaa oikeasti muodostua ongelmaksi. Sen kyllä näet melko äkkiä, kun kuvaat muutaman koekuvan.

Heijastimista kullan värinen on ihossa miellyttävin. Jos hinta tuntuu kalliilta niin ohut vaneri toimii mainiosti myös. Se antaa varjopuolelle mukavan värisen heijastuman.

Jos ikkunan takana on parveke niin sinne saat kätevästi salaman matkimaan aurinkoa. Väliin vain diffuusiokangas niin valo leviää melko luonnonvalomaisesti. Oheisessa kuvassa käytin ikkunasta tulevaa valoa diffusiokankaalla peitettynä. Tai kangas oli leipien päällä 45° kulmassa, kun ikkuna oli niistä katsottuna noin 40cm:n korkeudella. Pilvisestä säästä johtuen laitoin ikkunalle myös salaman antamaan lisävaloa. Varjopuolta valaisin aavistuksen pelkällä salamalla.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Mikael K. kirjoitti: Heijastimista kullan värinen on ihossa miellyttävin.
Minä olen sitä mieltä että kullanvärisille heijastimille on käyttöä lähinnä ulkona, missä varjopuolen muuten valaisee sininen taivas. Tuota sinisyyttä kompensoidaan juuri lämminsävyisellä heijastimella. Ikkunan ääressä varjot on sen värisiä kuin mitä huoneesta heijastuu, eikä varjoja tarvi sen kummemmin lämmitellä, jos huone on neutraalin sävyinen. Eli mielestäni sisätiloissa pärjää hyvin neutraalilla (valkoinen tai hopea) heijastimella.

Mutta kukin tyylillään... :)
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Vielä hieman tarkennusta varjon väriin. Sehän koostuu kolmesta väristä: sinisestä, esineen paikallisväristä hieman tummempana ja komplementti- eli vastaväristä. Nämä kolme yhdistettynä syntyy oikea sävy varjolle. Hopea on joissakin tapauksissa ehkä turhan kylmä heijastin. Kullanvärinen heijastin on ihan ok. Itse pidän ehkä eniten vanerin antamasta heijastuksesta kasvoille.
Bengt
Viestit: 442
Liittynyt: Marras 24, 2008 19 : 07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bengt »

Minkä kokoista ja muotoista vanerilätkää itse käytät, Mikael? Pitänee hommata tuollainen, ei ole ainakaan hinnalla pilattu.

Studiohuone on nyt raivattu siihen malliin, että sitä voi ruveta sisustelemaan tarkoitukseen sopivaksi. Seuraavaksi pitäisi löytää jostain taustakankaan tai -paperin kannatinteline. Sellaista ei taida kannattaa postitse tilata, on turhan pitkä postissa kuljetettavaksi. Metsästys on käynnissä nettipalstojen Myydään-osastoilla.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Bengt kirjoitti:Minkä kokoista ja muotoista vanerilätkää itse käytät, Mikael? Pitänee hommata tuollainen, ei ole ainakaan hinnalla pilattu.
Minulla on vain noin 60 x 70 cm:n kokoinen, kun en ole hankkinut isompaa. Ostin sen aluksi akvarellipaperille tehtäviä laveerauksia varten, niin että paperin saattoi kiinnittää liimapaperilla vaneriin. Sen väri toimii kuitenkin mainiosti valokuvauksessa. Ehkä sellainen koko kuvattavan kattavan kokoinen olisi hyvä. Jos se on riittävän ohutta niin sitä voi hieman taivuttaa, jolloin valon saa suunnattua hieman taivuttamalla minne haluaa. Olennaista kaiketi on se, että vaneri pysyisi ryhdissä. Eli ei lian ohut. Olisiko 4-5 mm paksu hyvä? Kulmat pyöristäisin, niin että niillä ei vahingoita ympäristöä.

Oletko ajatellut kattotukia taustakangasta varten? Niitä saa Biltemasta, Hong Kongista tai jostakin muusta halpakaupasta edullisesti. Tein myös puomin kattotuesta, joten se on ihan kohtuullisen monipuolinen laite. Studion varustelussa kannattaakin miettiä aina sopivan kaupan kohdalle osuessa sitä miten siellä olevia tuotteita voisi hyödyntää.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Mikael K. kirjoitti:Vielä hieman tarkennusta varjon väriin. Sehän koostuu kolmesta väristä: sinisestä, esineen paikallisväristä hieman tummempana ja komplementti- eli vastaväristä. Nämä kolme yhdistettynä syntyy oikea sävy varjolle.
Mistä tuo sininen tulee (jos otetaan lähtökohdaksi yhden ikkunan ääressä kuvaaminen?

Ei varjot ole siniset mitenkään lähtökohtaisesti vaan johtuvat sinisestä taivaasta.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Syitä en sen tarkemmin osaa eritellä. Sinisen olemassaolon olen oppinut väriopista joskus koulussa. Valokuvauksen puolella taas monet hehkuttavat puolikultaista heijastinta tai 1/8 - 1/4 CTO korjattua valoa, niin että varjo ei ole kylmä. Kylmyys kaiketi johtuu juuri sinisestä sävystä. Taivaan osuus näkyy ainakin lumihangessa hyvin, kun varjopaikat ovat aivan siniset.
Bengt
Viestit: 442
Liittynyt: Marras 24, 2008 19 : 07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bengt »

Olen nyt tilaamassa taustatelinettä ja taustakangasta (polyprypeleeniä). Samoin yhden läpiheijastavan sateenvarjon. Seinille aion kiinnittää verhotankoja, joihin panen sitten roikkumaan valkoisia kankaita. Verhotankojen yläpuolle jää kaistale, josta näkyy vaaleanvihreää seinää. Pitäneekö sinne panna lisäksi valkoisia paperisuikaleita vaikkapa sinitarralla kiinni. Kuinka nuukaa lienee, että kaikki seinäpinnat on valkaistu?
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Sanoisin, että kokeilemalla se selviää. Kannattaa varautua myös mustien kankaiden käyttöön. Pienessä tilassa valkoiset kankaat voivat heijastella valoa liiaksi ja syödä kontrastia. Sekin selviää kokeilemalla. Sateenvarjojen lisäksi käytän softboxeja juuri siitä syystä, että valon saisi oikeaan osoitteeseen pienessä tilassa kuvatessa. Ne voi rakentaa helposti itsekin jos vain intoa riittää.
grafia
Viestit: 1413
Liittynyt: Kesä 01, 2005 22 : 10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Meidän valokuvaseuralla on käytössä pieni kerhohuone studiota varten. Taustakankaita ja mustia sivuverhoja varten aiomme kiinnittää seiniin katon rajaan Silent Gliss -verhokiskoa. Silloin kun ei tarvita verhoa, kiskosta voi ohuen vaijerin avulla ripustaa kehystettyjä valokuvia.
Silent Gliss -kiskoa myy kangaskaupat ja rautakaupat.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
Bengt
Viestit: 442
Liittynyt: Marras 24, 2008 19 : 07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bengt »

Studion rakentaminen on vielä kesken, mutta tällaiselta se tällä hetkellä näyttää:

http://bengt.kuvat.fi/kuvat/Valokuvauss ... img900.jpg

Vihreitä seiniä pitäisi seuraavaksi ruveta peittelemään valkoisilla kankailla. Kirjoituspöydän kulma näyttää olevan haitallisesti tiellä, mutta jos kuvaaja siirtyy vähän vasemmalle, siitä ei ole juuri kiusaa.

Tuo toinen näyttö on pöydän kulmalla sitä varten, että haaveilen hyödyntäväni sitä kuvauksessa siten, että siitä näkyisi kuvattaessa sama näkymä kuin etsimestä. En tosin vielä tiedä, onko se mahdollista.

Kaihtimilla voi säädellä valon määrää ja tietysti myös sateenvarjoilla ja heijastinlevyillä. En tiedä, onko haitaksi, että kaihtimet ovat sinisiä.

Ostin myös mustan taustakankaan. Pitänee kokeilla, miten sen ripustaminen esimerkiksi valkoisen taustakankaan vastakkaiselle seinälle vaikuttaa studion valaistukseen.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Näyttää ihan sellaiselta paikalta, että tuossa voi kuvata hyvin henkilökuvia. Tosin vihreä on melko järkky. Kannattaa tiirailla kuvia tarkkaan näkyykö se niissä. Jos näkyy niin vastakkaisista mielipiteistä huolimatta maalistui heilumaan ja seinät valkoisiksi. Mustia kankaita varten voisi rakentaa vaikka kevyet telineet, niin että ne saa sopiviin paikkoihin. Siinä käy kyllä valojalustakin, kun siihen laittaa poikittaisen puomin.
Vastaa Viestiin